Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Något högt tomgångsvarvtal på min Honda S2000
Hej på er!
Jag bör om ursäkt och hoppas att jag skriver på rätt forum.
Jag har köpt för ett par dagar sedan en Honda S2000. Denna bil är årsmodell 2006 och hade 2400 mil. Allt ser ut fin på bilen frånsett att nu har jag märkt att tomgångsvarvtalet är något högt, det ligger på 1000 rpm istället på 850-900 rpm.
När jag kallstartar bilen allt fungera som det ska dvs motorn varvar på ungefär 2000rpm i början och sedan så småningom går ned till tyvärr endast 1000rpm. Även om jag ha kört flera km tomgångsvarvtalet ligger fast på 1000rpm. Däremot tomgångsvarvtalet är väldigt stabil på 1000rpm pendlar inte alls även om jag skulle sätta på A/C. Om jag skulle gasa på, då varvtal går upp utan några problem och sedan går ner, stannar ibland kanske 0.3 sekunder på 1100 rpm och sedan går ned och stannar på 1000rpm.
Jag pratade med bilhandlaren (den som jag köpte bilen från, har fått en månads garanti muntligt ej skriftligt men han är en auktoriserad Honda försäljare dock i en annan stad lång bort från min stad) och han sade till mig att detta beror på att här i Sverige finns det etanol i bensin och därför denna motor har ett litet högre tomgångsvarvtal än vanligt.
Jag är inte bilmekaniker och ville inte ifrågasätta honom direkt och därför skriver jag här så förhoppningsvis kan jag få lite råd.
Bilhandlaren sade också att pröva tanka bilen med bensin från Preem trots att jag nu har tankat på OKQ8 (98oct).
Tack för hjälpen på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Vasilis
P.S. Ber om ursäkt för grammatiken men tyvärr svenska är inte mitt moderspråk.
Jag bör om ursäkt och hoppas att jag skriver på rätt forum.
Jag har köpt för ett par dagar sedan en Honda S2000. Denna bil är årsmodell 2006 och hade 2400 mil. Allt ser ut fin på bilen frånsett att nu har jag märkt att tomgångsvarvtalet är något högt, det ligger på 1000 rpm istället på 850-900 rpm.
När jag kallstartar bilen allt fungera som det ska dvs motorn varvar på ungefär 2000rpm i början och sedan så småningom går ned till tyvärr endast 1000rpm. Även om jag ha kört flera km tomgångsvarvtalet ligger fast på 1000rpm. Däremot tomgångsvarvtalet är väldigt stabil på 1000rpm pendlar inte alls även om jag skulle sätta på A/C. Om jag skulle gasa på, då varvtal går upp utan några problem och sedan går ner, stannar ibland kanske 0.3 sekunder på 1100 rpm och sedan går ned och stannar på 1000rpm.
Jag pratade med bilhandlaren (den som jag köpte bilen från, har fått en månads garanti muntligt ej skriftligt men han är en auktoriserad Honda försäljare dock i en annan stad lång bort från min stad) och han sade till mig att detta beror på att här i Sverige finns det etanol i bensin och därför denna motor har ett litet högre tomgångsvarvtal än vanligt.
Jag är inte bilmekaniker och ville inte ifrågasätta honom direkt och därför skriver jag här så förhoppningsvis kan jag få lite råd.
Bilhandlaren sade också att pröva tanka bilen med bensin från Preem trots att jag nu har tankat på OKQ8 (98oct).
Tack för hjälpen på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Vasilis
P.S. Ber om ursäkt för grammatiken men tyvärr svenska är inte mitt moderspråk.
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Västerås?
Kom förbi nångång så kan jag titta lite snabbt på din tomgång.
Mvh
Malkolm 070-7704966
www. JDMracing.se
Kul med en till s2000 i västerås! Välkommen!
Kom förbi nångång så kan jag titta lite snabbt på din tomgång.
Mvh
Malkolm 070-7704966
www. JDMracing.se
Kul med en till s2000 i västerås! Välkommen!
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Välkommen och grattis till en fin bil
Det är sant som du säger att tomgången brukar ligga på ca 850pm men 1000rpm känns ändå så pass nära att det känns tveksamt att något skulle vara fel.
Du skulle kunna prova att göra en tomgångsinlärning och se om det gör nån skillnad men annars hade jag nog inte oroat mig så mycket.
Hoppas det bara var en försäljare du pratade med då han inte verkar ha nån koll, det har definitivt inget att göra med etanol i bränslet (Preem har samma inblandning också).
Här har du en snabb video på tomgångsinlärningen
Det är sant som du säger att tomgången brukar ligga på ca 850pm men 1000rpm känns ändå så pass nära att det känns tveksamt att något skulle vara fel.
Du skulle kunna prova att göra en tomgångsinlärning och se om det gör nån skillnad men annars hade jag nog inte oroat mig så mycket.
Hoppas det bara var en försäljare du pratade med då han inte verkar ha nån koll, det har definitivt inget att göra med etanol i bränslet (Preem har samma inblandning också).
Här har du en snabb video på tomgångsinlärningen
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Var det denna svarta som låg ute i Umeå/Luleå? Grattis till ett fint ex
Håller med föregående talare. Jag tror inte att det är ett faktiskt problem.
Tittade lite på gamla videos på min egen bil och den låg nog också runt 1000rpm. Men det känns som att det är väldigt hårfint när det gäller att se varvtalet så högupplöst. Det är inte så många "pluppar" i dashen som splittar de där första 1000 rpm...
Jag skulle absolut inte ligga sömnlös på nätterna över detta iaf
Vissa (äldre) S2000 har problem med att tomgånger dippar ner för lågt och riskerar att dö. Finns enkla fix för detta också men det är nog inget som du har iaf.
Håller med föregående talare. Jag tror inte att det är ett faktiskt problem.
Tittade lite på gamla videos på min egen bil och den låg nog också runt 1000rpm. Men det känns som att det är väldigt hårfint när det gäller att se varvtalet så högupplöst. Det är inte så många "pluppar" i dashen som splittar de där första 1000 rpm...
Jag skulle absolut inte ligga sömnlös på nätterna över detta iaf
Vissa (äldre) S2000 har problem med att tomgånger dippar ner för lågt och riskerar att dö. Finns enkla fix för detta också men det är nog inget som du har iaf.
Hej Malkolm, tusen tack för den erbjudna hjälpen!!Malkolm skrev:Västerås?
Kom förbi nångång så kan jag titta lite snabbt på din tomgång.
Mvh
Malkolm 070-7704966
www. JDMracing.se
Kul med en till s2000 i västerås! Välkommen!
Jag ringde dig nu på eftermidagen men ska ringa om igen på måndag eftersom jag inte vill störa dig nu på helgen.
Tack än en gång!
Hej fonzeka!fonzeka skrev:Välkommen och grattis till en fin bil
Du skulle kunna prova att göra en tomgångsinlärning och se om det gör nån skillnad men annars hade jag nog inte oroat mig så mycket.
Hoppas det bara var en försäljare du pratade med då han inte verkar ha nån koll, det har definitivt inget att göra med etanol i bränslet (Preem har samma inblandning också).
Här har du en snabb video på tomgångsinlärningen
Jag hade redan sett videon men jag har tvekat hittills att göra så eftersom på instruktionerna står att man ska ha stängt av alla elektroniska apparater men här i Sverige går inte att tända av bilens belysningar så vad skulle jag göra? Lämna bilen med halvljus eller istället tända på varselljus?
Dessutom min bil är från 2006 och har DBW så jag vet inte om det gör nytta. Pga DBW tror jag att min bil har inte IAC Valve eller TPS som modeller innan 2006 hade men kanske jag gör fel.
Hej pasen!pasen skrev:Var det denna svarta som låg ute i Umeå/Luleå? Grattis till ett fint ex
Det stämmer väl! Jag köpte den där bilen och frånsett det här problemet med tomgången annars verkar bilen kanonbra.
För mig det käns som något är fel. Bilen skulle ha lägre tomgång särskilt med tanke på bilens miltal.
Något till som jag märkte idag är att när jag körde något fort med 2:a och 3:e växla i 5-10 minuter då under denna körning hade bilen en tomgång på 1200rpm. Sedan när jag började köra normal bägge på motorvägen och i stan då tomgången var stabil hela tiden på 1000rpm.
Jag fattar ingenting...
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Det stämmer att din bil inte har någon IACV, den justerar direkt via det elektroniska gasspjället istället.
Men oavsett årsmodell så bör inlärningen av tomgången fungera likadant.
Kör med varselljusen tända och stäng av fläkt, AC, stereo och eventuell extra utrustning.
Men oavsett årsmodell så bör inlärningen av tomgången fungera likadant.
Kör med varselljusen tända och stäng av fläkt, AC, stereo och eventuell extra utrustning.
Det ska jag göra snart men väntar att vädret blir lite bättre. Det kan inte vara farligt för bilen tänker jag.fonzeka skrev:Det stämmer att din bil inte har någon IACV, den justerar direkt via det elektroniska gasspjället istället.
Men oavsett årsmodell så bör inlärningen av tomgången fungera likadant.
Kör med varselljusen tända och stäng av fläkt, AC, stereo och eventuell extra utrustning.
Vilka? Mennar du de tvåa som finns in i motorhuven åt höger nummer 15 och nummer 21?darthv skrev:Ta bort säkringarna för ljuset.
Tack alla för hjälpen!
Om den gått så lite på så många år kan det ju mycket väl ha blivit lite klegg från bensinen. Har du lyckats få i fräsch bensin på de få dagar du haft den? Jag skulle nog försöka köra två tankar innan jag jag drog någon slutsats.
Sören Hedin
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld
Jazz 2009 blå
Type-R 2015 röd såld
Accord 2.4 EXE såld
S2000 -03 såld