Konstant 12v i bagaget på Accord?
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Hej!
Jag har skaffat mig en golfklocka som laddas via USB. Det vore helt perfekt att få konstant ström i cigg-uttaget i skuffen på min Accord (2012) så att man aldrig behövde tänka på att ta in den och ladda.
Är det genomförbart på ett smidigt sätt?
Jag har skaffat mig en golfklocka som laddas via USB. Det vore helt perfekt att få konstant ström i cigg-uttaget i skuffen på min Accord (2012) så att man aldrig behövde tänka på att ta in den och ladda.
Är det genomförbart på ett smidigt sätt?
- Daugaard
- Inlägg: 3730
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 277 times
Finns väl inget riktigt smidigt sätt.
Jag skulle dra strömmen direkt från batteriet med en säkring och helst en brytare som stänger av om batterispänningen blir för låg (så att du inte laddar ur batteriet) jag har inte koll på hur länge ett bilbatteri kan ladda något innan det är för lite startström.
Jag skulle dra strömmen direkt från batteriet med en säkring och helst en brytare som stänger av om batterispänningen blir för låg (så att du inte laddar ur batteriet) jag har inte koll på hur länge ett bilbatteri kan ladda något innan det är för lite startström.
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
- NitraM
- Inlägg: 2933
- Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
- Bil: Cr-v Gen 1 / CRX gen 1 / EE9
- Namn: Martin Augustsson
- Ort: Norrköping
- Has thanked: 128 times
- Been thanked: 81 times
Hur länge en bil klarar av att köra något innan det laddas ur beror på hur mycket amp det är i batteriet.
Men så som Emil skriver hade jag gjort det.
Men så som Emil skriver hade jag gjort det.
Martin Augustsson
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
Privat: 0735-325213
Inköpsansvarig på Nya Allbilskroten
____________________________________________
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Tack för svar!
Det blir till att dra kablar om man vill ha konstant ström alltså.
Känns bökigt att gå hela vägen från batteriet. Det finns inget som har ström i skuffen vid avslagen tändning? Eftersom klockan i fråga inte behöver någon vidare spänning alls för att laddas (USB) skulle det ju vara smidigt att sno ström någonstans nära.
Ibland ser man att folk laddar sina batterier vida släpvagnskontakten. Tyder det på att det finns konstant ström där? Vet att säkringarna för släpet sitter ganska lättillgängligt i golvet där bak.
Det blir till att dra kablar om man vill ha konstant ström alltså.
Känns bökigt att gå hela vägen från batteriet. Det finns inget som har ström i skuffen vid avslagen tändning? Eftersom klockan i fråga inte behöver någon vidare spänning alls för att laddas (USB) skulle det ju vara smidigt att sno ström någonstans nära.
Ibland ser man att folk laddar sina batterier vida släpvagnskontakten. Tyder det på att det finns konstant ström där? Vet att säkringarna för släpet sitter ganska lättillgängligt i golvet där bak.
- Rogge/AUTOMONTAGE
- Inlägg: 730
- Blev medlem: 12 november 2007, 23:31
- Bil: XC70, 244, Husbil
- Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
- Ort: Västerhaninge
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 7 times
Har 12V-uttaget i skuffen en separat säkring i el-centralen ?
Isåfall är det bara att koppla om matningen där från +15 till +30.
Samma sak gäller på släpvagnskopplingen.
7-polig kontakt är det # 2/54G blå.
13-polig är det # 9 orange el. brun/vit.
Högst tvivelaktivt att det finna något annat som ligger på konstantmatning (+ 30).
Matningen till bagagerumsbelysning kan dock ev. vara värt att provmäta.
Men på vissa bilar går även den +-matningen ner med "sleep-mode".
Lycka till !
Friskt kopplat / så har hälften brunnit ........
Isåfall är det bara att koppla om matningen där från +15 till +30.
Samma sak gäller på släpvagnskopplingen.
7-polig kontakt är det # 2/54G blå.
13-polig är det # 9 orange el. brun/vit.
Högst tvivelaktivt att det finna något annat som ligger på konstantmatning (+ 30).
Matningen till bagagerumsbelysning kan dock ev. vara värt att provmäta.
Men på vissa bilar går även den +-matningen ner med "sleep-mode".
Lycka till !
Friskt kopplat / så har hälften brunnit ........
Roger Ohlsson
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
-
- Inlägg: 1861
- Blev medlem: 12 april 2005, 00:52
- Bil: Honda Integra
- Namn: Marcus Eisenhut
- Ort: Malmö
- Been thanked: 3 times
En accord bensin 2012 har ett väldigt litet batteri (45Ah) och kommer således laddas ur väldigt fort om du tänker köra någonting på laddning konstant.
Räcker det inte med att den laddas när du kör bilen?
Räcker det inte med att den laddas när du kör bilen?
Mvh/Marcus Eisenhut
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
Kör:
Honda Jazz -03
Honda Integra Si JRSC -94
Honda CR-V -17
Kört:
Mercedes-Benz C220d -17
Mercedes-Benz C220d -16
Civic Tourer 1.8 Lifestyle -14
Civic 1.8 sport ADAS -15
Civic Tourer 1.6d -15
Civic 1.8 sport -06
Delsol VTi -93
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Tack för tipset! Ska kolla närmare på detta med någon mer fordonselektriskt kompetent person än mig själv.Rogge/AUTOMONTAGE skrev:Har 12V-uttaget i skuffen en separat säkring i el-centralen ?
Isåfall är det bara att koppla om matningen där från +15 till +30.
Samma sak gäller på släpvagnskopplingen.
7-polig kontakt är det # 2/54G blå.
13-polig är det # 9 orange el. brun/vit.
Högst tvivelaktivt att det finna något annat som ligger på konstantmatning (+ 30).
Matningen till bagagerumsbelysning kan dock ev. vara värt att provmäta.
Men på vissa bilar går även den +-matningen ner med "sleep-mode".
Lycka till !
Friskt kopplat / så har hälften brunnit ........
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Jag har en diesel, så det är väl lite bättre kräm än 45Ah tänker jag.Eisenhut skrev:En accord bensin 2012 har ett väldigt litet batteri (45Ah) och kommer således laddas ur väldigt fort om du tänker köra någonting på laddning konstant.
Räcker det inte med att den laddas när du kör bilen?
Huruvida det räcker att ladda när jag kör är jag lite fundersam till. Laddtiden när jag jag hittills laddat hemma är ungefär fyra timmar. Har en känsla av att det inte är bra för batterier att laddas stötvis, utan tänker mig ett cigguttag med konstantström där jag sätter i laddaren när klockan har slut på batteri och låter den ladda över natten eller till nästa runda.
- Rogge/AUTOMONTAGE
- Inlägg: 730
- Blev medlem: 12 november 2007, 23:31
- Bil: XC70, 244, Husbil
- Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
- Ort: Västerhaninge
- Has thanked: 20 times
- Been thanked: 7 times
Det ligger nog fler förbrukare på säkringen till denna, men dock betydligt kortare väg att dra en ny +-kabel ditthorell skrev:Är det förresten lika omständligt att få konstant ström på cigguttaget vid askkoppen? Kan ju lika gärna ladda där som i skuffen.
Roger Ohlsson
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
-
- Inlägg: 28
- Blev medlem: 9 november 2015, 14:05
- Bil: Honda Accord i-Dtec -12
- Namn: Richard Thorell
- Ort: Mariestad
Jag var ute och kollade instruktionsboken, och enligt den ligger både uttaget vid askkoppen och det i skuffen på separata säkringar i boxen på passagerarsidan. Återstår alltså att be meken titta efter konstant ström där i krokarna att lägga på en av dem. Alternativet är ju att dra ny kabel dit från batteriet. När jag tänker efter har jag redan en sån kabel till styrenheten till min Defavärmare, vilken sitter i motorrummet åt passagerarsidan till, så ström finns ganska nära.Rogge/AUTOMONTAGE skrev:Det ligger nog fler förbrukare på säkringen till denna, men dock betydligt kortare väg att dra en ny +-kabel ditthorell skrev:Är det förresten lika omständligt att få konstant ström på cigguttaget vid askkoppen? Kan ju lika gärna ladda där som i skuffen.
Tack för hjälpen!