motorlampa laddtryck
-
DalaAccord
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Malmkvist
Köpte mig en Honda Accord dieselkombi -10 för några veckor sen på Bilforum i Örebro.
På väg hem så börjar motorlampan lysa. Gav felkod laddtryck. Fick köra ned till örebro igen t o r 40 mil. Enligt verkstaden där så läste dom in ett uppdaterat mjukvaruprogram där tolerans för laddtryck var högre än i tidigare mjukvara. Lät ju både konstigt och vettigt. Men lampan var borta och bilen gick bra igen. Ända tills jag ska köra om en lastbil en vecka senare och vid fullt gaspådrag så kommer motorlampan igen och bilen går ned i nåt sorts felsäkert läge. Helt livsfarligt.
Nån som har erfarenhet av detta problem? Jag gasar inte speciellt mycket men som bilmekanikern sa som hjälpte mig läsa av felkoden att "den där bilen ska du kunna köra runt med gasen i botten hela tiden".
Hur göra nu? Köra ned till Örebro igen och låta dom göra nån mer åtgärd som håller en vecka eller kräva att få åka till en annan verkstad och be dom kolla upp. Måste ju vara ett fysiskt fel?
På väg hem så börjar motorlampan lysa. Gav felkod laddtryck. Fick köra ned till örebro igen t o r 40 mil. Enligt verkstaden där så läste dom in ett uppdaterat mjukvaruprogram där tolerans för laddtryck var högre än i tidigare mjukvara. Lät ju både konstigt och vettigt. Men lampan var borta och bilen gick bra igen. Ända tills jag ska köra om en lastbil en vecka senare och vid fullt gaspådrag så kommer motorlampan igen och bilen går ned i nåt sorts felsäkert läge. Helt livsfarligt.
Nån som har erfarenhet av detta problem? Jag gasar inte speciellt mycket men som bilmekanikern sa som hjälpte mig läsa av felkoden att "den där bilen ska du kunna köra runt med gasen i botten hela tiden".
Hur göra nu? Köra ned till Örebro igen och låta dom göra nån mer åtgärd som håller en vecka eller kräva att få åka till en annan verkstad och be dom kolla upp. Måste ju vara ett fysiskt fel?
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
- Been thanked: 2 times
kanske någon sensor som bråkar, borde ju finnas felkod på något annat än bara "laddtryck".
Är bilen chippad?
Är bilen chippad?
-
DalaAccord
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Malmkvist
Felkoden hade väl något ytterligare tillägg till laddtryck. Men enligt bilforum var det bara för låg tolerans i mjukvaran och skulle vara åtgärdat med uppdatering till nyare.
Bilen är ej chippad vad jag vet men där kommer min nästa fråga. För jag har för avsikt att trimma/chippa bilen men törs jag göra det om den är så jädrans känslig för att man råkar trycka gasen i botten. Ha ha.. känns ju inge bra. Vill ju inte åka och kolla felkoder varje gång man kör om en lastbil i dubbelfil!!!
Bilen är ej chippad vad jag vet men där kommer min nästa fråga. För jag har för avsikt att trimma/chippa bilen men törs jag göra det om den är så jädrans känslig för att man råkar trycka gasen i botten. Ha ha.. känns ju inge bra. Vill ju inte åka och kolla felkoder varje gång man kör om en lastbil i dubbelfil!!!
-
Accord23isr
- Bil: EP3 Type R
- Namn: Janne
näe det är nog som din mekaniker hade sagt att du skall kunna putta på gasen i botten mest du vill, bara att få fram felet här nu, kolla vad hela felkoden säger så är det lättare att hjälpa.DalaAccord skrev:Felkoden hade väl något ytterligare tillägg till laddtryck. Men enligt bilforum var det bara för låg tolerans i mjukvaran och skulle vara åtgärdat med uppdatering till nyare.
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Med uppdaterad programvara och en sk reflash från Celtic tuning så har du 220hk utan problem och utan risk för felkoder varje gång du kör om en lastbil.DalaAccord skrev:Felkoden hade väl något ytterligare tillägg till laddtryck. Men enligt bilforum var det bara för låg tolerans i mjukvaran och skulle vara åtgärdat med uppdatering till nyare.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Honda Stockholm
- Bil: CRV
- Namn: Christer Rosenholtz
- Kontakt:
Tror nog att det är bättre att hitta felet innan någon form av reflash
Jag satsar på att turbon är felet
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=566E5D34
På avgas sidan så samlas sot så den rörliga delen kärvar. Vips så kommer
felkoden på för högt laddtryck
Christer R
Jag satsar på att turbon är felet
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=566E5D34
På avgas sidan så samlas sot så den rörliga delen kärvar. Vips så kommer
felkoden på för högt laddtryck
Christer R
Christer Rosenholtz Dagtid 08-310010 Panik 070-2841993
-
Eisenhut

- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Been thanked: 4 times
Rättelse på mig. Självklart ska du först se om det faktiskt är något mekaniskt fel på bilen innan du gör någonting annat precis som Christer säger.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
Wessel
- Bil: Accord 2010 sedan I-dtec
- Namn: wean
Hej,
Jag hade exakt samma fel på Min Honda Accord diesel -2010.
Efter mycket felsökning och flera verkstäder som kollade på bilen blev det efter många om och men byte av hela Turbon.
Tack Christer Rosenholtz som hjälpte till vid felsökning!
Efter att nya turbon blev installerad för ca 6-7 månader sedan så har alla problem försvunnit och bilen går jättebra!
Jag hade exakt samma fel på Min Honda Accord diesel -2010.
Efter mycket felsökning och flera verkstäder som kollade på bilen blev det efter många om och men byte av hela Turbon.
Tack Christer Rosenholtz som hjälpte till vid felsökning!
Efter att nya turbon blev installerad för ca 6-7 månader sedan så har alla problem försvunnit och bilen går jättebra!