Något högt tomgångsvarvtal på min Honda S2000

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
ksipsi
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 juni 2017, 14:43
Bil: S2000
Namn: Vasilis Dimitriou
Ort: Västerås

Hej på er!

Jag bör om ursäkt och hoppas att jag skriver på rätt forum.
Jag har köpt för ett par dagar sedan en Honda S2000. Denna bil är årsmodell 2006 och hade 2400 mil. Allt ser ut fin på bilen frånsett att nu har jag märkt att tomgångsvarvtalet är något högt, det ligger på 1000 rpm istället på 850-900 rpm.
När jag kallstartar bilen allt fungera som det ska dvs motorn varvar på ungefär 2000rpm i början och sedan så småningom går ned till tyvärr endast 1000rpm. Även om jag ha kört flera km tomgångsvarvtalet ligger fast på 1000rpm. Däremot tomgångsvarvtalet är väldigt stabil på 1000rpm pendlar inte alls även om jag skulle sätta på A/C. Om jag skulle gasa på, då varvtal går upp utan några problem och sedan går ner, stannar ibland kanske 0.3 sekunder på 1100 rpm och sedan går ned och stannar på 1000rpm.
Jag pratade med bilhandlaren (den som jag köpte bilen från, har fått en månads garanti muntligt ej skriftligt men han är en auktoriserad Honda försäljare dock i en annan stad lång bort från min stad) och han sade till mig att detta beror på att här i Sverige finns det etanol i bensin och därför denna motor har ett litet högre tomgångsvarvtal än vanligt.
Jag är inte bilmekaniker och ville inte ifrågasätta honom direkt och därför skriver jag här så förhoppningsvis kan jag få lite råd.
Bilhandlaren sade också att pröva tanka bilen med bensin från Preem trots att jag nu har tankat på OKQ8 (98oct).
Tack för hjälpen på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Vasilis

P.S. Ber om ursäkt för grammatiken men tyvärr svenska är inte mitt moderspråk.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Västerås?

Kom förbi nångång så kan jag titta lite snabbt på din tomgång.
Mvh
Malkolm 070-7704966

www. JDMracing.se


Kul med en till s2000 i västerås! Välkommen!
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Välkommen och grattis till en fin bil :)
Det är sant som du säger att tomgången brukar ligga på ca 850pm men 1000rpm känns ändå så pass nära att det känns tveksamt att något skulle vara fel.
Du skulle kunna prova att göra en tomgångsinlärning och se om det gör nån skillnad men annars hade jag nog inte oroat mig så mycket.
Hoppas det bara var en försäljare du pratade med då han inte verkar ha nån koll, det har definitivt inget att göra med etanol i bränslet (Preem har samma inblandning också).

Här har du en snabb video på tomgångsinlärningen :)
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

Var det denna svarta som låg ute i Umeå/Luleå? Grattis till ett fint ex :)
Håller med föregående talare. Jag tror inte att det är ett faktiskt problem.

Tittade lite på gamla videos på min egen bil och den låg nog också runt 1000rpm. Men det känns som att det är väldigt hårfint när det gäller att se varvtalet så högupplöst. Det är inte så många "pluppar" i dashen som splittar de där första 1000 rpm...

Jag skulle absolut inte ligga sömnlös på nätterna över detta iaf :)
Vissa (äldre) S2000 har problem med att tomgånger dippar ner för lågt och riskerar att dö. Finns enkla fix för detta också men det är nog inget som du har iaf.
ksipsi
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 juni 2017, 14:43
Bil: S2000
Namn: Vasilis Dimitriou
Ort: Västerås

Malkolm skrev:Västerås?

Kom förbi nångång så kan jag titta lite snabbt på din tomgång.
Mvh
Malkolm 070-7704966

www. JDMracing.se


Kul med en till s2000 i västerås! Välkommen!
Hej Malkolm, tusen tack för den erbjudna hjälpen!!
Jag ringde dig nu på eftermidagen men ska ringa om igen på måndag eftersom jag inte vill störa dig nu på helgen.
Tack än en gång!
fonzeka skrev:Välkommen och grattis till en fin bil :)
Du skulle kunna prova att göra en tomgångsinlärning och se om det gör nån skillnad men annars hade jag nog inte oroat mig så mycket.
Hoppas det bara var en försäljare du pratade med då han inte verkar ha nån koll, det har definitivt inget att göra med etanol i bränslet (Preem har samma inblandning också).

Här har du en snabb video på tomgångsinlärningen :)
Hej fonzeka!
Jag hade redan sett videon men jag har tvekat hittills att göra så eftersom på instruktionerna står att man ska ha stängt av alla elektroniska apparater men här i Sverige går inte att tända av bilens belysningar så vad skulle jag göra? Lämna bilen med halvljus eller istället tända på varselljus?
Dessutom min bil är från 2006 och har DBW så jag vet inte om det gör nytta. Pga DBW tror jag att min bil har inte IAC Valve eller TPS som modeller innan 2006 hade men kanske jag gör fel.
pasen skrev:Var det denna svarta som låg ute i Umeå/Luleå? Grattis till ett fint ex :)
Hej pasen!
Det stämmer väl! Jag köpte den där bilen och frånsett det här problemet med tomgången annars verkar bilen kanonbra.
För mig det käns som något är fel. Bilen skulle ha lägre tomgång särskilt med tanke på bilens miltal.

Något till som jag märkte idag är att när jag körde något fort med 2:a och 3:e växla i 5-10 minuter då under denna körning hade bilen en tomgång på 1200rpm. Sedan när jag började köra normal bägge på motorvägen och i stan då tomgången var stabil hela tiden på 1000rpm.
Jag fattar ingenting...
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det stämmer att din bil inte har någon IACV, den justerar direkt via det elektroniska gasspjället istället.
Men oavsett årsmodell så bör inlärningen av tomgången fungera likadant.
Kör med varselljusen tända och stäng av fläkt, AC, stereo och eventuell extra utrustning.
darthv
Inlägg: 362
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:29
Namn: Christian T
Ort: Västerås
Been thanked: 7 times

Ta bort säkringarna för ljuset.
CG2 "Svart"
BB6 "Röd"
BB6 "Blå"
CE1 "Svart" (R.I.P)
CB7 "Svart"
CB7 "Grön" (R.I.P)
CA3 Aerodeck "Silver"
ksipsi
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 juni 2017, 14:43
Bil: S2000
Namn: Vasilis Dimitriou
Ort: Västerås

fonzeka skrev:Det stämmer att din bil inte har någon IACV, den justerar direkt via det elektroniska gasspjället istället.
Men oavsett årsmodell så bör inlärningen av tomgången fungera likadant.
Kör med varselljusen tända och stäng av fläkt, AC, stereo och eventuell extra utrustning.
Det ska jag göra snart men väntar att vädret blir lite bättre. Det kan inte vara farligt för bilen tänker jag.
darthv skrev:Ta bort säkringarna för ljuset.
Vilka? Mennar du de tvåa som finns in i motorhuven åt höger nummer 15 och nummer 21?


Tack alla för hjälpen!
sohe
Inlägg: 205
Blev medlem: 23 oktober 2013, 11:14
Bil: Jazz 2009
Namn: sören hedin
Ort: solna

Om den gått så lite på så många år kan det ju mycket väl ha blivit lite klegg från bensinen. Har du lyckats få i fräsch bensin på de få dagar du haft den? Jag skulle nog försöka köra två tankar innan jag jag drog någon slutsats.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
lowpass
HPC Medlem
Inlägg: 2430
Blev medlem: 5 februari 2012, 18:06
Bil: EP3
Namn: Agge Alonzo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Bara en tanke, hade också lite hög tomgång förra sommaren.
Var en liten slang som hade hoppat av från insuget. Så ta en extra titt på det :)
Skriv svar