Batteriet laddar ur när bilen står

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
sandydoull
Namn: Sandy Doull
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Hej!

Har en 05:ans accord och har börjat få batteriproblem. Om bilen får stå typ i en veckas tid så är batteriet helt urladdad och man måste få starthjälp. Har hört att det är pga av dagens bilar har så mycket elektronik att batteriet laddas ur om man inte kör med bilen längre perioder. Ok om det handlar om en månad kanske, men man tycker att batteriet borde klara sig en vecka iaf. Tror ni att det är fel på batteriet/laddning?

Annars funderar jag på att montera en batteriladdare.

//Sandy
'19 CR-V Hybrid EXE
'98 Honda Accord Coupe V6
'04 Honda Accord Tourer 2,4 EXE
'86 Honda Accord Aerodeck 2,0 EXi
'92 2,2 LX Honda Accord Sedan (i USA)
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Mät upp om bilen drar tjuvström.
Står den i garage så se till att alla dörrar är ordentligt stängda etc.
sandydoull

Vad och hur ska man mäta? Volts, ampere?
Joakim Olsson skrev:Mät upp om bilen drar tjuvström.
Står den i garage så se till att alla dörrar är ordentligt stängda etc.
'19 CR-V Hybrid EXE
4Honda
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark

Mät ampere då ser du lättast om det är tjuvströmar. Men går säkert att mäta volt också! Om du ligger under 12,5V efter att du stängt av motorn så är batteriet dåligt eller så drar den tjuvström. Men mät ampere för att vara säkrast!

Det kan inte vara så att batteriet är dåligt och behöver bytas ut eventuellt fyllas på med syra/destvatten?
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
sandydoull

Har fortfarande inte löst problemet, monterade underhållsladdare (DEFA) på motorvärmare som funkade fint vintertid, men man ids inte ha motorvärmarsladden ikopplat hela sommaren. Har blivit strandsatta nu två ggr sen vi slutade använda motorvärmare och börjar bli less på det här. Var på service på Honda i höstas då dom sa att batteriet/laddningen var helt OK dock så sa dom att batteriet är egentligen för litet för denna bil (2,4bensin). Ska nog lämna in den och låta dom kolla batteriet en gång till, har mät själv:

+/- batteriet: 14,22V med bilen igång, 12,66V bilen avslagen
ca 30mA belastnng med larmet på det är väl rymligt och tyder inte på att nånting drar tjuvström?

Någon som vet om det det skulle hjälpa eller ens gå att montera ett batteri med högra kapacitet/startström(ser trångt ut runt omkring)
'19 CR-V Hybrid EXE
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Hur du mäter bestämmer du själv men för att ge en kort instruktion på exakt rätt metod:

Ställ multimetern på amp-mätning. Lägg av minuspolen och koppla in multimetern mellan jord och minuspol. Lås bilen med fjärrkontrollen, se till så att du får bekräftelse med blinkersen att bilen är låst. Du bör nu ligga på 0.2A, efter 15-30 sek ska den trilla ned till 0.02-0.04A. Nu är bilens canbussystem i så kallat viloläge. Om den inte trillar ned till dessa siffror inom någon minut, är det något som håller bilens styrdon för can vaket, kan vara en dörrkontakt etc. Viktigt är att inte ha någon dörr eller huv öppen, då är det vaket hela tiden.

Jag antar att bilen har fått nytt batteri, för annars ligger troligtvis problemet i att batteriet har tappat kapacitet, det är mer än 5 år
gammalt, och den är i sitt slutskede av livscykel.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
sandydoull

M Scotte skrev:Hur du mäter bestämmer du själv men för att ge en kort instruktion på exakt rätt metod:

Ställ multimetern på amp-mätning. Lägg av minuspolen och koppla in multimetern mellan jord och minuspol. Lås bilen med fjärrkontrollen, se till så att du får bekräftelse med blinkersen att bilen är låst. Du bör nu ligga på 0.2A, efter 15-30 sek ska den trilla ned till 0.02-0.04A. Nu är bilens canbussystem i så kallat viloläge. Om den inte trillar ned till dessa siffror inom någon minut, är det något som håller bilens styrdon för can vaket, kan vara en dörrkontakt etc. Viktigt är att inte ha någon dörr eller huv öppen, då är det vaket hela tiden.

Jag antar att bilen har fått nytt batteri, för annars ligger troligtvis problemet i att batteriet har tappat kapacitet, det är mer än 5 år
gammalt, och den är i sitt slutskede av livscykel.
Det är nog orignalbatteriet som sitter i, bilen har dock bara gått 6.000mil och batteriet är testad på honda för ett halvår sen, men kan troligen vara att batteriet har gjort sitt nu, ska som sagt låta dom kolla batteriets skick. Jag har mätt efter exact samma procdeur som du beskirver, mät bara volt för att kolla laddningen.

Min fråga egentliga fråga är att om det går att montera ett större batteri med högre kapacitet för jag har haft problem med batteriet fast den har varit i topp skick vilket den kanske inte är nå mer!

Edit: vill tillägga att att jag bor i norr och vi kör korta sträckor och inte varje dag med bilen:(
'19 CR-V Hybrid EXE
Jdm?
Bil: Civic EF9 VT
Namn: Nedzad Zeljkovic

sedan eller kombi? kan vara så att kontakten till bagagelampan hängt sig ;)
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Då hade inte bilen gått ned i sömnläge om en dörrkontakt är öppen, om belysningen är tänd eller inte kvittar så länge alla dörrkontakter är frånslagna, belysningen släcker bilen själv ändå.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
sandydoull

verkar inte vara någon dörrkontakt öppen, för då hade inte larmet kunna slås på?

Nån som har erfarenhet om montering av ett batteri med högre kapacitet?
'19 CR-V Hybrid EXE
BjörnEsi

Som andra tipsat om , kolla batteriet. Jag hade samma problem och det
visa sig vara batteriet. Jag mätte bara volt och den visa 12,9v.
Höll på och komptesta motorn och när jag skulle testa den sista cyvlinder klappa batteriet ihop totallt. Med tanke på att du bor i norr, och hur vintern var
så känns det inte helt otroligt
Björn Wesslin
sandydoull

Tror att du har nog rätt, bara man skulle hinna förbi ett stället som kunde testa den, verkstäder här i norr har bara öppet veckodagar dagtid o då jobbar jag ju:)
Skulle vilja bytta ut batteriet mot ett större ändå med tanken på problemen jag haft fast batteriet var fräscht, ingen som har testat? Nånting att tänka på om jag lyckas hitta ett batteri som passar med tex 60ah?
'19 CR-V Hybrid EXE
Skriv svar