Stötdämpar/topplagrings fråga ctr-04

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Bryngelhed
Bil: CTR - 04
Namn: Alexander Bryngelhed

Har precis fått tillbaka min bil från service och dom påpekade då att höger fram stötdämpare glappade. Dom trodde det var topplagringen. När jag fått in bilen i garaget plockade jag ner dämparen, jag kunde ganska tydligt märka att topplagringen har ett spel på ca. 1-2mm. För att vara säker plockade jag även ner andra sidan och till min stora förvåning var denna sidan likadan. Så nu undrar jag om det ska vara ett litet spel i topplagringen? Och anledningen till att bilen drar åt höger kanske är att en hjulinställning behöver göras? Någon som har några idéer på vad det kan vara annars?

//Alexander
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Servade du den på Honda? De om några borde ju veta kan man tycka!

Att bilen drar snett låter mer som en hjulinställning, bäst att kolla upp snarast då risken är att du sliter däcken rejält snett ifall det t ex är toeinställningen som inte stämmer.

Hade totalt fel toe på min gamla brukis, 14 grader toe in! Det jävliga var att det var 6,5 resp. 7,5 grader på varje sida, så jag fick ingen varning genom att den drog snett. Däcken var helt förstörda i ytterkant (corden framme) och hade typ fullt mönster på insidan.
Skriv svar