Småryckig när man släpper gas eller gasar?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Arson
Bil: Civic FK2 2016
Namn: Mattias Aronsson
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Hej!

Ganska svårt att förklara mitt problem, men jag gör ett försök.

Inhandlade en CTR -05 nu i helgen som var och är nöjd med bilen i helhet, har bara rullat 3500 mil :)

Men däremot upplever både jag och sambon en konstig grej vid vardagskörning. När man släpper gasen för att motorbromsa, eller bara att växla ner lugnt vid en korsning eller sväng så känns det som att bilen motorbromsar extremt hårt (nästan så att den dör, fast ändå inte). Är man inte försiktig med gaspedalen igen så kommer den att rycka till i själva gaspådraget. Tar man det försiktigt så känns det som vanligt.

Vid vanlig körning oberoende av växel så fungerar det utan problem, det gäller även om man skall accelerera så fungerar det klockrent. Inbillar mig även att detta uppkommer på lägre varv eller vid stadstrafik.
Kanske en CTR skall upplevas på detta sätt, vad vet jag? :)

Tillägga böres att på bilen sitter det ett så kallat Cold Air Intake vid hjulhuset från tidigare ägare, samma person har även monterat dit mindre fagra blåa silikonslangar till vevhuset. Skicket på luftfiltret och slangarna/kopplingarna är för mig okänt om det kan spela in?

Hoppas ni förstår vad jag menar, tack på förhand.

Mvh Mattias
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Givetvis la jag denna tråd i fel avdelning, tacksam om moderator kan flytta till Teknik.

TPF!
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Det är nog inget fel. Tror det är en kombination av högt komp och relativt lågt växlad låda :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Blue Machine
Bil: CR-V
Namn: David Furubrink

Ingen expert på CTR, men om inte annat så skulle det kunna vara en dålig gummibussning i ett motorfäste.
kan bli så närman gasar / släpper gasen med dåligtmotorfäste då motorn i så fall vippar till lite.

Men på CTR kanske det är som Asse säger...

Edit: Den har juh trotts allt inte gått så långt så konstigt om det skulle va motorfästet.
Senast redigerad av Blue Machine den 26 februari 2009, 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Kör:

Subaru BRZ

Projektbil:

CRX VT Mid Type R
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Flyttad!

Njae, tycker nog inte den skall bete sig så, visst ger högre kompression mer motorbroms men inte skall det rycka när man trycker på gasen "fel". Har inte upplevt det på nån av de tre CTR jag kört iaf (som alla hade CAI också för den delen).
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Min K20 är extremt ryckig vid stadstrafik, men då har jag hårdare koppling och lägre utväxling (pga mindre hjul) än en org EP3.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Kom upp med den till helgen Arson så ska vi kika på den :)
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
David Lundin

Din är väl inte helt original heller va? :P

Är den mappad på bänk? Min egen går inte helt stabilt längre ner i registret men den är mappad på gata. Original med enbart CAI skall de vara hur lättkörda som helst, skall inte rycka nånstans.
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Tackar för svaren.

Är rätt säker på att det inte är en motorkudde, brukar kännas annorlunda då. Detta upplevs knappt som passagerare, men väldigt störande när man kör.

Kan det vara att den tjuvar luft någonstans (i samband med CAI)?
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
David Lundin

Svårt att se att CAIn skulle göra så mycket, motorn drar ju in den luften den behöver, självklart inte bra om det kan komma in ofiltrerad luft men den borde ju inte dra in mer luft än den vill ha ändå tycker man.

Skulle snarare gissa på någon av de andra slangarna du nämnde...

EDIT: Du kan ju alltid kolla så inte filtret är halvt igensatt iofs...
Senast redigerad av David Lundin den 26 februari 2009, 11:49, redigerad totalt 1 gånger.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Boven i dramat är ditt svänghjul, med ett såpass lätt svänghjul, högvarvig motor och utväxlad låda så blir det lätt sånna fenomen. Sen hjälper faktiskt CAI till att det blir ännu värre på vintern.

Lösningar:
*Byt svänghjul
*kör med högre profil på däcken
*orginal luftburk

Förresten välkommmen till Vtecträsket!
Senast redigerad av Malkolm den 26 februari 2009, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Tackar :)

Jag börjar med att plocka lös filtret och rengör. Blir det inte bättre så sätter jag tillbaka originalburken!
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag har kört faceliftad Type-R (dvs lättare svänghjul) med CAI på vintern, har aldrig märkt något liknande.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Arson skrev:Tackar :)

Jag börjar med att plocka lös filtret och rengör. Blir det inte bättre så sätter jag tillbaka originalburken!

Om du rengör filtret så kommer motorn att få i sig ännu mera kall luft, och då kommer den bara at gå ännu sämre.
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

CTR (facelift, jag har inte kört pre-facelift) är definitivt lite svårare att köra mjukt än de flesta vanliga bilar, och den största boven i det dramat skulle jag säga är ett MYCKET lätt svänghjul för att vara en standardbil (som andra redan påpekat). Men gasresponsen är ju andra sidan helt underbar, jag får fortfarande efter 1.5 år ett jättesmil i ansiktet när jag får gasa lite. :)

Skulle dock säga att det är i stort sett omöjligt att via internet avgöra om din bil är normalt "ryckig" eller om nåt är fel. Du får helt enkelt låta en van EP3-förare provköra, eller åka förbi nån Hondaverkstad och låta nån mek provköra, om du nu misstänker att nåt verkligen är fel.
Senast redigerad av Johan Östensson den 26 februari 2009, 14:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Bra idé :)

Någon rutinerad Vtec-åkare i Stockholm/Norrort (gärna runt Täby/Vaxholm) som känner sig sugen att provköra och avgöra hur den beter sig som? :)
Senast redigerad av Arson den 26 februari 2009, 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Jag har haft så där på en annan bil, det har känts som ett ryck om man duttar till gasen eller släpper den hastigt och då berodde det på att någon bussning var slut, att det då glappade lite grann och det blev ett ryck om man inte var väldigt försiktig med gasen. Kom inte ihåg vilken bussning det var eftersom det var farsan som bytte och jag minns inte. Jag vet inte men det är iallafall ett tips.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag bor i Järfälla och kan testa din bil för att avgöra om det är något fel eller om det är som det ska (vilket jag tror).
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Bonny
Bil: JRSC CTR 2005
Namn: Johan Blomqvist

Arson: Malkolm har nog sammanfattat det hela ganska bra ovan. CTR EP3 är väldigt känslig vid hastiga gasuppsläpp och gaspådrag. Det gäller att ha mjukt fotarbete för att inte uppleva ett och annat ryck. Ofta upplevs bilen som mer ryckig vid lägre varvtal. Turligt nog är det bara en vanesak.

Bor också i Sthlm/Norrort. Skickar ett Pm till dig med mobilnummer om du fortfarande är orolig.
Senast redigerad av Bonny den 26 februari 2009, 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Blomqvist
CTR 05
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Trevligt folk på detta forum må jag säga :)

Skall testa och rycka i lite slangar i helgen, återkommer om problemet kvarstår.
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Arson, känns det tungt att gå från turbolag till responsiv sugis? :D
När tänker du komma uppåt då så man får kika på kärran?

EDIT: Titta in på #hondaklubben @ EFnet dessutom så får du lite råd i realtid ang. din bil :)
Senast redigerad av Mordiiax den 26 februari 2009, 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Mordiiax skrev:Arson, känns det tungt att gå från turbolag till responsiv sugis? :D
När tänker du komma uppåt då så man får kika på kärran?

EDIT: Titta in på #hondaklubben @ EFnet dessutom så får du lite råd i realtid ang. din bil :)
Ska upp med lite grejor till EVO:n inför påställningen hade jag tänkt. Blir väl i Mars tror jag.
//Mattias Aronsson
Daniel J

Har en CTR 05 med CAI och min bil beter sej precis likadant.
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Nu har jag inte hunnit kika närmare på filtret då annat kommit i vägen under helgen.

Men det börjar bli ganska störande, speciellt vid stadskörning, ofta måste man parera "rycket" med att trycka ned kopplingen.
Det känns nästan som att kallstarten ligger i hela tiden, då brukar den vara extra känslig på gaspedalen.
Senast redigerad av Arson den 2 mars 2009, 09:51, redigerad totalt 1 gånger.
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag tror fortfarande det är något fel, så jävla mycket jobb skall det inte vara att köra den mjukt, tog väl typ 500m för mig att "lära mig" köra mjukt med CTR vad gäller koppling och gasrespons.
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Jag tycker också att det verkar vara mer än det normala. Du får väl låta Bonny köra den lite eller nåt?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
element

är det inte lika bra du åker in till honda med bilen?? felsökning på nätet brukar sällan ge resultat, fråga mej jag har försökt ;)
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Låt någon som vet hur en CTR ska bete sig testa först. Om det är något som inte är som det ska så är nog ett besök hos Rosenholtz att rekommendera. Jag har hängt här i några år och kan inte minnas att någon har haft problem med ryckig gång på sin K20 (som motorn heter) i en originalbil med orörd mapp...
Men som sagt så är motorn jämfört med alla bilar jag kört ganska nervös och många upplever den som lite ryckig i början. Ditt problem låter dock som något mer än bara lite nervöst beteende. Men kom hit med bilen om du orkar så kan jag ta en tur och ge mitt utlåtande.

/Stefan 070-2972712
Stockholm
Användarvisningsbild
Arson
Kontakt:

Tackar för erbjudandet. Men nu pajade vår andra bil (något har man ju gjort fel här i livet), så tjejen måste ta Hondan hela veckan :(

Kanske kan ta något till helgen?
//Mattias Aronsson
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Kanske. Slå en signal och kolla läget!
Stockholm