Problem kamaxel inställning
-
Lindberg87
- Bil: Honda crx ED9
- Namn: Max Lindberg
Hej! skulle montera en ny topplockspackning igår på min motor, fick dock lite problem..iallfall när jag monterat på toppen igen så nollade jag motorn så cylinder 1 & 4 är i topp. ställde kamaxlarna så markeringarna pekar mot varandra (har monterat efter workshop manual)
skulle dra på kamremmen. Fick den spänd. Problemet är just det att man kunde vrida runt vevaxeln tills 2an och 3ans cylinder gick upp mot toppen, då tröcks ventiler på 2an och 3an ner samtidigt (och så ska det inte vara?) då gick det iallafall inte o vrida runt nå mer på vevaxeln... Den var helt stum... Vill inte starta bilen och slå sönder massa ventiler..
Är det jag som har monterat kamaxelinställningarna helt galet eller passar inte mitt block med toppen? Kör med D16ZC1 Block (DOHC) och en D16Z5 topp (DOHC)
Kan det vara så att toppen är för liten för blocket så ventilerna slår i kolvarna?
Vill även ha tips om hur hårt topplocksbultarna ska dras åt? på workshop manual stod det 3kg första gången och 6.8kg andra gången.. Det är ju knappt nånting!!
hoppas ni fattar jag var menar
är tacksam för alla svar!!
mvh lindberg
skulle dra på kamremmen. Fick den spänd. Problemet är just det att man kunde vrida runt vevaxeln tills 2an och 3ans cylinder gick upp mot toppen, då tröcks ventiler på 2an och 3an ner samtidigt (och så ska det inte vara?) då gick det iallafall inte o vrida runt nå mer på vevaxeln... Den var helt stum... Vill inte starta bilen och slå sönder massa ventiler..
Är det jag som har monterat kamaxelinställningarna helt galet eller passar inte mitt block med toppen? Kör med D16ZC1 Block (DOHC) och en D16Z5 topp (DOHC)
Kan det vara så att toppen är för liten för blocket så ventilerna slår i kolvarna?
Vill även ha tips om hur hårt topplocksbultarna ska dras åt? på workshop manual stod det 3kg första gången och 6.8kg andra gången.. Det är ju knappt nånting!!
hoppas ni fattar jag var menar
mvh lindberg
Senast redigerad av Lindberg87 den 24 augusti 2009, 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
-
Lindberg87
Var till verkstan idag och försöka klura mer på saken.. Ställde om kammarna så dom står precis som på workshop manual!

Nollade motorn så märket på vevkugghjulet pekar på pilen på blocket (DÅ är cylinder 1 & 4 i toppläge)
drog på kamremen och testade att veva på vevaxeln.. Gick runt tills 2 & 3 cylinder gick mot toppen då den tvärstanna.. fortfarande helt stum.
en konstig sak jag märkte när jag vred på vevaxeln var att det lät som ett pysljud från motorn
låter som om det kommer från svänghjulet eller något?
Det låter kanske i nån sekund när jag vevar sen försvinner det. Typ som ett tryck som släpps ut. Kanske ska vara så?
iallafall så när 2 & 3 cylinder stod i topp mot ventilerna så plockade jag bort toppen för att titta så verkligen cylindrarna stod så.. Och det gjorde dom. 2 & 3 i toppläge.
Nu när toppen var borta så testade jag att dra i vevaxeln och det gick hur lätt som helst.... SÅ det är inget fel på blocket....
z5 toppen jag köpt är begagnad (kan det vara så att den är för planad så ventilerna slår i kolvarna?) har för mig om den är mer planad än 0.5 mm så kan man få problem med nollningen?..
eller fortfarande om zc1 blocket inte passar så kompen blir för hög i motorn.. Kan jag kanske då köra med dubbla topplockspackningar? eller stålpackning?
Håller på att bli tokig på detta! Är jättetacksam för svar!
Nollade motorn så märket på vevkugghjulet pekar på pilen på blocket (DÅ är cylinder 1 & 4 i toppläge)
drog på kamremen och testade att veva på vevaxeln.. Gick runt tills 2 & 3 cylinder gick mot toppen då den tvärstanna.. fortfarande helt stum.
en konstig sak jag märkte när jag vred på vevaxeln var att det lät som ett pysljud från motorn
Det låter kanske i nån sekund när jag vevar sen försvinner det. Typ som ett tryck som släpps ut. Kanske ska vara så?
iallafall så när 2 & 3 cylinder stod i topp mot ventilerna så plockade jag bort toppen för att titta så verkligen cylindrarna stod så.. Och det gjorde dom. 2 & 3 i toppläge.
Nu när toppen var borta så testade jag att dra i vevaxeln och det gick hur lätt som helst.... SÅ det är inget fel på blocket....
z5 toppen jag köpt är begagnad (kan det vara så att den är för planad så ventilerna slår i kolvarna?) har för mig om den är mer planad än 0.5 mm så kan man få problem med nollningen?..
eller fortfarande om zc1 blocket inte passar så kompen blir för hög i motorn.. Kan jag kanske då köra med dubbla topplockspackningar? eller stålpackning?
Håller på att bli tokig på detta! Är jättetacksam för svar!
Senast redigerad av Lindberg87 den 24 augusti 2009, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
-
Lindberg87
malkolm666 skrev:att det pyser är helt normalt.
Testa att ta bort kamremmen och vrid runt motorn nu när alla ventiler är stängda.
Det går hur lätt som helst att vrida motorn då ventilerna är stängda =/
kom på tanke om det kanske är zc1 vevaxeldrevet som inte passar med z5 toppen? för säg att z5 drevet skulle vara nån kugg större eller mindre så är de ju kört?
nån som vet exakt hur många kuggar z5 drevet har?
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
Du måste använda antingen zc1 drev på både vev och kammar eller z5 på båda om det skiljer. Annars blir det mos.
Huvudsaken är ju att de är avstämda mot varandra, ett varv är ju alltid ett varv oavsett.
Det viktigaste är att kamremmen passar.
Huvudsaken är ju att de är avstämda mot varandra, ett varv är ju alltid ett varv oavsett.
Det viktigaste är att kamremmen passar.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
-
Lindberg87
var till verkstan idag och räknade kuggar på kamdreven, fick ihop det till 34 kuggar..Kristian skrev:Räkna själv om det passar, det ska vara dubbelt så många kuggar på kamdreven som på vevdrevet.
Räknade vevaxeldrevet och det var på tok för många! 20 kuggar! Det är alltså 17 jag igentligen ska ha! Som förmodligen z5 drevet har..
Så frågan är ju om drevet går på zc1 vevstaken... Kanske lika bra att köpa ett z5 block
nån som säljer z5 drev till vevstake eller block så kontakta mig
-
Lindberg87
Det tänkte jag inte på! Bara hoppas att kamdreven passar på kamaxeln då. Har 2st kamdrev till zc1 och det var 40 kuggar så 20 kuggar på vevdrevet blir perfekt!malkolm666 skrev:kan du inte byta kamdrev?
Blir att testa montera nu till helgen
Senast redigerad av Lindberg87 den 28 augusti 2009, 11:22, redigerad totalt 1 gånger.