vad är det som skiljer d16z5 mot d16a9 ?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Som topic lyder. Är det någon skillnad på motorerna? Lr är namnen framtagna beroende i vilket land motorn såldes i? Utseende är dom identiska. Kan vara bra qtt veta om nått skiljer då man hitrar delar lättare till a9 via ebay. // Emil
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Lambda och katalysator... Annars helt identiska...
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

anno skrev:Lambda och katalysator... Annars helt identiska...

Ingem effekt skillnad lr annat? Så det går tex att ta a9 toppen på z5 blocket? Eller använda z5 ecu på a9 motor?
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Emaaajl skrev:
anno skrev:Lambda och katalysator... Annars helt identiska...

Ingem effekt skillnad lr annat? Så det går tex att ta a9 toppen på z5 blocket? Eller använda z5 ecu på a9 motor?
Liten effektskillnad då A9 inte har katalysator... Ska funka.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5576
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

124 i Z5an och 130 i A9 ska det va..
som sagt, skiljer på lambdaplacering och katalysatorn.

ECU ska som sagt funka.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Fixxe skrev:124 i Z5an och 130 i A9 ska det va..
som sagt, skiljer på lambdaplacering och katalysatorn.

ECU ska som sagt funka.

great! då utökas utbudet av reservdelar. Tack
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Micha-J
Inlägg: 409
Blev medlem: 13 september 2010, 21:17
Bil: ED9 B18C
Namn: Michel Jansson
Ort: Tomelilla

Z5 124hk
A9 130-135hk beroende på var i världen den är..

Motorerna samma. Skiljer på kattersättare,ingen lambda,grenrör(4-2-1 typ) och ECU.

Olika pinouts på ecu, då a9 inte har lambda och istället "givare" du själv reglerar manuellt.
Får du tag på a9 box,så i med den,högre varvstopp och känns lite lite piggare/bättre.
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368

Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Micha-J skrev:Z5 124hk
A9 130-135hk beroende på var i världen den är..

Motorerna samma. Skiljer på kattersättare,ingen lambda,grenrör(4-2-1 typ) och ECU.

Olika pinouts på ecu, då a9 inte har lambda och istället "givare" du själv reglerar manuellt.
Får du tag på a9 box,så i med den,högre varvstopp och känns lite lite piggare/bättre.
men om det nu är olika pinouts på ecu, passar kabelhärvan från z5 på a9 boxen? är inte så jätte high på hur elen och sånt ser ut på bilarna. Men visst lockar det med högre varvstopp. Har du själv kört med a9 ecu? tänkte på hur mkt högre varvet hamnar?
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Emaaajl skrev:
Micha-J skrev:Z5 124hk
A9 130-135hk beroende på var i världen den är..

Motorerna samma. Skiljer på kattersättare,ingen lambda,grenrör(4-2-1 typ) och ECU.

Olika pinouts på ecu, då a9 inte har lambda och istället "givare" du själv reglerar manuellt.
Får du tag på a9 box,så i med den,högre varvstopp och känns lite lite piggare/bättre.
men om det nu är olika pinouts på ecu, passar kabelhärvan från z5 på a9 boxen? är inte så jätte high på hur elen och sånt ser ut på bilarna. Men visst lockar det med högre varvstopp. Har du själv kört med a9 ecu? tänkte på hur mkt högre varvet hamnar?
Finns egentligen ingen mening med högre varvstopp om motorn inte är byggd för det och det inte finns mer att hämta där utan fler mods.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Dreddan
Inlägg: 291
Blev medlem: 6 januari 2010, 17:26
Bil: Honda CRX -88
Namn: Dennis Andersson
Ort: Österlen

Jag har mappat min D16Z5 och det var knappt lönt att höja varvspärren trots annat insug, portad och planad, steg. 4 kammar, dubbla ventilfjädrat och extraktor grenrör. Höjde från original 7200 till 7400.

Kör man turbo kan jag tänka mig att man kan behöva höja varvstoppet .
Micha-J
Inlägg: 409
Blev medlem: 13 september 2010, 21:17
Bil: ED9 B18C
Namn: Michel Jansson
Ort: Tomelilla

Jag talar för mig själv, kört z5 med varvspärr på 8000. Och ja den har jobbat hela vägen, z5 ska inte jämföras med en z6,grövre ventiler mm. A9 boxen varvar 7800.. Dreddan steg 4 crespokammar är "sportkammar" inga "high end" sen vet jag inte om i ditt fall kan bero på kapade/svetsade grenrör :) dom z5 jag haft med annat grenrör mm, upplever jag det lite som varvspärren är i vägen :P

Emaaajl, hur upplever du din? Vill du ha hjälp med elen så ska jag se om jag kan hitta info, gjort detta själv 4ggr :)
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368

Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
Dreddan
Inlägg: 291
Blev medlem: 6 januari 2010, 17:26
Bil: Honda CRX -88
Namn: Dennis Andersson
Ort: Österlen

Det kapade och svetsade grenröret gör ingen skillnad, handla om 1cm för 100% inpassning ;)

Varvstoppet är inställt efter användbar effekt, inte för hur det "känns" när man kör, det kan komma att justeras beroende på hur det "är ivägen" vid bankörning ;)
Etingelholm
Inlägg: 783
Blev medlem: 9 april 2012, 20:45
Bil: Civic Ek4 k24 Frankenstein
Namn: Emil Tingelholm
Ort: Karlskrona
Has thanked: 4 times
Been thanked: 13 times

Micha-J skrev:Jag talar för mig själv, kört z5 med varvspärr på 8000. Och ja den har jobbat hela vägen, z5 ska inte jämföras med en z6,grövre ventiler mm. A9 boxen varvar 7800.. Dreddan steg 4 crespokammar är "sportkammar" inga "high end" sen vet jag inte om i ditt fall kan bero på kapade/svetsade grenrör :) dom z5 jag haft med annat grenrör mm, upplever jag det lite som varvspärren är i vägen :P

Emaaajl, hur upplever du din? Vill du ha hjälp med elen så ska jag se om jag kan hitta info, gjort detta själv 4ggr :)
jag tar gärna din hjälp när det gäller info :)

angående hur jag upplever bilen så vill den ju mer, bilen i fråga är ju en 1.5 ed6 från början med swapp så där sitter ju civicens org låda i. Men visst fanken vill den mer. Angående låda så har väl crx:en rappare utväxling? Bör väl isf vara effektiv vinst att åka med crx växellåda? :)
Emil Tingelholm
0734421164 - smsa vid frågor
Civic esi - Såld
Civic Ed6 - Såld
Del sol Vti - Såld
Ek4 b16--->b18c -nuvarande
Micha-J
Inlägg: 409
Blev medlem: 13 september 2010, 21:17
Bil: ED9 B18C
Namn: Michel Jansson
Ort: Tomelilla

Om du tänkt använda z5/a9 v-låda, måste du ha drivaxlarna,mellanaxel och koppling, dom har 21 splines, medans alla andra D-serie Har 20.. Alternativet är att leta upp en d16a6 låda, passar med dina nuvarande axlar och koppling :) vill inte lova men tror det är likadan utväxling på A6/Z5 låda, dom känns lika att köra iaf. :)
Michel Jansson. Tomelilla
0738331368

Nuvarande:
ED9 -89 B18C6/Y2 Quaife. NeverEndingStory.. 2014?
EG5 -92 B18C4/S9B
maniac
HPC Guld Medlem
Inlägg: 505
Blev medlem: 25 juli 2004, 00:40
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Ort: bor utanför norrköping
Has thanked: 2 times

i min crx som är import ,hade från början en d16a9 motor med kat den enda skillnad jag upptäckte var att det var annorlunda tomgångsmotor mot crxer med d16z5 motor.
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Skriv svar