Monterade mitt AEM CAI igår och det var ett jävla bök tycker jag. Men hur pass bra är filtrets position där nere i hjulhuset? Nu känns det helt avskärmat (vilket är bra) men samtidigt är min fundering vart all denna "frisk luft" ska komma ifrån? Jag tog bort "dimsljuslocket" i fronten för att få in luft den vägen också, bra eller dåligt?
Sedan är det ju små hål eller vad man ska säga i plasten under där filtret sitter. Själva skyddsplasten som sitter under bilen. Hur pass skitigt blir det underifrån? Borde man köpa en bit plast och skruva över alla små hål?
Hur pass känsligt är egentligen AEM CAI:s position?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Lite bök är det, men ett jäkla bök känner jag inte igen. Vi kanske har olika referenser
!
Det verkar som att motorn får tillräckligt med luft där nere. Jag har tejpat över hålen i botten med silvertejp för att minska dammandet utifrån. Jag kör en halv säsong mellan rengöringarna av filtret och det är aldrig speciellt skitigt.
Jag har locket för dimljushålet kvar eftersom jag tror att det kan komma in ordentliga mängder vatten därigenom när det är regn och framförallt slask på vintern. Dock så tror jag att det är ruggigt bra för friskluftstillförseln att ta bort det. Kanske kan vara ett alternativ för dem som inte kör på vintern eller de som orkar buta tillbaka till luftburk på vintern. Eller så är min farhåga för regn och slask obefogad.
Det verkar som att motorn får tillräckligt med luft där nere. Jag har tejpat över hålen i botten med silvertejp för att minska dammandet utifrån. Jag kör en halv säsong mellan rengöringarna av filtret och det är aldrig speciellt skitigt.
Jag har locket för dimljushålet kvar eftersom jag tror att det kan komma in ordentliga mängder vatten därigenom när det är regn och framförallt slask på vintern. Dock så tror jag att det är ruggigt bra för friskluftstillförseln att ta bort det. Kanske kan vara ett alternativ för dem som inte kör på vintern eller de som orkar buta tillbaka till luftburk på vintern. Eller så är min farhåga för regn och slask obefogad.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Ja man fick trixa och dona för att få in den där jäkla böjen genom motorrummet tycker jag 
En annan sak, jag testkörde nu idag och vid precis 6 000 varv låter det som ett metalliskt läten. Precis som om röret tar emot någoting just då. Har inte hunnit kolla än vad som kan tänkas ta emot. Men om det är någon som kanske vet på rak arm vore det kanon.
Jag testkörde ganska länge och vid ett tillfälle efter cirka 4-5km när jag körde i stadstrafik började tomgången pendla från 1 till 2000 varv. Men detta avtog när jag sedan drog ut på E4an. När jag sedan körde stadskörning igen med mycket gas och broms uppstod inte längre detta problem. Min fråga är då, kan det vara luftmätarn (?) som sitter på röret som sitter löst/taskigt? Man fick ju med en o-ring som jag tycker var lite småslapp tillsammans med mätaren.
Hojj hojj!
En annan sak, jag testkörde nu idag och vid precis 6 000 varv låter det som ett metalliskt läten. Precis som om röret tar emot någoting just då. Har inte hunnit kolla än vad som kan tänkas ta emot. Men om det är någon som kanske vet på rak arm vore det kanon.
Jag testkörde ganska länge och vid ett tillfälle efter cirka 4-5km när jag körde i stadstrafik började tomgången pendla från 1 till 2000 varv. Men detta avtog när jag sedan drog ut på E4an. När jag sedan körde stadskörning igen med mycket gas och broms uppstod inte längre detta problem. Min fråga är då, kan det vara luftmätarn (?) som sitter på röret som sitter löst/taskigt? Man fick ju med en o-ring som jag tycker var lite småslapp tillsammans med mätaren.
Hojj hojj!
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
- Steffo

Det metalliska ljudet är när VTEC går in. Det är så på en originalmlappad CTR med CAI.
Det är en tempmätare som sitter i röret. Den ska sitta tätt så att det inte suger in luft där, men annars påverkar det inte. Tomgången pendlar om man kopplat loss batteriet tills ECU:n ställt in sig igen.
Det är en tempmätare som sitter i röret. Den ska sitta tätt så att det inte suger in luft där, men annars påverkar det inte. Tomgången pendlar om man kopplat loss batteriet tills ECU:n ställt in sig igen.
Stockholm
Va ska det verkligen låta så?? Låter som det rasslar till och att typ CAI röret vibrerar till i någonting hårt runt om... Jag måste nog youtube:a och se om jag hittar någon med enbart CAI. Känns knas om det ska låta som bilen går sönder varje gång den når 6 000 varv 
Bra iaf att ECU:n ställer in sig. Troligen har den gjort det nu då jag inte upplevt pendlingen mer.
Bra iaf att ECU:n ställer in sig. Troligen har den gjort det nu då jag inte upplevt pendlingen mer.
Steffo skrev:Det metalliska ljudet är när VTEC går in. Det är så på en originalmlappad CTR med CAI.
- Steffo

Jupp. Det ska låta så just när VTEC slår in. Det är ett metalliskt raspigt ljud. Min farsa trodde att han rasade min moton när han testade bilen med ett V2-filter monterat. Med CAI hörs ljudet också, men ännu mer med ett RAM air som sitter nära torpedväggen.
Exakt varför det låter så vet jag inte. Men det går att mappa bort genom att delvis sänka VTEC men framförallt att lägga lågvarvskamvinkeln närmare den vinkel som högvarvsnocken ska ha precis när motorn byter kam-nock (VTEC-punkten).
Exakt varför det låter så vet jag inte. Men det går att mappa bort genom att delvis sänka VTEC men framförallt att lägga lågvarvskamvinkeln närmare den vinkel som högvarvsnocken ska ha precis när motorn byter kam-nock (VTEC-punkten).
Stockholm
Hehe knas! Ja det va ju mer oljud än skönsång för öronen måste jag säga. Min första tanke var "folk tror jag kör med halvskuren bil"... :annoyed:
Har lyssnat mer nu när man haft tid i helgen. Det låter verkligen som det är någon flerp eller nått som vibrerar till precis vid 6 000 varv och avtar därefter direkt. Jag tror att det är CAI röret som vibrerar till och flyttar lite på sin position. Jag tror det är där röret går igenom den plast i hjulhuset som spökar. På andra sidan sitter ju plåt och antagligen är det denna den tar emot. Är det någon som vet hur varmt CAI röret blir? Tänkte vad man kan isolera det med för att få bort "hårt mot hårt", så att det inte låter. Avgasbandage var ju skitdyrt för mitt lilla ändamål, det kommer ju ändå trasas sönder också när det blivit tillräckligt nött.
- Steffo

I så fall måste du justera monteringen av CAI:et. Men som jag sagt förut. Motorn låter på detta vis när den går in i VTEC. Det är bara så.
Testa att åka med någon annan som har en likadan bil i din närhet så får du se om det är samma ljud (vilket jag tror) eller om du faktiskt har någon plåtvibration någonstans.
Testa att åka med någon annan som har en likadan bil i din närhet så får du se om det är samma ljud (vilket jag tror) eller om du faktiskt har någon plåtvibration någonstans.
Stockholm
Var ut och provkörde nyss och blev besviken! La en tjock gummiplatta emellan röret och den plåtkant jag trodde det lät ifrån men icke! Ljudet är kvar och jag kanske får infinna mig i att det är vtec:en som låter. Men det låter inte enbart som ett metalliskt läten utan som en vibrationsflerp som spelar precis vid 6 000 varv. Jag har youtube:at lite på EP3:or med CAI och jag hör inte detta ljud... Men det kan ju kanske försvinna i ljudupptagningen på filmerna också men. EDIT: Efter att lyssnat noga så kanske jag hört liknande ljud på ett klipp nyss. Hmm.
Irriterande ändå måste jag säga
EDIT: Hade jag vetat av någon här i stan som hade en Type-R hade det varit kanon, nu är inte fallet så dock
Irriterande ändå måste jag säga
EDIT: Hade jag vetat av någon här i stan som hade en Type-R hade det varit kanon, nu är inte fallet så dock
Senast redigerad av CrilleD den 6 september 2009, 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Testade att spela in ljudet med mobilen och jag kan inte höra detta vibrationsläten på klippet så antagligen försvinner det bort i allt ljud...
Om det bara är just när den byter kam så är det ingen fara och mig veterligen går det inte att få bort utan att mappa.
Det låter som sagt likadant med ett short-ram som är monterat på ett helt annat sätt...
Snabbaste, smidigaste och enda sättet att få bort det är K-pro.
Det låter som sagt likadant med ett short-ram som är monterat på ett helt annat sätt...
Snabbaste, smidigaste och enda sättet att få bort det är K-pro.
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Okey, knas! Vad går ett sådant på? Är det någon form av databox?
- Steffo

Det är en original databox som moddats lite så att du kan koppla in en laptop och mappa om den.
En sådan går lös på runt 10 000 kr. Men det är den absolut bästa mod man kan göra med motorn. Kan varmt rekommendera en om du vill trimma lite och få ut det mesta av motorn.
En sådan går lös på runt 10 000 kr. Men det är den absolut bästa mod man kan göra med motorn. Kan varmt rekommendera en om du vill trimma lite och få ut det mesta av motorn.
Stockholm
Hehe ja den som lever får se 
Var ute och körde nyss och accelererade långsamt upp över 6 000 varv och då lät det inget vibrationsflerp läte. Men tryckte jag gasen i botten från t ex 5 500 varv så lät det igen. Går VTEC:en in olika beroende på hur mycket gas man ger?
- Steffo

Så är det väl inte original, men man kan göra så att det blir så med en K-pro. Däremot så hörs inte VTEC-övergången på samma sätt om man har lite gas.
Stockholm
Det är väl antagligen det då :prop:
-
ylitalo021
- Bil: honda s2000
- Namn: jani ylitalo
provkörde en -01 ctr som jag tänker köpa men jag var väldigt misstänksam till köpet tills jag läste den här tråden om "missljudet" som uppstår=) Hade det inte varit för HPC så hade jag inte nappat på den och gått misste om en fin ctr!