Sida 1 av 2

Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 11:19
av ikrana
Tjena gott folk.

som rubriken lyder men för att förklara lite mer,
jag har kört med en K20a2 i min Mr-s i 3 säsongen nu och allt har funkat bra,
i år har jag dock tänk att köra mkt mer bana än vad det blivit innan, och min fråga är vad kör ni andra med för Motorolja?

motorn är relativt orgnial då jag inte kunnat trimma än efter som min SFRO inte är klar,
lite av godiset på den nu är enbart.

extraktor grenrör.
fullflödes system
RRC insug
3" Cai
H-R fuelrail
kpro
oljekyl
och lite andra små grejer men inte något extremt än.

har använt mig av redline olja innan och även Mobil1 men hade tänkt köra med Motul framöver.
min största fråga är vad för kvalitet/viskositet kör ni med ?

Honda nämner ju själva 5w/30 men visa kör ju 5w/60 i sina har jag läst.

tack för svar :)

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 11:30
av Yobaman
Det som "Honda nämner" är 5w-40 för tex EP3 som har K20A2 och inget annat. Det är oljan man ska köra som standard. För bana gäller ju lite andra omständigheter så där får någon annan svara.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 11:32
av fonzeka
Vad kommer du upp i för oljetemperatur?

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 11:32
av Jabroni
5W-40 är rekommenderat till k20.

Läs mer här: viewtopic.php?f=12&t=49851&hilit=viskositet

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 11:44
av four
Jag kör Castrol 0w-40.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 12:07
av M Scotte
Helsyntet 5W-40 eller 5W-30 av bra fabrikat och ett S2000-filter.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 12:11
av Dala_racing
Jag kör castrol edge 5w-50

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 12:54
av Malkolm
På bana rekommenderar jag castrol edge 10w-60. Och givetvis Honda oem s2000-filter.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 15:36
av ikrana
Yobaman skrev:Det som "Honda nämner" är 5w-40 för tex EP3 som har K20A2 och inget annat. Det är oljan man ska köra som standard. För bana gäller ju lite andra omständigheter så där får någon annan svara.
Vissa K20a2 motorer har tom, oljelock där det med stor text står 5w/30 så det e ju inte så att jag bara hittar på,
Det jag undrar som sagt va vad ni som kör bilarna hårt använder.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 15:38
av ikrana
Malkolm skrev:På bana rekommenderar jag castrol edge 10w-60. Och givetvis Honda oem s2000-filter.
Detta är även en kombo som jag sett vissa kör, jag använder mig dock av Hamp oljefilter,

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 15:38
av ikrana
Dala_racing skrev:Jag kör castrol edge 5w-50
Kör du detta enbart på bana eller gata/bana ?

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 15:50
av pasen
10w-60 är nog bara något för t.ex långlopp kan jag tänka. Jag skulle köra med rätt viskositet och hålla tempen nere istället. Motul 300V ska va en bra och dyr olja.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 16:03
av Frey
Har själv kört enbart med Castrol 5w40 olja och S2000 oljefilter på mina Civic Type-R.

Kör gata och ja. Jag kör hårt!! :)

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 21 februari 2014, 16:06
av lowpass
four skrev:Jag kör Castrol 0w-40.
Samma här. Förhoppningsvis är det rätt och bra. Vad säger ni. Funkar det som allround?

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 22 februari 2014, 18:02
av pasen
Ja

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 22 februari 2014, 22:59
av Malkolm
pasen skrev:10w-60 är nog bara något för t.ex långlopp kan jag tänka. Jag skulle köra med rätt viskositet och hålla tempen nere istället. Motul 300V ska va en bra och dyr olja.
Funkar både på gatan och vanlig bankörning. Dock lite väl dyr att åka omkring med på gatan.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 08:37
av pasen
Om motorn är konstruerad för 30-40 ollja, är inte oljekanalerna lite väl trånga då för en 60-olja?
En 60-olja kommer förmodligen generera mer värme också, även om det kanske inte är extremt mycket mer.
Jag skulle inte få för mig att hinka i en 60-olja i min iaf, men det är ju F20.

Kollar man på andra ställen på nätet så verkar det vara ganska delade uppfattningar om 10W60., men de flesta avråder en och de som inte gör det åker racebilar och långlopp.
Jag skulle gärna se Ash synpunt på den oljan.

EDIT:
Det är väl den här vi pratar om?
http://www.mapodo.de/castrol-edge-profe ... 0w-60.html

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 12:32
av M Scotte
Försök att hålla er till rekommenderade spannet och gå upp i kvalitet i stället.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 13:57
av pasen
Här är lite info om t.ex Motul 300V 10W-40.
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/MOTUL/30 ... 8GB%29.pdf

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 19:06
av Malkolm
10w-60 funkar perfekt i f20 oxå. Och ja det är Edge TWS vi pratar om.

Nu pratar jag enbart om castrol Edge, alla andra 60-oljar jag vart med om "känns" för tjocka. Castrols är tunnflytande tills den blir riktigt varm, och det är då den gör skillnad mot en 40-olja. Kör man hårt så kan det ibland märkas att en 40-olja är för tunn, oljeåtgång(läckage runt kolvringar), packboxar som funtar igenom och att turbon läcker igenom vid hårdkörning är de vanligaste symptomen på "för" tunn olja. Man kan oxå se inuti motorer som gått hårt om oljan gjort vad den ska eller om den gått varm och därmed jobbat sämre.

Jag har haft två kundbilar som haft problem med dyr Motulolja, byte till Castrol gjorde susen.

Normal sportig körning på gatan funkar Castrol Edge 0/5w-40 utmärkt till.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 19:48
av fonzeka
Det du säger Malkolm stämmer inte och jag vet inte vad du fått det från?
Castrol TWS 10W-60 har dubbelt så hög viskositet vid 40°C som Castrol EDGE 5W-40 (160mm²/s vs 81mm²/s).
Skulle aldrig slå i en sån tjock olja i min motor och jag hoppas att inte andra här gör det heller.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 19:55
av pasen
Var hittar du datat? Hur ser de ut vid 100C eller högre?

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 19:58
av Welen
Tjockare olja har man inte för att de tål temperaturer bättre och inte fuktar igenom packboxar etc. Tjockare olja med ett snävare temperaturspann tål belastning mycket bättre. Generellt. Inte alltid. Därför brukar jag köra 20-50 oljor i b serien. K serien är lite annat då oljepumpen i de är kostruerade för lägre viskositet. Jag är inte så säker på att 10-60 oljan är så bra där. Viktigt är att hålla koll på oljetemperaturen i alla fall.

K seriens akilles häl är ju annars oljepumpen och oljetråget. Pumpen verkar inte tycka om ökade varvtal och oljan i tråget tillåts skvalpa runt så oljepickuppen suger luft studtals och det är fler än en motor som rasat pga det. Canton har ett riktigt bra oljetråg som tyvärr inte är så billigt. Det ska göra att inte oljan kan tryckas upp vid kamkjedjan och försvinna från tråget plus att det ska ha fällor runt pickupen. Bara fällor runt oljepickupen som jag bara sett tidigare räcker inte tyvärr. Det ska även ge lite effekt med då det ska motverka att oljan i tråget bromsar vevaxeln. Säkert väldigt lite men alltid nått. En ökad oljevolym är bra med. Dels för att den spär ut värmen men även för att det är större chans att olja finns vid pickuppen. Bäst är naturligtvis torrsump men klivet dit är stort både ekonomiskt och mekar messigt.Det borde vara fler som kör på det ändå tycker jag.

En starkare oljefilm behövs i toppen när man monterat kraftigare ventilfjädrar. Vid ökat varvtal så ökar belastningen på oljefilmen exponesiellt. Att öka bara 1000 varv kasnke ökar belastninge till 150%-200% någonstans (rent gissningsvis) medans från 200-500 hk bara ökar belastningen lite grand. Trimmningsgrad påverkar förhållandevis lite. Varven dödar skoningslöst precis som temperaturen. Jag gjorde en data simulering på det här för länge sedan hos ett oljeföretag där det visade just det här. Bredd och diameter och area på lager påverkar också bärigheten i oljefilmen mycket. K serien har ganska smala vevlager tex.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 20:03
av fonzeka
http://www.opieoils.co.uk har datablad till nästan alla sina oljor.
13,4 och 22,7mm²/s vid 100°C
Kollar man på Mobil1 och Shells 10W60 oljor så har de faktiskt lite lägre viskositet vid 40°C än TWS, marginellt dock.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 20:12
av Welen
Första siffran är viskositeten vid kalla temperaturer.. Eller hur bra den funkar vid kallgrader om jag kommerihåg rätt. De andra siffrorna är viskositeten varm. Så för att uppnå en olja med ett stort spann som ska klara kalla temperaturer tex en 0-40 olja så trycker man i massa tillsatser. Det spär ut oljan så oljemolekylerna blir glesare. Därmed tappar man styrkan i oljefilmen. En olja som som börjar på 0 5 eller 10 tål minusgrader. MAn har då onödigt med tillsatser i de oljerna för banracing.

CAstols 10 60 har ett alldeless för stort spann i mitt tycke och 60 är väldigt tjockt. Därför tycker jag 20-50 är ett bättre alltenativ men även den kanske är för tjock för k serien och man ska då överväga en torrsump tidigare på de motorerna.

En Annan sak som många inte titttar på är att lagret ska klara av att bära upp oljefilmen med. Därför är hårda lager att föredra i racemotorer. Nackdelen är att de inte sväljer föroreningar i oljan lika lätt som mjukare lager. Mjukare lager agerar lite som en kudde för veven med. Så hela receptet är en balansgång till vad det är man ska ha bilen till..

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 20:31
av pasen
Så rent generellt funkar alltså en 5w40 eller kanske 10w40 utmärkt till en sommarbil med ett par trackdaybesök om man ska summera det?

Att bedöma "kvalitet" på en olja idag känns nästan omöjligt med all fancy marknadsföring.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 20:43
av fonzeka
Större spann ger oftast lite mindre tålig olja precis som Welen säger men å andra sidan så byter man oljan långt innan den är slut i alla fall, speciellt på en entusiastbil.
Bättre att ha lite mer skydd vid kallstart då. Ja även om det är 25°C ute så räknas det som kallstart :)

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 20:44
av Welen
Passen jag håller med dig om kvalliten där.. Men ja, de borde vara lugnt om det inte är en skit olja och man har koll på oljetemperaturen.

Man ska även ha med sig att bara för att oljan i tråget kanske inte blir överdrivet skitvarm. Så kan den intärnt i motorn på vissa utsatta ställen kanske bli det tak vare att inkommande olja i motorn höjts några grader. Tex på en turbo konverterad motor så är säkert oljan som går genoim turbon ganska utsatt på bankörning. Kan man då sänka oljans intemp till turbon 10 grader kanske man har gjort en hel del. Samma kanske gäller för tex vevstakslager.

En annan sak med turbo är att se till att oljeflödet till agregaten är rätt när man går på tjockare olja. Om man kör motorn utan turbo eller ser till att den inte snurrr så har väll de flesta friska en oljetrycksmätare. Sedan är det bara att se hur mycket olja det kommer ur oljestrycklangen per minut till turbon och kolla om det stämmer med turbo tillverkarens rekomendationer. Det kan hända att det är det här som är boven till många precision ras. De är väldigt kännsliga på att de måste fyllas med olja innan uppstart med.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 20:46
av Welen
fonzeka skrev:Större spann ger oftast lite mindre tålig olja precis som Welen säger men å andra sidan så byter man oljan långt innan den är slut i alla fall, speciellt på en entusiastbil.
Bättre att ha lite mer skydd vid kallstart då. Ja även om det är 25°C ute så räknas det som kallstart :)

Ja så är det men du beöver inte ha en 0-40 olja för att klara kallstarter i 25 grader plus.

Själv kommer jag köra på en 50 50 olja eller en rak 50 mineralolja olja som man brukar kalla dem. Den är i prinsip utan tillsatser ocvh har långa täta oljemolekylkjedjor och klarar allt du kan ge den i belastning i prinsip. Ganska dyr är den tyvärr och kräver ordentlig varmkörning.

Re: Val av Motorolja K20a2,

Postat: 23 februari 2014, 21:13
av fonzeka
Behöver och behöver, en 0W40 olja kommer ju ge mindre slitage än en 10W40 vid kallstart.
Ska du köra med motorvärmare på sommarn också då Welen? :)