Hjulstuds på CTR EP3, tips på åtgärd?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck

16 april 2014, 11:44

Hej!

Jag har en CTR EP3 och har problem med hjulstuds främst på 1:an då bilen söker efter fäste. Bilen är utrustad med MFactory-diff vilket har gett ökat grepp men även lite mer studs då båda hjulen kämpar med fästet.

Åker i nuläget med Nokian Hakka R-sommardäck i dimensionen 215/45-17", funderar på om de möjligtvis kan vara boven i dramat (att de kräver mer värme för att mjukas upp) eller att insatskuddarna i motor/v-lådsfästet inte är tillräckligt bra utan att det krävs stummare dito.

Launch står på 3500 rpm i nuläget på K-Pro:n, hjulen spinner ej utan genererar enbart studs. Det gäller även vid start utan launch och ren acceleration, upplevde problemet som värre med launch på 2500 rpm.

Vid launch på 4500 rpm blev det inget hjulstuds men då hade jag istället problem med fästet.

Så vad tror ni alla, vad för steg ska jag ta för att minska problemet ytterligare?
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
Bullet---
Proffs
Proffs
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz

16 april 2014, 11:52

Mitt tips är att starta på högre varv och laborera med gasen för att minska risken att den spinner. Bästa är att köra utan launch control(om det går att plocka bort) för att testa dig fram vilket varvtal det är bäst att starta på. En annan grej är att montera traction bars fram för att minska just hjulstuds vid start. Tror inte det är däcken som är problemet, skulle dem kräva mer värme för att mjukas upp så hade du inte haft problem med att däcken hugger efter grepp utan tvärtom att dem spinner och när dem sen värmts upp börjar dem hugga.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 13 times

16 april 2014, 12:10

Skulle nog se över dina länkarmsbussningar i framvagnen, din bil har väl gått ganska långt också?
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

16 april 2014, 13:10

Bullet--- skrev:Mitt tips är att starta på högre varv och laborera med gasen för att minska risken att den spinner. Bästa är att köra utan launch control(om det går att plocka bort) för att testa dig fram vilket varvtal det är bäst att starta på. En annan grej är att montera traction bars fram för att minska just hjulstuds vid start. Tror inte det är däcken som är problemet, skulle dem kräva mer värme för att mjukas upp så hade du inte haft problem med att däcken hugger efter grepp utan tvärtom att dem spinner och när dem sen värmts upp börjar dem hugga.
Jag laborerade under gårdagskvällen med olika startvarv utan launch aktiverad innan jag gjorde tre skilda mappar på 2500, 3500 samt 4500 rpm. Vid 4500 rpm kunde man portionera iväg bilen med gasen men detta gjorde istället att det blev mer studs på 2:ans växel. Vid 3500 rpm får man studs på 1:an men slipper det däremot på 2:an vilket gav ett par tiondelar bättre acceleration.

Ska försöka testa med 4000 rpm och se över hur det fungerar antingen ikväll eller under morgondagen.

Gällande traction bars, kan du beskriva dem lite mer? Kan inte minnas att jag sett sådana till EP3 nämligen.
fonzeka skrev:Skulle nog se över dina länkarmsbussningar i framvagnen, din bil har väl gått ganska långt också?
Bilen har nyligen passerat 17 000 mil (årsmodell -03), länkarmsbussningarna är org sedan bilen var ny. Jag har övervägt ett byte utav dem men behöver bolla lite idéer först innan jag krossar spargrisen (igen). :)
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem

16 april 2014, 13:25

En uppsättning från ES kostar inte många kronor om du kan fixa monteringen själv.
Köp alltid den svarta varianten då de är (någorlunda) självsmörjande http://www.energysuspensionparts.com/pr ... od=16.3116
Finns inga tractionbars till EP3 vad jag vet då de har Macpärsson.
lowpass
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

16 april 2014, 13:26

Starta snällare! :)
Användarvisningsbild
StockholmsJOCKE
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: ITR DC2
Namn: Jocke
Been thanked: 2 times

16 april 2014, 13:33

Lyssna på Gandalf, ES löser problemet och är bland dom första punkterna man åtgärdar på sin CTR !

Kul att det är ett gäng STHLM killar som kör loss med sina CTR:er, dags att ta fram Werner och se om ni har nått att komma med :lol:

/J
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

16 april 2014, 13:57

fonzeka skrev:En uppsättning från ES kostar inte många kronor om du kan fixa monteringen själv.
Köp alltid den svarta varianten då de är (någorlunda) självsmörjande http://www.energysuspensionparts.com/pr ... od=16.3116
Finns inga tractionbars till EP3 vad jag vet då de har Macpärsson.
Tack för länken, inget farligt pris på dem. Det får bli ett skifte i samband med att nya kammarna åker på plats.

(Frakten var dock identisk som summan för bussningarna, men det går säkert att överleva :) )
lowpass skrev:Starta snällare! :)
Jag köpte inte en CTR för att handla grönsaker på ICA och frakta barnvagn. ;)

Det som inte håller, förbättrar man. Körmaskin med andra ord! Problem är ju till för att lösas och jag tror man kan åtgärda detta så man kan få ut maximal respons vid starter.
StockholmsJOCKE skrev:Lyssna på Gandalf, ES löser problemet och är bland dom första punkterna man åtgärdar på sin CTR !

Kul att det är ett gäng STHLM killar som kör loss med sina CTR:er, dags att ta fram Werner och se om ni har nått att komma med :lol:

/J
Jadå, det är superkul! Jag ser fram emot när mina Drag Cartel 2.2-kammar med tillbehör kommer hem, då börjar bilen vakna till liv på rätt sätt... :)
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

17 april 2014, 11:24

Men - för att summera våra slutsatser lite:

Det enda jag har kvar att byta för att komma till rätta med detta är med andra ord främre länkarmsbussningar? I övrigt finns det inget mer som man kan komplettera med? Chassit känns inte för hårt (sitter Teinfjädrar i kombination med Honda org dämpare) så jag misstänker att man inte kan justera så mycket just där.

Hårdare motorfästen känns däremot som att det behövs.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem

17 april 2014, 11:34

Hårdare motorfästen kommer nog hjälpa lite också men tror nog att dina bussningar är svagaste länken.
Om dina dämpare är slut kanske det kan bidra lite också det vet jag faktiskt inte riktigt.
Sen gör ju olika däck väldigt stor skillnad också, men inte så kul att åka med svampstomme kanske :)
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

17 april 2014, 12:42

fonzeka skrev:Hårdare motorfästen kommer nog hjälpa lite också men tror nog att dina bussningar är svagaste länken.
Om dina dämpare är slut kanske det kan bidra lite också det vet jag faktiskt inte riktigt.
Sen gör ju olika däck väldigt stor skillnad också, men inte så kul att åka med svampstomme kanske :)
Jag har lagt in en beställning på bussningarna så byte sker kommande veckor. :)

Chassit känns inte slut vid körning men dämparna har ändå 17 000 mil bakom sig, så slitage finns ju definitivt hos dem hur man än vänder det. Däck står på "att göra"-listan men jag tänkte testa lite med de jag redan har. Överväger att sätta mina Potenza-däck fram och se om resultatet förändras någonting.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Has thanked: 1 time

18 april 2014, 10:54

Potenza?
Vad hände med dina rsr du skulle köra? Dackleader är riktigt billiga, nämnt ovan!
:D

Vilka bussningar blev det?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

18 april 2014, 15:47

Jag köpte ju aldrig nya däck med tanke på att mina sommarhjul blev stulna, så jag får nöta upp de jag redan har istället. :)
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 maj 2014, 10:13

Tänkte uppdatera lite här.

Har testat att värma däcken mer innan start, då försvann en stor del (dock långtifrån allt) utav tendenserna till hjulstuds. Effektivaste launch sker vid 3500 rpm med aktuell setup. Vid "normal" gattemp på däcken samt även svalare däcktemp så studsar det betydligt mer.

Jag ska beställa hem en ny uppsättning däck till bilen under helgen och fortsätta laborera. Samtliga motorfästen samt länkarmsbussningarna byts ut inom kort, så får vi se vad allt resulterar i. :)
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem

9 maj 2014, 13:52

Jag har uppmärksammat en ny sak. Vet ej om teorin håller.
Kanske inte drabbar dig, då du har eftermarknadskoppling!

Hela min gungar fram och tillbaka snabbt när jag kliver på gasen på 3-6an. Jag tror att det kanske kan vara fjädrarna i kopplingen som gör att det gungar i hela bilen.

Samma sak händer vid hårda växlingar vid 8k rpm. dessa gungningar har samma frekvens som hjulstudsen.
Vet ej om kopplingsteorin stämmer, men om, så tror jag hjulstudsen kan elimineras med bra motorkuddar, bra koppling samt nya hårda bussningar i främre länkarmarna.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 maj 2014, 14:03

Jag misstänker att det enbart är motorfästerna som rör sig i det läget. När min fick mer fäste så började drivlinan röra sig desto mer. :)
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

9 maj 2014, 16:06

Släpp ut lite luft ur däcken kanske
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 maj 2014, 16:29

pasen skrev:Släpp ut lite luft ur däcken kanske
Testat ner till 1,6 bar på framhjulen. Under 2,0 bar blev det mer studs, över 2,5 blev det istället sämre fäste och mer hjulspinn (men istället mindre studs). :)

Med mer profil på däcken och mjukare däckstomme hade det nog gått att köra med den tekniken med positivt resultat. :)
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

9 maj 2014, 17:08

Sfäriska ledlager till undre nedre länkarmen på ctr är grymt underskattat. Det är i stället för traction bar till de äldre chassina som inte har mc pherson upphängning. Styvare bussningar är lite plåster bara.. Orsaken är mjuka orginalbussningar i nedre länkarmen.
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem

9 maj 2014, 18:07

Welen XLR8 Performance skrev:Sfäriska ledlager till undre nedre länkarmen på ctr är grymt underskattat. Det är i stället för traction bar till de äldre chassina som inte har mc pherson upphängning. Styvare bussningar är lite plåster bara.. Orsaken är mjuka orginalbussningar i nedre länkarmen.
Styvare bussningar lär ju iaf göra något åt det bättre hållet.
Förmodar att det är såna här du syftar på?
http://www.kingmotorsports.com/p-4297-p ... civic.aspx
Många av dessa har casterförskjutning. Detta påverkar väl inte hjulstudsen?

Någon som kan dementera min teori om kopplingsfjädrarna?
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

9 maj 2014, 18:57

Welen XLR8 Performance skrev:Sfäriska ledlager till undre nedre länkarmen på ctr är grymt underskattat. Det är i stället för traction bar till de äldre chassina som inte har mc pherson upphängning. Styvare bussningar är lite plåster bara.. Orsaken är mjuka orginalbussningar i nedre länkarmen.
Intressant! Kul med lite input i tråden. :)

Aningen mindre caster ger väl enbart en snabbare respons? Det som däremot kan påverka (vad jag kan se gällande bussningen) är 25 graders-rörelsen i länkarmen.
+/- 25 DEGREES OF ARM MOVEMENT
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Welen
Proffs
Proffs

10 maj 2014, 17:07

De sfäriska bussningarna gör att spindel leden och hjulet inte kan fläxa som vanliga bussningar gör. Jag skulle montera det det första jag gör så skulle jag satsa på nya hela motorfästen efter det typ innovative eller ha sport sedan och ev ledlager topplagringen till stötdämparen. Gör man de så är framvagnen i prinsip helt stum. Då finns alla förutsättningar för en diff ska jobba rätt också. ES insattserna är som jag sa bara ett tillfälligt plåster och de ursprungliga problemet är de mjuka orginalbussningarna i framvagnen. De är mjuka för de ska kunna röra sig i massa kostiga riktningar och sätter man i styvare där om de ens finns så hindras fjädringen i stället så styvare bussningar där är inte bra.

Fjädrarna i kopplingen är klart det kan påverka men inget jag märkt i någon bil förut. Tvärt om så dämpar de rätt bra när man släpper kopplingen hårt och kan därför bidra med bättre fäste. Men om framvagnen är orginal och hjulen studsar åt alla håll så är det klart att de fjädrar en del också. Om de skulle märkas när kopplingen inte är nertryckt utan hjulhopp så är fjädrarna för klena.

Nedan är en bild på hjulupphängningen. Tänk att hjulet sliter fram och tillbaka i färdriktningen och hur bussningarna då rör sig plus att de ska kunna röra sig i fjädringsvägen med. En styvare bussning spjärnar bara i mot. De enda vettiga är ett ledlager där.
Bild
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
MiWi
Gillar Honda!
Gillar Honda!

10 maj 2014, 17:18

Tack för din utförliga beskrivning Welen!

Jag ska sätta mig ner då jag har lite tid över och kika igenom det hela mer utförligt, känner att jag har en del att läsa på gällande chassigeometrin.

Kan man få tag i detta i Europa eller är det USA som gäller för detta? Frakten från US låg på 180 dollars och det är lite väl saftigt.
Michél Lundbeck
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
H.A
Användare
Användare
Bil: Honda Civic Ep3 /K20
Namn: Homaion. A [Krrish]

11 maj 2014, 18:37

Bild
ES inserts Reducerar /förstärker /förlänger livslängden på bilens org motorkuddar i samband med montering av eftermarknads grenrör etc.

Låt mig presentera "ENGINE TORQUE DAMPER" säg hejdå till hjulhopp! :D
Problem med hjulhopp beror på att motorn flexar mycket fram/bakåt vid snabb acceleration osv.
Lösningen är bättre däck märke och Engine Torque damper, precis som det låter.

Torque damper gör att motorn flexar mindre och därav bättre grepp och ingen hjulhopp!
dessutom presterar motorn maximalt och vtec slår hårdare och tryckkänsla i säten på köpet.

Har Engine Torque damper monterad på min CTR, ingen hjulhopp och instrumment skakningar.
Jag har provat olika Launch kontroll och rekommenderar 3000 eller 3500 RPM.

Ska noteras att jag även plockad bort min OMP-Fjäderbenstag och har ingen ES inserts monterad och ändå super resultat med motor dämparen. Rekommenderar starkt!

Finns att klicka hem på http://www.Tegiwaimports.com för ca 750 svenska kronor.
Tegiwaimports 10-15% Rabatt kod: MAILSHOT10

Torque damper direkt länk NEDAN!
https://www.tegiwaimports.com/index.php ... a-dc5.html

Bild

Bild
Homaion.A [ Krrish ] 073-7029042
http://www.garaget.se/krrish

KÖR: Honda Civic Type-R Ep3 - Projekt tråd

BMW 520i Sedan 04
Honda Civic ESI 1.6 Vtec (Noise Maker)
Nissan Primera 2.0 GT
Honda Civic EG4, Torture Machine
Mazda 323F DOCH
Mitsubishi Eclipse
Welen
Proffs
Proffs

11 maj 2014, 20:28

De där motordämparna är oftast ett ännu sämre plåster än inserts till motorfästena. Den snedbelastar motorns rörelse eftersom den inte dämpar motorn på mitten mellan hö och vä motorfäste . Efter ett par år så ramlar de sämre fabrikaten i sär också.
070 41 55 55 3
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

11 maj 2014, 22:26

Jag har aldrig sett några större resultat av sånna motordämpare, dock alla förutom Spoons har en förmåga att kunna rassla och lossa.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
H.A
Användare
Användare

12 maj 2014, 00:58

Welen:
Håller nog med dig det du säger, men inget varar för evigt utan allt slits sönder med tiden!
Jag tror HA Sport motorkuddar runtom i kombination med torque damper skulle vara bra investering för att slippa hjulhopp ett bra tag.
Bild
Bild

Malkolm:
Jag har precis skaffat motordämparen, ser ut att vara både starkt och kvalitets vara från tegiwa. Dämparen gör sitt jobb och reducerar motor flex och hjulhopp och skaknningar :D dock som welen säger återstår frågan hur länge den håller.

När det gäller rassalande motordämpare så tror ja du menar universala motordämpare modeller som GODSPEED och flera noname modeller som säljs billigt för ett par hundra lappar på ebay. Spoon, Ingalls och Tegiwa verkar bra kvalitet och gör sitt jobb som sagd :)

Jag tycker personligen att ES inserts bara förstärker org kuddar och kanske ger lite stöd, medan HA Sport eller Inovative kuddar styvar upp ordentligt och tror säljes i olika hårdhet.
Bild

BMW 520i Sedan 04
Nissan Primera 2.0 GT
Mazda 323F DOCH
Mitsubishi Eclipse
Användarvisningsbild
turbobulten
HPC Medlem
HPC Medlem

12 maj 2014, 01:29

Motorflex = hjulstuds. Nej!
Dåliga fjädrar, dåliga bussningar i länkarmarna, dåliga däck = hjulstuds. Ja!
Hjulstuds = motorflex. Ja!

Riktiga motorfästen, hårdare bussningar/ledlager i länkarmar + bra coils gör susen.
Dyrt. Dock något som eftersträvas.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Eg LSi 93 - Såld
----
Användarvisningsbild
H.A
Användare
Användare

13 maj 2014, 11:53

Hur du än vänder på det kommer vi till samma slutsats :lol:

Vad händer ex när du styvar upp motorfästen och övriga delar?
Svar: Styvare chassi = mindre motor flex = reducerad hjullhopp

Motorflex = hjulhopp. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! :D

Hjulhopp är ngt som orsakas av mjuka motorfästen & framvagn bussningar som i sin tur leder till att motorn flexar mycket och även dålig däck som tidigare nämnd. Därför man uppgraderar mot riktiga motorfästen och ev bussningar.

BMW 520i Sedan 04
Nissan Primera 2.0 GT
Mazda 323F DOCH
Mitsubishi Eclipse
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

13 maj 2014, 12:12

H.A skrev: ES inserts Reducerar /förstärker /förlänger livslängden på bilens org motorkuddar i samband med montering av eftermarknads grenrör etc.

Låt mig presentera "ENGINE TORQUE DAMPER" säg hejdå till hjulhopp! :D
Problem med hjulhopp beror på att motorn flexar mycket fram/bakåt vid snabb acceleration osv.
Lösningen är bättre däck märke och Engine Torque damper, precis som det låter.
Hade sån där torque damper förut. Inte en Tegiwa. Helt kass, började rassla och låta illa vid vissa varvtal då den kom i svängning och märkte ingen som helst skillnad när jag tog bort den. Bortkastade pengar.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Skriv svar