Skvalpande ljud och fel temp, Civic ED7 1,6l

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
lattmjolk1
Namn: Sebastian Åhlman

Hej! är sedan en vecka tillbaka Honda-ägare :D. Jag har dock stött på ett problem med mitt nyförvärv, jag har en tempmätare som går upp tlll ungefär kvart och sedan sjunker till botten och jag får fisljummen luft till kupén vid full värme.

Vad jag sedan tror kan vara kopplat till detta är att jag hör ett skvalpande ljud som skulle kunna komma innanför instrumentpanelen ifrån eller framåt.

Bilen går inte nämnvärt dåligt eller liknande och kylarvätskan var det lite halvdåligt med men det kan ju ha varit den gamla ägaren som skött det dåligt. Den är iallafall påfylld nu.

Någon som har någon idé på vad detta skulle kunna bero på?

Bilen är en Honda Civic ED7, 91 med 1,6l D16Z2 Motor.

Tacksam för svar!
Mvh Sebastian
bergggren
Bil: EK3 -97
Namn: Jonas

Det skvalpande ljudet är brist på kylarvätska i värmepaketet och att värmenmätaren vandrar tyder på att du inte har luftat ditt system ordentligt., samt brist på kylarvätska alltså.
Sätt värmen på max och dra ut och kör i 5 min. Ta gärna en handduk och kläm på både den övre och undre kylarslangen och lyssna och känn efter luft och bubblor i systemet. Fyll sedan på mer vätska.
Håll koll på nivån några dagar efter du toppat systemet och fyll på om det går i mer.

Hur ser expansionskärlet ut? (Den vita tanken till kylarvätskan)
Fyll upp till maxsträcket när motorn är kall, och håll koll på nivån några dagar framöver.
lattmjolk1

Jag var inne på det spåret, och det saknades en del vätska. Nu är det påfyllt och jag har försökt pumpa på slangarna, och jag tycker att det har blivit bättre. Ett tag slutade skvalpandet helt och tempmätaren gick upp nästan till mitten och jag fick värme i bilen.

Efter ett tag kom dock skvalpandet tillbaka och tempen gick ner igen.
Accord23isr
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Been thanked: 2 times

lattmjolk1 skrev:Jag var inne på det spåret, och det saknades en del vätska. Nu är det påfyllt och jag har försökt pumpa på slangarna, och jag tycker att det har blivit bättre. Ett tag slutade skvalpandet helt och tempmätaren gick upp nästan till mitten och jag fick värme i bilen.

Efter ett tag kom dock skvalpandet tillbaka och tempen gick ner igen.
Låter liknande till vad jag hade för ett antal år sen. Då var det så att kylarlocket var inte helt tätt så den spottade ut vatten ibland, man märkte det inte heller alltid förrän locket började ge helt upp så kolla skicket på det. Lufta systemet ordentligt.
lattmjolk1

Accord23isr skrev:
Låter liknande till vad jag hade för ett antal år sen. Då var det så att kylarlocket var inte helt tätt så den spottade ut vatten ibland, man märkte det inte heller alltid förrän locket började ge helt upp så kolla skicket på det. Lufta systemet ordentligt.
Jag får kika på det!

Jag har jobbat rätt mycket under veckan så har inte riktigt hunnit kika på det. Tänkte kolla i helgen lite mer noggrant så får jag återkomma om hur det gått :)
Skriv svar