Val av Motorolja K20a2,

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Det intressanta är väl vad som händer vid 100+.
Annars har du rätt i att 10w60 är tjockare än en rak 50-olja vid arbetstemp, det ska den vara.
Användarvisningsbild
Yobaman
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

M Scotte skrev:Försök att hålla er till rekommenderade spannet och gå upp i kvalitet i stället.
Vad är bra kvalitet på olja? Högt pris?
Väldigt svårt att bedöma kvalitet på olja, vad ska man gå på? Vissa säger att en olja är bäst, andra att samma olja är skit. Tex castrol edge snackas det rätt vilt om och även biltema olja. Tycker det är väldigt svårt att bedöma kvalitet då det enda riktiga sättet är tester och det är inte så mkt info om sånt. Oljans rating spelar ju in och eftersom alla nutida helsyntet alltid har senaste rating (M just nu) så är ju även den billigaste helsyntet nu bättre än de som fanns för 10 år sedan. Tex biltema oljan som har alla kvalitetsstämplar från olika märken osv precis som Castrol Edge, ska man då anta att en dyrare olja är bättre bara för att den kostar mer?

Själv har jag svårt för att ta vilken skit som helst så jag följer strömmen och kör mest castrol och sån dyr olja men jag har även kört biltemas och vad ska man säga, jag har inte märkt nån skillnad. Det som jag kommit fram till är iaf att biltemas nuvarande SM helsyntet är bättre än det som stoppades i bilarna som tillverkades för 5+ år sedan. Ratingen spelar inte bara roll för miljötjafs utan även för bärighet i oljefilm osv och den har blivit avsevärt bättre med åren.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Kanske du kan sluta sprida negativitet om mig o mitt företag och istället tänka mer på att börja uppträda proffisionellt.

Vill du mig något så är jag kontaktbar på telefon, pm och mail.
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Tillbaka till ämnet! Inga fler påhopp eller kommentarer om varandra! Om ni inte kommer överens eller har ouppklarade affärer tar ni detta genom PM, mail eller telefonsamtal.

Snyggt och prydligt, tack.

Mvh
Ordförande
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Skriv svar