steg 1 eller 2 kam till min bil..?
Tjena!
behöver lite hjälp med att välja kam till min bil...
Det är D16-Y7 .. 1,6 sohc,, (105 hk)..
har fått tag på kam till den.. men vet inte om jag ska ta steg 1 eller 2...?? jag får dom för samma pris...
vad är det för skillnad på steg 1 o 2.... vet inte mycket alls om kammar..
tacksam för hjälp....
Mvh: T.M
behöver lite hjälp med att välja kam till min bil...
Det är D16-Y7 .. 1,6 sohc,, (105 hk)..
har fått tag på kam till den.. men vet inte om jag ska ta steg 1 eller 2...?? jag får dom för samma pris...
vad är det för skillnad på steg 1 o 2.... vet inte mycket alls om kammar..
tacksam för hjälp....
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 53 times
Brukar vara så att man får byta ventilfjädrar på steg2 kammar, men det beror ju på tillverkaren.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Skicka en länk får vi se vilka kam det är.
vissa eftermarknads kam steg 1 är lite snarlik orginal,då har jag köpt steg 2 iställe.men som sagt fram med länken så vi vet vad det är.
vissa eftermarknads kam steg 1 är lite snarlik orginal,då har jag köpt steg 2 iställe.men som sagt fram med länken så vi vet vad det är.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
Xchai skrev:Skicka en länk får vi se vilka kam det är.
OK... det är Nippon Racing Kam... Inte hört talas om dom innan... men men...
här är länken..!
<a href="http://www.tuningshop.se/product.do?productId=Ho129" target="_blank">http://www.tuningshop.se/product.do?productId=Ho129</a>
vet ni något om kammen.... så är jag tacksam för info...!
Mvh : T.M
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Det va ingen info alls om dessa kam alls,det står ju bara vid steg 2/3 rekomenderas byta kolv? till högkompskolv kanske dem menar?.vid efter steg 2 ska du ju uppgradera med hårdare ventilfjädra mm..(beror på tillverkaren rekomedation givetvis,men agressivare kamma=eftermarknads ventilfjädrar) Sen hur pass bra dessa är vet nog inte nån på klubben,dem flesta kör ju med Skunk2,Rocket,Crower,B Crower mm så det finns bänk papper på att dem ger effekt.
Själv tycker jag att det är lönlöst att försöka sej på en D16 N/A trim.Det räcker ju med Grenrör,Avgas,filter,katterers plus ev Mapping på det.
Byter du kam så är det Mapping som gäller.
Nej fan Hör med HPC's samarbetspartner iställe tex WelenXLR8 mfl..dem vet vad du ska och vad som är lönt
Själv tycker jag att det är lönlöst att försöka sej på en D16 N/A trim.Det räcker ju med Grenrör,Avgas,filter,katterers plus ev Mapping på det.
Byter du kam så är det Mapping som gäller.
Nej fan Hör med HPC's samarbetspartner iställe tex WelenXLR8 mfl..dem vet vad du ska och vad som är lönt
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
Jag har aldrig hört att Nippon har gjort racing kammar, och om man läser på sidan så har företaget som säljer dem ganska dålig koll själva.
Varvtalsförmågan ökar inte ett dugg genom att bara byta kammen, man måste byta en hel del delar till för att du ska få driftsäkerhet i högre varvtal.
Det är dyrt att byta kammen också, oavsett vilken du tar så tillkommer kostnad för ställbart kamdrev och mappning. Det är minst 3500:-.
Kör du steg två kammen så åker du på värre ventilfjädrar också. Och ska man vara riktigt noga så ska ventilerna och säten slipas om så att det är helt tät när man ändå håller på. Kostnaderna bara rinner iväg.
Som Xchai säger så är det knappt värt att byta kammen mot vad det ger om du inte går in för det 100%.
Jag har gjort det och det har dragit iväg med kostnader på 20-25000:- i renoveringar och delar bara på motorn. För de pengarna kan man köpa andra swap och hänga i istället.
Varvtalsförmågan ökar inte ett dugg genom att bara byta kammen, man måste byta en hel del delar till för att du ska få driftsäkerhet i högre varvtal.
Det är dyrt att byta kammen också, oavsett vilken du tar så tillkommer kostnad för ställbart kamdrev och mappning. Det är minst 3500:-.
Kör du steg två kammen så åker du på värre ventilfjädrar också. Och ska man vara riktigt noga så ska ventilerna och säten slipas om så att det är helt tät när man ändå håller på. Kostnaderna bara rinner iväg.
Som Xchai säger så är det knappt värt att byta kammen mot vad det ger om du inte går in för det 100%.
Jag har gjort det och det har dragit iväg med kostnader på 20-25000:- i renoveringar och delar bara på motorn. För de pengarna kan man köpa andra swap och hänga i istället.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
OK. det var bra info där.. tack så mkt grabbar!!!!! uppskattas verkligen.... kollade upp dom kammarna på nätet i fredags.. o det var Ingen som hade nå gott att skriva om dom.....
jag använder bilen som bruksbil,,heela sommarn... så då kanske de lika bra att slänga ut pengarna på sportsystem istället..... just nu har ja bara CAI,, och extraktorgrenrör,,, o katten borta,, eftersom den sitter på grenröret på D16-y7...
jag använder bilen som bruksbil,,heela sommarn... så då kanske de lika bra att slänga ut pengarna på sportsystem istället..... just nu har ja bara CAI,, och extraktorgrenrör,,, o katten borta,, eftersom den sitter på grenröret på D16-y7...