xenon halvljus nivå reglering type r

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Fuzzie
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 47
Blev medlem: 4 maj 2013, 10:03
Bil: Civic type r- 08
Namn: fuzzie
Ort: Jämtland

30 november 2013, 12:44

Hur ser man om nivåregleringen funkar? Ska besiktiga nu och lite nervös om den funkar, Civic type r 08,a med xenon orginal på halvljus, har sätt på vissa när dom startar bilen så syns de hur lyset går upp och ner för stt ställa dig i rätt läge, min syns inget av de, eller ska de va så.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

30 november 2013, 18:07

Så gör bara äldre system. Du ser det enklast på om ljuset går rakt ned i marken om en sensor är trasig.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Fuzzie
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 47
Blev medlem: 4 maj 2013, 10:03
Bil: Civic type r- 08
Namn: fuzzie
Ort: Jämtland

30 november 2013, 21:16

Ok,,, tack för svaret :-)
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

2 december 2013, 15:47

M Scotte skrev:Så gör bara äldre system. Du ser det enklast på om ljuset går rakt ned i marken om en sensor är trasig.
Hur gör de nya systemen? De känner mer av direkt utan att behöva åka fram och tillbaka först antar jag?

Är det någon nivåreglering som ändrar medan man kör eller är det bara vid start? Har tänkt på det när man möter en bil med xenon som bländar som fan. Kan tänka mig att de startat bilen varpå den justerar in lamporna sen hoppar det in 3 pers i baksätet och slänger in lite väskor i bagaget och vips så står lamporna högt som fan.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

2 december 2013, 17:51

mina känns för låga , har haft felkod på sensorer men har ej de nu. kan man höja på ngt enkelt sätt, eller e de ÅF?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2226
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

3 december 2013, 10:05

Finns skruvar att reglera på vid lyktorna som för vanliga halogen :)
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

3 december 2013, 12:52

lowpass skrev:Finns skruvar att reglera på vid lyktorna som för vanliga halogen :)

Ännu mer löjligt att lagen säger att man måste ha nivåreglering när man har xenon när man ändå kan justera det själv och ställa upp de om man vill. Hela grejen är ju fjantig. Att konvertera min EP3 till Xenon är bland det bästa jag gjort. Sån extrem skillnad, som natt och dag. Kör på standard 35w 4300k och det fungerar kanon.
Kitet kostade 1000:- och ger då bi-xenon hel och halvljus för H4 sockel. Klickar i kontakter och kör bara, behöver inte dra kablar till batteri eller nånting och kan byta tillbaka på 5 min.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
bergggren
Användare
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2 november 2012, 21:47
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

3 december 2013, 17:01

Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

12 december 2013, 14:15

bergggren skrev:Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!
Jag har Xenon i min EP3 pre-facelift. Bländar inte alls. Ljusbilden blir inte optimal men den bländar inte mötande.
En av de bästa uppgraderingarna jag gjort, blir ca 4gg så bra ljus. Innan såg man inte ett skit vid tex nattetid blöt asfalt, nu inga problem. Snyggt också.

Vissa slänger ju in starkare än man får ha som standard. 35w Xenon är standard styrka, vissa kör 55w och då kan jag tänka mig att det bländar.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 481
Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
Namn: Kristoffer Larsson
Ort: Lund

12 december 2013, 17:13

Yobaman skrev:
bergggren skrev:Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!
Jag har Xenon i min EP3 pre-facelift. Bländar inte alls. Ljusbilden blir inte optimal men den bländar inte mötande.
En av de bästa uppgraderingarna jag gjort, blir ca 4gg så bra ljus. Innan såg man inte ett skit vid tex nattetid blöt asfalt, nu inga problem. Snyggt också.

Vissa slänger ju in starkare än man får ha som standard. 35w Xenon är standard styrka, vissa kör 55w och då kan jag tänka mig att det bländar.
Var har du köpt det kittet?
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

13 december 2013, 07:58

K.Larsson84 skrev:
Yobaman skrev:
bergggren skrev:Stoppa absolut inte in xenon i halogenreflektorer, bländar satan!
Jag har Xenon i min EP3 pre-facelift. Bländar inte alls. Ljusbilden blir inte optimal men den bländar inte mötande.
En av de bästa uppgraderingarna jag gjort, blir ca 4gg så bra ljus. Innan såg man inte ett skit vid tex nattetid blöt asfalt, nu inga problem. Snyggt också.

Vissa slänger ju in starkare än man får ha som standard. 35w Xenon är standard styrka, vissa kör 55w och då kan jag tänka mig att det bländar.
Var har du köpt det kittet?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/xen ... xenon.html

4300k
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
K.Larsson84
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 481
Blev medlem: 29 augusti 2013, 20:48
Namn: Kristoffer Larsson
Ort: Lund

13 december 2013, 16:59

Tackarrr får nog bli nåt sånt.
Blicken, pilen, filen...

Nuvarande Bilar:
Ingen

Tidigare bilar:
Accord Tourer Type-s
Honda Ep3 - 02
Honda S2000 -07
Nissan S13
audi TT 225hk -00
Volvo 850 GLT
bergggren
Användare
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2 november 2012, 21:47
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

14 december 2013, 01:13

Gör det ordentligt och installera riktiga projektorer avsedda för xenonlampor.
Bra mycket bättre ljusbild, både bredare och längre. Har själv dessa och dem är super!
Finns Morimoto Mini H1-kopior (Morimoto säljs för ca 2000:- från USA och är samma som finns på ebay för 3-500 kr.)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

Det enda man behöver göra är att sära på strålkastarhuset och glaset, demontera bort kåpan som täcker H4-lampan och skruva dit projektorn. Passar rakt in i H4-sockeln. Busenkelt.
Sedan ett H1-xenonkit i valbar temperatur och en reläsats som pluggas in i bilens H4-kontakt för att få blixtsnabb hel/halvljus.

Denna bild är ett bra exempel. Ett så kallat retrofit, youtube´a!

Bild
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

17 december 2013, 12:36

bergggren skrev:Gör det ordentligt och installera riktiga projektorer avsedda för xenonlampor.
Bra mycket bättre ljusbild, både bredare och längre. Har själv dessa och dem är super!
Finns Morimoto Mini H1-kopior (Morimoto säljs för ca 2000:- från USA och är samma som finns på ebay för 3-500 kr.)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40

Det enda man behöver göra är att sära på strålkastarhuset och glaset, demontera bort kåpan som täcker H4-lampan och skruva dit projektorn. Passar rakt in i H4-sockeln. Busenkelt.
Sedan ett H1-xenonkit i valbar temperatur och en reläsats som pluggas in i bilens H4-kontakt för att få blixtsnabb hel/halvljus.

Denna bild är ett bra exempel. Ett så kallat retrofit, youtube´a!

Bild

Bilden var ett kass exempel, de använder inte ens samma bakgrund, avstånd eller nånting. Hur ska man då kunna avgöra? Det är ju inte ens samma bil...

Klart att riktig projektor fungerar bättre men det är mycket mer jobb och pengar än att bara konvertera med originallyktor. Folk gnäller alltid om att det bländar och så men ingen av de äger själva ett av dessa xenon kit. Det är 4gg bättre ljus än original, bländar bara om man ställer de för högt. Ljusbilden är inte optimal men som sagt 4gg bättre än original halogen. Kostar knappt 1000:- och tar 15 min att installera.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
bergggren
Användare
Användare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2 november 2012, 21:47
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

17 december 2013, 15:08

Bilden är till för att endast visa skillnaden på ljusspridningen mellan reflektor och projektor, att det är olika bilar hör inte till saken.
Det är fortfarande bra mycket mer spridning ovanför avskärningen på reflektorer och de är inte roliga att möta en mörk vinternatt med blöt asfalt (ingen snö ännu ju..).

Tror faktiskt ialf 95 % av de som är medlemmar här klarar av att sära på en strålkastare, tog min ca 2 timmar att göra detta och då tog jag god tid på mig.
Sen att pröjsa 1000 kr för endast ett kit är bra överprisat.
Projektorer kan man som sagt få tag på för ca 4-500 och sedan ett xenonkit för ca 500 kr från VVME så är saken klar.
Helt enkelt bra mycket bättre ljus för pengarna.
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

19 december 2013, 15:34

bergggren skrev:Bilden är till för att endast visa skillnaden på ljusspridningen mellan reflektor och projektor, att det är olika bilar hör inte till saken.
Det är fortfarande bra mycket mer spridning ovanför avskärningen på reflektorer och de är inte roliga att möta en mörk vinternatt med blöt asfalt (ingen snö ännu ju..).

Tror faktiskt ialf 95 % av de som är medlemmar här klarar av att sära på en strålkastare, tog min ca 2 timmar att göra detta och då tog jag god tid på mig.
Sen att pröjsa 1000 kr för endast ett kit är bra överprisat.
Projektorer kan man som sagt få tag på för ca 4-500 och sedan ett xenonkit för ca 500 kr från VVME så är saken klar.
Helt enkelt bra mycket bättre ljus för pengarna.

De kunde ju haft samma bakgrund, vinkel och avstånd på bilderna, nu är precis allt annorlunda mellan bilderna så det är svårt att se skillnaden ordentligt.

Överprisat med 1000:- för 2 ballaster, 2 bi-xenon lampor och allt kablage som behövs för komplett konvertering? Då är du jävligt snål eller nåt. En ersättare till OEM HID typ mekonomens variant brukar ligga runt 5-800. Bara lampan alltså. Det är ju lite högre klass på OEM HID men du förstår principen. Du tycker att knappt 1000:- är mycket överprisat för ett komplett system..

Sen att dela på en lykta är rätt mycket jobb samt man riskerar få problem med fukt och skit efteråt. Har hänt många som behövt dela lyktorna för att tex installera halos eller annat. Sen att många klarar av det är ju en sak men vem vill göra det om man inte behöver?

Hur gör du när det ska besiktas när du bytt ut reflektorerna i bilen? Med det "överprisade" kitet byter man till halogen på 5 min, besiktar och byter tillbaka.

Jag ser inte den stora vinsten med att lägga mer pengar, mer tid och mer risk för strul med fukt osv samt att det inte går att återställa enkelt. Du har inte lyckats sälja argumentet till mig iaf. Klart man vill hellre ha projektorer men jag är väldigt nöjd med mitt xenonkit och jag får aldrig någon som blinkar på mig eller annat så det går fint. Har kört med det i 1 år och ljuset är ofantligt mycket bättre än original.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

1 april 2014, 22:08

Hur är det med Xenon-lamporna på S2000?
Mina är alldeles för lågt ställda. typ 5m framför bilen. Ser inte ett jota :)
Ska de åka upp o ner när man slår på lyset, och när man drar på helljuset?
Mina rör sig icke!
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3188
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

1 april 2014, 22:23

Sitter en nivåsensor innanför vänstra bakhjulet, kolla så inte staget till den gått av eller att det fastnat.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

1 april 2014, 23:07

Vad jag vet åker de inte upp och ner när du slår på tändningen
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Barton
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 11 mars 2007, 19:56
Bil: Honda S2000
Namn: Niklas Karlsson
Ort: Österbymo

2 april 2014, 19:58

Bra, då har ja mer att gå på :)

Det sitter ingen sensor fram?
Honda prelude 2,3i
Honda integra type R
Honda Accord -98
_____________________
Honda S2000 -01
Opel Vectra GTS -04
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 3188
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

3 april 2014, 13:36

Nej det är bara en där bak.
Skriv svar