Frågor bränslepump AEM

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
liamo
Påläst
Påläst
Bil: Golf TSI 2016
Namn: A Regestam

13 juni 2015, 22:18

Har installerat en 340lph AEM in-tank pump i crx:en. Mitt problem, om det nu är ett problem är att när jag vrider två hack på nyckeln så tänds bara motorlampan typ varannan gång. Pumpen går även den bara varannan gång.
När jag var och ombesiktigade bilen och allt var klart så fick jag försöka 5-6gånger innan jag fick pumpen att gå. Under färd har jag inga problem.

Vad kan detta fenomen vara? Kräver en AEM-pump bättre strömförsörjning än en OEM-pump?
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

13 juni 2015, 22:51

Den kan vara att den vill ha mera ström..

Jag gjorde så att jag drog ström till walbro via relä..har aldrig krånglat. Även med weldon pump.

Annars har jag ett färdig pumphållare som är draget med kablarna om du är iintresserad.Så slipper du modda den pumphållare du har.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

15 juni 2015, 09:13

liamo skrev:Har installerat en 340lph AEM in-tank pump i crx:en. Mitt problem, om det nu är ett problem är att när jag vrider två hack på nyckeln så tänds bara motorlampan typ varannan gång. Pumpen går även den bara varannan gång.
När jag var och ombesiktigade bilen och allt var klart så fick jag försöka 5-6gånger innan jag fick pumpen att gå. Under färd har jag inga problem.

Vad kan detta fenomen vara? Kräver en AEM-pump bättre strömförsörjning än en OEM-pump?

Har så på min original pump med, i de flesta fall så är de mainrelay som spökar i annat så kan det vara glapp i säkringsdosan den stora i motorutrymmet ifall du har rört den.. ett verkligen roligt elfel som uppstår när man minst vill det :mrgreen:
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
liamo
Påläst
Påläst

15 juni 2015, 14:32

Brox skrev:
liamo skrev:Har installerat en 340lph AEM in-tank pump i crx:en. Mitt problem, om det nu är ett problem är att när jag vrider två hack på nyckeln så tänds bara motorlampan typ varannan gång. Pumpen går även den bara varannan gång.

Har så på min original pump med, i de flesta fall så är de mainrelay som spökar i annat så kan det vara glapp i säkringsdosan den stora i motorutrymmet ifall du har rört den.. ett verkligen roligt elfel som uppstår när man minst vill det :mrgreen:
Ah, hade nån liten aning om att det kunde vara något sådant. Jo har pillat i stora säkringsdosan men inte mer än att byta ut kablarna för försörjningen då jag OBD1-konverterade.

Det får bli till o plocka loss Main-relay o testa mina lödkunskaper...sitter vid huvöppnaren, eller hur?
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd

15 juni 2015, 18:49

liamo skrev:
Brox skrev:

Ah, hade nån liten aning om att det kunde vara något sådant. Jo har pillat i stora säkringsdosan men inte mer än att byta ut kablarna för försörjningen då jag OBD1-konverterade.

Det får bli till o plocka loss Main-relay o testa mina lödkunskaper...sitter vid huvöppnaren, eller hur?

Stämmer bra, ovanför huvöppnaren. löda om samtliga punkter så kommer det säkert fungera igen!
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
liamo
Påläst
Påläst

20 juni 2015, 22:59

Problem löst, lödde om alla punkter i Main Relay, nu funkar det som det ska när man vrider på nyckeln. Får bara vänta på en Varm dag så får vi se om det var tillräckligt lött. Tack Brox för tipset.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd

21 juni 2015, 17:57

Varsågod
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
Welen
Proffs
Proffs
Bil: Civic double nature
Namn: Fredrik Welen

21 juni 2015, 20:27

Använd orginal kablar till pumpen för att trigga ett relä som har grövre matningskablar som du sedan drar till pumpen. Byt kablarna i tank armaturen till grövre med. Hur grova finns tabeller för. Det beror på spänningen, strömmen och längden på kablen. Därför kör man jäkligt grov kabel til tex slutsteg.
AEM pumpen drar duktigt mycket mer ström än en orginalpump. Specielt om du ökar bränsletrycket med laddtryck tex. AEM pumpen drar mer ström nju högre tryck den ska pumpa. Main rely kommer säkert klappa ihop om du kör så mycket ström igenom det som en aem pump drar.

Skippa biltemas relän.. De har jag bara haft problem med när det börjar bli lite kräm.

Vill du vara riktigt seriös så monterar du även en diod på spolen på relät för at avlasta main rely helt. Dioders finns på tex kjell och co. Utan dioder beter sig spolen i relät som en tändspole och skickar en urladdnings spänning tillbaka genom orginal kablaget över kontakterna i mainrely. Det kommer hoppa en gnista över kontakterna i mainrely när strömmen över reläspolen bryts. Det gör att med tiden kommer kontaktytan bli skadad och tappa kontakten när mainrely ska dra. Har man tur blir det aldrig ett probem men det är inte alls ovanligt. Så beter sig alla typer av spolar. Antingen sätter man en diod över reläspolen eller så styr man relät med jord. Då kommer gnistan gå direkt in i batteriet om man har konstant plus till relät. Batteriet tar ingen skada av det. Gnistan tar alltid vägen genom pluskablen som jag lärt mig. Var det klurigt eler svårt att förstå så är det här ett kännt fenomen inom elektronik och det borde finnas hur mycket som helst om det om man googlar ite. Mot EMK:er har jag hört någonstans att det kalls. Det är därför många knappar tex pajjar när man sätter de att styra relän. Det är mycket vanigt att strålkastarknappar/spakar går sönder när man monterar extrajus relän tex. Nu har jag för mig att Honda är så jäkla bra att de styr just strålkastana på en del bilar med jord.. Då håller knapparna många gånger längre..
Kolla vad jag har kvar till salu: HÄR Skicka ett PM för pris!
070 41 55 55 3
liamo
Påläst
Påläst

22 juni 2015, 09:25

Inget överladd men dock e85, så lite mer soppa e det allt.

Uff...tack Welen men det där är långt från min el-kompetens. Förstår nog grunderna i vad du menar men att utföra det i praktiken utan att jag klantar mig känns way off. Får ta hjälp av nån kunnig på det området men låter vettigt.

Löda om Main-Realy verkar ha löst mitt problem för tillfället, känner jag vill köra bilen lite nu och inte bara skruva. Tanken är ju så satans dryg att plocka ner. Kommer köra som det är nu och hoppas på det bästa. Får ta tag i detta till hösten!
A. Regestam
0703636373
liamo
Påläst
Påläst

27 juni 2015, 16:27

Uff...det funkade ju länge! Var ute för o testa allt idag. Gick fint tills jag stannade för o tanka. När jag startade fick jag felkod. O sen startar ej pumpen varje gång om jag stänger av. Bilen gick även lite "bluddrigt" efter detta. Jag tror jag får ta o göra som Welen föreslog, surt att det händer nu en vecka innan Vårgårda o jag hinner fan inte i veckan.
När jag sen skulle kolla felkoder så fanns där inga lagrade, märkligt!?

Tips på vart jag kan handla ett bra relä?
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd

27 juni 2015, 20:40

liamo skrev:Uff...det funkade ju länge! Var ute för o testa allt idag. Gick fint tills jag stannade för o tanka. När jag startade fick jag felkod. O sen startar ej pumpen varje gång om jag stänger av. Bilen gick även lite "bluddrigt" efter detta. Jag tror jag får ta o göra som Welen föreslog, surt att det händer nu en vecka innan Vårgårda o jag hinner fan inte i veckan.
När jag sen skulle kolla felkoder så fanns där inga lagrade, märkligt!?

Tips på vart jag kan handla ett bra relä?

Hade precis samma på en original VT, det är main relay som spökade. Körde jag den nästan tom o tankade fullt så stod man där och bankade på pumpen, de försvann helt när jag bytte main relay.. men man kan aldrig vara säker...de e ju en Honda :mrgreen:
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
liamo
Påläst
Påläst

27 juni 2015, 21:54

Åfan...ja var extremt konstigt för fick felkod så fort jag hade startat efter tankningen ( när jag fick igång den)

Men varför går skiten små-bluddrigt efter det? Får inte ihop det i min skalle!
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson

27 juni 2015, 22:58

Dra feta kablar från batterit via en knapp bara, så löser du det tillfälligt. Tar ju 10 minuter att fixa :)

Varför den bluddrar är konstigt. Kass soppa?
liamo
Påläst
Påläst

27 juni 2015, 23:20

Mnja den liksom hackar lite på låg-varv vid fullgas...blir mindre tydligt länhre upp i registret.

Soppan vetifan...orkar inte mäta upp e85 varje gång jag tankar.

Du menar så att pympen går konstant vid påslag?
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
klotter
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: Accord
Namn: Fredrik Johansson

28 juni 2015, 10:58

Svårt att säga vad det är.

Ja, tänkte bara som temporär lösning.
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master

28 juni 2015, 11:51

Gör som jag,,det är inte svårt,då jag har en pumphållare som är moddad med nya grovre kablarn mm,doch sitter en walbro i nu.

det du beghöver göra är att dra ström från batteri till ett relä,,sen gör du som welen skrev,inget svårt.om du är så lat kan jag väll ut och fota min setup så ser du att det tar inte långt tid att fixa kablarna :mrgreen:
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
liamo
Påläst
Påläst

28 juni 2015, 17:52

Xchai skrev:Gör som jag,,det är inte svårt,då jag har en pumphållare som är moddad med nya grovre kablarn mm,doch sitter en walbro i nu.

det du beghöver göra är att dra ström från batteri till ett relä,,sen gör du som welen skrev,inget svårt.om du är så lat kan jag väll ut och fota min setup så ser du att det tar inte långt tid att fixa kablarna :mrgreen:
Haha, lat är jag inte direkt, bara det att motivationen tryter lite för tillfället och tiden är knapp. Nej du behöver inte fota, det är lugnt. Ska köpa mig ett relä imorgon och fixa detta. Dock så måste ju Main Relay funka som det ska för att trigga detta reläet...sen blir det en bra avlastning, eller?

Hur kraftigt relä? 70amp? eller räcker det med 40?
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

28 juni 2015, 18:04

Kolla hur mycket ström din pump drar, men 40A räcker nog gott och väl.
liamo
Påläst
Påläst

28 juni 2015, 19:36

Saxat från AEM sida för denna specifika pumpen.

Beöver använda mer än totalt 2meter för power och gorund så 10ga wire behöver jag. Får det till 2.55mm kabe efter gogglandel? Vad e txl-kabel, värmetålig eller?

The supply voltage will affect the fuel delivery of the AEM Fuel Pump. The typical electrical system on modern cars is between 13.2 – 14.2 volts. Although the AEM fuel pump will run at lower voltages the flow will be lower. Ensure the voltage is 13.5V at the pump. The current requirement is minimum 10 amps.
The correct wire size will be determined by the length of wire, the wire type and the resistance of any
terminals, splices or solder joints in the electrical or ground supply. The ground is equally important and
the preferred ground is to route the ground wire to a star ground source that is directly attached to the
battery negative post. The minimum wire gauge is 12ga. TXL wire. Twelve feet (12’)of TOTAL CIRCUIT
length (power & ground) 12 ga. is required and Twenty feet (20’) 10 ga. is required.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

28 juni 2015, 20:00

TXL verkar stå för Thin wall cross-linked, alltså tunnare isolering.
Det är väl om det är väldigt tajt nånstans som det kanske behövs, annars är det nog mest nackdelar (nötningstålighet etc).
10AWG är 2,59mm i diameter och arean 5,3mm²
Så behöver du mer än 4m totalt så kör på 6mm² vilket är närmsta storleken som enkelt fås tag på härikring :)
liamo
Påläst
Påläst

28 juni 2015, 23:02

Ok tack Fonzeka. Ja borde ju vara bättre att gå upp marginellt i storlek.
A. Regestam
0703636373
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master

28 juni 2015, 23:42

jag kör med 40 amp relä med,köpt hos swedol,ang kablar är jag dålig på men det är lite mer än 3.5 mm bara i koppar,sen plus hölje så blir den säkert 6mm utvändigt.

även den köpt hos swedol.

Då jag vill skippa att nåt nöter på kabeln så köpte jag en sån där skyddsstrumpa och ha över hela kabeln,det blev även snyggare. Finns hos elfa om du undra.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
liamo
Påläst
Påläst

28 juni 2015, 23:50

Ok, jobbet e granne med swedol så då får det bli där :-) Splittad robotslang har jag mängder av så får bli det.
A. Regestam
0703636373
Skriv svar