Bromsklossar ep3

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Accord23isr
Inlägg: 211
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

Vad kör ni på för bromsklossar på era ep3?

Kommer mest att åka gata men kan bli lite bankörning och lite buskörning nu och då, är det lika bra att åka med originalklossar eller vad rekommenderar ni?
Användarvisningsbild
turbobulten
Inlägg: 1348
Blev medlem: 19 juni 2011, 19:24
Bil: EP3
Namn: Sebastian "Basse" Forssman
Ort: Stockholm
Has thanked: 3 times

Stoptech är av bra kvalité med bra egenskaper kallt som varmt till vardagskörning och lite bus!
Civic Type R Rotrex - 04
CR-V Lifestyle - 15
Accord Tourer Type S - 08 Såld
Eg LSi 93 - Såld
----
http://www.garaget.org/?car=320962" onclick="window.open(this.href);return false; <- Garaget
viewtopic.php?f=29&t=69677" onclick="window.open(this.href);return false; <- Hondaklubben projekttråd
devildancer
Inlägg: 145
Blev medlem: 4 juni 2006, 12:21
Bil: typ en R
Namn: pelle sewerin
Ort: västerås

Har kört original som jag tycker funkat bra. Vill man gå upp ett snäpp värre så är Stoptech bra, därefter project mu. Det var svaret jag fick när jag pratade med peansweden om beläggen=)
pererik sewerin
Accord23isr
Inlägg: 211
Blev medlem: 17 oktober 2012, 10:49
Bil: EP3 Type R
Namn: Janne
Ort: Finland

Skall ta och prova på stoptech då
arnie
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 augusti 2012, 08:40
Bil: EP3 Type R
Namn: Fredrik Anehagen
Ort: Vänersborg
Been thanked: 1 time

jag har stoptech på min EP3 runt om. visserligen med andra skivor och stålomspunna slangar , men jag hyllar dom för priset! hade EBC redstuff på min förra EP och dessa känns bättre iaf.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Inlägg: 2207
Blev medlem: 16 februari 2005, 10:03
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Ort: Stockholm
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Till gatkörning original. Funkar minst lika bra som något annat till vardags och sliter mindre på skivorna. Kör du bana så funkar inte original så bra. Då får du skaffa något som är rejält mycket kallare, och sliter ordentligt mycket mer på skivorna. Men jag har inga bra tips, för allt jag testat har typ eldat upp mina bromsar ändå.
Om man ska köra bana seriöst så behöver man uppgradera bromsarna (oken och gärna större skivor). ANnars kan man mysa runt några varv och ha kul med originalbromsarna också, men vara beredd på att åka och kyla dem ofta, eller ta det lite lugnare.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
MrLogic
Inlägg: 25
Blev medlem: 3 februari 2014, 11:10
Bil: Civic Type R EP3
Namn: Kristofer Bjernflo
Ort: Malmö

Jag använder Ferodo DS2500 på min EP3. Kör bilen året runt. Har nu avverkat ca 2800mil på min första uppsättning belägg (och originalskivor) vilka inkluderar fyra bankörningar (Mantorp Park, Ring Knutstorp, Ljungbyhed och Strurp Raceway) och där emellan pendlarmil och många inspirerade turer på småvägar. Allt detta med vanliga gatdäck (inga premiumdäck). Sommardäcken höll av förklarliga skäl bara två säsonger. Bakre beläggen håller ett litet tag till. Främre är det dock något sämre med.

Det är viktigt att tänka på att dessa belägg kräver inbäddning ihop med skivorna innan man kan/ska belasta dem 100%. Finns körschema att följa efter monteringen (säkerligen gemensamt även för många andra märkens prestandabelägg).

Sedan gäller det även att ha rätt bromsteknik när man kör på bana. Det är ju i svängarna man har kul ;-)

Beläggen dammar dock en hel del och kan även bli skrikiga. De biter bra även kalla. Har ännu inte mätt skrivorna hur mycket de har slitits, men misstänker att deras tid för byte närmar sig.
Skriv svar