skrap i lådan civic esi d16z6 hjälper de att byta olja?
-
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
- Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
- Namn: Alexander Bergström
- Ort: Halland
Skrapar i lådan när jag varavar ur den i 2an å ska lägga i 3an även lite i 4an kan det hjälpa att byta växellåds olja eller är det bortkastade pengar å bara att byta låda direkt?
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
- Bullet---
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
- Ort: Malmö
Skulle rekommendera att byta låda eller renovera. Eventuellt kan du byta olja för att se om det hjälper(räcker med någon billig olja tillfälligt) men tvivlar på att det hjälper om det redan skrapar så mycket.
När du lägger i växel mellan 3 och 4, skrapar det även om du växlar lugnt?
När du lägger i växel mellan 3 och 4, skrapar det även om du växlar lugnt?
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
- NitraM
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 81 times
Det du kan göra istället för att byta låda är att byta synkringar.
För det är många esi lådor som det skrapar i, så att hitta en skrapfri kan va svårt.
Och synkringar kostar inte så mycket, däremot kan det va lite skrämmande att byta de om man aldrig gjort det.
(jag blir i alla fall lite rädd när man lyfter locket på en låda)
För det är många esi lådor som det skrapar i, så att hitta en skrapfri kan va svårt.
Och synkringar kostar inte så mycket, däremot kan det va lite skrämmande att byta de om man aldrig gjort det.
(jag blir i alla fall lite rädd när man lyfter locket på en låda)
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
- Axzza
- Inlägg: 1266
- Blev medlem: 25 juni 2012, 19:44
- Bil: Honda Del Sol
- Namn: Lasse Wilhelmsson
- Ort: Ängelholm
Hjälper ytterst lite att byta olja, jag provade redlines olja som skulle lindra skrap i min och honda oem olja i brorsans bil. Ingen av dem hjälpte något nämnvärt.
Lasse Wilhelmsson
Ängelholm
Ängelholm
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
När det är skrap har du interna fel i lådan. Till 99% är synkringarna slut. Detta hjälps inte av att hälla i redline. Skulle du hälla i tex redline som har en helt annan viskositet än honda MFT kan det bli att oljan är så tjock att du får tyst på synkringarna men samtidigt så oljar du in alla lager i lådan med olja med fel viskositet vilket garanterat till slut dödar lagren och därmed lådan.
Byt synkringar eller låda direkt, eller kör vidare med skrap.
Byt synkringar eller låda direkt, eller kör vidare med skrap.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
- Bullet---
- Inlägg: 2540
- Blev medlem: 23 augusti 2010, 09:22
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
- Ort: Malmö
Kom att tänka på en sak. Rätt lätt hänt vid hård körning eller vid minsta felväxling att knäcka gaffeln till 3-4 om du nu märkt att det kommit helt plötsligt. Har skrapandet kommit successivt är synkringarna.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
-
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
- Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
- Namn: Alexander Bergström
- Ort: Halland
Får la byta lådan:/ bytte motor å låda så vet inte vad som hänt med den :p
Den skrapar bara vid höga varv!
Den skrapar bara vid höga varv!
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
- p3rtan
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 26 januari 2014, 16:15
- Bil: Civic EG ESi
- Namn: Per Frimodig
- Ort: Kungsbacka
Det är inte alltid skrap betyder dåliga synkringar. Om det skrapar mer beroende på hur mycket du varvar och i alla växlar så kan det vara kopplingen som orsakar felet.
<-- denna videon förklarar
<-- denna videon förklarar
-
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
- Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
- Namn: Alexander Bergström
- Ort: Halland
Okej men borde inte alla växlar skrapa då?
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
- p3rtan
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 26 januari 2014, 16:15
- Bil: Civic EG ESi
- Namn: Per Frimodig
- Ort: Kungsbacka
Ja, jag tror att det borde gälla för alla växlar då. Men har du nånsin haft problem att lägga i växlarna trots att du trycker kopplingen i botten? Typ att du måste matcha varvtalet till hur snabbt du kör för att kunna trycka i dom? I så fall är det garanterat kopplingen som orsakar felet. Om det skrapar till men att du alltid får i växeln endå så borde det vara synkringarna.
-
- Inlägg: 447
- Blev medlem: 16 augusti 2009, 22:28
- Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
- Namn: Alexander Bergström
- Ort: Halland
Nja de går ju alltid men känns som att det är lättare ju mindre varvtal man har
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)