Rubbing, vaxning, polering behöver lite hjälp :)

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
gasamatte

Hej hopp gott folk!
Igår började jag ta bort lite dekaler och "viperränder" som förra ägaren hade satt på.

Självklart blir det lite färgskillnader, det hade ändå suttit ett tag. Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska använda mig utav för Rubbing och vax. Även, kan man hyra polermaskin någonstans eller måste jag köpa en? :)

Eller finns det en professionell rekondare här i klubben i Stockholmsområdet som skulle kunna tänka sig att ta den? :)

Lite tips skulle sitta fint

/Mathias
4Honda
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark

Jag köpte en polermaskin från Biltema med två polerhuvuden och Autosol fin rubbing, resultatet ser du här efter en polering på min bil (går säkert att få det bättre med en till):
Före:
<a href="http://forumbilder.se" target="_blank">Bild</a>
Efter:
<a href="http://forumbilder.se" target="_blank">Bild</a>

Dock långt ifrån världens bästa jämförelsebilder:D

Du kan helt säkert få ett bättre resultat med ett dyrare polermedel från t.ex. 3m men då kostar det därefter också... Beror alltså helt och hållet på hur mycket pengar du är villig att lägga ned...
Senast redigerad av 4Honda den 3 maj 2009, 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Jag körde precis nyss en rubbing och vaxning på min för första gången. Körde Lahega Finecut nr 17 (finrubbing) och sen Bananawax 33. De kostar drygt 350:-/liter. Min lack är så fin så jag såg ingen skillnad med rubbingen men det tog bort smuts och det var tanken, hade tagit grövre rubbing om jag haft repor eller oxid. Tobias här ovanför var ju kraftigt oxiderad så då syns det stor skillnad, min blev mest blank och slät samt skyddad i lacken.
Fick låna en Cyclo maskin av en kollega, bra maskin med dubbla huvuden men köp en på Biltema, den funkar bra har jag hört.

Först en ordentlig rengöring med först kallavfettning för att få bort tjära och sånt fett, sen alkalisk avfettning (PH över 7) för att få bort trafikfilm. Efter det en noggrann tvätt och tork med sämskinn.
Efter det polerade jag en mindre yta med maskin, tex halva dörren, polerade av för hand med microfiberduk och så runt hela bilen på det sättet. Efter det la jag på bananawax med maskinen och lät det torka i ca 1 timme. Efterpolerade med microfiberduk. Blev blank så in i helvete så jag är nöjd som fan. Dock var det 6h hårt jobb, mest för ryggen.
Ska du köra lite grövre rubbing måste du ju först köra grov, sen fin för att få bort polerrosor och sen vaxet men har du fin lack så kanske inte det behövs.
Jag är långt ifrån expert men har iaf gjort en gång efter att ha läst om det och frågat Chrille här på forumet. Fråga gärna om det är något du undrar så kanske jag kan svara på teorifrågorna :).
Senast redigerad av Yobaman den 3 maj 2009, 23:52, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
gasamatte

Yobaman skrev:Jag körde precis nyss en rubbing och vaxning på min för första gången. Körde Lahega Finecut nr 17 (finrubbing) och sen Bananawax 33. De kostar drygt 350:-/liter. Min lack är så fin så jag såg ingen skillnad med rubbingen men det tog bort smuts och det var tanken, hade tagit grövre rubbing om jag haft repor eller oxid. Tobias här ovanför var ju kraftigt oxiderad så då syns det stor skillnad, min blev mest blank och slät samt skyddad i lacken.
Fick låna en Cyclo maskin av en kollega, bra maskin med dubbla huvuden men köp en på Biltema, den funkar bra har jag hört.

Först en ordentlig rengöring med först kallavfettning för att få bort tjära och sånt fett, sen alkalisk avfettning (PH över 7) för att få bort trafikfilm. Efter det en noggrann tvätt och tork med sämskinn.
Efter det polerade jag en mindre yta med maskin, tex halva dörren, polerade av för hand med microfiberduk och så runt hela bilen på det sättet. Efter det la jag på bananawax med maskinen och lät det torka i ca 1 timme. Efterpolerade med microfiberduk. Blev blank så in i helvete så jag är nöjd som fan. Dock var det 6h hårt jobb, mest för ryggen.
Ska du köra lite grövre rubbing måste du ju först köra grov, sen fin för att få bort polerrosor och sen vaxet men har du fin lack så kanske inte det behövs.
Jag är långt ifrån expert men har iaf gjort en gång efter att ha läst om det och frågat Chrille här på forumet. Fråga gärna om det är något du undrar så kanske jag kan svara på teorifrågorna :).

Tack för det tipset. Min är faktiskt väldigt fin i lacken, förutom en tunn tunn repa jag har över strålkastaren. Det jag mest är ute efter är att få bort lackskillnader efter stripsen. Jag har inte mycket repor eller liknande.
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Jag har dock en jävla massa stenskott, de syns väl nu efter vaxningen. Funderar på att lacka om huven.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
PhR34k
Regionombud Gold
Bil: Honda Civic Type R
Namn: Rustem Cures
Has thanked: 17 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Yobaman skrev:Jag har dock en jävla massa stenskott, de syns väl nu efter vaxningen. Funderar på att lacka om huven.
+1

Nya läppen full med stenskott o huvuen lika den så blir ny lack nästa vår på båda delarna.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Skriv svar