5an skrapar i vid normal acceleration

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Henrik85
Namn: ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

Jag slänger in en till fråga här när jag ändå håller på. Vill mest veta om detta är något som måste åtgärdas eller inte.

Jag har på sistone fått lite problem med växellådan på min bil. Felet är följande: 5an skrapar i om man lägger i den när motorns varvtal är högre än typ 2000 varv. Te.x under en helt vanlig (lugn och sansad) acceleration upp på motorvägen. Om man däremot trycker i kopplingen och väntar några sekunder tills varvtalet lagt sig så skrapar den inte i. Samma sak om man lägger i 5an när man kör typ 70 på 4an. Det är bara 5an som skrapar, alla andra växlar fungerar som de ska (även om man gasar på massor). Vad kan det bero på?

Kan nämna att det även är svårt att få i backen om man inte först går via 1an, men så har det varit hur länge som helst.

Tack på förhand.
Henrik
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Hej, din synkring på 5an är helt slut.

Backen brukar vara lite tjurig att få i på gamla Hondor, allra helst vintertid. Men kan även vara ett tecken på sliten koppling(tryckplatta).
Henrik85

Det är inte det enda som är helt slut på bilen :) Är det farligt att inte åtgärda det om jag bara undviker att den ska skrapa?
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

om du kör så att den inte skrapar så är det inget farligt alls.

Nu är ju din synkring riktigt körd, oftast sä är det bara över 7000rpm som de skrapar, men om du vill få den att skrapa lite mindre så rekommenderar jag Redline Shockproof olja, den är grön och tjock som Yoghurt, men resten av lådan mår inte så bra av den i det långa loppet. (den äter lager efter ett par tusen mil).
Henrik85

Ok, tack för svaret :)
Skriv svar