Hjälp mig hitta vattenläckage förarplats Jazz '02

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

Hej, sjukt länge sen jag postade nåt här, bilintresset har inte varit på topp och ett tag hade jag inte ens en Honda :oops:

Men nu har jag en rätt fin gubbkörd Jazz 02 som andrabil som tyvärr har börjat läcka in vatten så mattan vid förarplatsen blir ordentligt blöt (i princip sjö under). Även passagerarmattan är lustigt nog lite blöt men inte alls i samma omfattning. Vet ej om det finns nåt samband. Börjar med att leta på förarsidan.

Jag testade med vattenslangen och spolar man på framrutan märker man efter en stund att det droppar bakom panelen runt huvöppningspaken till vänster om säkringarna, det så att säga fuktas på panelens baksida. Misstänkte framrutans limning då den byttes för en tid sen men plockade bort plastlocket över torkarmotorn och spolade vatten under rutan (alltså rätt ner i "baljan" med torkarmotorn där vindrutans regn hamnar) med samma resultat så rutan borde det inte vara, inte enbart iaf. Plockade just bort innerskärmen men såg inget konstigt där heller.

Nästa steg är väl att börja demontera inredningen så jag kan se exakt var det rinner in men om nån har några tips är jag intresserad att höra.
Senast redigerad av Johan Östensson den 31 augusti 2017, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

Felet på förarsidan kan ev vara att inre listen för förardörren sitter löst ungefär vid kickpanelen där man såg droppar. Doh. När jag tryckte till den ordentligt verkar det inte läcka in vatten. Är dessa lister limmade med något eller är de bara fastklämda och den blivit gammal och slapp just där?

Tänkte om man skulle dra i nåt lämplig kladd så den sitter fast åtminstone. Vad isåfall?
Senast redigerad av Johan Östensson den 31 augusti 2017, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Koffe89
HPC Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: 31 januari 2011, 02:29
Namn: Kristoffer Fredriksson
Ort: Hällabäck
Been thanked: 1 time

Mor min hade problemet med sin Skoda att det rann ner vatten från fönsterlisten sen ut under dörrsidan. Kan vara så att plasten bakom har släppt.
Honda CRX Vtec - 90
Honda Civic Aerodeck -00
Honda Civic MB6 VTi -97
Volvo 740 GLT 16v -88
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

Gah. Tyvärr inte hunnit kolla ordentligt på detta problem, men morgonens rejäla regnskur hamnade tyvärr mestadels inne i Jazzen. Tror inte längre det är dörrlisten, däremot rinner det längs med insidan av dörrlisten ovanifrån där det verkar sippra fram framifrån nånstans i höjd med ventilationsutblåset, men behöver nog ta bort instrumentbrädan för att se exakt varifrån och det verkar mindre kul.

Skrev ovan att det var i mindre omfattning på passagerarsidan men det är är ungefär lika plaskblött där insåg jag efter att grävde lite under mattorna. Rätt mysko om man skulle ha två orelaterade läckor på båda sidor så nåt samband borde det ju finnas.

Ingen som sett liknande problem som har några genvägar att komma med? :)
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Inlägg: 1730
Blev medlem: 1 juli 2009, 23:10
Bil: Ingen Honda
Namn: Robin Persson
Ort: Finspång
Has thanked: 59 times
Been thanked: 51 times

Jag hade läckage i bagaget på min Jazz, då var det limningen i taket under listen som spruckit.
Robin Persson |
Johan Östensson
Inlägg: 100
Blev medlem: 11 juli 2007, 18:51
Namn: Johan Ostensson
Ort: Linköping

Nu verkar det tätt, äntligen. Vattnet kom uppifrån a-stolpen så kunde inte gärna vara nåt annat än rutan så jag fick den omlimmad. Rutfirman som bytte ruta för 1.5 år sen tog det som garantijobb så kostade gratis. Borde åkt till dom tidigare bara, men jag fick ju för mig att det inte var rutan, antagligen för det sipprar så långsamt så det är svårt att dra rätt slutsats om var det kommer in med vattenslang.
Skriv svar