Trimning: Civic Type R Fn2

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Hej allesammans! Ny här på forumet men inte ny med att äga en civic type R, detta är min tredje så har en stor kärlek till dessa bilar. i helgen var jag och hämtade MrJoniaz gamla Fn2, riktigt fin. jobbar lite med rekond så den kommer vara i toppskick. Tankarna är att jag skall ha bilen som sommar/trackdaybil. Kommer skapa en tråd så fort som mitt medlemskap har gått igenom.

Jag kommer skaffa kammar och större throttlebody men vet inte vad så behöver lite hjälp:
- Funderar på skunk2 kammar, steg 1 eller steg 2.. (skiljer inget i pris i stortsett)
- Skunk2 valvesprings/retainers
- Funderar också på Skunk2 72mm Throttlebody
-410cc spridare

Vad tycker ni skulle vara det mest optimala? Sen tidigare sitter Tegiwa 4,2,1 grenrör, samt ferrita avgas, rbc insug, tegiwa luftfilterkit, hondata flashpro.

(OBS kommer givetvis uppgradera koppling, LSD mm.)

mvh Andreas
Användarvisningsbild
MrJoniaz
Inlägg: 515
Blev medlem: 3 november 2011, 14:54
Namn: Johan Nihlås
Ort: Helsingborg

Välkommen till Hondaklubben!
Hoppas vi ses till våren, måste se min kära snarast!
Johan Nihlås
073-0290708
johan.nihlas@hotmail.com
http://www.garaget.org/MrJoniaz" onclick="window.open(this.href);return false;
Äger:
Honda CTR FK8
Bilar som jag har ägt:
Honda CTR EP3
Honda CTR FN2
Honda civic EG5
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Hejs och välkommen till en härligt bilklubb!

Större spjällhus ger 3 - 4 hk, Skunk2 steg 2 kammar c:a 10 - 15 hk. Att montera Skunk2 steg 1 kammar är som att kasta pärlor till svin. Retainers ( i stål ) och hårdare ventilfjädrar klart att rekommendera vid montering utav Skunk2 steg 2 kammar. OEM spridare funkar utmärkt om du ska 98 oktan.

Trolig effekt c:a 240 hk i motorn med ovan nämnda delar.

Vet att det sitter annan luftburk men vill ändå rekommendera ett riktigt Cold Air Intake.

Koppling Exedy steg 1 och Quife/MFactory LSD (bromsdiff) bör också införskaffas.

Jag kan skaffa alla delarna och montera dem åt dig (driver firma inom detta. Anno´s Performance and Parts, https://www.facebook.com/pages/Annos-Pe ... 64?fref=ts).
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Verkar vara ett trevligt forum detta! :) Jajamen det fixar vi, kommer försöka åka på så många träffar som möjligt så får du se bilen! Tanken är att bygga/förfina bilen nu under vintern :wink:
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Glömde skriva att jag finns i Malmö och mitt nummer är : 0738 - 166156. Hör gärna av dig så kan jag förklara mer och ge dig offert på delarna.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
posterman360
Inlägg: 480
Blev medlem: 14 april 2013, 15:22
Bil: civic type R ep3
Namn: Robert påhlsson
Ort: göteborg

Välkommen !
_____________
Robert Påhlsson
Team Japtuning
Kör : Ep3
070-4700787
_____________
Sponsorer
Japtuning AB
Däckhuset i mölndal
E.S.F el service AB
jir måleri AB
Ivarssons RÖR AB
ventilationskontroll aeolus AB
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Hej alla! :) Okej skickar PM till dig, tänkte ta en del av delarna ifrån tegiwaimports, såg att vi skulle ha 10% där? Men är ni billigare Andreas kanske jag tar ifrån er på Anno´s Performance and Parts.

Japp, håller med dig Andreas kommer bli följande, pratade med Jim innan också där han kan tänkas sig hjälpa mig med montering:

- Skunk2 steg 2 kammar
- Ventilfjädrar/retainers
- Skunk2 3,5" Nya coldairintake
- 550-650cc spridare (KOMMER KÖRA ETANOL samt någon bensinmapp) Tankar om detta?
- Tunnare topplockspackning
- Skunk2 72mm throttlebody
- Rpc eller exedy steg 1 koppling (kan inte bestämma mig)
- LSD
-När man ändå har nere allt kan man väl lika gärna köra på ett lättat svänghjul också?

/Andreas
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Skunk2 steg 2 kammar är kända för att gå sönder eller ha sönder din motor.
Fundera på andra alternativ.

Behåll org toppackning, kör med andra kolvar istället. Om du vi vill ha lite mer komp alltså.
Med oem honda kolvar från k20r får du 11,7:1 i komp, då vet du att det håller bra.

Resten låter vettigt!
Förutsatt att det sitter annat insug på bilen.
Har glömt vad som sitter nu.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga ut?

Finns många fina andra kammar som ger mer effekt än Skunk2 steg 2. Kammarna som sitter i din bil är "nästan" som steg 2. Ungefär som JDM - kammar. Så känns som bortkastade pengar.

Brian Crower eller Drag Cartel 2.2 kammar hade varit mumma till din motor. Klart dyrare men riktigt godis! :)

Med E85 ger det inga supereffekter över 98 oktan. Fördelen är kunna sätta en "högre tändning" samt det kyler motorn vid t.e.x bankörning. Bör då byta bränslepump. Tunnare topppackning ger lite bättre komp. vilket E85 gillar. Dock är denna "känsligare" vid tuffare körning. Den funkar men ja... Sedan ska toppen demonteras och monteras vilket kostar i arbetstid.

Exedy steg 1. Lättat svänghjul har bilen redan. Kanske inte CC lättat men lägg då pengarna på dem dyrare kammarna istället.

Ett billigare alternativ för Skunk2 72 mm är J37 spjällhus. OEM och beprövat.

Har F - skatt och du kommer få nycklarna i handen med bilen mappad och klar.

Delar från Tegiwa har jag samma rabatt som övriga firmor i Sverige.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Hej! Måste inte toppen ändå demonteras när kammarna/ventilfjädrarna/retainers ska in?? Tycker du det är bättre att byta kolvar och hålla sig till 98 oktan framför testa e85? Kommer givetvis se det som blir mest prisvärt för mig, tänker inte slänga pengarna i sjön, tyvärr inte gjord av pengar. Dock kommer jag ju inte snåla in på kammar om skunk2 kammarna är skit?

Kolla ut ett paket med kammar/ventilfjädrar/retainers/throttlebody och vad mer du tycker det skall vara, PM:a mig pris (Kan även ge pris med allt mappad och monterat).
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

turbobulten skrev:Skunk2 steg 2 kammar är kända för att gå sönder eller ha sönder din motor.
Fundera på andra alternativ.

Behåll org toppackning, kör med andra kolvar istället. Om du vi vill ha lite mer komp alltså.
Med oem honda kolvar från k20r får du 11,7:1 i komp, då vet du att det håller bra.

Resten låter vettigt!
Förutsatt att det sitter annat insug på bilen.
Har glömt vad som sitter nu.
Yes sitter RBC insug :) Vart hittar man k20r kolvar då? Har hittat wiseco kolvar som skulle ge 11,8:1 i komp, kan ju inte va skit det heller ;P
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

tegiwa har dessa kolvar bland annat..
Hade jag fått valt hade jag kört med Honda OEM.
Wiseco gör väl kolvar till 10000 olika bilar.
Kvalitén vet jag egentligen inget om..
Btw..

Är insuget borrat? eller är det original?
Insugsröret du specat är 89mm, gasspjäll är 72mm och insugesplenumet är 63mm original.
Hur stort rör eller gasspjäll du än har så sätter det ändå stopp vid insuget.
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
anno
HPC Guld Medlem
Inlägg: 4041
Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
Namn: Andreas Norberg
Ort: Malmö
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Kör OEM kolvar. Toppen behövs ej lyftas av för montering av kammar.

RBC - insuget är inte uppsvarvat. Går att fixa.
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Tjena! Efter mycket om och men har jag beställt följande av Malle på JDMracing!

-skunk2 airintake
-410cc spridare
-Exedy steg 1 koppling
-Mfactory Diff
-Drag cartel drop in kammar
- 4e-5e växel JDM

Kommer en projekttråd
ha de gott!

:)
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Vad hände med e85?
Bra val med kammarna, kul att du avstod från skunk2
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
Inlägg: 555
Blev medlem: 25 oktober 2014, 23:08
Bil: Civic Type R FK8
Namn: Andreas Eliasson
Ort: Falkenberg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

e85 Kanske kommer i ett senare läge, kände att diff/växellåda och kammar går först nu. Men kan mycket väl bli e85 sen också! Har skapat en projekttråd så följ den :)
Skriv svar