Missnöjd efter optimering av AK-TUNING

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
ilove2quit
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic R-GT 2016
Namn: Joacim Karlén

23 januari 2017, 21:59

Tjena!

Jag skulle uppskatta om samtliga tar sig någon minut för att läsa det jag har att säga.

Dom flesta vad säkert vem Adnan på AK-TUNING är pga det ryktet han skaffat sig idag, hans recensioner på FB är 5 + men ni ska veta det att alla går inte ifrån hans lokaler med ett leende på läpparna, kommer förklara min situation och försöka varna andra att inte hamna i den situationen jag satt i!

Jag åkte till Adnan början på September när fortfarande solen sken över Göteborg, pga tidigare erfarenheter så vart jag tveksam över vad Adnan hade att säga över vad jag hade för önskemål, jag ville göra steg 3 på bilen med ny downpipe, intercooler, dumpventil, programvara och cat-back. Visade klipp och förklarade hur jag ville ha det, sen förklarade jag även för Adnan att han får säga vad som är rätt eller fel pga jag vet inte ett skit rent ut sagt om bilar egentligen och detta är sånt han jobbar med dagligen!

Slutade med att jag beställde samtliga grejor med Miltek downpipe och cat-back (non-resonated) och fick bekräftad leveranstid på 4-5 arbetsdagar.

Efter 7 dagar hörde jag av mig ivrigt men svaret jag fick var att han inte hade hört något än ifrån någon utav leverantörerna, det gick ytterligare en vecka och hörde av mig. Svaret jag fick denna gången var att dumpventilen var på väg (Forge), efter det gått 3 veckor så började jag ifrågasätta Adnan angående leveranstiden på 4-5 dagar han gett mig, han kunde fortfarande inte komma med ett svar varför inte grejorna hade kommit. Väl inne på den 4 veckan så fick jag höra att dom skulle komma inom 2-3 veckor men han visste fortfarande inte om detta stämde till 100%

Mitt tålamod började ta slut och jag började höra av mig allt mer, till slut hörde jag av mig varannan dag pga jag inte fick höra nått från Adnan, han hörde aldrig av sig och gav mig en uppdatering!

Slutligen inne på 7 veckan så fick jag svar ifrån Adnan att grejorna hade skickats ifrån United Kingdom (nu inväntas enbart cat-back) han hade fått en bekräftelse på mailen 2 dagar innan jag skrev, vilket jag tycker han borde meddelat mig! Jag frågade om han kunde skicka mailet ifrån Milltek angående detta och min största förvåning var att mailet var ifrån Scorpion exhaust!? Frågade Adnan varför det är Scorpion exhaust när det står Miltek på fakturan och det är Miltek han presenterat för mig, svaret jag fick var att Miltek inte hade non-resonated, vilket jag skulle ha så fick bli Scorpion istället, Adnan borde ha hört av sig till mig innan han ändrade detta, visst jag gav han fria händer pga jag litar på hans erfarenheter men han måste alltid meddela kunden innan sånt här ändras!

I samma skede så skickade han en bild på Scorpions cat-back dock var detta inte non-resonated och frågade Adnan om han verkligen beställt rätt system med non-resonated, han svarade att bilden han skickade var fel bild bara!

Väl inne på 8e veckan så började jag känna att nu kan det kvitta när det kommer, det hade hunnit bli kallt, till och med minus grader! Dagarna gick och ibörjan på 9e veckan så hörde jag av mig igen, fick svar att grejorna hade kommit till post terminalen i Göteborg dagen innan, Adnan vet hur mycket jag ser fram emot detta men ändå så väljer han att inte höra av sig, ni ska veta att hans enda svar varför han inte hinner höra av sig är att han har så mycket att göra, men vem har inte mycket att tänka på inom jobbet? Är fortfarande ingen ursäkt, jag är en återkommande kund hos Adnan som köpt optimeringar för 58.000kr!

Men nu äntligen när vi väl är inne på 9e veckan så har samtliga grejor kommit, nu börjar vi monteringen trodde jag, men hans svar var om jag kunde om 2 veckor pga han var helt fullbokad? Nu rann bägaren över för mig och frågade hur han kunde komma med det förslaget när jag väntat 9v redan, efter en lång diskussion så skulle jag komma in till helgen (söndag)

Jag lämnade in bilen sent på lördagen så dom kunde börja tidigt på söndag för Adnan uppskattade att allt skulle ta ungefär en hel dag att montera, blev inte förvånad när Adnan hörde av sig senare på eftermiddagen och meddelade att dom inte blev klara, Adnan var också däremot tvungen att åka iväg på kalas, men dom skulle färdigställa dagen efter.

Måndagen gick, och jag skrev till han efter jobbet vid 16:00 för att kolla när jag kunde hämta bilen, hans svar var att dom inte hade börjat än. Han hade varit iväg i Skara under dagen för att jobba? Min tanke var ju att han omboka alla jobb dagen efter pga min bil inte blev klar? Haha inte alls, klockan var redan 17:30 och dom hade inte hunnit på min bil ännu. Jag berättade för Adnan att jag kommer vara vaken tills bilen är klar, för jag krävde att han skulle bli klar med den! Dels att jag är behov av en bil på dagarna, om han inte blev klar med den så skulle han lösa lånebil på något sätt! Om jag hade fått höra att han skulle ha bilen i ca 3 dagar så hade jag löst nått provisoriskt!

Adnan skrev runt 01:00 på natten att den var klar, körde ivrigt mot hans lokal för att kika in bilen efter all väntan på grejorna, min största förvåning var att den inte lät så jag fått höra när man sökt på nätet.

Tänkte inte mer på det, dock dagen efter så märkte jag att mina utblås inte hängde rakt och dom pekade åt alla håll, misstänkte att nägot var fel, åkte till Okq8 och lyfte upp bilen. Vad tror ni sitter under min bil? Ett cat-back system med 2st ljuddämpare alltså inte non-resonated som jag har köpt av Adnan enligt min faktura. Frågade Adnan vad för system han satt på, vilket han svarade att det inte finns ett system som är non-resonated! Borde inte han meddelat detta till mig? Inte nog med detta så har min bak spoiler smält sönder pga värmen ifrån utblåsen som legat kloss an spoliern + ett stort jävla jack i lacken vid bagage luckan + utblåsen slutade 8cm innanför bak spoliern så man såg dom inte bakifrån, man såg inte ens Scorpion symbolen på dom! Monteringen av cat-back var åt helvete fel.

Jag vägrade betala nått som jag inte beställt och sa till Adnan att han får beställa det som står på fakturan och göra rätt för sig, även fixa min bak spolier och det stora jacket vid bagage luckan. Han vägrade stå för ett helt nytt cat-back samt laga dom andra punkterna, situationen var sjukt jobbigt och det slutade med att han gjorde avdrag på fakturan med 12.000kr! Jag fick ringa mitt försäkringsbolag och göra anmälan om skadorna på bilen vilket resulterade med 2st självrisker på 7.000kr styck (14.000kr totalt) pga skadorna på bilen var vid olika ställen.

Så det slutade med att jag fick något annat system än vad jag beställde, fick åtgärda problemen själv med att utblåsen pekade snett samt flytta ut dom 8cm så dom hamnade jämns med bak spoiler, fick stå för självriskerna själv för att åtgärda skadorna, samt fixera hela cat-back systemet pga det låg och vilade mot bla karossen så det vibrerade när man körde, hade oxå ett annat problem med ett skramlande ljud som visade sig vara 3st muttrar som låg i cat-backen där den är ansluten till downpipen.

Programvaran vet jag inte om den stämmer för jag vågar inte lita på vad han sagt utan jag får bänka bilen till våren för att se om det verkligen är rätt programvara som ligger i.

Jag hade aldrig kunnat rekommendera AK-TUNING för någon, fattar inte hur Adnan kan sköta en sådan verksamhet och inte ta konsekvenserna av sina misstag!
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

24 januari 2017, 11:06

Intressant läsning. Aldrig hört talas om AK Tuning ens. Är det en 2015/16 Type-R det handlar om antar jag?
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
ilove2quit
Wannabe
Wannabe
Bil: Civic R-GT 2016
Namn: Joacim Karlén

24 januari 2017, 11:26

Hes det stämmer bra, här har en bild
Bilagor
IMG_0950.JPG
Amir84
Wannabe
Wannabe
Namn: Amir Dzafic

24 januari 2017, 13:05

Intressant läsning, aldrig hört något negativt om de innan. Igår kontaktade jag de angående dpf delete samt optimering av mjukvara på min bil men börjar nu bli osäker om jag ska välja de. Någon mer här inne som har erfarenhet av AK-Tuning?
Amir Dzafic

ITR DC5 Såld
Civic VT B18 Såld
Crx VT Såld
Användarvisningsbild
lotek9003
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: Diesel-Accord.
Namn: Mathias Eriksson
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

24 januari 2017, 13:24

Han har ett rykte inom VAGIS-klubben som jag var med i med min Skoda. Han kan optimera VAG-gruppens bilar i princip felfritt. Men i princip allt annat de rör vid på AK-Tuning är som att köpa grisen i säcken. Tyvärr.

Beklagar din situation. Mitt tips. Optimera hos entusiaster för det märket du kör.
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
Brox
Lärd
Lärd
Bil: Civic VT-Turbo
Namn: Krille Brozinic

24 januari 2017, 15:14

Snygga pipor, har du hängt dem själv eller? :mrgreen:

Klåpare finns de alldeles för många utav...
Honda Power :unkown
Bmw E30 192HP+
Civic VT
Civic FK2
Civic Hybrid
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Been thanked: 7 times
Kontakt:

24 januari 2017, 18:33

Har aldrig hört talas om detta företag
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 11 times

24 januari 2017, 18:39

M Scotte skrev:Har aldrig hört talas om detta företag
+1 på det...
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
Användarvisningsbild
lotek9003
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Bil: Diesel-Accord.
Namn: Mathias Eriksson
Has thanked: 1 time
Kontakt:

24 januari 2017, 21:49

Väldigt känt företag inom VAG-grupperna på Facebook.
Behöver ni svetstillbehör, slitagedelar eller svetsgas inom stockholmsområdet skicka ett PM. Har kontakter.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

25 januari 2017, 08:00

Det säger väl en del ;)
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
wahlsten
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Bil: FK2
Namn: Kalle Wahlsten

25 januari 2017, 18:17

Hade jag fått tillbaka bilen så där så hade jag haft stora funderingar över hur dom mappat/optimerat den med tanke på att det ser ut som en utvecklingsstörd har monterat avgaset.

Milltek gör inte ens nån Downpipe till FK2

Vad satt dom dit för Downpipe? Och vilket fabrikat på Intercooler?

Fick du något papper på effektmätning?
kallewahlsten@hotmail.com
Tel: 070-6602343

Honda Civic Type R -15

Tidigare Bilar:

Mercedes-Benz C 63 AMG -09
Honda Accord Type S -08
Honda S2000 "Spoon" -01
Honda S2000 -00
Användarvisningsbild
Scoore
Lärd
Lärd
Namn: Johan Hedlund

27 januari 2017, 20:51

Fantastiskt det där..
Han har skitstort rykte i Vag/audi grupper runtom facebook.. Även Bmw grupper är han inblandad i och började spamma mig när jag ville optimera min bmw. Ville inte göra det hos han för han har sitt för långt bort och jag är inte så himla förtjust i att folk skickar meddelanden och gör reklam för sig själva..

Detta skrämmer mig riktigt.. Hur sjutton kan man sköta detta på ett så dåligt sätt?! Har aldrig sett detta,men det borde spridas runt facebook för att folk ska förstå att han inte ska röra bilar alls.

Jag vill optimera min A6,och kommer förmodligen få han som förslag,och säger man nej blir det väl frågetecken etc..
Har då en bra grund att gå på förutom magkänslan.
Användarvisningsbild
Andreas_typeR
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic Type R FK2
Namn: Andreas Eliasson
Been thanked: 1 time

27 januari 2017, 21:48

Finns hur många system som helst som är NON resonated till FK2. Milltek har 2 stycken som låter mer, Road+ samt Race. Båda finns att få fatt på utan några problem på nätet. Sen finns massor av andra, Cobra har ett, Remus osv. OM du jämför är Scorpion ett budgetsystem som kostar betydligt mindre, säkerligen därför du fick ett sådant. Bilen borde låta mycket mer OM de har bytt downpipe och catback trots ett resonated system, har du kollat att Downpipe verkligen är bytt? Kolla också så IC sitter på.

Lider med dig. Hoppas allt löser sig!
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 2 times
Kontakt:

27 januari 2017, 23:21

Ett tips för framtiden är att alltid checka av här med klubbmedlemmarna innan något görs med bilen. Lätt att man missar något annars och speciellt när det gäller större pengar så är det bättre att kolla en extra gång :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Eisenhut
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Bil: Honda Integra
Namn: Marcus Eisenhut

29 januari 2017, 12:09

Om du har betalt för ett dyrt avgassystem och fått ett billigt så är det inget annat än rent bedrägeri. Att betala för en tjänst som man heller inte får är också bedrägeri.

Ring konsumentombudsmannen eller motsvarande.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Mvh/Marcus Eisenhut

Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17

Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15