Hur bygga turbomotor för banåka..
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Hej!
Jag undrar nu vad som krävs för en stabil turbomotor för banåka med max 360hk. Med banåka menar jag inte att köra i 10 min för att sedan åka av, här skall det nötas varv på varv.
När jag läst turbo trådar, så verkar det generella vara för ca 350hk just stakar o kolvar och kanske kamdrev.
Foder verkar folk inte byta förrens 350++ hk, är verkligen dessa så tåliga för trycket ?
När dessa går sönder/spricker i mindre setuper, då måste det vara pga för dålig kylning?
Vad har ni för tips och ideér, samt är det någon som har kört hårt o länge med en turbo setup en längre tid utan haveri. Hur såg den setupen ut m.m.
Jag är inte främmande för även lägre effekt urtag, då jag jagar driftsäkerhet.
Tacksam för all hjälp jag kan få / Richard
Bestämd/befintligt spec som kommer att användas: ( denna uppgraderas vart efter )
B16 block o vev
25raders oljekylare
största kylaren som får plats
smidda kolvar och stakar
T28RS aggregat
Jag undrar nu vad som krävs för en stabil turbomotor för banåka med max 360hk. Med banåka menar jag inte att köra i 10 min för att sedan åka av, här skall det nötas varv på varv.
När jag läst turbo trådar, så verkar det generella vara för ca 350hk just stakar o kolvar och kanske kamdrev.
Foder verkar folk inte byta förrens 350++ hk, är verkligen dessa så tåliga för trycket ?
När dessa går sönder/spricker i mindre setuper, då måste det vara pga för dålig kylning?
Vad har ni för tips och ideér, samt är det någon som har kört hårt o länge med en turbo setup en längre tid utan haveri. Hur såg den setupen ut m.m.
Tacksam för all hjälp jag kan få / Richard
Bestämd/befintligt spec som kommer att användas: ( denna uppgraderas vart efter )
B16 block o vev
25raders oljekylare
största kylaren som får plats
smidda kolvar och stakar
T28RS aggregat
Senast redigerad av Hammerin den 5 juli 2009, 20:45, redigerad totalt 1 gånger.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Min tanke på det är att köra med rejält tilltagna kylare. Både till vattnet och oljan.
Och dessutom ha så många mätare som möjligt som mäter temperaturen på ett par ställen så man verkligen kan övervaka vad som händer.
En oljekylare med termostat borde funka bra tycker man.
Och dessutom ha så många mätare som möjligt som mäter temperaturen på ett par ställen så man verkligen kan övervaka vad som händer.
En oljekylare med termostat borde funka bra tycker man.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"
-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Jag hade kört på följande om jag skulle byggt B16 för banåka. Hade aldrig snålat och byggt på orginal foder.
B16 block och vev, pga det korta slaget, och oljejets
Stålfodrat pga vid värmebildning spricker orginal foder relativt lätt
Smidda kolvar och stakar, lager på den lösare sidan
Orginal topp med ny renoverad med rostfria ventiler, b16 kammar eller itr
21 raders oljekyl, monterad på ett bra ställe.
alukyl fullsize
Liten turbo för bra respons, typ GT28RS eller Evo9 turbo
alukyl fullsize
Senast redigerad av YASH den 5 juli 2009, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
- Hammerin
B16 vill man ju bygga på, korta slaget, men också allt billigt.
Stålfoder vad kostar sånt, någon i svedala som kan fixa sånt, samt montering ?
Ja, det krävs nog väldigt stora och effektiva kylare, då det blir en mördande värme som man alldrig kommer i närheten av på gatan eller på strippen.
Stålfoder vad kostar sånt, någon i svedala som kan fixa sånt, samt montering ?
Ja, det krävs nog väldigt stora och effektiva kylare, då det blir en mördande värme som man alldrig kommer i närheten av på gatan eller på strippen.
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Jag har sagt det förr och säger det igen.Richard skrev:Jag undrar nu vad som krävs för en stabil turbomotor för banåka med max 360hk.
Tacksam för all hjälp jag kan få
GLÖM DET!!!
Du kan alldrig få 360hk drifsäkra hästar ur en B16 för rimliga pengar!
Observera "för rimliga pengar"!
Har du sett någon B16-turbobygge nöta varv på varv på våra banträffar?
Vad tror du att Welens bygge har kostat? Tror du att ens den håller för seriös banåka?
Rimliga pengar är:
Bilens grundvärde: 30 - 40.000:-
Väghållning: 20.000:- (coilover, camber- toestag)
Sugtrim: 25.000:- (toppen, kammar, insug, avgas, mappning)
Säkerhet: 15.000:- (bromsar, bur, stol, bälten, mm.)
SUMMA: 90 - 100.000:-
Att spendera mera pengar på en gammal CRX är vansinne.
Men har du råd så lägg pengarna hellre på en beggad S2000 och kör med kompressor på det, så har du en mer potent bil.
Senast redigerad av benci den 6 juli 2009, 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh Benci_Hovanyi
Benci han kanske vill spendera sina pengar på en crx, lite koolt tycker jag.
Angående driftsäker het så kostar det pengar, men visst fan går det att få en b16 driftsäker, med rätta prylar.
Det är ju inte så att han ska plocka 600 ur 1,6 liter utan närmare 350 hk.
Volvo "5an"
skyline
Evos
subaru
Alla dessa bilar kan man åka hyffsat drift säkert med, varför ska man inte kunna göra det med en honda??
Men som sagt smidd motor i kombination med fodrat block är ett måste på en b-serie motor, sen ska du se att det håller, kör du inte smidd så vet du vad som händer.
Jag, yash och många andra har varit där
med en cylinder bit i handen 
/Junior skrivit på brorsan konto.
Angående driftsäker het så kostar det pengar, men visst fan går det att få en b16 driftsäker, med rätta prylar.
Det är ju inte så att han ska plocka 600 ur 1,6 liter utan närmare 350 hk.
Volvo "5an"
skyline
Evos
subaru
Alla dessa bilar kan man åka hyffsat drift säkert med, varför ska man inte kunna göra det med en honda??
Men som sagt smidd motor i kombination med fodrat block är ett måste på en b-serie motor, sen ska du se att det håller, kör du inte smidd så vet du vad som händer.
Jag, yash och många andra har varit där
/Junior skrivit på brorsan konto.
Senast redigerad av Elio den 6 juli 2009, 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
en potent S2000 kostar närmare 300k,
bil 150k
lite avgas, R-däck, coilovers och hardtop 50k
Kompressor 50k
koppling 8k
Mappning, oljekyl o småtrams 10k
annat som behövs 20-30k.
Så om man redan har en CRX som har allt utom just driftsäkerheten så röstar jag på att man köper fodrat block för ca 12-14k, sen är 350hk inga problem.
Sen är det skillnad på att köra FWD och RWD, du Benci aka grankramare kanske inte ska prova RWD
bil 150k
lite avgas, R-däck, coilovers och hardtop 50k
Kompressor 50k
koppling 8k
Mappning, oljekyl o småtrams 10k
annat som behövs 20-30k.
Så om man redan har en CRX som har allt utom just driftsäkerheten så röstar jag på att man köper fodrat block för ca 12-14k, sen är 350hk inga problem.
Sen är det skillnad på att köra FWD och RWD, du Benci aka grankramare kanske inte ska prova RWD
Mickes gamla turbo civic hade gått ca 2500mil på ofodrat block och 360hk så det håller för effekten, så visst håller det för effekten men sen om det blir varmt, spikar eller är felbyggt går allt sönder. Bra byggt, säker mapp och bra kylning borde fungera.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Bästa är att det är Benci som säger att man inte ska kasta pengar på en CRX :bash:
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Nåra tankegångar:
Sänkt komp 8 eller nåt
rejält stor IC
rejält tilltagna tryckrör typ 2,5tum eller nåt
Turbo som levererar i mellan registret
så stor som möjligt (1bar ger mer effekt med stor turbo, än med en liten turbo)
Sänkt varvstopp
konservativ mapp
E85 sprit kyler å octanet är över 100
Mvh
Sänkt komp 8 eller nåt
rejält stor IC
rejält tilltagna tryckrör typ 2,5tum eller nåt
Turbo som levererar i mellan registret
så stor som möjligt (1bar ger mer effekt med stor turbo, än med en liten turbo)
Sänkt varvstopp
konservativ mapp
E85 sprit kyler å octanet är över 100
Mvh
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><a href="http://crxcommunity.com/" target="_blank">http://crxcommunity.com/</a><!--sizec--></span><!--/sizec-->
Junior, xzbatt och alla ni andra som påstår att en B16 håller för seriös banåka med 380hk, har ni gjort det eller ni tror det?
Junior, du listar några bilar men du har glömt bort att alla dem har större volym än ynka 1,6L!
Hur många av dem bilarna har flytande foder vet jag inte, men det är en svag punkt på våra Hondor har jag förstått.
Micke16v har knappast "nött bana seriöst" med sitt bygge, inte så som Richard planerar att göra med sitt luftslott till bil.
Jag tror att det behövs en förstärkt B20 i botten + turbo för att kunna få 380hk med lägre laddtryck och därmed ha lite driftsäkerhet.
Junior, du listar några bilar men du har glömt bort att alla dem har större volym än ynka 1,6L!
Hur många av dem bilarna har flytande foder vet jag inte, men det är en svag punkt på våra Hondor har jag förstått.
Micke16v har knappast "nött bana seriöst" med sitt bygge, inte så som Richard planerar att göra med sitt luftslott till bil.
Jag tror att det behövs en förstärkt B20 i botten + turbo för att kunna få 380hk med lägre laddtryck och därmed ha lite driftsäkerhet.
Mvh Benci_Hovanyi
Kan man ha B20 block med en annan vev ( från B16) för att få kortare slag?YASH skrev:Jag hade kört på följande om jag skulle byggt B16 för banåka. Hade aldrig snålat och byggt på orginal foder.
alukyl fullsize
Behövs andra längd på stakarna då?
I övrigt samma som Yash lista.
Mvh Benci_Hovanyi
benci jag har inte gjort, men jag vet att sams är seriöst byggd och håller för att åka bana med.
2-3 liter motorerna som jag listade upp var bara ett exempel på att de går att plocka ut det dubbla effkten och ändå vara driftsäkert. Men som sagt smidd botten ihop med sleeves.
2-3 liter motorerna som jag listade upp var bara ett exempel på att de går att plocka ut det dubbla effkten och ändå vara driftsäkert. Men som sagt smidd botten ihop med sleeves.
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
benci skrev:Kan man ha B20 block med en annan vev ( från B16) för att få kortare slag?
Behövs andra längd på stakarna då?
I övrigt samma som Yash lista.
B20 block med B16 vev blir i princip en 84mm borrad B16 vilket blir ~1,7L vilket är det som sitter i Sams bil.
Only M Matters
Men villka stakar använder ni? Det fattas ju 0,3L.YASH skrev:B20 block med B16 vev blir i princip en 84mm borrad B16 vilket blir ~1,7L vilket är det som sitter i Sams bil.
Kan man med kortare stakar komma upp i 2,0L?
B16-vev med kortare stakar skulle per automatik ge mer volym och sänkt komp.
Eller är jag ute och cycklar nu?
Mvh Benci_Hovanyi
du får ju inte mer slag för att du sätter i kortare stakar, kolven åker ju inte en längre bit för den delen.
Jag tycker det verkar dumt att köra b20 block med b16 vev eftersom då får man köpa längre stakar för att komma upp i topp för vändning av kolven, längre stakar känns som svagare än korta stakar.
Det som jag tycker är lite roligt är att alla talar för att man ska ha stålfoder hit och stålfoder dit. Saken jag inte förstår är varför folk tror att ett stålfoder ska hålla så bra? Blir det för varmt så går dom också sönder. Det är ju inte effekten som tar död på orginal fodrer utan det är cylinder trycket och eller värmen som gör att dom spricker.
Mickes motor höll hur länge som helst för effekten men den har ju heller inte gått varm och har troligtvis aldrig spikat eller liknande. Så visst håller ett b16 block för effekten sålänge man inte kör sönder det pga taskigt byggt eller att man får högre cylinder tryck pga förtändning eller likande.
Kör man dessutom med en blockguard så får man ännu mer stadga i fodrerna. Men det hjälper fortfarande inte om det blir varmt eller så.
Kör man ett dartblock så håller det för alla tryck men om det blir varmt så det börjar förtända så ska du se att kolvarna eller toppen sticker istället. Det jag vill ha sagt är att allt går sönder när det blir varmt
Så se till att köra snällt och välkylt så kommer det säkert hålla hur du än väljer att bygga.
Jag tycker det verkar dumt att köra b20 block med b16 vev eftersom då får man köpa längre stakar för att komma upp i topp för vändning av kolven, längre stakar känns som svagare än korta stakar.
Det som jag tycker är lite roligt är att alla talar för att man ska ha stålfoder hit och stålfoder dit. Saken jag inte förstår är varför folk tror att ett stålfoder ska hålla så bra? Blir det för varmt så går dom också sönder. Det är ju inte effekten som tar död på orginal fodrer utan det är cylinder trycket och eller värmen som gör att dom spricker.
Mickes motor höll hur länge som helst för effekten men den har ju heller inte gått varm och har troligtvis aldrig spikat eller liknande. Så visst håller ett b16 block för effekten sålänge man inte kör sönder det pga taskigt byggt eller att man får högre cylinder tryck pga förtändning eller likande.
Kör man dessutom med en blockguard så får man ännu mer stadga i fodrerna. Men det hjälper fortfarande inte om det blir varmt eller så.
Kör man ett dartblock så håller det för alla tryck men om det blir varmt så det börjar förtända så ska du se att kolvarna eller toppen sticker istället. Det jag vill ha sagt är att allt går sönder när det blir varmt
Så se till att köra snällt och välkylt så kommer det säkert hålla hur du än väljer att bygga.
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Ca 1971cc med B20 och LS vev.
Känns som det bästa alternativet för seriös banåka länge.
Där kan man ladda under .8 bar och ändå få över 300 häst.
Med rätt turbin får man en rapp motor med lågt mottryck som inte går så het.
Att köra B16 över 350 hk driftsäkert blir alldeles säkert dyrare än att köra B20/LS även om du nu har ett block liggandes.
Lite extra vrid ur kurvorna skadar ju inte heller.
Ska du köra B16 så är det nog säkrast att få sleeves isatta.
Gå på skroten och hämta ett CRV-block och börja där.
Det borde väl gå att köra B20 vev också.
Vet inte om det skiljer i slag på dem.
Att köra B16 över 350 hk driftsäkert blir alldeles säkert dyrare än att köra B20/LS även om du nu har ett block liggandes.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
XZBATT:xzbatt skrev:du får ju inte mer slag för att du sätter i kortare stakar, kolven åker ju inte en längre bit för den delen.
Denna diskution har vi haft många gånger.
Orginalfoder går sönder förr eller senare på en B-serie motor.
Öppna ett B-serie block och jämför materialet vid de mittre cylindrarna mot ett K-serie motor så ser du skillnaden.
Sen om man vill spara in på kostnader och leva på gränsen till var sakerna hålller är annan sak.
Och bankörning är mycket krävande för en motor än stripp och gatkörning.
BENCI:
Hålla på kladda med special beställda långa stakar för att få de och lira med B16 vev är att tigga om problem.
En 1.6-1.7L motor räcker gott till 350hk och de är mer än nödvändigt på en CRX kaross på banan om man inte ska köra med väldigt breda däck runt om.
Jag skulle vilja säga att man inte ska snåla på motordelar däremot kan man använda beggade delar till själva turbobygget, t.ex aggregat, IC, spridare osv.
För 350hk finns det en uppsjö med bilar man kan plocka delar ifrån.
Allt handlar om hur mycket pengar man vill lägga, mer pengar = driftsäkrare bygge
Only M Matters
Ett CRV 84mm block har mindre material på fodrerna än ett B16 block, dessutom inga oljejets.Peter_Karlsson skrev:Ca 1971cc med B20 och LS vev.
Sen har den dessutom har högre slag på veven vilket innebär högre kolvhastiget vilket i sin tur leder de smidda kolvarna man lagt i expanderar mer och sliter mer fodrerna. Resten kan du räkna ut själv.
Ska man köra B20 turbo är det bara fodrat som gäller direkt.
Only M Matters
Jo visst är risken större att ett b16 block går sönder gemfört med ett stålfodrat GE block, det enda jag säger är att alla block kommer gå sönder när det blir varmt. Och när det gäller bana så är värmen boven.
Jag vill hävda att ett orginal block håller om man inte har värmeproblem och om man inte är en effekt jagare som hela tiden tänker höja laddet ett hekto för att öka effekten.
Skulle man ha pengar så skulle jag definitivt köpa stålfodrat b20 från GE, det kostar 1200 dollar inklusive vev. Dock måste man köpa till allt som kamremskåpor, oljepump, vattenpump mm mm. Så kostnaden sticker ju säkert iväg till närmare 30000kr bara för botten delen och jag vet inte om man alltid är så sugen på att lägga den kostnaden. OCH även den botten kommer rasa om man har värmeproblem. Men då har man en annan grundeffekt och behöver inte ladda över ett bar för att få effekt i maskin och man kommer ha ett bättre register för bankörning.
Jag vill hävda att ett orginal block håller om man inte har värmeproblem och om man inte är en effekt jagare som hela tiden tänker höja laddet ett hekto för att öka effekten.
Skulle man ha pengar så skulle jag definitivt köpa stålfodrat b20 från GE, det kostar 1200 dollar inklusive vev. Dock måste man köpa till allt som kamremskåpor, oljepump, vattenpump mm mm. Så kostnaden sticker ju säkert iväg till närmare 30000kr bara för botten delen och jag vet inte om man alltid är så sugen på att lägga den kostnaden. OCH även den botten kommer rasa om man har värmeproblem. Men då har man en annan grundeffekt och behöver inte ladda över ett bar för att få effekt i maskin och man kommer ha ett bättre register för bankörning.
-
Peter_Karlsson
Annars är det B18C då med oljejets och lite mer volym.
Men finns det pengar eller tid att spara så är det givetvis fodrat som gäller.
Min botten tex borde palla bankörning också med lite modest laddtryck.
Man får leva på vridet och inte varva så förbannat. Det blir som sagt rätt hög kolvhastighet vid 89mm slag.
Börja med att sätta en budget då, och se vad du kan få för de pengarna.
Men finns det pengar eller tid att spara så är det givetvis fodrat som gäller.
Min botten tex borde palla bankörning också med lite modest laddtryck.
Man får leva på vridet och inte varva så förbannat. Det blir som sagt rätt hög kolvhastighet vid 89mm slag.
Börja med att sätta en budget då, och se vad du kan få för de pengarna.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Allt har sitt pris. Vill man åka driftsäkert så skulle jag vilja säga att ett såndant bygge kostar 60-80 tkr.
Men nöjer man sig med 0.6-0.8 bar så funkar orginal blocket hyffsat bra.
Benci håll dig till N/A turbo är bara för Män

Men nöjer man sig med 0.6-0.8 bar så funkar orginal blocket hyffsat bra.
Benci håll dig till N/A turbo är bara för Män
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
- Hammerin
Jag har sagt det förr och säger det igen.benci skrev:<!--quoteo(post=555112:date=5 Jul 2009, 14:05:39:name=Richard)--><div class='quotetop'>QUOTE(Richard @ 5 Jul 2009, 14:05:39) <a href="index.php?act=findpost&pid=555112"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Jag undrar nu vad som krävs för en stabil turbomotor för banåka med max 360hk.
Tacksam för all hjälp jag kan få
GLÖM DET!!!
Du kan alldrig få 360hk drifsäkra hästar ur en B16 för rimliga pengar!
Observera "för rimliga pengar"!
Har du sett någon B16-turbobygge nöta varv på varv på våra banträffar?
Vad tror du att Welens bygge har kostat? Tror du att ens den håller för seriös banåka?
Rimliga pengar är:
Bilens grundvärde: 30 - 40.000:-
Väghållning: 20.000:- (coilover, camber- toestag)
Sugtrim: 25.000:- (toppen, kammar, insug, avgas, mappning)
Säkerhet: 15.000:- (bromsar, bur, stol, bälten, mm.)
SUMMA: 90 - 100.000:-
Att spendera mera pengar på en gammal CRX är vansinne.
Men har du råd så lägg pengarna hellre på en beggad S2000 och kör med kompressor på det, så har du en mer potent bil.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Benci Lille!
Denna fråga har aldrig varit uppe förut, så jag förstår inte vad du menar med att " jag säger det igen". Dessutom så frågar jag om, och i såfall vad som krävs för detta effekturtag. Jag skriver dessutom att jag inte är främmande för lägre effekt då driftsäkerhet är det viktigaste. Dessutom vem har talat om rimliga pengar ???? Och vem säger att du skall diktera vad som är rimliga pengar
"Har du sett någon B16-turbobygge nöta varv på varv på våra banträffar?" Räknas inte Kraft längre.....
Dessutom så kanske jag hellre vill pilla med CRXén. För några år sedan så sa alla i princip att det är omöjligt att åka med ITB´s, är du dum i huvudet för att du gör det nu då?
Det finns många olikheter med dessa bilar, han vill nog visa på att det är flera bilar med dubla orginal hk som funkar på bra på bana. Man får bara anpassa bygget efter motorns svagheter.benci skrev:Junior, xzbatt och alla ni andra som påstår att en B16 håller för seriös banåka med 380hk, har ni gjort det eller ni tror det?
Det är lite komiskt att du dissar vad andra motorbyggare skriver, som har byggt flertalet motorer med turbo. Hur många motorer har du byggt ?
Du får gärna komma med ideér och tankar, oavsett dina erfarenheter. Men att komma och vara dryg med kommentarer som "inte så som Richard planerar att göra med sitt luftslott till bil".och vara allmänt hetsig har ingen nytta av.
visar det sig att med B16 går det för rimliga pengar åka säkert med tex 250hk, så kanske jag gör det. Går det att åka säkert med 360hk i K24 så kanske jag gör det.
Man vet aldrig vart man hamnar, det är därför jag vill spåna med er här på klubben.
Sista tankarna jag har är K20 med turbo.... någon som har lite prisbild, samt vad som krävs vid k20 swap!
/ Richard
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Nu har du rökt på ordentligt!Junior skrev:Benci håll dig till N/A turbo är bara för Män![]()
Det är inte jag som skall ha turbo, gå tillbaks och läs första inlägget. :blink2:
Jag försöker få Richard att lägga ner sina planer på B16-turbo med 380hk som är driftsäkra och som han har råd med. :snurrig:
Det är målet med mina inlägg.
Mvh Benci_Hovanyi
K20 är ju mycket mer motor, Foz här på klubben har ju satt k20 i sin ee9 för ganska rimliga pengar tror jag.
Jag tycker inte du behöver stressa upp k20 med överladd utan i en crx så kan du nog nöja dej med att antingen trimma k20 med kammar och bpu annars be malkolm bygga en högkomps k24. Då har du nog effekt som räcker och blir över.
Jag tycker inte du behöver stressa upp k20 med överladd utan i en crx så kan du nog nöja dej med att antingen trimma k20 med kammar och bpu annars be malkolm bygga en högkomps k24. Då har du nog effekt som räcker och blir över.
-
Peter_Karlsson
Om du har råd med rejäla grejer så gör som oss effektidioter då.
Köp ett Golden Eagle HD-fodrat block.
Du kan välja ett B16 om du vill för slaglängden och borra upp det lite eller köra på mer volym.
Är du sjuk i hela huvet så köper du ett DART-block.
Sen sätter du på valfri turbo och laddar till motorn ser ut som en ballong.
Full-Race har fina turbokit med riktigt bra extraktorgrenrör.
Då får du med IC, slangar och allt annat skit som är provat på din modell så det passar.
Vill du köra högvarvigt med turbo så tycker jag du ska satsa på B16, det går ju att borra upp till 1,7 iaf.
Det blir ju dyrt men 350 driftsäkra hästar är inga problem då.
Vill du köra CRX och 1,6 liter så ska du göra det också. Go Richard go Richard
Köp ett Golden Eagle HD-fodrat block.
Du kan välja ett B16 om du vill för slaglängden och borra upp det lite eller köra på mer volym.
Är du sjuk i hela huvet så köper du ett DART-block.
Sen sätter du på valfri turbo och laddar till motorn ser ut som en ballong.
Full-Race har fina turbokit med riktigt bra extraktorgrenrör.
Då får du med IC, slangar och allt annat skit som är provat på din modell så det passar.
Vill du köra högvarvigt med turbo så tycker jag du ska satsa på B16, det går ju att borra upp till 1,7 iaf.
Det blir ju dyrt men 350 driftsäkra hästar är inga problem då.
Vill du köra CRX och 1,6 liter så ska du göra det också. Go Richard go Richard