Accord 2.2 iDTEC -09, onormala avgaser, lukt, oljud

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Loven
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 augusti 2012, 14:02
Bil: Accord 2.2 iDTEC Tourer -09
Namn: Patrik Isaksson

Accord -09 diesel (12600 mil) som helt plötsligt började bolma rejält ur avgassystemet samtidigt som det luktade rejält illa och ljudet ur avgasröret påminner om en Saab 900 Aero från sent 80-tal, d.v.s. ett mkt grovt muller.

Spontant tänker man ju havererad ljuddämpare eller liknande, men kan en trasig ljuddämpare (eller något annat längs vägen) verkligen ge denna extrema lukt och avgasmoln?

Bilen fick stå en timme. Sedan startades den igen. Lite extra avgasljud (inte så mkt), men ingen rök. Jag tog en liten provtur, bilen går som den ska känns det som. Jag tycker inte att avgasljudet är så extremt, dock väl ljuddämpad bil. Ingen synlig rök i backspegeln. Jag vänder hem och står på tomgång utanför garaget. Inga synliga avgaser, men plötsligt kommer det ett rejält rökmoln och lukten kommer åter. Bilen får stå på tomgång en stund. Tempmätaren står stabilt där den ska.

Kan inte se att någon glykol eller olja försvunnit från motorn. Tycker inte att det luktar avgaser ur expansionskärlet.
Ingen varningslampa är tänd.

Känns som en ljuddämpare, men som sagt, kan det ge dessa stora rökmoln, och denna lukt?
Turbon? Knappast, då skulle väl bilen gå som en påse s**t?
Topplockspackning? Nja, det ger väl inget extremt avgasljud.

Vad säger forumets expertis?
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Har inte så bra koll på dieselmotorerna men spontant så tänker jag att det hänt nåt med partikelfiltret och att inte felet visar sig förens motorn kommer upp i lite temperatur.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Om du öppnar huven och ber någon gasa kommer det avgaser från motorrummet då?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Loven
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 augusti 2012, 14:02
Bil: Accord 2.2 iDTEC Tourer -09
Namn: Patrik Isaksson

fonzeka skrev:Har inte så bra koll på dieselmotorerna men spontant så tänker jag att det hänt nåt med partikelfiltret och att inte felet visar sig förens motorn kommer upp i lite temperatur.
Första gången jag såg detta hade motorn inte nått normal arbetstemp. Kanske halvvägs, eller knappt det.
De avgasmoln som syns är definitivt INTE svarta, utan ser ut som helt normala avgaser.
Loven
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 augusti 2012, 14:02
Bil: Accord 2.2 iDTEC Tourer -09
Namn: Patrik Isaksson

M Scotte skrev:Om du öppnar huven och ber någon gasa kommer det avgaser från motorrummet då?
Ska kolla det vid tillfälle. Är det partikelfiltret du syftar på?
Jag tvivlar dock på att det gör det, eftersom avgaser nära kupens luftintag borde ge lukt i kupen. Nu luktar det nog enbart utanför bilen.

Borde inte ett fel på partikelfiltret ge upphov till lysande varningslampa?
PatrikGBG
Inlägg: 702
Blev medlem: 12 juni 2004, 19:43
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson
Ort: Svankällan

Scotte syftar nog på egr?
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Loven
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 augusti 2012, 14:02
Bil: Accord 2.2 iDTEC Tourer -09
Namn: Patrik Isaksson

PatrikGBG skrev:Scotte syftar nog på egr?
Undertecknad (glad amatör) undrar i så fall om EGR kan ge upphov till ett helt annat avgasljud?
Loven
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 augusti 2012, 14:02
Bil: Accord 2.2 iDTEC Tourer -09
Namn: Patrik Isaksson

Ganska sjukt. De två senaste dagarna har inget högt avgasljud eller rökmoln från avgasröret kunnat noteras. Allt precis som vanligt. Fattar inte, kanske är det ändå en ljuddämpare som är på G att tacka för sig. Nåväl, time will tell....
Accord23isr
Inlägg: 211
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

Loven skrev:Ganska sjukt. De två senaste dagarna har inget högt avgasljud eller rökmoln från avgasröret kunnat noteras. Allt precis som vanligt. Fattar inte, kanske är det ändå en ljuddämpare som är på G att tacka för sig. Nåväl, time will tell....
Prova täcka över ändan av avgasröret med handen så borde du ju höra rätt klart om det läcker nånstans. Diesel brukar visa det ännu bättre.
Loven
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 augusti 2012, 14:02
Bil: Accord 2.2 iDTEC Tourer -09
Namn: Patrik Isaksson

Min teori är att det inte är något läckage. Jag tror att innehållet inne i en ljuddämpare (osäkert på vad materialet är) har börjat lossna.

En bit lossnade och täppte delvis igen flödet = dovt ljud och när sedan materialet hade brunnit upp eller flyttat på sig kom en massa samlade avgaser ut samtidigt = rökmolnet.
Skriv svar