Har en Prelude 92a, (92-96) som svänger av sig själv.
Det utlöses ofta när jag åker i djupa hjulspår.
Jag tror att det är det ena eller båda bakhjulen som ändrar riktning och stannar där.
Som följd av detta så får bilen ett ganska kraftigt ryck åt sidan och jag måste kompensera med att vrida ratten några centimeter åt ena hållet. Efter ett tag rycker bilen till åt andra hållet igen.
4ws lampan lysar näst in till hela tiden, även break lampan lyser när jag startar bilen, men den slocknar när jag trycker ner bromsen. har hört att de två kan ha med varandra att göra..
Någon som har vart med om detta och vet vad som kan göras?
Prelude som svänger av sig själv! hjälp
Jag hade en 91 med 4ws där hade växeln gått sönder
Då menar jag klumpen som ser ut som bakdiff, men din hoppar typ ur läge?
Har du hissat o kollat undertill o ryckt o haft dig?
Jag kan ju säga att jag tycker du inte borde köra tills felet är åtgärdat.
För din egen skull dvs.
Då menar jag klumpen som ser ut som bakdiff, men din hoppar typ ur läge?
Har du hissat o kollat undertill o ryckt o haft dig?
Jag kan ju säga att jag tycker du inte borde köra tills felet är åtgärdat.
För din egen skull dvs.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
stumpen
- Bil: Prelude -92a
- Namn: Fredrik Björkman
"brake" lampan ska lysa när du startar bilen och slockna när du trampat en gång på bromsen, på så vis visa om det är någon bromslampa som e trasig.
det fanns en tråd förut där det sas tex om någon lampa var trasig i bak så kunde 4ws sluta funka.. sant eller ej??
kolla så batteriet e full laddat. det kan vara en orsak till att 4ws inte funkar.
när 4ws inte funkar så är "styrningen" i bak "fjädrandes"?!! då jag vet att min bakvagn spårade satan då 4ws inte funka!
men skaffa en wsm (verkstadshandbok) och kolla fel koder och få en beskriven felsöknings guide.
testa en grej och berätta sen hur de gick:
om 4ws inte funkar prova att rulla igång bilen.
kör bilen i en liten hastighet och så stäng av motorn, på med tändningen lägg i 3an / 4an och upp med kopplingen och starta.....
91ans 4ws har jag för mig att det är mekanisk styrning i och 92 framåt är det elektronisk....
mekanisk: styrstång framifrån till bak.
det fanns en tråd förut där det sas tex om någon lampa var trasig i bak så kunde 4ws sluta funka.. sant eller ej??
kolla så batteriet e full laddat. det kan vara en orsak till att 4ws inte funkar.
när 4ws inte funkar så är "styrningen" i bak "fjädrandes"?!! då jag vet att min bakvagn spårade satan då 4ws inte funka!
men skaffa en wsm (verkstadshandbok) och kolla fel koder och få en beskriven felsöknings guide.
testa en grej och berätta sen hur de gick:
om 4ws inte funkar prova att rulla igång bilen.
kör bilen i en liten hastighet och så stäng av motorn, på med tändningen lägg i 3an / 4an och upp med kopplingen och starta.....
91ans 4ws har jag för mig att det är mekanisk styrning i och 92 framåt är det elektronisk....
mekanisk: styrstång framifrån till bak.
Ja den gamla är mekaniskt precis som du sa, visste faktiskt inte att de var annat system, elektroniskt känns kluddigt om de skulle strula.
Det låter rätt farligt när man hör att den svänger av sig själv.
Det låter rätt farligt när man hör att den svänger av sig själv.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
- SuperSupra

- Bil: Integra DC2 JDM
- Namn: Daniel Lindegren
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Har du kollat hjullagret fram och bussningar så att de inte glappar ? Det kan göra så att det blir plötsliga ryck när man kör i hålor m.m.
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Tack för alla tips!
Det är inte batteriet, det köpte jag nytt för inte så länge sedan och problemet kvarstod. Batteriet innan var väldigt dåligt.
uppdatering:
Igår tog jag loss 4ws säkringen för att "låsa" hjulen i fast läge. Men hjulen svängde ändå!
jag ska hissa bilen och kolla nu i veckan, skriver så fort jag upptäcker nåt.
Det är inte batteriet, det köpte jag nytt för inte så länge sedan och problemet kvarstod. Batteriet innan var väldigt dåligt.
uppdatering:
Igår tog jag loss 4ws säkringen för att "låsa" hjulen i fast läge. Men hjulen svängde ändå!
jag ska hissa bilen och kolla nu i veckan, skriver så fort jag upptäcker nåt.
Det problemet hade vi, precis samma!
4ws:en lyste hela tiden, abs lampan var det någon som hade kopplat ur, abs:en funkade alltså inte.
När vi felsökte bilen samt mätte sensorerna för 4ws samt abs så visade det sig att en abs senor var paj.
Vi bytte den och sedan funkade både abs:en och 4ws:en utmärkt och bilen slutade försöka kasta en av vägen.
4ws:en lyste hela tiden, abs lampan var det någon som hade kopplat ur, abs:en funkade alltså inte.
När vi felsökte bilen samt mätte sensorerna för 4ws samt abs så visade det sig att en abs senor var paj.
Vi bytte den och sedan funkade både abs:en och 4ws:en utmärkt och bilen slutade försöka kasta en av vägen.
Markus Hjelte Söderros
Del Sol - 92
Legend - 89
Del Sol - 92
Legend - 89
-
stumpen
- Bil: Prelude -92a
- Namn: Fredrik Björkman
om du bara tar bort säkringen så låser du inte 4ws utan den blir bara inaktiv och "fjäder" låst i sig självt.
ska du låsa 4ws så måste du skruva i en lås sprint/bult i styrväxel i bak!
skaffa en WSM!! (workshop manual - verkstadshandbok, finns sida att ladda hem ifrån under länkar på forumet)
ska du låsa 4ws så måste du skruva i en lås sprint/bult i styrväxel i bak!
skaffa en WSM!! (workshop manual - verkstadshandbok, finns sida att ladda hem ifrån under länkar på forumet)
har fått samma problem med min honda prelude 92, då jag upplever att bakdelen svänger av sig själv när 4ws inte fungerar vilket är väldigt obehagligt!,
när detta har hänt så har jag stannat bilen och svängt maximalt till höger samt maximalt till vänster sedan ställer jag hjulen raka på en plan väg och sedan stängt av bilen, sedan startat den och innan kontrollampan släcks så vrider jag snabbt i ratten fram och tillbaka,, fungerar nästan jämt!
men som vad är orsakan till detta ? att den inte fungerar jämt? är det sensorn som strular?
när detta har hänt så har jag stannat bilen och svängt maximalt till höger samt maximalt till vänster sedan ställer jag hjulen raka på en plan väg och sedan stängt av bilen, sedan startat den och innan kontrollampan släcks så vrider jag snabbt i ratten fram och tillbaka,, fungerar nästan jämt!
men som vad är orsakan till detta ? att den inte fungerar jämt? är det sensorn som strular?
Tack för alla tips.
Ledsen att jag inte svarat på senaste.
Skolstart och annat obligatoriskt gått före bilen.
Jag har inte kunnat hitta något problem själv.
Så näst intill ligger att lämna in den.
I jönköping där jag befinner mig just nu finns dock ingen vettig hondaverkstad.
För det första så visste dom inte vad 4ws vad för något.. och då är det en auktoriserad honda verkstad.
så jag får vänta tills jag tar bilen till stockholm.
Kommer skriva hur det går sen.
cheers!
Ledsen att jag inte svarat på senaste.
Skolstart och annat obligatoriskt gått före bilen.
Jag har inte kunnat hitta något problem själv.
Så näst intill ligger att lämna in den.
I jönköping där jag befinner mig just nu finns dock ingen vettig hondaverkstad.
För det första så visste dom inte vad 4ws vad för något.. och då är det en auktoriserad honda verkstad.
så jag får vänta tills jag tar bilen till stockholm.
Kommer skriva hur det går sen.
cheers!
- Jalle
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
Tala med Lasse på Hallbergsbilservice i Habo (strax utanför jkpg), han borde kunna hjälpa dej.
Behöver du delar till 4ws:en så har sarén (min son) på forumet komplett begagnat, fast hans konto funkar nog inte så du kan kontakta mej i så fall.
Behöver du delar till 4ws:en så har sarén (min son) på forumet komplett begagnat, fast hans konto funkar nog inte så du kan kontakta mej i så fall.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X