Honda Prelude H23 Förhöjt avgasvärde
hallo har besiktnings problem med min Honda Prelude H23
har besiktad den 5 gånger nu med för hög lambda,
har bytt följande grejjer
grenrör till extraktorgrenrör "focuz"
katalysator magnaflow
Universal Lambda sond
Ferrita Kat och bak.
ny motorolja
4 tändstift
allting är modell anpassat.
bilen har gått 19000
Nu till min fråga! det blåser up genom olje påfyllnings hållet, ovanligt mycket tycker jag och luktar avgaser. samt att den tickar något i motorn , Så misstänker att en ventil är felet alltså en avgasventil som släpper igenom tryck up i motorn därav att den trycker ut det på fel ställen och det blir för höga avgasvärden
så ska nu ge mig på och göra ventil justering om det nu är dom som "spökar"
kom Gärna med tips om det kan vara något annat vore schysst för detta börjar bli dyrt och vill gärna ha något att åka i
Tack på Förhand // Jocke
har besiktad den 5 gånger nu med för hög lambda,
har bytt följande grejjer
grenrör till extraktorgrenrör "focuz"
katalysator magnaflow
Universal Lambda sond
Ferrita Kat och bak.
ny motorolja
4 tändstift
allting är modell anpassat.
bilen har gått 19000
Nu till min fråga! det blåser up genom olje påfyllnings hållet, ovanligt mycket tycker jag och luktar avgaser. samt att den tickar något i motorn , Så misstänker att en ventil är felet alltså en avgasventil som släpper igenom tryck up i motorn därav att den trycker ut det på fel ställen och det blir för höga avgasvärden
så ska nu ge mig på och göra ventil justering om det nu är dom som "spökar"
kom Gärna med tips om det kan vara något annat vore schysst för detta börjar bli dyrt och vill gärna ha något att åka i
Tack på Förhand // Jocke
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
vad har du för lambdavärde?
Provtryckte ferrita avgas för att se om det var tätt?
Varför har du 2 kattar på bilen?
Byt tillbaka till orginal grenrör OCH orginal lambdasond, se till att avgaset är tätt så bör det funka smärtfritt att besikta.
Provtryckte ferrita avgas för att se om det var tätt?
Varför har du 2 kattar på bilen?
Byt tillbaka till orginal grenrör OCH orginal lambdasond, se till att avgaset är tätt så bör det funka smärtfritt att besikta.
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
kontrollera hela avgaset efter läckage, lambdan kan vara okej, medan avgaserna sbp får in i testaren har sugit med sig luft, hände en kompis till mig. hemmabyggdt avgas och små läckor, tätade skarvarna ordentligt, blankt papper.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
Ska det spela någon roll om man har lite läckage i avgasröret? Jag menar från katalysatorn och bak händer ju inget med avgasvärdena?
Dom brukar ju skriva typ: hög lambdavärde fel, förhöjd tomgång. då ska det väl inte spela någon roll om man har avgaskäckage i mellandämparen typ?
Dom brukar ju skriva typ: hög lambdavärde fel, förhöjd tomgång. då ska det väl inte spela någon roll om man har avgaskäckage i mellandämparen typ?
Linus Bylund
- SuperSupra

- Bil: Integra DC2 JDM
- Namn: Daniel Lindegren
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Avgasernas flöde genom röret skapar ett (undertryck/sug?) och drar med sig friskluft genom de hål som finns, vilket sedan blandas med avgaserna och värdena blir fel även om det är helt perfekta värden. Egentligen bör man mäta direkt vid/efter katten, men blir ju lite jobbigt för besiktningsmännenbulaan skrev:Ska det spela någon roll om man har lite läckage i avgasröret? Jag menar från katalysatorn och bak händer ju inget med avgasvärdena?
Krävs inte stora hål för att värdena ska skjuta i höjden... i know
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra