Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Motorras!!! Nu med bilder!
- Jalle
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
<b></b>Körde på anderstorp igår, efter ca 2timmar small det när jag skulle ut på ett nytt pass. Drog på tvåan till ca 7000rpm och pang
Har fått bort toppen o vilken syn
Hål i kolven på treans, massa bitar i hela motorn, har inte hunnit få ut blocket ännu.
Vad jag kan se så har en insugsventil gått av, slått hål i kolven (stort hål i mitten av kolven så man ser staken)och ventilerna jämte, bitar tryckts ut i insuget och sedan sugits in i dom andra cylindrarna. Men varför går en insugsventil av??? :blink: Knappast av värmen eller?? Kan tillägga att jag kör med itr ventiler med smalare skaft.
Några teorier någon?
motor spec:
b18c6 med pct kolvar
planad 0,6mm och oem toppackning, kompet bör hamna på drygt 13:1
pro1 kammar, itr ventilfjädrar
portad och renoverad topp med nya styrningar och tätningar.
Kör på E85
Chippad o mappad P28 ecu.
Varvstopp på 8500 rpm
Hade inga problem med varken vatten eller oljetemp under körningen. Bilen har dragit en del olja o blårykigt ganska bra.
Drog bilen ganska sällan till maxvarv under körningen utan växlade oftast vid ca 8000-8200rpm.
Har fått bort toppen o vilken syn
Hål i kolven på treans, massa bitar i hela motorn, har inte hunnit få ut blocket ännu.
Vad jag kan se så har en insugsventil gått av, slått hål i kolven (stort hål i mitten av kolven så man ser staken)och ventilerna jämte, bitar tryckts ut i insuget och sedan sugits in i dom andra cylindrarna. Men varför går en insugsventil av??? :blink: Knappast av värmen eller?? Kan tillägga att jag kör med itr ventiler med smalare skaft.
Några teorier någon?
motor spec:
b18c6 med pct kolvar
Kör på E85
Varvstopp på 8500 rpm
Hade inga problem med varken vatten eller oljetemp under körningen. Bilen har dragit en del olja o blårykigt ganska bra.
Drog bilen ganska sällan till maxvarv under körningen utan växlade oftast vid ca 8000-8200rpm.
Senast redigerad av Jalle den 3 juli 2009, 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Jalle skrev:Körde på anderstorp igår, efter ca 2timmar small det när jag skulle ut på ett nytt pass. Drog på tvåan till ca 7000rpm och pang![]()
Har fått bort toppen o vilken syn![]()
Några teorier någon?
motor spec:
b18c6 med pct kolvar
Kör på E85
Varvstopp på 8500 rpm
Jag tror att det är kolven som har havererat och sen stått för resten av skadorna. Det finns 2 till fall på klubben med Pct kolvar som helt plötligt spruckit ute vid ringlanden.
Väldigt tråkigt med raset. Lider med dej.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Min troligast gissning är att kamremmen hoppat någon kugg, på en standard B16 kan maskinen överleva då det inte är lika tajt, mellan kolv och ventil.
Förbannat trågigt när sådant händer, bit ihop o börja mecka så att du kommer ut på banan i sommar igen.
Lyckat till / Richard
Förbannat trågigt när sådant händer, bit ihop o börja mecka så att du kommer ut på banan i sommar igen.
Lyckat till / Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Jalle
Det var min första tanke också men..Richard skrev:Min troligast gissning är att kamremmen hoppat någon kugg, på en standard B16 kan maskinen överleva då det inte är lika tajt, mellan kolv och ventil.
Lyckat till / Richard
Kikade endast snabbt på markeringarna när motorn inte var nollad och kunde då inte se att den hoppat, sen var det min son som lyfte toppen och han ville inte snurra och nolla motorn när det låg bitar överallt.
Men motorn gick runt mååånga varv efter smällen (jag var inte med på noterna o koppla) och då borde väll alla insugsventiler fått sej en tjyss.
Kamremmen var förövrigt nästan ny och korrekt spännd. Kännde även på den efter smällen och den kändes ok.
Hoppar en kamremm lättare vid värme?
Skall ta lite bilder ikväll om jag hinner.
______
-
GamoorZ
- Bil: Civic Ep3 -05
- Namn: Hampus Sampson
Här kommer några bilder .Sarén skrev:<!--quoteo(post=554863:date=3 Jul 2009, 09:22:12:name=Junior)--><div class='quotetop'>QUOTE(Junior @ 3 Jul 2009, 09:22:12) <a href="index.php?act=findpost&pid=554863"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kan du lägga upp nån bild, lättare att se vad som har hänt.
Tråkigt med raset
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ja det det ser ju inte så bra ut tyvärr, hur ser framtiden ut, blir det någon ny motor?
Hampus Sampson
- Jalle
Här kommer några bilder .GamoorZ skrev:<!--quoteo(post=554880:date=3 Jul 2009, 11:39:49:name=Sarén)--><div class='quotetop'>QUOTE(Sarén @ 3 Jul 2009, 11:39:49) <a href="index.php?act=findpost&pid=554880"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=554863:date=3 Jul 2009, 09:22:12:name=Junior)--><div class='quotetop'>QUOTE(Junior @ 3 Jul 2009, 09:22:12) <a href="index.php?act=findpost&pid=554863"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Kan du lägga upp nån bild, lättare att se vad som har hänt.
Tråkigt med raset
Ja det det ser ju inte så bra ut tyvärr, hur ser framtiden ut, blir det någon ny motor?
Självklart blir det ny motor :prop: Sen om det blir att renovera denna + en ny topp eller helt annan vet jag inte ännu. Men vill ha det driftssäkert och med minst lika mycket effekt, så jag vill ha klart för mej vad som hänt först.
______
kan det vara så att ventilen har skurit i styrningen? Det är ju väldigt svårt att chansa vad som är det som gick sönder först.
Jag tror fortfarande att pct kolvarna är farliga att köra på eftersom det har varit några som bara gått sönder helt plötlsigt. Fast det verkar ju helt otroligt att den skulle gått sönder mitt på kolvtoppen.
Jag tror fortfarande att pct kolvarna är farliga att köra på eftersom det har varit några som bara gått sönder helt plötlsigt. Fast det verkar ju helt otroligt att den skulle gått sönder mitt på kolvtoppen.
- Jalle
Styrningarna var nya i alla fall så med nyfrästa ventilsäten. Kan sätena lossa/släppa av värme? Eller för mycket urfrästa då de var frästa med någon "race" fräs med en radie genom hela sätet, alltså utan kanter mellan vinklarna och en hel del upptaget i loppena?xzbatt skrev:kan det vara så att ventilen har skurit i styrningen? Det är ju väldigt svårt att chansa vad som är det som gick sönder först.
Robin, kan du ta en bild/bilder på ett helt insugssäte (om det finns)utan ventil i och även mäta innerdiametern på sätet.
______
Var kammarna korrekt gradade (kamtider)? Pro1 kammar, PCT och planat 0,6 ger tillsammans väldigt små marginaler för spelet mellan ventil och kolv samt mellan ventilerna. Lite för slappa ventilfjädrar på detta och kamdrev som kanske "självjusterar" så är det inte konstigt att detta händer.
Hoppas du kan få ihop det igen hyffsat "billigt".
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
- Jalle
Kammarna var ingradade och jag hade även mätt avståndet mellan kolv/ventil med lera, blev inte kritiskt (ca 1mm) förrän vid maxlägena ca 7 grader på kammdreven. Mina stod på -2 och -3 grader. Då kammarna inte hann optimeras i bänk så rördes aldrig dessa.AndersL skrev:Var kammarna korrekt gradade (kamtider)? Pro1 kammar, PCT och planat 0,6 ger tillsammans väldigt små marginaler för spelet mellan ventil och kolv samt mellan ventilerna. Lite för slappa ventilfjädrar på detta och kamdrev som kanske "självjusterar" så är det inte konstigt att detta händer.
Kammdreven är skunk2 med 5 eller 6 insexskruv, menar du att de skulle släppa? Har inte kollat så det står på samma inställning ännu.
Om det vore ventilfjädrarna som inte hängde med borde det hänt på högre varv tycker jag, detta hände vid ca 7000rpm (mätarvarv). Har kört denna kombination hela förra säsongen (då med b16) och hela denna säsongen med nuvarande motor. Och som sagt så ligger varvstopp "bara" på 8500rpm.
______
var styrningarna rätt in brotchade så att ventilerna hade rätt spel att löpa i? Det borde ju iofs ha blivit tidigare om det var något mekaniskt fel på maskinen tycker man.
Fruktansvärt tråkigt iaf.
Ett tips till nybygge av maskinen är iaf att Motor Mekano i Nyköping numera har en stressplatta till Hondas B-serie. Och dom är en väldigt seriös motor firma som jag varmt kan rekomendera för borrning och andra motor arbeten.
Jag tänkte det kan vara bra att veta om du ska borra upp och köra överdimension, förutsatt att blocket går att rädda.
Fruktansvärt tråkigt iaf.
Ett tips till nybygge av maskinen är iaf att Motor Mekano i Nyköping numera har en stressplatta till Hondas B-serie. Och dom är en väldigt seriös motor firma som jag varmt kan rekomendera för borrning och andra motor arbeten.
Jag tänkte det kan vara bra att veta om du ska borra upp och köra överdimension, förutsatt att blocket går att rädda.
Japp jag menar att kamdreven kan ha släppt/ändrat sig. Kolla upp det.
Dum fråga men du har gradat in dreven efter du bytte till B18? Gradades kammarna på VTEC-nocken (ytterligare en dum fråga men bäst att kolla)
Efter bygget och uppstart, hur många gånger har du ställt ventilerna?
Dum fråga men du har gradat in dreven efter du bytte till B18? Gradades kammarna på VTEC-nocken (ytterligare en dum fråga men bäst att kolla)
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
- Jalle
Gradades in mot b18 med vtec nocken låst ja. Även vtec nocken låst när mätningarna med leran gjordes. Som kammarna stod vid gradningen var det flera mm avstånd (kommer inte ihåg hur många men har det uppskrivet hemma på garagedörrn)AndersL skrev:Japp jag menar att kamdreven kan ha släppt/ändrat sig. Kolla upp det.
Ventilarna endast kontrollerade/finjusterade en gång kort efter uppstart.
Hade bytt till nya stift precis (original itr stift) och såg då att de gamla var ganska så vita och glappet hade växt till ca 2mm, därför gick den lite ryckigt på låga varv. Blev bra gång med de nya stiften.
______
Ruggit tråkigt ras.
Jag skulle tippa på ventilfjädrar som inte hängde med, men de kan även vara nån styrning som släppt i toppen.
Mina gamla styrningar släppte, det orsakade inte ingen skada mer än att bilen rök som fan "olja" i förbräningen rummet.
Kan vara så att företaget som fixat dina styrningar inte monterade fast dem så bra.
hoppas detta löser sig på ett så smidigt sätt som möjligt.
Jag skulle tippa på ventilfjädrar som inte hängde med, men de kan även vara nån styrning som släppt i toppen.
Mina gamla styrningar släppte, det orsakade inte ingen skada mer än att bilen rök som fan "olja" i förbräningen rummet.
Kan vara så att företaget som fixat dina styrningar inte monterade fast dem så bra.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Jag tänker med spikningar, efter att min motor spikade sönder 2 kolvar som det släppte delar från, det kan ju lägga sig dummt å knäcka ventiler kanske.
Sen nu när man känner igen felet så verkar även några till här på klubben ha spikat sönder sina motorer (kommer inte ihåg vilka nu).
Mvh, Per
Sen nu när man känner igen felet så verkar även några till här på klubben ha spikat sönder sina motorer (kommer inte ihåg vilka nu).
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Ventilerna satt fast när jag tog bort knaster, fjädrar osv. Men knackade till med mejslens handtag lite lätt så släppte dom, tror dom satt fast pga att dom var snea längst ner, glider lätt nu iaf.xzbatt skrev:kan det vara så att ventilen har skurit i styrningen? Det är ju väldigt svårt att chansa vad som är det som gick sönder först.
Styrningarna satt fast, ventilfjädrar var hela iaf.Junior skrev:Ruggit tråkigt ras.
Robin Sarén
Honda S2000
Honda S2000
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Iom att stiften var vita så gissar jag på spikningar som övergått till detonation.
Det passar in iaf.
//Peter
Det passar in iaf.
//Peter
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Din beskrivning av tändstiften är lite oroväckande...
Framför allt att elektrod avståndet hade ökat upp till närmare 2mm, det måste ha gått hett så in i helvete, för att lilla elektroden skall böja sig neråt.
Det bästa vore att du skrev ner hela motorspecen, med komp, bt, tänd, kamgrader m.m. Samt felsöka rent mekaniskt som föregående talade om, eventuell läcka m.m.
Detta kan eventuellt underlätta spekulationerna.
/ Richard
Framför allt att elektrod avståndet hade ökat upp till närmare 2mm, det måste ha gått hett så in i helvete, för att lilla elektroden skall böja sig neråt.
Det bästa vore att du skrev ner hela motorspecen, med komp, bt, tänd, kamgrader m.m. Samt felsöka rent mekaniskt som föregående talade om, eventuell läcka m.m.
/ Richard
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Jalle
Har nu kollat kamdreven nu och inställningen är den samma så dom har inte släppt.
Stiften som sitter i nu är väldigt fräsha, men dom sattes i dagarna innan anderstorp.
Skall ta kort på dom gamla stiften som satt i tidigare.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Din beskrivning av tändstiften är lite oroväckande...
/ Richard<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kompet har jag endast räknat ut med diverse sidor på nätet och enligt dom ligger den på 13,1-13,4:1
Kamgraderna hamnade på Insug -3,5 och avgas -2
Tändning satte vi 2 grader mer än vad Kraft hade tänkt då det gav effekt, på min begäran
Jag tror han pratade om 26 eller 28 grader innan ändringen.
bt?
Stiften som sitter i nu är väldigt fräsha, men dom sattes i dagarna innan anderstorp.
Skall ta kort på dom gamla stiften som satt i tidigare.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Din beskrivning av tändstiften är lite oroväckande...
/ Richard<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kompet har jag endast räknat ut med diverse sidor på nätet och enligt dom ligger den på 13,1-13,4:1
Kamgraderna hamnade på Insug -3,5 och avgas -2
Tändning satte vi 2 grader mer än vad Kraft hade tänkt då det gav effekt, på min begäran
bt?
______
Va ute och tog ett par kort, men blev suddigt, var mörkt osv. Så bilder kommer imorgon.xzbatt skrev:Ta kort på en kolv som inte har tagit stryk från raset så kanske man kan urskilja spikningarna. Det ser verkligen ut som det gått snålt på stiften då dom är helt förstörda.
Robin Sarén
Honda S2000
Honda S2000
- SuperSupra

- Bil: Integra DC2 JDM
- Namn: Daniel Lindegren
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Det där motorraset ser f*n inte roligt ut, kommer ha mardrömmar inatt
Är ingen expert, men ser ut som om tändstiften kanske har blivit varma (mager) och gjort ett hål i kolven pga av värmen (pre-ignition). "flisorna har åkt upp med kolven och försökt smita ut ur ventilerna men har hamnat mellan ventil och ventilsäte.... där av knäckta ventiler som har gjort mos av det hela.
:wacko:
Är ingen expert, men ser ut som om tändstiften kanske har blivit varma (mager) och gjort ett hål i kolven pga av värmen (pre-ignition). "flisorna har åkt upp med kolven och försökt smita ut ur ventilerna men har hamnat mellan ventil och ventilsäte.... där av knäckta ventiler som har gjort mos av det hela.
:wacko:
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra