Proffshjälp till CRX Vtec -91 B16A1
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Hej,
Tänkte kolla om man kunde få lite snabbhjälp och tips för att få en B16A1 att gå lite bättre.
Tycker att bilen inte presterar så bra som den borde. Vill inte påstå att den känns slö - men den har inte "klippet" som jag förväntade mig. Vad börjar man med?
Tändstift - förmodar att det skall vara "kalla" stift. Tips på hyfsade stift?
Luftfilter - har ett öppet filter (KN-typ redan monterat)
Tändkablar - skall kolla motståndet ikväll - om det är OK är det någon större idé att byta?
Motorolja - är aldrig fel med ny - men gör det verkligen något på prestandan?
Jag kommer inte lägga ned några stora summor på bilen - utan är mest ute efter att få bilen att gå som den borde med billiga medel.
Alla tips tas tacksamt emot.
//Niclas
Tänkte kolla om man kunde få lite snabbhjälp och tips för att få en B16A1 att gå lite bättre.
Tycker att bilen inte presterar så bra som den borde. Vill inte påstå att den känns slö - men den har inte "klippet" som jag förväntade mig. Vad börjar man med?
Tändstift - förmodar att det skall vara "kalla" stift. Tips på hyfsade stift?
Luftfilter - har ett öppet filter (KN-typ redan monterat)
Tändkablar - skall kolla motståndet ikväll - om det är OK är det någon större idé att byta?
Motorolja - är aldrig fel med ny - men gör det verkligen något på prestandan?
Jag kommer inte lägga ned några stora summor på bilen - utan är mest ute efter att få bilen att gå som den borde med billiga medel.
Alla tips tas tacksamt emot.
//Niclas
- GroundX
- Inlägg: 789
- Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
- Bil: EG6
- Namn: Anders Olsson
- Ort: Bollnäs
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 14 times
- Kontakt:
Inte går som den borde? Vad är det som inte går som det borde? VTEC ger inget "2 bars turboskjuts" om det var det du förväntade dig. Dessa motorer är rätt slöa, åtminstone i orginalutförande.
Tändstift -> NGK iridium
VTEC styrs av oljetrycket.
Du får inte mer effekt av varken motorolja, tändkablar eller annat luftfilter.
Tändstift -> NGK iridium
VTEC styrs av oljetrycket.
Du får inte mer effekt av varken motorolja, tändkablar eller annat luftfilter.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Jazz GP1 - 13
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Däremot så kan du få bilen att gå som den borde, med rätt prylar.dvs
Honda orginal rekomenderade tändstift, med rätt gap. Kolla tändkablarna om de är sjyssta. om inte byt mot Honda original. Tar du något annat så är risken stor att du kan få problem eller inte full prestanda.
Kolla att katten inte har satt igen, då blir den slö.
Bättra på luftvägarna, dvs insug o avgas.
Kör inte med stora tunga 17" utan lätta 15"
köpa vassare kammar
mappa ecún
Sedan räcker det om du inte har blivit Honda nörd och bara vill mer, mer, mer
Lycka till.
Honda orginal rekomenderade tändstift, med rätt gap. Kolla tändkablarna om de är sjyssta. om inte byt mot Honda original. Tar du något annat så är risken stor att du kan få problem eller inte full prestanda.
Kolla att katten inte har satt igen, då blir den slö.
Bättra på luftvägarna, dvs insug o avgas.
Kör inte med stora tunga 17" utan lätta 15"
köpa vassare kammar
mappa ecún
Sedan räcker det om du inte har blivit Honda nörd och bara vill mer, mer, mer
Lycka till.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Ok, då är mitt tips att vara realistisk och inse att bilhobby kostar pengar.nikoliner skrev:Hej,
Tänkte kolla om man kunde få lite snabbhjälp och tips för att få en B16A1 att gå lite bättre.
Jag kommer inte lägga ned några stora summor på bilen - utan är mest ute efter att få bilen att gå som den borde med billiga medel.
Alla tips tas tacksamt emot.
Du vill få bilen att gå bättre men vill samtidigt inte spendera några stora summor på den.
Den ekvationen går tyvärr inte ihop.
Mvh.
Mvh Benci_Hovanyi
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Tack för hjälpen!
Vetskapen att denna bil är ganska slö känns deprimerande - men å andra siden behöver jag inte ha några förhoppningar om att "trolla" upp den till en snabb bil. Väghållningen är i alla fall hyfsad.
Byter stift till NGK Iridium samt ser om det går att kolla katten.
Att bilsport kostar är jag väl medveten om - saken är den att vi köpte bilen för 5.500:- och kommer användas för ett 24-timmars race (intressant att se om den håller att köra på 4500-7500 varv så länge) och därefter kommer bilen gå till de sälla jaktmarkerna....
//Niclas
Vetskapen att denna bil är ganska slö känns deprimerande - men å andra siden behöver jag inte ha några förhoppningar om att "trolla" upp den till en snabb bil. Väghållningen är i alla fall hyfsad.
Byter stift till NGK Iridium samt ser om det går att kolla katten.
Att bilsport kostar är jag väl medveten om - saken är den att vi köpte bilen för 5.500:- och kommer användas för ett 24-timmars race (intressant att se om den håller att köra på 4500-7500 varv så länge) och därefter kommer bilen gå till de sälla jaktmarkerna....
//Niclas
- Blue Machine
- Inlägg: 483
- Blev medlem: 23 september 2006, 19:46
- Bil: Subaru BRZ
- Namn: David Furubrink
- Ort: Vetlanda
- Been thanked: 1 time
Dessa bilar är inte slöa original med tanke på andra bilar för liknande pengar och lite dyrare.
En original ctx vtec går bättre än tex. BMW 328 med mods som avgas osv.
Att din känns slö är förmodligen på grund av att den är sliten och behöver renoveras på något sätt .
Lycka till med racet !
En original ctx vtec går bättre än tex. BMW 328 med mods som avgas osv.
Att din känns slö är förmodligen på grund av att den är sliten och behöver renoveras på något sätt .
Lycka till med racet !
Kör:
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
Subaru BRZ
Projektbil:
CRX VT Mid Type R
- Dala_racing
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 16 september 2012, 22:16
- Bil: crx ed9 -88
- Namn: johan melin
- Ort: Falun
Jag skulle kolla kompet på torr och våt cylinder. Köra motorn utan belasning på tomgång med lacknafta och låta han stå med wd40 i cylindrarna.
Olja har en ganska stor betydelse. Vid långlopp med konstant belastning så kommer du få upp oljetempen ganska högt.
Vanlig 30/40 olja blir för tunn och du kommer bränna olja speciellt om oljeringarna är gamla och lite igensatta. Samt du kommer få lägre komp och lägre oljetryck. Välj en bra syntet olja med mindre tillsatser och lite "tjockare" typ 50.
Olja har en ganska stor betydelse. Vid långlopp med konstant belastning så kommer du få upp oljetempen ganska högt.
Vanlig 30/40 olja blir för tunn och du kommer bränna olja speciellt om oljeringarna är gamla och lite igensatta. Samt du kommer få lägre komp och lägre oljetryck. Välj en bra syntet olja med mindre tillsatser och lite "tjockare" typ 50.
Banbil crx ed9 -88 (K20 med K-PRO)
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Tack för oljetipset. Biltemas Helsyntet 5-50w borde väl funka för ändamålet?
(förstår att Biltema inte smäller högt på detta forumet - men oljor borde de väl inte kunna fuska så mycket med)
(förstår att Biltema inte smäller högt på detta forumet - men oljor borde de väl inte kunna fuska så mycket med)
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
En sak till - jag tänkte beställa NGK Iridium stiften från Tyskland idag.
Enligt manualen skall det vara värmeklass 5 eller 6.
I och med att bilen kommer gå extremt varm så undrar jag om man vågar gå upp på klass 7 eller är det dumt att chansa?
Enligt manualen skall det vara värmeklass 5 eller 6.
I och med att bilen kommer gå extremt varm så undrar jag om man vågar gå upp på klass 7 eller är det dumt att chansa?
- Dala_racing
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 16 september 2012, 22:16
- Bil: crx ed9 -88
- Namn: johan melin
- Ort: Falun
Har inte provat köra på biltemas olja men borde kanske funka. Vill inte diskutera det, jag skulle ta en annan olja bara. Gillar att veta direkt vilken leverantör jag får oljan ifrån.
Banbil crx ed9 -88 (K20 med K-PRO)
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
073-1582788
Hellre pipor och portat än pippad och portad.
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Köp inga iridium eller platina. Köp ett par org stift i 7 istället av din handlare
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Ouch - nu blev jag villrådig.
Manualen säger:
Std and Si models: NGK BCPR7EY-N11, NGK BCPR7E-11 (for High speed driving)
HF models: NGK BCPR6EY-N11, NKG BCPR6E-11 (for High speed driving)
Hur vet jag vilken model det är? Std/Si eller HF
Och varför inte Iridium stiften?
//Niclas
Manualen säger:
Std and Si models: NGK BCPR7EY-N11, NGK BCPR7E-11 (for High speed driving)
HF models: NGK BCPR6EY-N11, NKG BCPR6E-11 (for High speed driving)
Hur vet jag vilken model det är? Std/Si eller HF
Och varför inte Iridium stiften?
//Niclas
- Hammerin
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 25 juli 2004, 23:09
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Ort: Stockholm
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Därför att det andra är bättre som jag tidigare sa. Lita på oss
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Den manualen ger dig fel stift, du ska ha bkr7en-11
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Ok - litar på proffsen. Köper BKR7EN-11 imorgon.
Vad säger ni om "invändig motortvätt" i samband med oljebytet?
Risk för större skada än nytta?
(Vad jag lärt mig beträffande bilmek är "don't fix what ain't broken")
//Niclas
Vad säger ni om "invändig motortvätt" i samband med oljebytet?
Risk för större skada än nytta?
(Vad jag lärt mig beträffande bilmek är "don't fix what ain't broken")
//Niclas
Kan du inte lägga upp en film när du accelererar tex och vad den väger när du gör detta testet. Hur många människor som sitter i bilen mm.. Det är väl det enda som kan få Oss att veta om den "går dåligt" eller om det bara är du som tycker den är slö..
Jag kan lägga upp en mätarfilm på min Civic vt så kan du jämföra med den
Jag kan lägga upp en mätarfilm på min Civic vt så kan du jämföra med den
Robin Giöbel
CRX VT -91
0703111050
CRX VT -91
0703111050
- Regge
- Inlägg: 1030
- Blev medlem: 13 juni 2004, 17:00
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Ort: Staffanstorp
Finns kanske någon vänlig medlem som kan komma förbi och prova bilen och göra ett uttalande?
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Dessa bilarna är inte direkt slöa orginal. Min VT har BPU-uppgrades, omappad och lättad ca 75kg. Den går kör ifrån eller håller jämn fart ganska potenta bilar upp till 150-160kmh. T5:or, s3 210hk Civic type r ep3 o.s.v. Så ditt problem ligger nog i dåligt underhåll och "sliten" motor.
Jag hade kunnat komma så du fått jämföra mellan din o min bil MEN om 5 timmar e jag på flyget till Australien, mohahaha. Har du inte löst det så kan vi kolla på det i mitten av Nov då jag e tebax.
Jag hade kunnat komma så du fått jämföra mellan din o min bil MEN om 5 timmar e jag på flyget till Australien, mohahaha. Har du inte löst det så kan vi kolla på det i mitten av Nov då jag e tebax.
A. Regestam
0703636373
0703636373
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Tack för erbjudandet liamo - men i november finns inte bilen längre...snyft...
Tillbaka till villrådigheten.
Jag skickade min kompis att handla stiften i dag hos en Hondahandlare.
Nu fick han till svar att vi skulle ha BKR6en-11 stiften (vilka han köpte) för att de skulle tåla värme bättre än 7-orna. Låter väl inte rätt?
Oljefilter Honda original är köpt.
Beträffande olja så tyckte även Hondahandlaren att man skulle köra på helsyntet 5-30w.
Även detta tycker jag låter lite underligt - då till fullo förstår resonemanget med en tjockare 5-50w olja.
Så vad säger ni?
//Niclas
Tillbaka till villrådigheten.
Jag skickade min kompis att handla stiften i dag hos en Hondahandlare.
Nu fick han till svar att vi skulle ha BKR6en-11 stiften (vilka han köpte) för att de skulle tåla värme bättre än 7-orna. Låter väl inte rätt?
Oljefilter Honda original är köpt.
Beträffande olja så tyckte även Hondahandlaren att man skulle köra på helsyntet 5-30w.
Även detta tycker jag låter lite underligt - då till fullo förstår resonemanget med en tjockare 5-50w olja.
Så vad säger ni?
//Niclas
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Men vet den här mannen bakom disken om vad ni ska ha bilen till? Att köra långlopp är inte samma sak som att åka tusen gånger till ica maxi i 10 minusgrader. Jag hade inte kört långlopp med en 30 olja i en så gammal motor.
Och beträffande hållbarheten så är det nog inga problem, jag tror ett hondateam vann 24h skrotbilsrace på mantorp med en gammal eg förra året? Minns inte vad de kallade sig nu dock...
Och beträffande hållbarheten så är det nog inga problem, jag tror ett hondateam vann 24h skrotbilsrace på mantorp med en gammal eg förra året? Minns inte vad de kallade sig nu dock...
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Jodå - han fick allt reda på att det var ett långlopp.
Vad tror ni - är det 5-50w som gäller?
PS. Joysam heter mannen på detta forum i Team Sista Åket (de kommer också med en CRX i år - körde en Civic Esi ifjol)
Vad tror ni - är det 5-50w som gäller?
PS. Joysam heter mannen på detta forum i Team Sista Åket (de kommer också med en CRX i år - körde en Civic Esi ifjol)
- Thomas
- Inlägg: 322
- Blev medlem: 26 juli 2004, 10:05
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Ort: Sollentuna
- Been thanked: 1 time
Ett begagnad "trimgrenrör" och en "kattersättare" gör bilen märkbart piggare på höga varv och varvar hela vägen mot varvstoppet mycket bättre.
Men som sagt byt ovan nämnda saker så bilen går som den ska
Men som sagt byt ovan nämnda saker så bilen går som den ska
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Nu: HR-V
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
Trimgrenrör låter lite dyrt - hittade inga begagnade vid sökning på nätet.
"Kattersättare" har jag funderat över - men krävs det inte en om-mappning efteråt - då mottrycket minskar?
(I så fall går jag nog bet - har ingen utrustning för det).
Baffelplåt - vad gör en sådan för nytta?
//Niclas
"Kattersättare" har jag funderat över - men krävs det inte en om-mappning efteråt - då mottrycket minskar?
(I så fall går jag nog bet - har ingen utrustning för det).
Baffelplåt - vad gör en sådan för nytta?
//Niclas
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Viktigaste är nya stift, 7 är bättre än 6 för er körning, 5w-30 är rekommenderat till er motor generellt men du kan lika gärna åka 40 eller 50. Glöm inte att bara åka på org oljefilter
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
- NitraM
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 81 times
Definiera dyrt?
Du får hem ebay grenrör från england, tyskland, usa för runt 800-1000kr. och då är de nya.
och De lär hålla mer än bara ett race.
Behövs katten när ni kör på bana? om inte, ta bort den helt.
Du får hem ebay grenrör från england, tyskland, usa för runt 800-1000kr. och då är de nya.
och De lär hålla mer än bara ett race.
Behövs katten när ni kör på bana? om inte, ta bort den helt.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 6 maj 2013, 10:14
- Bil: Honda EP3 Type-R
- Namn: Niclas Berndtson
- Ort: Göteborg
- Been thanked: 1 time
NitraM - grenrören tål att tänkas på. Börjar dock brinna lite i knutarna och vi behöver bli säkra på att få klart bilen.
Beträffande katten - så behövs den inte (ursäkta - om jag smutsar ned lite extra i ett par timmar) - men är det inte så att man måste fixa inställningar i elektroniken - om man plockar bort den?
Finns det i så fall någon snäll i 031-området som kan och har utrustning för det?
//Niclas
Beträffande katten - så behövs den inte (ursäkta - om jag smutsar ned lite extra i ett par timmar) - men är det inte så att man måste fixa inställningar i elektroniken - om man plockar bort den?
Finns det i så fall någon snäll i 031-området som kan och har utrustning för det?
//Niclas
- Fixxe
- Inlägg: 5576
- Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
- Bil: Civic/Subaru
- Namn: Fredrik Heijel
- Ort: Halmstad
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 84 times
bort med katten, ingen mappning behövs för det.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming