Haft bilen ett par år. Efter en regelrätt service började motorn krångla lite. Började gå ojämnt, spotta, baktända och ibland helt enkelt dö.
Nu har problemet bara blivit värre. Förut kunde det komma lite när som helst, men nu uppstår problemet endast när bilen är körd varm.
Den går ojämnt på lägre vartal, speciellt om motorn måste jobba på de lägre, men gasar man riktigt försiktigt upp försvinner problemen när man kommer över 3-4000.
Skulle man, när bilen är varmkörd, stänga av och låta den stå ett par minuter är den mer eller mindre omöjlig att starta. Väntar man dock tills motorn svalnat går den igång perfekt och utan problem.
Jag har låtit bilen stå ganska mycket varje vinter men denna sommar har jag p.g.a min ockupation inte kunnat ha den på vägen alls. Jag har kört den lite nu som då för att se till att den går över huvudtaget, dock medveten om det existerande problemet. Och med detta har jag märkt att problemet progressivt blivit värre.
Jag är totalt värdelös på motorer. Har frågat runt i min bekantskapskrets, av de som kan motorer, och alla har en egen teori. Tändfödelarlocket, tändkablar, stift, lambda och bränslepumpen är de vanliga.
P.g.a logistiska, ekonomiska samt tidsmässiga skäl kan jag inte lämna in den på någon verkstad utan tänkte höra här om någon har haft något liknande eller samma problem.
Försökte söka i forumet på detta men inget av det jag hittade här sen tidigare, matchade det problemet jag har.
Generell info om bilen:
Service gjord före ställning
Helt original B16A1 motor, endast ett nytt avgassystem och luftfilter.
Gått ca 220000
Tacksam för hjälp.
0ptiC
Honda CRX VTEC 91 går ojämnt när varm.
- Nucleardonkey
- Bil: Honda Civic VT -91
- Namn: Claes Jönsson
Tja.
Får du inga felkoder?
Kolla under matta på passagerarsidan så är det en röd diod som blinkar långa, eller korta blinkningar.
MVH
Nucleardonkey
Får du inga felkoder?
Kolla under matta på passagerarsidan så är det en röd diod som blinkar långa, eller korta blinkningar.
MVH
Nucleardonkey