Köpte en ny Accord Type S hösten 07. Har funkat problemfritt fram tills i vintras då bilen plötsligt inte ville starta när den stått mer än en dag i garaget. Inget konstigt med det tänket jag, bilen var ju 3 år så det var väl bara batteriet som började bli dåligt. Köpte nytt batteri och funkade bra ca 1 vecka sen var det likadant igen, startar inte när den stått stilla mer än en dag. Åkte till Hondahandlaren där jag köpte bilen, problemet hade ju kommit ungefär när nybilsgarantin gick ut så jag tänkte att lite hjälp kunde man väl få när man köpt en ny bil hos dem. De ville inte ha något med bilen att göra då mitt nya batteri inte var köpt hos dem. Så nu står man här lagom till semstern med en bil som inte vill starta. Har bokat tid hos en annan verkstad för felsökning men tänkte kolla här också om någon har något tips på vad det kan vara? Har kollat alla lampor och kan inte hitta något som drar ström när bilen är avstängd.
Mvh
Accord Type S 07 laddar ur?
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Laddar den som den skall då? Ta en multimeter och mät spänningen över polerna på batteriet med motorn avstängd samt med motorn igång och se vad du får för resultat. Bör vara runt 12v nånting med motorn av och runt 14.5v eller nåt sånt med motorn igång.
För att se hur mycket den drar borde du kunna seriekoppla multimetern med batteriet (exempelvis: sätt multimeterns ena pinne på batteriets minuspol och andra pinnen mot minuskabeln som brukar sitta på batteriet) och mät strömmen (ampere). Vet inte vad som är normalt, men mät och posta här så vet säkert någon vad som är normal förbrukning när bilen är avstängd.
EDIT: Försök inte starta med multimetern seriekopplad bara!
För att se hur mycket den drar borde du kunna seriekoppla multimetern med batteriet (exempelvis: sätt multimeterns ena pinne på batteriets minuspol och andra pinnen mot minuskabeln som brukar sitta på batteriet) och mät strömmen (ampere). Vet inte vad som är normalt, men mät och posta här så vet säkert någon vad som är normal förbrukning när bilen är avstängd.
EDIT: Försök inte starta med multimetern seriekopplad bara!
Detta gjordes hos verkstaden där jag köpte batteriet och det laddades som det skulle och värdena var helt inom det normala, både när bilen var avstängd och igång..
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
- David Lundin
Mätte ni förbrukningen också alltså, eller bara om det laddade ordentligt?
Om den inte drar mer än vanligt så kan jag inte komma på så mycket annat än att du fått ett kasst batteri?
Om den inte drar mer än vanligt så kan jag inte komma på så mycket annat än att du fått ett kasst batteri?
Njaa, Vi mätte väl bara när motorn var avstängd så att den inte tjuvdrog någonstans och när motorn var igång. För att mäta förbrukningen ska väl batteriet vara fullladdat så jag ska upp med bilen nu på måndag och ha den inne på verkstaden några dagar. Tack för de goda råden iallafall.
Mvh Nicke
Mvh Nicke
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Vilken Honda åf var det du besökte?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Kronobergs Bilaffär i Växjö. Alla servicar är utförda av dem, förutom ett oljebyte som är gjort utöver de vanliga servicearna. Bilen har heller inte gått speciellt långt, 3800 mil. Var lite i tankarna att byta bil till hösten nu när Honda har bra priser på CR-V men känns inte lika intressant längre.
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
-
M Scotte
- Kontakt:
Ville dem inte hjälpa dig alls för du inte hade org batteri? Låter otroligt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Nej. Så här lät det:
- Du har alltså inte köpt ditt batteri här?
Jag: Nej men det var ju samma problem innan jag bytte batteriet.
- Då får du ta det med verkstaden där du köpt batteriet "eller du kan ju börja där"
- Du har alltså inte köpt ditt batteri här?
Jag: Nej men det var ju samma problem innan jag bytte batteriet.
- Då får du ta det med verkstaden där du köpt batteriet "eller du kan ju börja där"
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
-
Maccord
- Bil: Honda Civic 1,8 sport
- Namn: Marcus Harlin
Jag hade tidigare en Honda Accord 2,4 executive tourer. Jag lämnade in den på 12 000- milaservice på ovan nämnda bilaffär/verkstad. Det är en auktoriserad hondahandlare vi talar om. Efter första besöket fick jag tillbaka bilen utan att bränslefiltret var bytt. Fel filter var beställt och inte rätt sort hemma på hyllan. Efter andra besöket var filtret bytt men lampan för motorfel tändes. Åkte tillbaka igen och pratade med kundmottagaren som med bestämdhet hävdade att det inte kunde bero på servicen, men jag fick återkomma dagen därpå för avläsning av felkoder. På mitt fjärde besök visade det sig att en oring/packning inte hade lagts dit på rätt sätt vid monteringen av bränslefiltret. Vad jag vill säga med detta är att kompetensen inte är den högsta på Kronobergs Bilaffär i Växjö när det gäller service och serviceanda i och på verkstaden. Har nu bytt till en Civic 1,8 sport på Runes Bil i Habo. Byt bil där nästa gång så får ni riktig service.
"Gud som haver barnen kär, ge mig en Type R
Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder." Marcus Harlin
Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder." Marcus Harlin
Har tidigare haft 2 CTR:er så man har ju varit i kontakt med dem innan. Var även då en del grejer som dom inte skötte så bra och precis som du skrev så var ju inte serviceandan på topp då heller. Har fått en tid nu för felsökning så det återstår väl att se hur de löser detta.
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
-
M Scotte
- Kontakt:
Vi får se om det blir någon skillnad efter ditt nästa verkstadsbesök.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- David Lundin
Har du varit där och hytt med näven Martin? 
Nu är problemet löst och jag får rikta ett jättetack till Martin Scotte och Honda Sverige som trots att nybilsgarantin hade gått ut ställde upp och fixade problemet - det är sånt som skapar nöjda och trogna kunder
Tack!
Mvh Nicklas
Mvh Nicklas
Nicklas Carlsson
Accord Type S Tourer -07
Accord Type S Tourer -07
-
Keawon
- Bil: Honda Jazz -12
- Namn: Jimmy Johansson
Va var det som var fel?Nicke skrev:Nu är problemet löst och jag får rikta ett jättetack till Martin Scotte och Honda Sverige som trots att nybilsgarantin hade gått ut ställde upp och fixade problemet - det är sånt som skapar nöjda och trogna kunderTack!
Mvh Nicklas
0704054052
Kör:
Honda e
Jazz -12
Civic EG -92 (Såld)
Kör:
Honda e
Jazz -12
Civic EG -92 (Såld)