E85 vs OEM bränsleslangar ? Hur gör ni som kör E85 ?
Vilka slangar tål E85 på en CRX?
Håller på med tankbyte, till min ny-gamla tank, som jag hade bytt till en Wallbro pump (modell GSS-341)
Den tål E85 och klarar upp till 400hk på E85.
Nu till frågan, vilka slangar av CRX-ens originalslangar tål E85?
- den korta slangen i tanken, som sitter på pumpen ?
- slangen som kopplar ihop pumpen med matningsröret?
- slangen som går från torpedväggen till bensinfiltret?
- slangen som går från bensinfilret till Fuelrailen ?
- returslangarna ?
- tankpåfyllningslangen ?
- avluftningslangen ?
---------------------------------------
- returslangarna är 8 mm, är lätta att hitta som tål E85
- den lilla slangstumpen som är neddränkt i tanken måste tåla att vara dränkt i bränsle E85, vanliga bränsleslangar tål inte det tydligen.
- tryckslangarna som har klämda banjokopplingar, behöver man få de tillverkade eller finns de att köpa med rätt sorts slang?
- påfyllningsslangen känns lite som nitrilgummi, vilket skulle vara bra,
----- om den inte är nitril, behöver den bytas till nåt som tål E85?
---------------
Hur har ni gjort som kör på E85?
Håller på med tankbyte, till min ny-gamla tank, som jag hade bytt till en Wallbro pump (modell GSS-341)
Den tål E85 och klarar upp till 400hk på E85.
Nu till frågan, vilka slangar av CRX-ens originalslangar tål E85?
- den korta slangen i tanken, som sitter på pumpen ?
- slangen som kopplar ihop pumpen med matningsröret?
- slangen som går från torpedväggen till bensinfiltret?
- slangen som går från bensinfilret till Fuelrailen ?
- returslangarna ?
- tankpåfyllningslangen ?
- avluftningslangen ?
---------------------------------------
- returslangarna är 8 mm, är lätta att hitta som tål E85
- den lilla slangstumpen som är neddränkt i tanken måste tåla att vara dränkt i bränsle E85, vanliga bränsleslangar tål inte det tydligen.
- tryckslangarna som har klämda banjokopplingar, behöver man få de tillverkade eller finns de att köpa med rätt sorts slang?
- påfyllningsslangen känns lite som nitrilgummi, vilket skulle vara bra,
----- om den inte är nitril, behöver den bytas till nåt som tål E85?
---------------
Hur har ni gjort som kör på E85?
Mvh Benci_Hovanyi
- {BÅGEN}
- Inlägg: 4329
- Blev medlem: 17 april 2006, 10:38
- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Ort: Göteborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Jag kör E85 och har inte bytt någon slang.
Funkar än så länge.
Funkar än så länge.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
Hmmmm, bara för att man inte har bytt så betyder inte att det inte kommer att krångla framöver.
Har försökt Googla på ämnet Honda specifikt, men det råder lite delade meningar.
Vissa påstår att biltillverkarna har utvecklat bränsleslangarna genom åren och följt med i tiden, när E85 började användas.
Med det resonemanget så bör inte tidiga 90-tals Civicar ha slangar som är lämpade för E85.
Så frågan är hur länge håller org.slangarna (tryckslangarna framför allt), innan dem löser upp sig inifrån eller spricker.
Vågar man chansa?
Returslangarna är som sagt enkla och billiga att byta ut.
Vad säger Scotte?
Och Malkolm?
edit: och Kraft?
Har försökt Googla på ämnet Honda specifikt, men det råder lite delade meningar.
Vissa påstår att biltillverkarna har utvecklat bränsleslangarna genom åren och följt med i tiden, när E85 började användas.
Med det resonemanget så bör inte tidiga 90-tals Civicar ha slangar som är lämpade för E85.
Så frågan är hur länge håller org.slangarna (tryckslangarna framför allt), innan dem löser upp sig inifrån eller spricker.
Vågar man chansa?
Returslangarna är som sagt enkla och billiga att byta ut.
Vad säger Scotte?
Och Malkolm?
edit: och Kraft?
Mvh Benci_Hovanyi
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Enda jag bytt på 10 år är bränslefilter och pump i tidens början, kör samma walbro som dig. Inte en slang bytt, inte ett spår av partiklar eller likn från slangar eller likn på tio år.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
- Inlägg: 7998
- Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
- Namn: Martin Scotte
- Ort: Vellinge
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Under vinterförvaringen kör jag i en flaska fuel stabilizer för att hålla ihop bränslet. Ingen tillsats annarsfonzeka skrev:Kör du med si-alcohol eller nåt annat smörj i soppan Scotte?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)