Nybliven Civic -99 ägare

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Obalaan
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2016, 21:36
Bil: Civic Ek3 1.5i -99
Namn: Johan Dehlin
Ort: Helsingborg

Hej!

Har just köpt mig en Civic från -99 med 1.5 v-tech motorn i.

Aldrig ägt en honda innan eller mycket kunskaper om dem.
Supernöjd med bilen men några saker jag undrar över.

Vilken intervall är det för bytet av kamrem?
Läst mig till både 10k och 12k mil.

Tänkte ge mig på att byta kamremmen själv och snubblade över denna guiden.

Något han gör fel eller finns det någon bättre guide?

Är det automatiskt halvljus på dem när man har vredet på "0" ? Bilen är ej import.
Just nu är det bara p-ljus när den är på "0".
Och ska det vara buzzer som säger till om man glömt lyset på?
Btw så fungerar halvljuset när man sätter på dem så lamporna är hela.

Var köper man smidigast reservdelar till den?
Ska tex köpa kamrem, stift och yttre drivaxelbälg.

Vilka stift ska det var till den?
Vilken olja ska det vara?

AC:n fungerar inte, finns det något standard fel på dem?

Tack så länge.
*Beställd* VW Golf R SC -16
Honda Civic 1.5 v-tech -99
Saab 9-3 Aero -01
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Välkommen! :) Delar köper du hos Honda. Har tyvärr ingen erfarenhet av dessa bilar, men angående oljan så är 5w40 helsyntet ett säkert kort. Honda kan dessutom tala om vad du ska ha för stift.
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Inlägg: 5577
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 60 times
Been thanked: 84 times

EK3 heter den modellen du har när den har 1,5.

Till bruksbil som är värd typ 10-15tusen, köper jag allt på reservdelar24. Är lite google translate på deras hemsida, men man fyller ju till o med i svenska reg nummer.
Är från tyskland, så 3-5 dagar leveranstid, men priserna är svårslagna.. Gäller att köpa sådant som är grön-markerat att de har i lager.

Köpte och bytte förra helgen precis en massa till min aerodeck 1,5 (typ samma motor som du har)
Skivor o klossar fram, kamrem (gates), generatorrem, servorem, acrem, luftfilter, tändstift (ngk är det enda som gäller), rotor, fördelarlock.
summan för allt det, ca 1350kr....
Bara en oiginal kamrem går på 900kr... (vilket jag självklart kör på räserbilen dock, men det är en annan femma ju..)

Dock, oljefilter. Honda original, inget annat.
Olja, kör jag biltemas 5w40. Kanonfint i bruksbilen!

Skaffa en WSM (work shop manual) istället för dintube klipp.. Vetifan varför han fipplade med balongen...
Osäker på hur remskivan på veven ser ut på ek3an, är det 6kantig 50mm hylsa, eller om det är hål runt om. Där behöver man antingen en specialare (går att gör en egen om man är händig med svetsen) här det hål runt om är det enklare med ett järn med två 10/12mm tappar påsvetsade.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic FK8 -19 #tjänstebilen
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Obalaan
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2016, 21:36
Bil: Civic Ek3 1.5i -99
Namn: Johan Dehlin
Ort: Helsingborg

Fixxe skrev:EK3 heter den modellen du har när den har 1,5.

Till bruksbil som är värd typ 10-15tusen, köper jag allt på reservdelar24. Är lite google translate på deras hemsida, men man fyller ju till o med i svenska reg nummer.
Är från tyskland, så 3-5 dagar leveranstid, men priserna är svårslagna.. Gäller att köpa sådant som är grön-markerat att de har i lager.

Köpte och bytte förra helgen precis en massa till min aerodeck 1,5 (typ samma motor som du har)
Skivor o klossar fram, kamrem (gates), generatorrem, servorem, acrem, luftfilter, tändstift (ngk är det enda som gäller), rotor, fördelarlock.
summan för allt det, ca 1350kr....
Bara en oiginal kamrem går på 900kr... (vilket jag självklart kör på räserbilen dock, men det är en annan femma ju..)

Dock, oljefilter. Honda original, inget annat.
Olja, kör jag biltemas 5w40. Kanonfint i bruksbilen!

Skaffa en WSM (work shop manual) istället för dintube klipp.. Vetifan varför han fipplade med balongen...
Osäker på hur remskivan på veven ser ut på ek3an, är det 6kantig 50mm hylsa, eller om det är hål runt om. Där behöver man antingen en specialare (går att gör en egen om man är händig med svetsen) här det hål runt om är det enklare med ett järn med två 10/12mm tappar påsvetsade.
Tack så mycket för alla trevliga svar :)

Har du koll på om det ska vara automatiskt halvljus på den?
Det är bara p-ljus om jag inte rör spaken.
Och sätter jag på ljuset så glömmer jag det hela tiden då det inte är någon buzzer på den :/
Har lite olja nere vid två av tändstiften med, är det topplockspackningen som gått? :/

Ha en trevlig dag.
*Beställd* VW Golf R SC -16
Honda Civic 1.5 v-tech -99
Saab 9-3 Aero -01
and1
Inlägg: 1097
Blev medlem: 10 februari 2006, 22:43
Bil: Civic VT
Namn: Cuong Nguyen
Ort: Ängelholm

Bakom säkringsmattan under ratten sitter ett brun box. Tar ut den o lödda om där lödaningen har släppt.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Användarvisningsbild
four
Inlägg: 1157
Blev medlem: 4 november 2004, 13:54
Bil: ek3
Namn: Ingemar Eriksson
Ort: Oxelösund
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Ingemar Eriksson 073-959 06 46

Kör:
Civic MB9 -98 Accord tourer 2,0 -03
Civic Ek3 -96
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Vilken intervall är det för bytet av kamrem? Läst mig till både 10k och 12k mil.
- Enligt WSM så beror det på klimat, men i Sverige så är det 10k som gäller eller efter visst antal år. Men 10k är en bra tumregel. Jag bytte på min efter 12k, och den remmen hade nog gått 10k till. Vattenpumpen däremot kändes mindre stabil.

Tänkte ge mig på att byta kamremmen själv och snubblade över denna guiden.

Något han gör fel eller finns det någon bättre guide?
- Tror fixxe skrev en guide här på HPC som jag följde. Youtubarna brukar bara röra till det. Är du det minsta händig så gör du det själv. Mig tog det 7 öl att byta, och jag har tummen precis mitt i näven! Det enda "special" jag var tvungen att göra vad att rita upp ett mothållsverktyg och skära upp i plasmaskäraren.

Är det automatiskt halvljus på dem när man har vredet på "0" ? Bilen är ej import.
Just nu är det bara p-ljus när den är på "0".
- Ja, se and1 svar. Har fått lött om den boxen på alla mina Civicar.
Och ska det vara buzzer som säger till om man glömt lyset på?
- Nej

Var köper man smidigast reservdelar till den?
- What Fixxe said! Ingen större idé att spendera förmögenheter på OEM-delar till billiga bruksbilar.
Ska tex köpa kamrem, stift och yttre drivaxelbälg.
- Byt hela drivknuten istället. Är bälgen trasig så är det bara en tidsfråga tills knuten också ger sig.

Vilka stift ska det var till den?
- NGK. Brukar köpa Iridium-stift så behöver man aldrig bry sig om att byta dom mer.
Vilken olja ska det vara?
- Valfri helsyntent

AC:n fungerar inte, finns det något standard fel på dem?
- Slut på gas. Finns kit för att fylla på billigt på internetz (OM du är kyltekniker, LOL!).

EK3 är för övrigt den bästa bil jag någonsin ägt. 7 000 mil utan ett enda fel!
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Obalaan
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 maj 2016, 21:36
Bil: Civic Ek3 1.5i -99
Namn: Johan Dehlin
Ort: Helsingborg

GroundX skrev:Vilken intervall är det för bytet av kamrem? Läst mig till både 10k och 12k mil.
- Enligt WSM så beror det på klimat, men i Sverige så är det 10k som gäller eller efter visst antal år. Men 10k är en bra tumregel. Jag bytte på min efter 12k, och den remmen hade nog gått 10k till. Vattenpumpen däremot kändes mindre stabil.

Tänkte ge mig på att byta kamremmen själv och snubblade över denna guiden.

Något han gör fel eller finns det någon bättre guide?
- Tror fixxe skrev en guide här på HPC som jag följde. Youtubarna brukar bara röra till det. Är du det minsta händig så gör du det själv. Mig tog det 7 öl att byta, och jag har tummen precis mitt i näven! Det enda "special" jag var tvungen att göra vad att rita upp ett mothållsverktyg och skära upp i plasmaskäraren.

Är det automatiskt halvljus på dem när man har vredet på "0" ? Bilen är ej import.
Just nu är det bara p-ljus när den är på "0".
- Ja, se and1 svar. Har fått lött om den boxen på alla mina Civicar.
Och ska det vara buzzer som säger till om man glömt lyset på?
- Nej

Var köper man smidigast reservdelar till den?
- What Fixxe said! Ingen större idé att spendera förmögenheter på OEM-delar till billiga bruksbilar.
Ska tex köpa kamrem, stift och yttre drivaxelbälg.
- Byt hela drivknuten istället. Är bälgen trasig så är det bara en tidsfråga tills knuten också ger sig.

Vilka stift ska det var till den?
- NGK. Brukar köpa Iridium-stift så behöver man aldrig bry sig om att byta dom mer.
Vilken olja ska det vara?
- Valfri helsyntent

AC:n fungerar inte, finns det något standard fel på dem?
- Slut på gas. Finns kit för att fylla på billigt på internetz (OM du är kyltekniker, LOL!).

EK3 är för övrigt den bästa bil jag någonsin ägt. 7 000 mil utan ett enda fel!

Fixade halvljuset genom att löda boxen så det var nemas problem.

När man byter kamremen så måste man väl lossa på det övre motorfästet va?
Ligger motorn i spänn mot den eller går det lossa utan att lyfta motorn lite?
Reservdelar verkar vara billigt och bra från reservdelar24 så det blir därifrån.

Ek3:an är helt underbar, går billigt och riktigt trevlig att köra!
Synd bara på den förbannade rosten i hjulhusen bak :( :(
*Beställd* VW Golf R SC -16
Honda Civic 1.5 v-tech -99
Saab 9-3 Aero -01
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Ja du måste ta bort motorfästet när du byter kamrem, ta en pallbock eller en bra domkraft under motorn så den inte trillar ner på den sidan.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
PelleJ
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
Bil: civic aerodeck 1.5 -98
Namn: Pär Jakobsson
Ort: HOLMSUND

Jag är intresserad av att köpa en EK3 1,5 så fliker in med ett par frågor som jag hoppas ej stör
Rosten man ser vid bakre hjulhusen på de flesta hur allvarligt är det, bara synligt eller rost i balkar m.m?
Lean burn,economy,12v,vtec-e läget, finns det en lampa på instrumenteringen till den och till vilka maxvarvtal jobbar motorn i det läget?(speciellt 5:an och till vilken hastiget)

/Pelle
Användarvisningsbild
GroundX
Inlägg: 789
Blev medlem: 28 januari 2008, 01:22
Bil: EG6
Namn: Anders Olsson
Ort: Bollnäs
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

PelleJ skrev:Jag är intresserad av att köpa en EK3 1,5 så fliker in med ett par frågor som jag hoppas ej stör
Rosten man ser vid bakre hjulhusen på de flesta hur allvarligt är det, bara synligt eller rost i balkar m.m?
Lean burn,economy,12v,vtec-e läget, finns det en lampa på instrumenteringen till den och till vilka maxvarvtal jobbar motorn i det läget?(speciellt 5:an och till vilken hastiget)

/Pelle
Tråd i tråden! :)

Rosten brukar vara just i hjulhusen, inte så roligt men inte bärande på något sätt. Är det mycket rost så kan du dock vara rätt säker på att bilen har haft ägare som inte brytt sig ett SKIT om bilen. Tar man hand om rosten när den kommer så begränsas den enkelt.

Det finns en "ECON"-diod i instrumenteringen. VTEC-E-läget går av vid ca 3300rpm och (på mätaren) 130kmph. Dock så är det lite besvärligt att hålla läget över 110kmph.
Civic EG6 B18 VTi - 92
Jazz GP1 - 13
Skriv svar