Motorswap i min CRX -91

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
0ptiC
Namn: Villinte Säga

Hejsan.
Jag har funderat ett tag på att turboladda min rex från 91. Jag har läst på en hel del och fått intrycket av att det ska vara ganska svårt att få en turbo att jobba bra tillsammans med VTECen. Dessutom är jag inte så erfaren av att meka med motorer utan mer av småpill på kaross, men kommer att försöka ragga hjälp av kunniga vänner och bekanta.
Jag är inte riktigt säker på i vilket skick motorn är i, men den går bra och har aldrig krånglat. Jag fick inte mycket information av förra ägaren om service osv, men en total service är planerad inom kort. Dvs byte av vätskor, filter och kamrem.

Efter en periods grubblande kom jag fram till, vad jag tycker, kanske skulle vara en bättre idé. Nämligen att byta motor helt och hållet. Och då till en motor som kanske redan är byggd för överladd. Vad finns det då för bra alternativ? Vilken motor passar bäst och ger mer effekt? Jag satsar på kanske lite över 200-250 hk. Eventuellt mer. Just nu undrar jag bara över motorn i sig. Uppgradering av allt annat kommer senare. Detta projekt är planerat som ett långtidsprojekt som skulle sträcka sig över flera år, men att leta information och fråga efter tips är ju alltid det första steget. :P

Just nu har jag som sagt en helt original CRX -91 förutom ett sportavgassystem.

Tack på förhand,
0ptiC
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

Det finns lite frågor inna man kan besvara dej,

Vad har du för buget?
Inga problem att turbo konventera en v-tec motor.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
0ptiC

Det här är som sagt ett långtidsprojekt. Tanken är att detta ska bli min leksak i framtiden. Istället för att köpa en harley eller en Porche, så har jag då redan min CRX som går utav helvete. haha.

Men i alla fall. Tack så hemskt mycket för tipsen. Jag ska söka lite och kolla hur mycket pengar jag har och vad jag har för möjligheter.
Fick igår också reda på av en polare att det ska finnas ett kompressor kit utvecklat för CRX:ens B16 motor. Stämmer det?
Användarvisningsbild
oskar
Styrelsen Gold
Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
Namn: Oskar Johansson
Has thanked: 134 times
Been thanked: 52 times

Ja det finns kompressor kit till b16 tex Jackson racing kostarl ca 25k

mvh oskar
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*

Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
0ptiC

Tackar. Ska titta närmare på det. :)
Skriv svar