CRX B16A1 startar ej.

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 473
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Hej.
Har ett stort problem som jag hoppas att den samlade kunskapen hos HPC ska hjälpa mig att lösa.

*vet att det är mycket att läsa men jag försöker beskriva felet så utförligt som möjligt!

Har en Crx -88 med en B16A1 motor som inte startar.
Från början satt det en P28 box i den med en boomslang swapkabel, obd1-fördelare och en kabelhärva som var klippt och klistrad av olika härvor, bilen fungerade men härvan hade en massa lösa kablar (även strömförande) och såg väldigt slarvigt gjord ut.

I vintras körde jag in bilen i mitt garage och började klippa bort dessa lösa kablar som hängde lite här och där, passade även på att montera ett msd-digitalt tändsystem med nytt fördelarlock, rotor och tändkablar. Monterade även ett lustgassystem där jag även bytte ut fuelrailen.

Skulle starta bilen i början av sommaren men den startade inte alls, ytterbelysning, kupefläkt och instrumentbelysningen fungerade inget annat.

Läste mig till att om inte bränslepumpen går och bilen inte startar att den kan vara main-fuel-relay, kikade på den och den var helt sönderärgad, köpte en ny (kopia) men det var samma sak, startade inte (gick inte ens runt på starten) MEN skillnaden är att nu fungerade bränslepumpen. Köpte en OEM main-fuel-relay för att dubbelkolla men det är samma fel, bilen går inte på startmotorn och jag har ingen gnista. Allt annat fungerar.

Läste att om det var för mycket bortklippt på en kabelhärva så kan man ibland tappa spänning i kablaget vilket kan leda till diverse elfel.

Då köpte jag; en bilkabelhärva, motorkabelhärva, ECU P30, säkringsdosa, main-fuel-relay, original A1spridare och resistorbox (till spridarna) allt detta från en fungerade bil med B16A1-motor. Monterade detta, enda jag fick modifiera var löda om kontakterna till obd1 fördelaren med kontakterna från obd0 och löda om kontakten till varningsblinkersknappen på rattstångskåpan.

Fortfarande samma fel, all el inkl bränslepumpen fungerar men jag har ingen signal till startmotorn eller gnista.

Provade att plocka bort msd-systemet och byta tillbaka till original
men utan resultat...

Provade att byta tillbaka till säkringsdosan jag hade från början men utan resultat.

Har just nu 3st jordpunkter till växellådan och 3st till motorn.

Har ingen signal överhuvudtaget från säkringsdosan till startmotorn. (kabeln är hel, den är uppmätt)

Någon som har någon aning om vad det kan tänkas vara?
Snälla hjälp mig, jag börjar lessna helt på detta....

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Berni
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Vad händer om du tjuvstartar igång den. dvs kopplar en bygel mellan tillslag och + på startmotorn medan tändningen är igång. Då borde den starta då allt annat funkar. Finns väl egentligen inte mycket som kan strula "tycker man" när det gäller startmotorn. Mät och kolla om du får ström till startmotorn och även när tillslaget aktiveras. Inte omöjligt att den sackat ihop.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 473
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Har provat att bygla kontakten på startmotorn med
tändningen igång och då går startmotorn runt men motorn startar
inte.
Har mätt upp den lilla kabeln till startmotorn när man vrider om nyckeln
och den är 0 volt.

Om bakstycket på tändningslåset skulle vara kass, borde man inte kunna
starta motorn genom att brygga startmotorn eller påverkar det även själva
tändningen?
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Användarvisningsbild
Bullet---
Inlägg: 2540
Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
Bil: Honda Civic EG K20
Namn: Andre´ Seppä Fritz
Ort: Malmö

Ska funka teoretiskt,men kan ju vara strul med bakstycket då det påverkar både tändning och startmotor. Hade varit intressant om du byglat båda två ifrån tändningen. Då borde den hoppa igång tycker man.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Användarvisningsbild
berni med stort B
Ordförande Gold
Inlägg: 473
Blev medlem: 21 mars 2009, 12:26
Bil: S2000
Namn: Bernardo Feinstein
Ort: Örsundsbro
Has thanked: 59 times
Been thanked: 50 times
Kontakt:

Bulllet: har inte provat att bygla den två sista kontakterna på tändningslåset. Har som det ser ut nu ström när jag vrider på nyckeln, lampor, kupéfläkt m.m. Går igång men ingen signal från säkringsdosan...

Welén: Med jordpunkten på termostathuset, menar du den kontakten med två jordkablar som ska sitta där?
Ska kolla den svart/gula kabeln, du skriver att den går till tändning/spole m.m, går den även till startmotorn?
No retreat No surrender!

Honda CR-V, Honda Civic FK, Honda S2000
Skriv svar