Optimera Type-R -15

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
fralito
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 februari 2016, 10:16
Bil: BMW
Namn: THSV
Ort: Höllviken

5 mars 2016, 10:59

Haloj!
Jag har planer på att någon gång optimera min Type-R.
Det behövs visserligen inte, men men! Why not! :wink:
Fick ett svar från en firma som trodde att luftfilterkit, avgas och mjukvara skulle kunna finnas på marknaden om några månader!
Några frågor.
Ni som är kunniga! Hur mycket tror Ni att man kan pressa ur denna best?
Vilka firmor rekommenderar Ni?
Är det fler Type-R ägare här som har funderat i samma bana?
Pease. 8)
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 924
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Helsingborg

5 mars 2016, 11:15

Än så länge har jag inte sett någon som plockat ut mer än dessa; http://www.hctr-tuning.de/#!latest-dyno/jqqxk

382hk/536nm.

Både JRM och Autotech jobbar med bilarna här på den svenska marknaden.
JDM - all day, every day
fralito
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 februari 2016, 10:16
Bil: BMW
Namn: THSV
Ort: Höllviken

5 mars 2016, 11:33

JDM-Junior skrev:Än så länge har jag inte sett någon som plockat ut mer än dessa; http://www.hctr-tuning.de/#!latest-dyno/jqqxk

382hk/536nm.

Både JRM och Autotech jobbar med bilarna här på den svenska marknaden.
Okidoki.
Tack för svaret!
382hk och 536nm!!
Undrar ifall man överhuvudtaget får ner den kraften i asfalten!
stabiliseringsstag mm är nog ett måste?
Är själv en amatör, därför alla frågor. :wink:
JRM och Autotech verkar vara bra företag, finns ingen direkt negativ läsning.
Någon som har erfarenhet av firmorna Japtuning, BSR eller Tuningchip??
Användarvisningsbild
JDM-Junior
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 924
Blev medlem: 23 januari 2009, 16:25
Bil: CW EP3
Namn: Aldin Kuric
Ort: Helsingborg

5 mars 2016, 11:59

Framvagn och diff jobbar fint tillsammans så några ingrepp på dessa behövs inte till en början. Hade gått på bredare och greppigare däck som första åtgärd. :)

Japtuning och BSR är seriösa. Tuningchip har jag däremot aldrig hört talas om.
JDM - all day, every day
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 5052
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

5 mars 2016, 12:04

Kopplingen klarar inte mer än 500nm har jag hört.

Jag skulle hålla mig borta från BSR, men det är en personlig åsikt som inte grundar sig på någon direkt erfarenhet av dem. Avgassystem (catback) har JRM redan bevisat att det ger minimala vinster i deras bänk. Sugröret sitter i katalysatorn och downpipe, där finns effekt att hämta.

Och vad gäller optimering lär du vänta på något vettigt alternativ innan du gör något förhastat. Typ Hondata eller snarlik lösning som inte kräver ingrepp på hårdvaran, som det verkar göra idag.

Med sådan effekt måste du ha ett saftigt däckkonto, för inget annat än klibbiga R-däck eller slicks lär duga, och såna tar slut snabbt eller är oanvändbara på gatan. Några stag kommer inte hjälpa. Det går inte komma ifrån att det är en tung bil med framhjulsdrift :(
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Kraft
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 810
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

5 mars 2016, 14:12

Precis som pasen skriver, är det nog vettigt att vänta på programering som inte kräver att man löder eller öppnar ECUn med tanke på garanti och annat.
Jag pratade med JRM och dom kommer att vara snabba på bollen så fort det kommer något bra alternativ. Dom är väldigt duktiga och har dessutom en egen type-R som dom vill få fart på innan timeattack sesongen drar igång.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
fralito
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 februari 2016, 10:16
Bil: BMW
Namn: THSV
Ort: Höllviken

5 mars 2016, 15:55

pasen skrev:Kopplingen klarar inte mer än 500nm har jag hört.

Jag skulle hålla mig borta från BSR, men det är en personlig åsikt som inte grundar sig på någon direkt erfarenhet av dem. Avgassystem (catback) har JRM redan bevisat att det ger minimala vinster i deras bänk. Sugröret sitter i katalysatorn och downpipe, där finns effekt att hämta.

Och vad gäller optimering lär du vänta på något vettigt alternativ innan du gör något förhastat. Typ Hondata eller snarlik lösning som inte kräver ingrepp på hårdvaran, som det verkar göra idag.

Med sådan effekt måste du ha ett saftigt däckkonto, för inget annat än klibbiga R-däck eller slicks lär duga, och såna tar slut snabbt eller är oanvändbara på gatan. Några stag kommer inte hjälpa. Det går inte komma ifrån att det är en tung bil med framhjulsdrift :(
Okidoki!
Ny koppling dvs! Låter som en vettig plan.
Har även Jag hört en hel del negativt om BSR!
Då dissar Jag dom helt enkelt. 8)
Mitt däckkonto är fullt med dineros och några tusen hit eller dit på roliga ting är helt ok!
Jag kommer absolut att vänta med bettans optimering, vill att det skall bli 110%
Inget halvdant här inte!
Tack för Era svar. :D
Senast redigerad av 1 fralito, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5150
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

5 mars 2016, 17:01

Jag hade 520nm i Accorden, hade riktigt bra fäste från 3:an och uppåt. Diff sam Michelin pilot sport 2. Nästa steg var att skaffa bredare däck. Körde bara med 225 och gissar att 245-255 hade gjort stor skillnad på 2:an.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
fralito
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 februari 2016, 10:16
Bil: BMW
Namn: THSV
Ort: Höllviken

5 mars 2016, 18:03

Malkolm skrev:Jag hade 520nm i Accorden, hade riktigt bra fäste från 3:an och uppåt. Diff sam Michelin pilot sport 2. Nästa steg var att skaffa bredare däck. Körde bara med 225 och gissar att 245-255 hade gjort stor skillnad på 2:an.
Bredare och mjukare däck!?
Det är uppfattat och härmed antecknat på inköpslistan. :wink: :D
PS!
Varför står det wannabe under min profil?
Borde stå amatör med 50 års kris eller nåt! :lol:
Användarvisningsbild
JimmyW92
Påläst
Påläst
Inlägg: 578
Blev medlem: 5 oktober 2014, 21:18
Bil: CTR Ep3
Namn: Jimmy Wännström
Ort: Kramfors

5 mars 2016, 18:20

fralito skrev:
Malkolm skrev:Jag hade 520nm i Accorden, hade riktigt bra fäste från 3:an och uppåt. Diff sam Michelin pilot sport 2. Nästa steg var att skaffa bredare däck. Körde bara med 225 och gissar att 245-255 hade gjort stor skillnad på 2:an.
Bredare och mjukare däck!?
Det är uppfattat och härmed antecknat på inköpslistan. :wink: :D
PS!
Varför står det wannabe under min profil?
Borde stå amatör med 50 års kris eller nåt! :lol:
Du får spamma lite trådar :) det ändras efter hur många inlägg du har :p
Jimmy Wännström
Kramfors förort!
Honda CTR EP3 2002
Saab 1.8t 9-3
fralito
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 20
Blev medlem: 26 februari 2016, 10:16
Bil: BMW
Namn: THSV
Ort: Höllviken

5 mars 2016, 18:39

JimmyW92 skrev:
fralito skrev:
Malkolm skrev:Jag hade 520nm i Accorden, hade riktigt bra fäste från 3:an och uppåt. Diff sam Michelin pilot sport 2. Nästa steg var att skaffa bredare däck. Körde bara med 225 och gissar att 245-255 hade gjort stor skillnad på 2:an.
Bredare och mjukare däck!?
Det är uppfattat och härmed antecknat på inköpslistan. :wink: :D
PS!
Varför står det wannabe under min profil?
Borde stå amatör med 50 års kris eller nåt! :lol:
Du får spamma lite trådar :) det ändras efter hur många inlägg du har :p
:P
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 4204
Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Ort: Göteborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

5 mars 2016, 20:16

Eller 50 årig amatör med riktigt bra smak. ;)
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
FRV 1.8 -06
Accord 2.0 -07


Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
ma4num
Användare
Användare
Inlägg: 63
Blev medlem: 14 juni 2010, 05:12
Namn: Magnus Polhager
Ort: Borås

8 mars 2016, 02:15

Här finns ett bevis på hur den går när den är välpreppad


Skriv svar