Hur vet man om det är dåliga dämpare eller fjädrar eller ann

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
iRONSQ

Tjabba!

Tänkte bara fråga om nån har något tips på hur man kan testa om fjädrarna respektive dämparna är dåliga. Jag har en garagekant hemma som jag backar ut från varje dag, den är ca 4cm hög och väldigt skarp, det känns som att bilen är alldeles för mjuk när jag kör ner den från kanten, den studsar upp rätt kvickt igen men som sagt på vägen ner känns det som den droppar en decimeter :P Är det fjädrarna då?

Sen undrar jag om man kan kolla vad det är som klonkar, jag misstänker dämparna eller lagringen för densamma men kan även vara bussningarna i stag och leder osv...kan man ta reda på det på nåt vänster??
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

Asfaltera eller klossa kanthelvetet så slipper du den irritationen ;)

Ang frågorna så får någon annan svara.
Senast redigerad av Yobaman den 18 oktober 2009, 02:10, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
iRONSQ

Yobaman skrev:Asfaltera eller klossa kanthelvetet så slipper du den irritationen ;)

Ang frågorna så får någon annan svara.

Haha ja det är ju också ett alternativ ;)
ablazed

om du åker över en vägbula å bilen gungar upp å ner en kvart(ironi) efteråt så e de dämparna som e slut.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
iRONSQ

ablazed skrev:om du åker över en vägbula å bilen gungar upp å ner en kvart(ironi) efteråt så e de dämparna som e slut.

Mjo det är lite jänkarstil när man har kört över ett gupp, eller den känns liksom svag på returen upp, och om jag kör över såna där jobba områden med kullersten som dom har lagt ut som fartdämpare lite här och där i bostadsområden och svänger samtidigt så rör sig bilen i luften sidleds...kanske dags att byta både dämpare och fjädrar, fjädrarna har kommit iaf ska se vad som händer med byte av bara dom. Sket i coilovers, det blev så jävla dyrt med invägning och drop-links o allt vad det var :P hamnade över 25oookr i slutändan, de va inte min tanke riktigt :P
Skriv svar