Tips på bra, hållbara, långlivade bilbatterier!

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
lotek9003
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Diesel-Accord.
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

5 april 2014, 11:51

Hej folket,

Mitt batteri är stendött och jag är leds på att betala för något som bara håller i några år.
Vilket batteri bör man ha i en Hobby/prestandabil? Jag har kollat på Optima Yellowtop och dom verkar riktigt lovande,
speciellt när dom klarar kyla utan att ladda ur, och att dom klarar många ur/upp-laddningar.

Hur många Ah är optimalt? Jag har kollat på 41, då jag har stereo, div mätare, och en liten bas i bilen.
Räcker det, eller bör man ha mer?

Tack på förhand :)
/Mathias
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

5 april 2014, 12:37

Odyssey..min står oladdad i garaget i minus grader mm 8 månader senare finns fortfarande lite strömm kvar..

Helt otroligt... den ska du ha isåfall.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

5 april 2014, 12:47

Så länge du kopplar ur batteriet när du inte använder bilen på en längre period så är Odyssey rätt fint.
Ganska bra pris på t.ex tegiwa också. Det är på 17Ah, jag har ett sådant. Inget man står på parkeringen och pumpar stereo med direkt.

Mitt Odyssey PC680 var STENDÖTT en dag, det gav inte ens utslag på multimetern. Det gick att få liv i och jag använder det idag 1 år senare. Sen har det varit halvdött en gång efter det också när jag glömde koppla loss det i 3-4v hade då glömt min OBD-läsare inkopplad i bilen.

http://www.odysseybattery.com/documents ... 11_000.pdf
Odyssey skrev: Can the battery recover from abusive storage
conditions?

Yes, the ODYSSEY battery can recover from extremely deep
discharges as the following test results demonstrate.

(1) German DIN standard test for overdischarge recovery

In this test, a PC925 was discharged over 20 hours (0.05C10
rate)2
to 10.20V. After the discharge2
a 5Ω resistor was
placed across the battery terminals and the battery kept in
storage for 28 days.
At the end of the storage period, the battery was charged
at 13.5V for only 48 hours. A second 0.05C10 discharge
yielded 97% of rated capacity, indicating that a low rate
48-hour charge after such a deep discharge was insufficient;
however, the intent of the test is to determine if the battery
is recoverable from extremely deep discharges using only
a standby float charger. A standard automotive charger at
14.4V would have allowed the battery to recover greater than
97% of its capacity.
These test results prove that ODYSSEY batteries can recover
from abusive storage conditions. Reinforcing this conclusion
is the next test, which is even harsher than the DIN standard
test, because in this test the battery was stored in a
discharged state at a temperature of 50°C (122°F).
Annars skulle jag rekommendera ett AGM/Gel-batteri av valfritt fabrikat, de kostar lika mycket eller mer.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

5 april 2014, 13:04

Japp..batteriet står i kallgarage jag använder inte den då jag har en annan till bilen..

Jag skulle tippa på sist jag ladda den va för va 1.5 år sen..finns inte batteri i den prisklassen som kan ha ström kvar..

Jag avänder en dyrare racebatteri nu..enda är att den har mer cca eller vad det heter. Jag tvivla på att den skulle ha ström kvar som odyssey efter 1.5år..men jag vågar inte testa då den är rätt dyr.

jag vet inte hur optima är..men det sitter ju mkt sånna i stora strömkrävande maskiner.
kanske en sån..men den är skit tung..men det visste du kanske?
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

5 april 2014, 21:37

Jag har faktiskt aldrig haft ett batteri som dött i min ägo. Har dock köpt bilar där jag behövt byta batteri efter ett tag. Kör på slutna gelbatterier. Banner Powerbull i min EP3 och det funkade mycket bra och var bra pris på, ca 7-800. Köptes på SGA. http://www.sga-ab.se/power-bull-6243403
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
lotek9003
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Diesel-Accord.
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

10 april 2014, 23:21

Alla era förslag ser intressanta ut, dock så väger ju powerbull 14kg, jag vet inte hur mycket det påverkar känslan i bilen faktiskt.

Ska man ha något speciellt batteri om man kör bana? Läckagefritt typ?

Pasen, funkar ditt batteri bra annars? Klarar det stereon i din bil när den väl är igång?
Blev rätt sugen på ett sådant, lättplacerat och litet :)

/Mathias
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
VMT
Lärd
Lärd
Inlägg: 1222
Blev medlem: 12 december 2005, 20:04
Bil: Jazz, CR-V
Namn: Trung Vu
Ort: Ängelholm
Kontakt:

11 april 2014, 00:37

Jag körde med NRG-CELL Slim Racing Battery. Väger inte mycket och håller riktigt bra
Civic EG6 B18/s80@inside + JRSC
CR-V Elegance Automat 07
Civic EJ9 97
Civic EK3 96


MB3 Civic 97, MB2 Civic 97, Del Sol VTi 92, Civic ESi Hb 94, Civic Lsi Sedan 92, Audi A4 1.8 96, Toyota Corolla 90.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7951
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

11 april 2014, 08:21

Honda org-batteri och en Honda smartladdare, så är man hemma.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 2241
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

11 april 2014, 08:32

Mitt exide batteri, 8 år gammalt och still going strong :)
Användarvisningsbild
Dani
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 4198
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

11 april 2014, 08:33

Märker man verkligen skillnad på ett tungt batteri jämfört med det som satt i innan?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

12 april 2014, 13:06

lotek9003 skrev:Alla era förslag ser intressanta ut, dock så väger ju powerbull 14kg, jag vet inte hur mycket det påverkar känslan i bilen faktiskt.
/Mathias
Exide för EP3 väger 11.7kg så skiljer inte så mycket. Jag märkte ingen skillnad från innan då det satt typ ett OKQ8 batteri. Om man ska märka tex 5kg extra vikt i fronten tror jag man måste vara racingförare som kör bilen på gränsen hela tiden. Ingen normal människa skulle märka om man lade på 5kg i fronten på bilen.

Ska man köra på så lätt som möjligt typ rensa baksäte, inredning osv är det klart att många bäckar små men annars, nej.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Welen
Proffs
Proffs
Inlägg: 2779
Blev medlem: 25 juli 2004, 13:15
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen
Ort: Borlänge

12 april 2014, 20:53

Dagens billiga batterier som är underhållsfria och ventilreglerade har kort livslängd. Ett batteri med "hattar" man kan ta av och fylla på vatten i och med ordentlig blymängd ska hålla i 10år eller mer om det inte får laddas ur för mycket eller blir låg på vatten..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
lotek9003
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 mars 2012, 09:28
Bil: Diesel-Accord.
Namn: Mathias Eriksson
Ort: Sthlm / Väsby / Rosersberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

8 maj 2014, 08:53

Kan ju meddela att det blev ett Banner Powerbull då jag kunde ta hem det via jobbet. Sen blir det ett Odyssey PC680 tills Mantorp nästa år, kollade på ett sånt batteri hos en vän, sjukt coolt att man kan placera det vart man vill, och det är så litet! :) Nåväl, tack för alla tips och råd! Ni är alltid lika behjälpliga!

/Mathias
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Skriv svar