Vilket grenrör till CTR?
Tjena,
Nu har jag spottat upp lite trådar här. Men frågar man inget får man inget veta
Tänkte kolla lite vad ni rekommenderar för grenrör till min bil. Känns som att de flesta pratar om det långa DC, men är detta verkligen den enda vägen att gå?
Köper jag det kommer jag ju dessvärre få lägga mig och skruva inför varje besiktning.. Det finns inget annat med katersättare som ni kan rekommendera. Detta är ju betydligt smidigare isf!
Självklart är det ju effekt man är ute efter också, så väg gärna in detta i era förslag.
MVH
Erik
Nu har jag spottat upp lite trådar här. Men frågar man inget får man inget veta
Tänkte kolla lite vad ni rekommenderar för grenrör till min bil. Känns som att de flesta pratar om det långa DC, men är detta verkligen den enda vägen att gå?
Köper jag det kommer jag ju dessvärre få lägga mig och skruva inför varje besiktning.. Det finns inget annat med katersättare som ni kan rekommendera. Detta är ju betydligt smidigare isf!
Självklart är det ju effekt man är ute efter också, så väg gärna in detta i era förslag.
MVH
Erik
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Erik Adolfsson<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3 -04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3 -04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Fonzeka besiktigade sin gamla ep3 med Jackson Racing-grenrör med racekat, dock har jag lagt vantarna på det grenröret nu. Men det ska iallafall fungera, klar fördel i mina ögon även om det kanske tappar någon hästkraft mot dc 
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
HPC IRC CREW, SWEDEN
Jag tror att TODA inte ger någon större effekt än ett DC i princip, jagar man effekt så skulle jag definitivt säga att det ska vara SSR, Hytech eller liknande. Dock kostar dom därefter och jag vet inte heller om man bara kan custom beställa från dom eller om dom har färdigt som passar våra bilar.
Senast redigerad av xzbatt den 23 mars 2010, 12:59, redigerad totalt 1 gånger.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Jag har ett Toda grenrör på min. Har inte haft något annat så vet inte skillnaden mot tex DC men jag kan nog lova att man iaf inte märker den alls.
Vad kostar ett DC grenrör som jämförelse? Det är väl kostnaden det handlar om antar jag?
Vad kostar ett DC grenrör som jämförelse? Det är väl kostnaden det handlar om antar jag?
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Ja, det spelar ju självklart in också. Någon miljadär är man ju inte :blink2:Yobaman skrev:Jag har ett Toda grenrör på min. Har inte haft något annat så vet inte skillnaden mot tex DC men jag kan nog lova att man iaf inte märker den alls.
Hur funkar ditt grenrör då? Går det hela vägen ner till katen eller?
Om jag skulle tappa några pollar på att köra med ett annat grenrör och katersättare kommer jag mest troligt välja detta ändå! Har verkligen ingen lust att lägga mig och skruva om hela skiten inför varje besiktning faktiskt..
Fast vad kan det egentligen skilja? Så himla många HK kan du ju inte tappa på att köra, tex det korta DC, och kattersättare?
MVh
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Erik Adolfsson<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Vilket DC är det isf? För helt plötsligt känns det långa nästan helt uteslutet då det kräver för mycket arbete inför besiktningen... "/luckan skrev:Är det effekt du är ute efter, så är det frånsett från orginalet (TODA) den enda vägen att gå..
Jag kan ev ha ett dc for grabs inom kort om du är intresserad...
Mvh,
Som jag förstått det är det ommappningen som är viktig, efter att man monterat grenröret, vilket det än rör sig om. Det är där de "stora" hästarna kommer... Jag har själv gått i tankarna att göra baklänges (har nu dcs långa med katters.) men som jag förstått när jag pratat med mer kunnigt folk är att jag kommer förlora över 10 hk på denna eventuella ommodifiering...
Mvh,
Mvh,
Vilket DC är det isf? För helt plötsligt känns det långa nästan helt uteslutet då det kräver för mycket arbete inför besiktningen... "/Eiiiiik skrev:<!--quoteo(post=583495:date=23 Mar 2010, 11:55:50:name=luckan)--><div class='quotetop'>QUOTE(luckan @ 23 Mar 2010, 11:55:50) <a href="index.php?act=findpost&pid=583495"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är det effekt du är ute efter, så är det frånsett från orginalet (TODA) den enda vägen att gå..
Mvh,
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Det är just det långa jag har...
Mvh,
Vilket DC är det isf? För helt plötsligt känns det långa nästan helt uteslutet då det kräver för mycket arbete inför besiktningen... "/luckan skrev:<!--quoteo(post=583506:date=23 Mar 2010, 13:43:10:name=Eiiiiik)--><div class='quotetop'>QUOTE(Eiiiiik @ 23 Mar 2010, 13:43:10) <a href="index.php?act=findpost&pid=583506"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=583495:date=23 Mar 2010, 11:55:50:name=luckan)--><div class='quotetop'>QUOTE(luckan @ 23 Mar 2010, 11:55:50) <a href="index.php?act=findpost&pid=583495"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är det effekt du är ute efter, så är det frånsett från orginalet (TODA) den enda vägen att gå..
Mvh,
Det är just det långa jag har...
Mvh,
Är jag verkligen HELT UTE OCH CYKLAR när jag trodde att DC 4-2-1 (långa) gick hela vägen till catbacken utan att kunna smälla dit katen? :prop:
Lite luddigt svar där min vän. Hade jag rätt när jag påstod mig vara ute och cykla eller att den inte finns någon möjlighet till kat?luckan skrev:Du har så rätt att man inte kan ha mer rätt![]()
Mvh,
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Några 9-10 k kostar INTE ett DC sports grenrör nytt. Snarare lite över halva det.
Jag kan inte mycket om det här men kollar man på TODAs och DC sports 4-2-1 så är det jag förstått att TODAs grenrör är nära dubbelt så dyrt som DCs. Sen måste man även byta till JDM krängaren för att kunna använda TODAs vilket inte behövs med DCs. Däremot bör du ALLTID ha hårdare motorkuddar då du byter grenrör. DC sports garanti utgår om du inte kör med hårdare motorkuddar likt Power flex.
Effekt mässigt av det jag lyckats läsa mig till på de engelska forumen är effekten lite högre på TODAs jämfört med DCs. Men priset för TODAs och således få de där 1-5 extra hästarna är inte värt det i min mening...
Jackson Racing grenröret Åberg talar om är tydligen lite restriktivt även utan katten (med kattersättaren då) men ett jäkligt smidigt alternativ då man inte behöver byta hela grenröret utan bara kattersättaren mot katten.
Spoon har någon tvådelad variant som man kan köra med DC5 katt delen har jag för mig om man vill slippa mecka av hela grenröret inför besiktning. Jag kan dock ha fel om märkena men det finns någon sådan här lösning.
Men A och O om man byter grenrör är att man mappar bilen, alt. skaffar en mapp som är avsedd för de modds man har på bilen.
Jag kan inte mycket om det här men kollar man på TODAs och DC sports 4-2-1 så är det jag förstått att TODAs grenrör är nära dubbelt så dyrt som DCs. Sen måste man även byta till JDM krängaren för att kunna använda TODAs vilket inte behövs med DCs. Däremot bör du ALLTID ha hårdare motorkuddar då du byter grenrör. DC sports garanti utgår om du inte kör med hårdare motorkuddar likt Power flex.
Effekt mässigt av det jag lyckats läsa mig till på de engelska forumen är effekten lite högre på TODAs jämfört med DCs. Men priset för TODAs och således få de där 1-5 extra hästarna är inte värt det i min mening...
Jackson Racing grenröret Åberg talar om är tydligen lite restriktivt även utan katten (med kattersättaren då) men ett jäkligt smidigt alternativ då man inte behöver byta hela grenröret utan bara kattersättaren mot katten.
Spoon har någon tvådelad variant som man kan köra med DC5 katt delen har jag för mig om man vill slippa mecka av hela grenröret inför besiktning. Jag kan dock ha fel om märkena men det finns någon sådan här lösning.
Men A och O om man byter grenrör är att man mappar bilen, alt. skaffar en mapp som är avsedd för de modds man har på bilen.
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Little Elk skrev:Några 9-10 k kostar INTE ett DC sports grenrör nytt. Snarare lite över halva det.
Tack för ett bra svar!
K-pro har jag, så det är ju bara att slänga i en mapp för detta till jag har bytt till RBC också. Först då ska jag mappa den riktigt hade jag tänkt
Jag har "insertmounts" i det bakre motorfästet. Räcker detta tror du?
Det får bli ett grenrör med kattersättare isf.. Skulle aldrig orka lägga mig och skruva om inför varje besiktning :blink2:
Vad skulle ni höfta att effektskillnaden blir jämfört med tex DC långa 4-2-1?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Omskruvningen är rätt enkel. Tar mig och bror 2h men då är det i lagom takt och avspolning av bil, redbulldrickande mm ingår 
Vi byter också hela vägen, grenrör + catback men många byter ju bara grenröret.
Skulle jag köpa nu skulle jag nog köpa ett där jag kan ha en racekat men det är inte så hemskt att byta 1gg/år tycker jag.
Vi byter också hela vägen, grenrör + catback men många byter ju bara grenröret.
Skulle jag köpa nu skulle jag nog köpa ett där jag kan ha en racekat men det är inte så hemskt att byta 1gg/år tycker jag.
Senast redigerad av Yobaman den 24 mars 2010, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Originalkonstruktionen av grenrör är riktigt kass, att bara plocka bort katten ger inte många hästar även om du skulle byta den första korta delen också.Eiiiiik skrev:Tack för ett bra svar!
K-pro har jag, så det är ju bara att slänga i en mapp för detta till jag har bytt till RBC också. Först då ska jag mappa den riktigt hade jag tänkt
Jag har "insertmounts" i det bakre motorfästet. Räcker detta tror du?
Det får bli ett grenrör med kattersättare isf.. Skulle aldrig orka lägga mig och skruva om inför varje besiktning :blink2:
Vad skulle ni höfta att effektskillnaden blir jämfört med tex DC långa 4-2-1?
<a href="http://www.piperexhausts.co.uk" target="_blank">http://www.piperexhausts.co.uk</a> har dock ett färdigt grenrör med både racekatt och ersättare till bra pris.
Det finns inte med på deras hemsida men tror det ligger runt 6600kr med dagens valutakurs.

På biltema eller..?Little Elk skrev:Några 9-10 k kostar INTE ett DC sports grenrör nytt. Snarare lite över halva det.
Googlade som snabbast och hittade racegrenröret i rostfritt på japtuning (det som jag har), de ville ha 8130:-. Men klart, det är ju billigare på loppis
Mvh,
På biltema eller..?luckan skrev:<!--quoteo(post=583565:date=24 Mar 2010, 01:33:48:name=Little Elk)--><div class='quotetop'>QUOTE(Little Elk @ 24 Mar 2010, 01:33:48) <a href="index.php?act=findpost&pid=583565"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Några 9-10 k kostar INTE ett DC sports grenrör nytt. Snarare lite över halva det.
Googlade som snabbast och hittade racegrenröret i rostfritt på japtuning (det som jag har), de ville ha 8130:-. Men klart, det är ju billigare på loppis
Mvh,
Om jag köper det DC på japtuning som låter mig använda kat då? sen kör kattersättare annars, utom vid besiktningen.. vad tror du om det?
Senast redigerad av Eiiiiik den 24 mars 2010, 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Eiiiiik skrev:Om jag köper det DC på japtuning som låter mig använda kat då? sen kör kattersättare annars, utom vid besiktningen.. vad tror du om det?
Jag tror att du vinner 1-2hk.
-
Little Elk
På biltema eller..?luckan skrev:<!--quoteo(post=583565:date=24 Mar 2010, 01:33:48:name=Little Elk)--><div class='quotetop'>QUOTE(Little Elk @ 24 Mar 2010, 01:33:48) <a href="index.php?act=findpost&pid=583565"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Några 9-10 k kostar INTE ett DC sports grenrör nytt. Snarare lite över halva det.
Mvh,
Och jag googlade lite ordenkligare på de internationella marknaderna och kom fram till att unit8 i england tar runt 330£ exkl. moms men med dagens kurs du köper £ i så blir det nog runt 5.000 kr även om deras priser är lite o uppdaterade.
Så luckan, du ska söka dig utanför sveriges gränser då du ska köpa något till bilen, annars blir du lätt blåst på mer än nödvändigt.
Angående motorfästen bör du byta alla 2-3 (har ingen koll på hur många det är, Malkolm eller någon får gäran fylla i här... ).
<a href="http://www.clubrsx.com/clubep3/ENS-16-1111R.html" target="_blank">Dessa är det jag pratar om.</a>
Sen om du väljer ett grenrör med möjlighet till att använda katt ersättare så vinner du säkert några hk mot orginal. Allt är ju en fråga om pris, effekt samt bekvämlighet inför besiktning.
Senast redigerad av Little Elk den 25 mars 2010, 02:15, redigerad totalt 1 gånger.
Ordförande
På biltema eller..?Little Elk skrev:<!--quoteo(post=583644:date=24 Mar 2010, 22:12:56:name=luckan)--><div class='quotetop'>QUOTE(luckan @ 24 Mar 2010, 22:12:56) <a href="index.php?act=findpost&pid=583644"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=583565:date=24 Mar 2010, 01:33:48:name=Little Elk)--><div class='quotetop'>QUOTE(Little Elk @ 24 Mar 2010, 01:33:48) <a href="index.php?act=findpost&pid=583565"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Några 9-10 k kostar INTE ett DC sports grenrör nytt. Snarare lite över halva det.
Mvh,
Och jag googlade lite ordenkligare på de internationella marknaderna och kom fram till att unit8 i england tar runt 330£ exkl. moms men med dagens kurs du köper £ i så blir det nog runt 5.000 kr även om deras priser är lite o uppdaterade.
Så luckan, du ska söka dig utanför sveriges gränser då du ska köpa något till bilen, annars blir du lätt blåst på mer än nödvändigt.
Angående motorfästen bör du byta alla 2-3 (har ingen koll på hur många det är, Malkolm eller någon får gäran fylla i här... ).
<a href="http://www.clubrsx.com/clubep3/ENS-16-1111R.html" target="_blank">Dessa är det jag pratar om.</a>
Sen om du väljer ett grenrör med möjlighet till att använda katt ersättare så vinner du säkert några hk mot orginal. Allt är ju en fråga om pris, effekt samt bekvämlighet inför besiktning.
Precis! Jag kör med sånna röda klumpar (mina är iofs svarta) som du trycker in i original motorfäste.. Sitter, vad jag har förstått, ett bak och ett fram. Eftersom att det fram tydligen va lite lurigt att byta bytte jag bara det bakre. Men många som kör så tydligen
malkolm666 skrev:<!--quoteo(post=583647:date=24 Mar 2010, 22:31:46:name=Eiiiiik)--><div class='quotetop'>QUOTE(Eiiiiik @ 24 Mar 2010, 22:31:46) <a href="index.php?act=findpost&pid=583647"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Om jag köper det DC på japtuning som låter mig använda kat då? sen kör kattersättare annars, utom vid besiktningen.. vad tror du om det?
Jag tror att du vinner 1-2hk.
Jasså?! Inte mer? :blink: Känns ju ganska meningslöst då ju... :annoyed:
Hur mycket hk hämtar man med DC Långa 4-2-1 då?
-
Little Elk
Med Cai/v2, avgas, grenrör och en ny mapp kan du kanske få ut en 220-235 hk med en bra mapp och att du pissar i medvind.Eiiiiik skrev:Jasså?! Inte mer? :blink: Känns ju ganska meningslöst då ju... :annoyed:
Hur mycket hk hämtar man med DC Långa 4-2-1 då?
Ordförande
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Med ES bussningarna så är det 2 (två) motorfästen som blir stummare, jag rekommenderar att bara byta det bakre då det brukar räcka för 90% av befolkningen.
Ett långt racegrenrör brukar ge en 10-15hk, men det är just kombinationen med långt grenrör, RBC-insug, CAI, avgas och Kpro som ger ca 235-240hk. Så om man inte har ALLT det så är det enkelt att man faller bort med 20-30hk... Bara luftfiltret gör runt 7hk mindre om man inte har ett riktigt CAI utan bara något tarvligt V2 eller annat öppet filter. Jag rekommenderar helst Injen cai då det passar bäst till RBC-insuget och är grovt, på andra plats är det AEM cai och sista platsen kniper luftburken ifrån ITG maxogen, den funkar bra och det finns ingen risk att dra i sig vatten ifall man är orolig för det.
Ett långt racegrenrör brukar ge en 10-15hk, men det är just kombinationen med långt grenrör, RBC-insug, CAI, avgas och Kpro som ger ca 235-240hk. Så om man inte har ALLT det så är det enkelt att man faller bort med 20-30hk... Bara luftfiltret gör runt 7hk mindre om man inte har ett riktigt CAI utan bara något tarvligt V2 eller annat öppet filter. Jag rekommenderar helst Injen cai då det passar bäst till RBC-insuget och är grovt, på andra plats är det AEM cai och sista platsen kniper luftburken ifrån ITG maxogen, den funkar bra och det finns ingen risk att dra i sig vatten ifall man är orolig för det.
Som det ser ut nu har jag:malkolm666 skrev:Med ES bussningarna så är det 2 (två) motorfästen som blir stummare, jag rekommenderar att bara byta det bakre då det brukar räcka för 90% av befolkningen.
AEM V2
BC Spec III
K-pro
Så hade ju varit gött med grenrör och RBC nu iaf.. Men fan att det inte finns något vettigt alternativ med katters. utan att man tappar för mycket på det