Ger en race/sportkatalysator mer hästar?
I och med att min katalysator på Civicen har pajat så lär jag köpa en ny. Men undrar om det är värt och göra det. Får jag ut nå mer av att köpa en sportkatalysator eller vad det heter än vad och köpa en orginal?
Det som sitter i bilen minimeswapad till D15Z6 (vtec topp ) annat grenrör med sportdämp
Det som sitter i bilen minimeswapad till D15Z6 (vtec topp ) annat grenrör med sportdämp
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag kommer för evigt att köra med oem katt vid besiktning och kattersättare i övrig tid. Ger bäst och ger bra avgasvärden på besiktning.
Vet av en som sprängde motorn på sin idag och har en katt över. (Film kommer på det btw
)
Skicka PM om det är intressant.
Finns även ett roligt grenrör till D16Z6 att tillgå
Vet av en som sprängde motorn på sin idag och har en katt över. (Film kommer på det btw
Skicka PM om det är intressant.
Finns även ett roligt grenrör till D16Z6 att tillgå
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Mordiiax
- Kontakt:
Mjo det gör det. En katalysator stryper några kusar. Kattersättare, grenrör, cold air intake och en mappning så har du fått en lite roligare bil och mycket lättare plånbok. Värt det? Vem vet...
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
En av mina bästa investeringar var att köpa en riktig racekatt, behöver aldrig mecka inför besikting med denna, och får alltid bra värden. Visst då får gasa lite x-tra innan besiktningen för att den skall komma upp i rätt arbetstemp, men som jag kör har den alltid rätt temp 
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Mordiiax
- Kontakt:
Å jag med flera ångrar våra köp av racekatt då man inte kommer igenom bes med dessa. Så det verkar vara lite lotto det där 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Äsch, ja har race katt fick lite problem med värdena , men då drog han ut me bilen på en liten tur o kom tebax sen å fick bra värden, så det gäller att ha bilen varm , har tror ja även hört att man kan tanka lite e85 i bilen för att få bättre värden ? mer kraft ger det ju eftersom det blir bättre flöde, men det är nog inget man märker av.Mordiiax skrev:Å jag med flera ångrar våra köp av racekatt då man inte kommer igenom bes med dessa. Så det verkar vara lite lotto det där
Linus Pehrson
- Hammerin
Ja, du får mer hästar och bättre respons med racekatt. Billigt trim.
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Det beror nog mycket på motorn, grenröret och själva katten hur lätt det är att komma igenom. Mordiiax och några andra har inte kunnat gå igenom ens med tokvarmkörning som jag förstått det. Jag skulle nog valt en kattersättare, det tar inte många minuter att byta och man behöver bara göra det en gång per år. Dessutom ger det mer än en racekatt, även om det kanske inte är några våldsamma skillnader, men du får så lite effektförlust som är möjligt samtidigt som du vet att den går igenom bes.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Hmm. Inte många minuter att byta? Sist tod det mig 2 timmar i gördetsjälvhallen med bilen upphissad. Det är alltid någon skruv som fastnat, något skit som man behöver fixa och trångt så in i helvete är det.
Fast det kanske är enklare på en gammelcivic iofs.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Mordiiax
- Kontakt:
Max en halvtimme från att man åker in i garaget till att man åker ut. Å det är alltid trångt med den tredje bulten som sitter i ovankant 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- David Lundin
2 timmar för att byta katt!? Har iofs aldrig haft loss katten på min, byter hela grenröret. Men några två timmar tar det då inte, trots att jag göra det utan lyft.Steffo skrev:Hmm. Inte många minuter att byta? Sist tod det mig 2 timmar i gördetsjälvhallen med bilen upphissad. Det är alltid någon skruv som fastnat, något skit som man behöver fixa och trångt så in i helvete är det.
Det låter mer som jag upplevt det (grenrörsbyte då), ungefär samma bult som kan jävlas på EP3 för övrigt...Mordiiax skrev:Max en halvtimme från att man åker in i garaget till att man åker ut. Å det är alltid trångt med den tredje bulten som sitter i ovankant
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
jag har eeeeeeeeee (bygg själv!) gjort egna flänsar, 4-bultade.
tar ca 15-20 minuter att byta
tar ca 15-20 minuter att byta
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Om man vill vara på den helt säkra sidan då? (jag vet Mordiiax.. jag veeeet
) Vi har haft svinmånga flygande på sista tiden här,och jag känner att om jag väl hamnar i en sån så.. JA det är bara onödiga pengar för en sån skitgrej att åka och besiktiga bilen igen.. SÅ..
Racekat Vs. Sportkat? Precis som jag förstått det så är det ibland svårare att få upp temp i en racekat,än en sportkat.. Men om man tar en 200cells sport/racekat då?
Antar att det har något med cellerna att göra som får det jobbigt i avgasprovet.. Men jag vet ej.
Sorry för lite trådkap,men är mer action här och bättre svar än den jag skapade,plus jag håller mig till topic
Racekat Vs. Sportkat? Precis som jag förstått det så är det ibland svårare att få upp temp i en racekat,än en sportkat.. Men om man tar en 200cells sport/racekat då?
Antar att det har något med cellerna att göra som får det jobbigt i avgasprovet.. Men jag vet ej.
Sorry för lite trådkap,men är mer action här och bättre svar än den jag skapade,plus jag håller mig till topic
- David Lundin
Hur skulle de kunna se att du har kattersättare menar du? Har aldrig hört talas om någon som åkt på det vid flygande bes. De måste ju ha upp bilen på lyft eller mäta avgaser på plats, har aldrig hört talas om någon som råkat ut för nåt sånt.
Som jag förstått det så mätte de avgaserna på plats,och känns dumt att riskera ombes för en sån grej.David Lundin skrev:Hur skulle de kunna se att du har kattersättare menar du? Har aldrig hört talas om någon som åkt på det vid flygande bes. De måste ju ha upp bilen på lyft eller mäta avgaser på plats, har aldrig hört talas om någon som råkat ut för nåt sånt.
- Mordiiax
- Kontakt:
Ska du då i stället säga: "vänta en halvtimme, jag måste ut och vråltukta bilen så att jag får upp temp i grejorna"? 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
- David Lundin
Haha om jag känner polisens sätt rätt,så blir dom väl bara tjuriga över det och ger mig böter eller något.. Poliserna i Örebro verkar inte ha mycket att göra.. De försökte sätta dit mig för vårdslöshet i trafik när jag rullade lite snabbare än vanligt genom en rondell,med en annan bil bakom.. Blev ifrågasatt om jag var cool inför personerna i bilen,eller om det var han bakom som hade med saken att göra..
Nåväl
Kattersättare är ju överlägset alla gånger verkar det som.. MEN.. Om de nu mäter avgasvärdena på plats så är man ju rökt,och som tidigare så är det rätt värdelöst att få ombes för en sån grej
Nåväl
Kattersättare är ju överlägset alla gånger verkar det som.. MEN.. Om de nu mäter avgasvärdena på plats så är man ju rökt,och som tidigare så är det rätt värdelöst att få ombes för en sån grej
- Mordiiax
- Kontakt:
Om du har sådan rädsla för polisen så är original katalysator det enda du ska köra med 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Nej för fan..men sport/race kat är ju ändå Katalysator.. då kan man ju skylla på temp isåfall,men om de märker att man har ersättare så sitter man i smeten.Mordiiax skrev:Om du har sådan rädsla för polisen så är original katalysator det enda du ska köra med
- Mordiiax
- Kontakt:
Åter igen en lite teknisk fråga, hur tror du skillnaden på en racekatt på för låg temperatur skiljer sig mot en kattersättare och hur tror du polismans beslut skiljer sig? 
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
Verkar kunna bli en långdragen diskussion detta 
Jadu.. Just racekatt är väl den som är svår att få temp i,och därmed inte superaktuell för min del (Enbart priset som är bra),men en sportkat borde ju vara bra. Flöda helt okay,och även vara Laglig då den förmodligen har rätt arbetstemperatur hela vägen.
Det finns även en 200cells kat jag är sugen på som går på 1000lappen bara..men vet som sagt inget om min bil klarar av att värma upp den ordentligt :/
Jadu.. Just racekatt är väl den som är svår att få temp i,och därmed inte superaktuell för min del (Enbart priset som är bra),men en sportkat borde ju vara bra. Flöda helt okay,och även vara Laglig då den förmodligen har rätt arbetstemperatur hela vägen.
Det finns även en 200cells kat jag är sugen på som går på 1000lappen bara..men vet som sagt inget om min bil klarar av att värma upp den ordentligt :/
Det är denna 200cells jag kikat på som jag lutar åt.. Är det ju färre celler man har,desto svårare att få temp i grejorna med originalmotor?
http://www.exd.se/shop/index.php?page=s ... 1&Itemid=1
Edit: Att den inte är godkänd av SBF.. Vad gör det för min del på banträffar? Inte tillåtet överhuvudtaget,eller är det mer om bilen ska ha vagnbok och tävlas med ?
http://www.exd.se/shop/index.php?page=s ... 1&Itemid=1
Edit: Att den inte är godkänd av SBF.. Vad gör det för min del på banträffar? Inte tillåtet överhuvudtaget,eller är det mer om bilen ska ha vagnbok och tävlas med ?
- David Lundin
SBF godkännande är bara om du skall tävla i SBFs regi. Spelar ingen roll alls annars.
- Hammerin
Gällande kat eller ej, så skulle jag idag aldrig åka utan. Stoppar polisen dig så ser de en katt, lättare att få ta en sväng och värma för bra resultat än att inte ha någon.
Vet en person som råkade ut för detta och polisen gav föreläggande om kontroll på besiktningen, killen åkte raka spåret till bilprovningen och fick bilen godkänd. skickade sedan en överklagan och kvitto till polisen, fick sedan svar nästa vecka med ursäkt och pengar på kontot för besiktningen.
Försöker att hålla livet så enkelt som möjligt, så finns det tid till annat
Hmmm, dessutom så vill jag försöka att undvika att reta upp lagen i onödan, då de ändå kan ha vissa synpunkter på min bil
Själv kör jag med 100cells kisse, den har suttit på i snart 4år utan problem.
Vet en person som råkade ut för detta och polisen gav föreläggande om kontroll på besiktningen, killen åkte raka spåret till bilprovningen och fick bilen godkänd. skickade sedan en överklagan och kvitto till polisen, fick sedan svar nästa vecka med ursäkt och pengar på kontot för besiktningen.
Försöker att hålla livet så enkelt som möjligt, så finns det tid till annat
Hmmm, dessutom så vill jag försöka att undvika att reta upp lagen i onödan, då de ändå kan ha vissa synpunkter på min bil
Själv kör jag med 100cells kisse, den har suttit på i snart 4år utan problem.
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip