Hög bränsleförbrukning
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
- Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
- Namn: Alex
- Ort: Sölvesborg
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Hej alla experter!
Jag har fått en högra bränsleförbrukning på bilen.
I normala fall brukar jag ligga på 0,63, nu ligger jag på 0,73
Är det någon som har någon aning om var man skulle kunna börja och felsöka?
Bilen går liiite hackigt också när man i de lägre hastigheterna... men när man väl fått upp fart, typ 90 osv så är det inga problem. Då går bilen bra, och för övrigt rätt pigg ändå...
Någon som vet något??
Bilen är en Honda Civic -07
Jag har fått en högra bränsleförbrukning på bilen.
I normala fall brukar jag ligga på 0,63, nu ligger jag på 0,73
Är det någon som har någon aning om var man skulle kunna börja och felsöka?
Bilen går liiite hackigt också när man i de lägre hastigheterna... men när man väl fått upp fart, typ 90 osv så är det inga problem. Då går bilen bra, och för övrigt rätt pigg ändå...
Någon som vet något??
Bilen är en Honda Civic -07
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 28 juni 2009, 13:41
- Namn: Andreas Norberg
- Ort: Malmö
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Miltal, service, däck?
Har bilen motorvärmare nu på vintern?
Har bilen motorvärmare nu på vintern?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
- Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
- Namn: Alex
- Ort: Sölvesborg
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Ja just det... kanske rätt bra att veta!
Mil 20 000, servicen brukar jag göra själv..., däck, vinter däck såklart, men hade samma höga förbrukning med sommardäcken typ 1 månad innan jag bytte till vinterdäck...
Har gått och funderat på ifall stiften börjar bli gamla?!
Har hällt i bensinen en så kallad injection cleaner, men det har inte hjälpt något alls.
Provat även att ha 30% E85 i bensinen, det har inte heller hjälpt.
Kollade upp även ifall det fanns någon bränslefilter, men finns tydligen inte att köpa... så att det kanske inte finns någon bränslefilter på Civic:en?!
Så att jag vet inte vad mera jag ska prova.
Mil 20 000, servicen brukar jag göra själv..., däck, vinter däck såklart, men hade samma höga förbrukning med sommardäcken typ 1 månad innan jag bytte till vinterdäck...
Har gått och funderat på ifall stiften börjar bli gamla?!
Har hällt i bensinen en så kallad injection cleaner, men det har inte hjälpt något alls.
Provat även att ha 30% E85 i bensinen, det har inte heller hjälpt.
Kollade upp även ifall det fanns någon bränslefilter, men finns tydligen inte att köpa... så att det kanske inte finns någon bränslefilter på Civic:en?!
Så att jag vet inte vad mera jag ska prova.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Bränslefilter sitter nog i tanken med bränslepumpen.
Ser ungefär ut så här. Kolla alltid Honda originaldelar, mekonomen och skruvat tex har ingen aning om dessa modellspecifika saker.
Ser ungefär ut såhär:
Ser ungefär ut så här. Kolla alltid Honda originaldelar, mekonomen och skruvat tex har ingen aning om dessa modellspecifika saker.
Ser ungefär ut såhär:
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
- Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
- Namn: Alex
- Ort: Sölvesborg
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
tack för det, får kolla med Honda då... men sen samtidigt, om bränslefiltret sätter igen, borde inte bilen dra mindre bränsle och då borde bilen också gå mycket sämre?
Nu tycker jag att bilen drar mer bränsle och går bara en aning sämre?
Nu tycker jag att bilen drar mer bränsle och går bara en aning sämre?
lowpass skrev:Bränslefilter sitter nog i tanken med bränslepumpen.
Ser ungefär ut så här. Kolla alltid Honda originaldelar, mekonomen och skruvat tex har ingen aning om dessa modellspecifika saker.
Ser ungefär ut såhär:
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Vågar inte uttala mig angående ditt problem.
Den lilla ökningen i bränsleförbrukningen är enligt mig inget problem. Det kan variera lite hursom.
Men att det hackar lite är ju en anledning att misstänka något. Är det dags att byta stift? Byt. Är det dags för bränslefilter? Byt. Sedan kan man fortsätta felsöka om problemet kvarstår.
Den lilla ökningen i bränsleförbrukningen är enligt mig inget problem. Det kan variera lite hursom.
Men att det hackar lite är ju en anledning att misstänka något. Är det dags att byta stift? Byt. Är det dags för bränslefilter? Byt. Sedan kan man fortsätta felsöka om problemet kvarstår.
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
- Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
- Namn: Alex
- Ort: Sölvesborg
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
jag tycker dock att det är en rejäl ökning. Från 0,63 till 0,73. brukar även ibland ligga på 0,60 så att allt över 0,7 är mycket tycker jag...
Men ja, tändstift är något jag också tänkt på.
Men ja, tändstift är något jag också tänkt på.
lowpass skrev:Vågar inte uttala mig angående ditt problem.
Den lilla ökningen i bränsleförbrukningen är enligt mig inget problem. Det kan variera lite hursom.
Men att det hackar lite är ju en anledning att misstänka något. Är det dags att byta stift? Byt. Är det dags för bränslefilter? Byt. Sedan kan man fortsätta felsöka om problemet kvarstår.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
-
- Inlägg: 2430
- Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 50 times
Bränslefilter ska bytas varje 12.000 mil (på min civic 2004 iaf) antar att det är samma.
Många skiter i det, men det blir absolut inte värre av ett fint nytt originalfilter
Många skiter i det, men det blir absolut inte värre av ett fint nytt originalfilter
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
- Bil: civic aerodeck 1.5 -98
- Namn: Pär Jakobsson
- Ort: HOLMSUND
Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
- Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
- Namn: Alex
- Ort: Sölvesborg
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan!
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Vad sa du? Har du plockat bort luftfiltret??BananSkal skrev:Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan!
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
- Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
- Namn: Alex
- Ort: Sölvesborg
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Visst... men bara själva filtret... inget annat.... men det var typ 2 år sen... och det här med bränsleförbrukningen kom för 2 månader sen...
Eisenhut skrev:Vad sa du? Har du plockat bort luftfiltret??BananSkal skrev:Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan!
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Kul med skämt, men allvarligt talat så är det nog ingen som tror på dig
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
Ja men dåså... För effekterna av att ta bort ett luftfilter kommer ju alltid direkt...BananSkal skrev:Visst... men bara själva filtret... inget annat.... men det var typ 2 år sen... och det här med bränsleförbrukningen kom för 2 månader sen...
Eisenhut skrev:Vad sa du? Har du plockat bort luftfiltret??BananSkal skrev:Har plockat bort luftfiltret för typ 2 år sedan!
PelleJ skrev:Jag skulle prova med tändstiften och luftfiltret.
Det viktiga är att styrdonet får alla parametrar rätt så du hamnar i "i-vtec" läget där ena insugsventilen bara öppnar lite och lamdan kan regleras hypersnålt.
Skriv gärna regnr så vet alla här vilken bil ingen ska köpa i framtiden.
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 6 juni 2006, 22:58
- Bil: Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtech 2015
- Namn: Alex
- Ort: Sölvesborg
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Jaja, nu gjorde jag så.... och det var länge sedan...
Nu åkte luftfiltret på igen!
Men iallafall... tänkte kolla med er ifall ni har andra smarta ideer jag kan kolla efter vad gäller bränsleförbrukningen.
Nu är det så att sen sist jag skrev detta så har jag även bytt tändstift, NGK, men det hjälpte inte ett dugg. Men det var ändå dags att byta...
Jag fick för ett tag sedan ett felmeddelande på solenoid:en, som jag sedan tog bort, men sen kom felmeddelandet aldrig upp igen. Kan det vara något med den som gör att jag får högre bränsleförbrukning.
Jag märker ibland, några få gånger av att jag kan hålla en jämn hastighet, och helt plötsligt behöver jag släppa på gasen för något händer med bilen, och då åker bränsleförbrukingen ner, för stunden... sedan går den tillbaka till att bli "slöare" igen...
Jag har tillgång till en ODB läsare som går genom datorn... och en ODB läsare som är genom blåtand. Dvs hålla koll på värden osv... så jag tänkte kanske felsöka med hjälp av de... men frågan är då vilka värden jag ska leta efter, vad är börvärde osv...
någon som har en lista på såna saker? Eller andra idér på vad det skulle kunna vara...?
Nu åkte luftfiltret på igen!
Men iallafall... tänkte kolla med er ifall ni har andra smarta ideer jag kan kolla efter vad gäller bränsleförbrukningen.
Nu är det så att sen sist jag skrev detta så har jag även bytt tändstift, NGK, men det hjälpte inte ett dugg. Men det var ändå dags att byta...
Jag fick för ett tag sedan ett felmeddelande på solenoid:en, som jag sedan tog bort, men sen kom felmeddelandet aldrig upp igen. Kan det vara något med den som gör att jag får högre bränsleförbrukning.
Jag märker ibland, några få gånger av att jag kan hålla en jämn hastighet, och helt plötsligt behöver jag släppa på gasen för något händer med bilen, och då åker bränsleförbrukingen ner, för stunden... sedan går den tillbaka till att bli "slöare" igen...
Jag har tillgång till en ODB läsare som går genom datorn... och en ODB läsare som är genom blåtand. Dvs hålla koll på värden osv... så jag tänkte kanske felsöka med hjälp av de... men frågan är då vilka värden jag ska leta efter, vad är börvärde osv...
någon som har en lista på såna saker? Eller andra idér på vad det skulle kunna vara...?
Honda Civic Hatchback 1.6 i-Dtec 120 hk -15
-
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 27 juni 2016, 07:19
- Bil: civic aerodeck 1.5 -98
- Namn: Pär Jakobsson
- Ort: HOLMSUND
vtec solenoiden är viktig, du kanske kan testa den löst på bänk med 12v?
I annat fall behöver du något som loggar livedata från bilen men jag är osäker på vad man använder på Honda, bara använt autocom på andra bilar.
Du kan också kolla efter avgasläcka före lambdasensor men det borde någon "hondageek" kunna svara på om det är vanligt eller inte på din modell.
I annat fall behöver du något som loggar livedata från bilen men jag är osäker på vad man använder på Honda, bara använt autocom på andra bilar.
Du kan också kolla efter avgasläcka före lambdasensor men det borde någon "hondageek" kunna svara på om det är vanligt eller inte på din modell.