Vad tar livet utav en lambdasond?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

Cirka 150 mil höll min nya lambdasond från Innovate innan den gick in i självsäkert läge på grund utav att inga signaler når upp från lambdan. I samband med detta gav även den bakre lambdan upp så jag får köra bilen i nuläget med båda sonderna avstängda vilket inte känns som en långsiktig lösning. Bakre sonden är original sedan 18 000 mil.

Vad för felorsaker kan göra så sonderna säger upp sig betydligt snabbare än tänkt?
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Har du kollat hur sensorkroppen ser ut?
Skulle kunna tänka mig att din oljeförbrukning inte är speciellt fördelaktig för sonderna :)

Edit: Kan väl bjuda på en länk också
http://dodgeforum.com/forum/2nd-gen-ram ... ensor.html
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Du kan ta sönder din andra sond också om den inte får ström för att bli varm och hålla bort sot. Om den har mer än 1 tråd förstås .

Sot/olja/fetter/kondens är döden för sonden. Speciellt om man monterar de nerifrån/snett.
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

fonzeka skrev:Har du kollat hur sensorkroppen ser ut?
Skulle kunna tänka mig att din oljeförbrukning inte är speciellt fördelaktig för sonderna :)

Edit: Kan väl bjuda på en länk också
http://dodgeforum.com/forum/2nd-gen-ram ... ensor.html
Jag har kört 1000 mil med bilen med den oljeförbrukningen men efter steget över till E85 brakade helvetet löst i såväl förbrukning som oljeåtgång (men där gör nog laddtryck á la 0,4 bar sitt för att driva på det hela). Har ej demonterat det hela men tänkte krypa under bilen någon helg framöver samt ta bort dem båda så man får lite koll på hur dem ser ut.

En tank kör man upp på 17-18 mil i nuläget så jag funderar lite på om det möjligtvis är snittförbrukningen på 3 liter/mil som spolar sönder sonderna. Känns lite orimligt att båda två skulle ge sig såpass snabbt så innan de ersätts vore det bra att få reda på eventuella orsaker. Ska kika på din länk!

Bredbandslambdan sitter på originalplats för främre sonden, bakre sonden är original smalbandslambda. Smalbandslambdan gav upp cirka 40 mil innan bredbandslambdan.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Att den går fett som fan gör nog inte så mycket för sonderna.
Men de får säkert lite svårare att komma upp i tillräcklig temperatur vilket dock borde slita mer på dem.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

När en bil går fett, helst under 11 i AF fullkomligt dödar lambdasonder.

En lambda går normalt sett sönder av 3 olika anledningar:
Ålder
Yttre påverkan, tex slår i värmeslöldar när motorn rör sig mycket
För fet blandning

AEM har listat miltal för sin bredbandslambda vid olika blandningförhållanden. AF11 hade nästan halva livslängden kontra AF14,7 har jag för mig.
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Försökte hitta någon sådan tabell Malkolm men det står bara att långvarig körning med lägre än lambda 0,95 förkortar livslängden.
Enda tabellen som verkade finnas var för hur mycket bly i bränslet man hade, det dödar tydligen som fan :)

Nominal Service Life:
80,000 km for Unleaded Fuel
50,000 km for Leaded Fuel 0.15g Pb/l
20,000 km for Leaded Fuel 0.40g Pb/l
10,000 km for Leaded Fuel 0.60g Pb/l

Notes
The sensor contains a ceramic module and should not be subject to mechanical or
thermal shock or it may be damaged. The sensor is not designed for operation on
leaded fuels, doing so will dramatically shorten sensor life. Long term running in the rich
region (Lambda < 0.95) will shorten sensor life. High exhaust temperatures (over 850C)
will shorten sensor life. Engine oil consumption at a rate greater than 1 quart per 1,000
miles will shorten sensor life. With the UEGO Sensor installed, do not run the engine
without power applied to the gauge.
M Scotte
Inlägg: 7998
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Allt som förorenar sonden förkortar livslängden markant.
Fet (10-11 i af) blandning kan döda en sond på 100 mil, en överdriven oljeförbränning samma sak.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Antingen har du riktig betong på högerfoten eller så kör du runt med konstant gashäng om du kör på 3l/mil :)
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

Brox skrev:Antingen har du riktig betong på högerfoten eller så kör du runt med konstant gashäng om du kör på 3l/mil :)
Så här såg det ut föregående vecka. Blandad körning med en del gasning också.

Bild


Mitt lägsta snitt efter att ha kört till jobbet samt legat på 70-vägar ligger i nuläget på 1,94 liter/mil. På ~33-34 liter når jag 17-18 mil. På motorväg med 110-120 km/h hastighet brändes en tank mellan Hässleholm - Jönköping samt ytterligare en tank Jönköping - Järna.

Bränslet rinner rakt igenom. :)
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Varför kör du den så fruktansvärt fett då?

Hur lyckas du förbruka 2-3liter per mil? Bogserar du en geländewagen? :mrgreen:

Du har nog redan svaret... Oljeförbrukningen och för fet blandning... Åtgärda det först.
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Om den går fett med en kompressor, måste det vara riktigt mycket bränsle :shock:
liamo
Inlägg: 608
Blev medlem: 9 juli 2012, 20:56
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam
Ort: Alingsås

Vad har du för A/F-värden? Om du inte kan se det så såg du väl det iaf när ni mappade den?
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Som klotter skriver, så bör du först åtgärda detta innan du fortsätter gasa... hur fett gick den på fullast innan lambdasonden gav upp? kör du closed loop på låg/mellan last eller är de fasta värden? om den dricker förfärligt mycket olja så hade jag inte kört något mer då det inte bara trycker in olja i cylindrarna utan där trycker även ner etanol i sumpen och etanol till att smörja lager vet ju alla är ju superbra! :)
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

klotter skrev:Varför kör du den så fruktansvärt fett då?

Hur lyckas du förbruka 2-3liter per mil? Bogserar du en geländewagen? :mrgreen:

Du har nog redan svaret... Oljeförbrukningen och för fet blandning... Åtgärda det först.
HAHA! :)

Jag skapade inte mappen till den. Jim kan nog svara bättre på detta. Kör E85 i den med ID 1000-spridare i nuläget, de ligger vid fullast på 88% duty vid låga 0,45 bar laddtryck.
lowpass skrev:Om den går fett med en kompressor, måste det vara riktigt mycket bränsle :shock:
Oljebolagens bästa vän!
liamo skrev:Vad har du för A/F-värden? Om du inte kan se det så såg du väl det iaf när ni mappade den?
Jag har såpass fullt upp på jobbet så jag minns knappt vad jag gjorde igår. Jag har för mig att jag på fullast på väg hem från Tomelilla låg på låga 10-värden. Minns dock ej säkert dessvärre. Ska se om jag har information kvar i min mappdator.
Brox skrev:Som klotter skriver, så bör du först åtgärda detta innan du fortsätter gasa... hur fett gick den på fullast innan lambdasonden gav upp? kör du closed loop på låg/mellan last eller är de fasta värden? om den dricker förfärligt mycket olja så hade jag inte kört något mer då det inte bara trycker in olja i cylindrarna utan där trycker även ner etanol i sumpen och etanol till att smörja lager vet ju alla är ju superbra! :)
Som ovanstående, låga 10-värden har jag för mig jag hade indikerat på vägen hem men låter Jim svara på det. Förbrukningen på motorväg hem var med fungerande lambda fram, även då skenade förbrukningen.

Bild

Så här står allt i nuläget. Med bakre sonden aktiv dyker lambdan till 22+ vid låg/mellanlast. "Minimum short term adjustment" var tvungen att ställas på 0% då bilen blev okörbar med detta aktivt. Förbrukningen var lika hög med sonderna aktiva som nu när bilen går med dem inaktiva.

Jag kommer behöva riva motorn i vinter för lagerbyte och kolvbyte hur jag än gör i nuläget så det känns som att det inte kan bli så mycket värre än vad det redan är för min del.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Att prata AFR kan bli förvirrande. Lambda är bättre att uttrycka sig i.
Men 10 i afr är väldigt fett om den går på "bensinskalan", beror på vilken bredbandslambda du änvänder.

Jag tycker ändå det är dumt att köra såhär, även om du ska byta lager. Kolvar, cylinderväggar, oljepump och allt annat slits också!

Det är klart att förbrukningen blir lika hög om du inte har lambdareglering! 0% innebär att sprutet ej reglerar alls! även om du har closed loop ikryssat.

Att få en honda att dricka 3L/mil på landsväg är otroligt, även om du skulle gasa mycket.

Ett till tips, som gäller generellt:
När man vrider om tändningsnyckeln så börjar bredbandslambdan att värma sonden.
Du får vänta en liten stund med att starta motorn så att den hinner värma ordentligt innan du startart bilen, annars förkortar man livslängden på sonden.
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

klotter skrev:Att prata AFR kan bli förvirrande. Lambda är bättre att uttrycka sig i.
Men 10 i afr är väldigt fett om den går på "bensinskalan", beror på vilken bredbandslambda du änvänder.

Jag tycker ändå det är dumt att köra såhär, även om du ska byta lager. Kolvar, cylinderväggar, oljepump och allt annat slits också!

Det är klart att förbrukningen blir lika hög om du inte har lambdareglering! 0% innebär att sprutet ej reglerar alls! även om du har closed loop ikryssat.

Att få en honda att dricka 3L/mil på landsväg är otroligt, även om du skulle gasa mycket.

Ett till tips, som gäller generellt:
När man vrider om tändningsnyckeln så börjar bredbandslambdan att värma sonden.
Du får vänta en liten stund med att starta motorn så att den hinner värma ordentligt innan du startart bilen, annars förkortar man livslängden på sonden.
Innovate MTX-bredbandslambda används i bilen. Som du ser ovanstående så har snittförbrukningen legat som VÄRST på 3 liter/mil med körning till jobbet samt lite fullgasrepor. På motorväg (och landsväg) ligger den kring stabila 1,7 - 2,1 liter milen.

Jag tror du missförstog mig för mina lambdasonder var aktiva de första 80 milen bilen gick. Bakre lambdan gav upp först, sedan gav även den främre lambdan upp efter ytterligare mil (körde strax över 170 mil på 2 dygn för att leta fel på bilen). Även med mina sonder aktiva samt med korrekt sondreglering så låg min förbrukning högt. Efter att sonderna gett upp (för att bilen inte ska stänga bränslet) så fick lambdaregleringen stängas av.

Bilen går nu på de värden som är inställt i mappen. Förbrukningen är trots att jag kör utan lambdareglering jämförbar med när sonderna var i bruk.

Jag har kört cirka 200 mil med bilen i detta utförandet. 170 mil på 2 dygn, sedan småkört den hemma 2-3 dagar till arbetet samt en helg för att pröva ut alla funktioner (allt från kallstart till läckage). Efter detta så kan jag summera en lång åtgärdslista på brister som skett. Står förvarad på sin garageplats i nuläget där den får vila tills budget (och ork) finns igen.

Är inte mer än i felsökningssyfte den startas för stunden.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Innovaten mäter lambda värdet sen översätter den bara till AFR så de blir "bensin AFR" oavsett vilken soppa man kör på..
Går att koppla in sig via seriella kabeln man får med och ändra till Lambda visning istället för AFR.

10 afr är på tok för mycket soppa oavsett om du kör 2kg ladd eller 0,45! Om man översätter AFR till Etanol AFR så ligger du nånstans runt 5-6AFR!! Om du fortfarande har katalysator så kan du nog nu efteråt slänga den då den lär vara helt bränd!

Max power vid överladd och E85 ligger mellan lambda 0.71 - 0.81. Självklart spelar hundra andra saker in men det är där man letar effekt.

Det är skittråkigt att tanka och jag hatar att gynna de med redan miljader på kontot så lös detta innan du renoverar motorn så slipper du riskera en helt nybyggd maskin :)
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

Brox skrev:Innovaten mäter lambda värdet sen översätter den bara till AFR så de blir "bensin AFR" oavsett vilken soppa man kör på..
Går att koppla in sig via seriella kabeln man får med och ändra till Lambda visning istället för AFR.

10 afr är på tok för mycket soppa oavsett om du kör 2kg ladd eller 0,45! Om man översätter AFR till Etanol AFR så ligger du nånstans runt 5-6AFR!! Om du fortfarande har katalysator så kan du nog nu efteråt slänga den då den lär vara helt bränd!

Max power vid överladd och E85 ligger mellan lambda 0.71 - 0.81. Självklart spelar hundra andra saker in men det är där man letar effekt.

Det är skittråkigt att tanka och jag hatar att gynna de med redan miljader på kontot så lös detta innan du renoverar motorn så slipper du riskera en helt nybyggd maskin :)
Bilen kommer att få gå på släp tills dess att detta är åtgärdat till perfektion. Är dock hundra frågor som finns då allt känns märkligt kring det hela, så det är alltid bra med input från mer personer så man har ännu mer kunskapsbredd när det gäller felsökningen.

Kör utan katalysator som tur är! :wink:
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
Jim_H
Inlägg: 790
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

Lambdavärdet börjar på 0.85 vid 2000 rpm och slutar på 0.80 vid full last innan varvstopp och inget annat. Jag kollade både med min egen och Michels egna lambda. Bilen hade även seriösa värmeproblem när jag körde den i bänken, fick börja svepen på 98-100 grader och någon utförlig steady-state mappning var knappast att tänka på.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
Brox
Inlägg: 1085
Blev medlem: 21 februari 2008, 19:34
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic
Ort: Halmstad

Jim_H skrev:Lambdavärdet börjar på 0.85 vid 2000 rpm och slutar på 0.80 vid full last innan varvstopp och inget annat. Jag kollade både med min egen och Michels egna lambda. Bilen hade även seriösa värmeproblem när jag körde den i bänken, fick börja svepen på 98-100 grader och någon utförlig steady-state mappning var knappast att tänka på.
Inga som helst angrepp på Mapparen! Lätt att det kan bli så eller låta så... detta måste helt klart vara något som har skenat på vägen hem eller om k-pron är inställd på att lambda reglera i huvudmappen eller helt enkelt att värmeproblemet ställde till i parametrarna i ecun.. vilket som så bör man inte plåga den mer fören defekterna är lösta!
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Jim_H skrev:Lambdavärdet börjar på 0.85 vid 2000 rpm och slutar på 0.80 vid full last innan varvstopp och inget annat. Jag kollade både med min egen och Michels egna lambda. Bilen hade även seriösa värmeproblem när jag körde den i bänken, fick börja svepen på 98-100 grader och någon utförlig steady-state mappning var knappast att tänka på.
Säger samma sak som Brox, ingen som anklagar dig på något sätt. :)

Vi vill bara hjälpa MiWi.
Användarvisningsbild
MiWi
Inlägg: 393
Blev medlem: 15 september 2013, 12:54
Bil: CTR EP3 -03
Namn: Michél Lundbeck
Ort: Sundbyberg

Nejdå Jim, jag vill bara hitta felorsaken till varför bilen jävlas. Vart det gått fel och liknande blir inte så relevant i slutändan eftersom jag måste börja planera ihop bilen så att budget kan lösas. :)

På väg från dig fick jag ju vända så att vi kunde koppla i datorn samt avaktivera bakre lambdan (visst ändrade vi lambdajusteringen då med?). Främre sonden var fortfarande aktiv tills dess att jag närmade mig Stockholm om jag minns allt korrekt. Slog ifrån ett par gånger med larm "HTR" men hoppade igång efter att man stängt av tändningen. :)

10,4 pekade AFR-mätaren på vid full last på väg hemåt när jag körde ett svep strax utanför Järna på söndagsmorgonen. Har för mig den höll sig kring 15 på jämn last på motorväg.
Michél Lundbeck
EP3 CTR Rotrex -03 - Projekttråd
Work hard, play harder!
Användarvisningsbild
Jim_H
Inlägg: 790
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

Skönt att höra grabbar. Köp en org lambda och koppla in istället och skriv in standardvärdena för hur mycket lambdan får reglera. Lambdan var aktiverad när du körde härifrån men det var satt 0 i rutorna för hur mycket den fick justera. Alltså var det samma som open loop eftersom det inte verkade fungera något vidare med Innovatens smalbandssignal. Bakre lambdan ville ej heller reglera ett dugg när den aktiverades.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Gör om o gör rätt. Skaffa en PRB med kpro. Enda sättet som funkar till 100%.
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Jag är ingen expert, men jag tog en titt på de du skicka mig.

Oavsett vad så tycker jag duty% verkar vara alldeles för hög.
Du borde ligga kring 50% med den effekten du har, 1000CC är stort.

Frågan är om du ändrat soppatrycket? Har du orginal regulator?

Man ser i loggen att råvärden från lambdasonderna ändras, jag tolkar det som du inte har dem inkopplade alls mot sprutet, är det öppna ingångar så kan spänningen "flyta"
Även om S_trim och L_trim är 0% vilket indikterar på att den inte reglerar, så tycker jag att det ändå kan vara en källa till fel. Du får nämligen en felkod på Lambda low voltage.. Man vet inte vad det ställer till.

Jag ser att ni ändrat "injector size" under parametrar, gjordes detta före eller efter mappningen?
Om man ändrar den så ändras hela mappen nämligen, enkel sak, det vet ni säkert redan.
Användarvisningsbild
Jim_H
Inlägg: 790
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

Malkolm skrev:Gör om o gör rätt. Skaffa en PRB med kpro. Enda sättet som funkar till 100%.
PRA funkar precis lika bra. Det är inte ECU:n det är fel på.

Klotter: Det stämmer att det ger en felkod när man ej tillåter lambdan att justera något. Detta påverkar dock inget. Gör alltid så när jag mappar och har kopplat ur org lambdan för att ersätta den med min egen under mappningen. Går ej att sätta K-Pro (eller något annat Hondata system) i "riktig" open loop och sedan mappa. När man sedan slår över till closed loop så förändras allt.

Självklart har spridarstorleken och spridarnas dödtider knappats in innan mappningen påbörjades. Men jag börjar bli lite tveksam på att Hondatas duty på spridarna verkligen stämmer. Har sett lite konstiga variationer där, samt att det sällan stämmer när man skriver in spridarstorleken med korrekta dödtider. Man får ofta lägga till mycket mer bränsle för att det ska stämma med innan.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Användarvisningsbild
klotter
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 augusti 2006, 10:36
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson
Ort: GBG

Okej, jag använder aldrig closed loop ändå. Utan katalysator är det menignslöst.

Spridarskalning är inte att lita på, men du mappade ju efter du gjort det så det borde inte spela roll.

Det är ju bara att ta fram oscilloskopet, så har du svaret på Duty Cycle %.



MiWi, du kan ju säkerhetskopiera Jims map på din dator, sedan ut och mappa själv och se om du får till det.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Med en PRB slipper man allt strul o skit som händer med lambdavärden från extern bblambda. Sen med PRA så utnyttjas ELD pinouten som är bra att använda till annat.

Olika tillverkare specar sina storlekar på olika sätt. Hondata har som alla andra sprut gjort en övervägning vart dem ska lägga ribban på storlekar. Tex RC 750cc är oftast spot-on på storleken. Alla de nya moderna spridarna ger mindre än vad dem är specade till.

Bilar som är ordentligt trimmade har väldigt ofta strul med soppamängd när de kör PRA ecun. När man sen monterar PRB så löser man alla problem enkelt och ser direkt om mågot är fel. Med PRA är det väldigt omständigt och blir sällan bra heller.
Användarvisningsbild
Jim_H
Inlägg: 790
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

Malkolm, tänkte inte lägga mer energi på att debattera när du inte har någon konkret anledning att klanka ner på PRA ECU. Det är mycket : "Tanka 98 oktan så löser problemet sig", "Köp en PRB ECU av mig istället så löser allt sig".

Har inte haft något soppaproblem med varken PRA eller PRB ECU. Tack för mig i denna tråden. Michel du har mitt nummer, hör av dig om det är något, du kan lita på att jag ställer upp.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Skriv svar