Honda Civic Type-R EP3 knackljud efter service

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Brum
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juni 2013, 02:37
Bil: Honda Civic Type-R EP3 2004
Namn: Kristoffer Axelsson
Ort: Fristad

Hej!

Efter att ha hämtat bilen efter en "storservice" vid 16000 mil idag så märkte jag ett knackljud från motorn. Det har hänt tidigare att motorn knackat lite vid starter ibland men då har det varit tillfälligt och försvunnit helt ganska snabbt. Knackljudet var tydligare denna men eftersom det har hänt någon enstaka gång tidigare så körde jag hem ändå, ca. 1 mil. På vägen hem så försvann inte knackljudet utan det höll i sig. Det låter tydligare när jag gasar hårdare. Jag gick ut nu på kvällen och startade motorn och gjorde en video av hur det låter:

https://www.youtube.com/watch?v=Jo-CHoagP4s

Den gula avgaslampan har lyst av och till ett tag, jag tror de släckte den på servicen men nu den började lysa igen när jag parkerade hemma på parkeringen. Det mest konstiga här tycker jag är att bilen inte alls knackade tidigare idag innan jag lämnade in den på service, det kom efteråt!

Vad ska jag göra? Åka direkt tillbaka till verkstan på måndag? Eller inte åka alls och se om någon på orten kan kolla på det? Jag har googlat lite och vissa pratar om lågt oljetryck, andra om vevlager osv. Jag är inte speciellt teknisk bevandrad, vad tror ni det kan vara? Tacksam för all hjälp/tips!!
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Det där låter inte alls bra, starta eller kör inte bilen överhuvudtaget är mitt första råd.
Har du kollat oljenivån?
Vad är det som ska ha gjorts på servicen och vad är det för en verkstad du lämnat till?
Sa de nåt om felkoden eller anledningen till den gula motorlampan?
Användarvisningsbild
Brum
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juni 2013, 02:37
Bil: Honda Civic Type-R EP3 2004
Namn: Kristoffer Axelsson
Ort: Fristad

fonzeka skrev:Det där låter inte alls bra, starta eller kör inte bilen överhuvudtaget är mitt första råd.
Har du kollat oljenivån?
Vad är det som ska ha gjorts på servicen och vad är det för en verkstad du lämnat till?
Sa de nåt om felkoden eller anledningen till den gula motorlampan?
De har gjort kontroll/justering ventilspel, d/m bromsar fram/bak med rengöring, uppsmörjning, de har bytt olja och oljefilter (4,7 liter ny midland olja 5W-30), byt packning/oljepluggm bytt element/filter AC, packning topplocksskydd.

Sen bytte de också en ABS-sensor höger fram som felade + svarvning båda bakbromsarna + nya belägg bak.

Har inte kollat oljan än (känns lite konstigt om det skulle vara låg oljenivå eftersom de bytt och fyllt på oljan, men ska kolla oljan imorn för säkerhets skull)...

Angående den gula lampan så sa de inget om det idag. Den har dock lyst en gång tidigare och då trodde de att det kunde bero på tändspolarna, då koden hade sagt att den misstände, men detta var ett tag sen (efter det så har den lyst emellanåt men också varit släck långa perioder.)

Bilen servades hos Borås Bilhall, auktoriserad Honda-verkstad.
wassen
Inlägg: 94
Blev medlem: 2 augusti 2004, 19:29
Bil: CTR FK8
Namn: Philip Wassvik
Ort: Malmö
Has thanked: 6 times

Ska börja med att säga att jag inte skruvat Honda motorer tidigare, men detta låter inte bra. Av ljudet att bedöma så skulle jag säga att det är något mindre och lättare som kraftigt felställt ventilspel eller något annat mindre rörligt i toppen. Vevlager låter typiskt dovare och mer när man varvar, inte på tomgång (har kört sönder vevlager tidigare på andra bilar). Som jag förstår så sitter det justerskruv på ep3 till ventilerna, kanske har dom glömt spänna fast en av dom som nu orsakar fel mått eller så (ps ren gissning).
Boxera bilen till verkstan, starta och visa dom.
Philip Wassvik

Kör idag:
CTR 2017, BennyZan
V70, 2001
CB350F, 1973
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Jag håller med att det låter som ventilknack och om de dessutom vart där och justerat så verkar det ännu mer troligt.
Visa videon bara det borde räcka gott och väl, verkstaden bör helt klart stå för bärgningen också.
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Inlägg: 5384
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: Accord -09
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 67 times
Been thanked: 151 times

+1

Men börja med att kolla oljenivån. Och fråga vad det är för felkoder du haft som de släckt, eller lyser på nytt.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Okyu
HPC Medlem
Inlägg: 1101
Blev medlem: 15 november 2004, 23:47
Namn: Kangwook Yu
Ort: Sollentuna
Been thanked: 10 times

Låter som ventil ljud, antingen har dom glömt skruva fast något eller så justerade dom ventilerna när motorn var varm.
(över 38 c grader)

mvh okyu
Civic EK4 -98
When you turn your car on...does it return the favor?
Fyller AC system i bilar, PM för mer info.
Nytt nr 0703885999
Användarvisningsbild
Brum
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juni 2013, 02:37
Bil: Honda Civic Type-R EP3 2004
Namn: Kristoffer Axelsson
Ort: Fristad

Tack för era svar! Kollade oljan och det var olja på stickan upp till det övre strecket på stickan ungefär, så det verkar väl ganska bra..?

Blir ett samtal direkt på måndag morgon till dom på måndag morgon där jag berättar hur bilen låter och skickar videon, sen ber jag dom fixa en bärgning. Ska se om jag kan få reda på exakt vilken felkod som släckts nu också, postar uppdatering i veckan sen hur det gick, tack igen för era svar!
Användarvisningsbild
SuperSupra
HPC Medlem
Inlägg: 484
Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
Bil: Civic B20EG-T
Namn: Daniel Lindegren
Ort: Örkelljunga
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Låter nästan som om där fattas en LMA/LMD. Eller gjort fel vid ventiljustering.
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Användarvisningsbild
Brum
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juni 2013, 02:37
Bil: Honda Civic Type-R EP3 2004
Namn: Kristoffer Axelsson
Ort: Fristad

Hej på er,

Bärgade bilen igår till verkstaden, gick på Honda vägassistansen så det var ju ganska smidigt och kostade inget (förutom att jag tappade typ 2 timmar på arbetsdagen..) Bilens batteri hade laddat ur dessutom, bilen var helt död.. känns som allt som kan hända händer på en gång nu... :|

Väl på verkstaden så stod en uppvärmd bil och väntade på mig, det var ju trevligt. De sa att de tar hand om bilen (behövde varken starta bilen eller visa nån video) och de skulle återkomma innan dagens slut. Det hände dock inget, ringde dom men ingen svarade..

Men idag så ringde de upp innan lunch och gav en brief... De hade gjort fel vid ventiljusteringen som gjordes under servicen i fredags, han sa inte exakt vad, men det var det som var orsaken till knackljudet i motorn. Att batteriet hade laddat ur berodde på att jag hade glömt innerbelysningen på sa dom (första gången det har hänt), de laddade upp batteriet, det var ingen stor grej sa dem. Efter justeringen av ventilerna (och batteriuppladdningen) så gick den normalt igen sa dom.

Men sen sa dom att motorlampan lyste, det som jag berättade om i första inlägget, och att det inte var något jag hade berättat om när jag lämnade in den.. När? frågade jag, i fredags sa dom.. (om det hänt att den lyst tidigare så har de kollat det och släckt den, den var släck i fredags också..). De sa att de hade haft en kille på det sen början på dagen, felkoden sa att den misstände på alla cylindrar, de hade testat att byta tandspolar mellan cylindrarna och även testat begagnade spolar och då var det till slut bara cylinder 3 som misstände... så de kom fram till att det är spridaren som strular och att en sån kostar 3500:- (+ moms + arbete antar jag). Sa att jag inte var säker på om jag ville göra det nu, de sa att jag inte borde köra med den alls helst och att det kan orsaka allvarliga motorskador, det kan hålla 10000 mil eller inga mil, jag sa att jag behövde tänka på det, de sa att då har jag 5 minuter på mig bara för de brukar beställa vid 12 eller så får man vänta en dag och så får bilen stå hos dom.. Sa att jag återkommer imorn.

Måste säga att jag är lite konfunderad över resonemanget, jag har tidigare frågat varför lampan lyst och vad man kan göra åt det, men har aldrig fått nåt riktigt svar kring det förutom att det kan vara tändspolarna och vad det skulle kosta att byta två av dom..

I vilket fall: Ska prata med dom imorn igen och fråga om det kanske finns någon begagnad spridare att få tag i, glad i alla fall att motorn inte hade skärt!
Användarvisningsbild
fonzeka
Inlägg: 3475
Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Ort: Avesta
Has thanked: 7 times
Been thanked: 55 times

Misständning kan vara lite lurigt att hitta orsaken till, med tanke på deras tidigare insatts så blir man lite lätt misstänksam när de verkar trycka på så pass mycket för att köpa en ny spridare.
Vet du om tändstiften blivit bytta vid tidigare service? Brukar normalt göras vid 12000mil.
Begagnade spridare kan du hitta för några hundra bara länk
Alternativt så lämnar du in dina befintliga spridare på rengöring och flödestest, brukar kosta runt en tusing för fyra, sök på spridarservice så hittar du säkert nåt.
Inte speciellt vanligt att en spridare går sönder så kan vara värt att serva istället.
Användarvisningsbild
Brum
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 juni 2013, 02:37
Bil: Honda Civic Type-R EP3 2004
Namn: Kristoffer Axelsson
Ort: Fristad

fonzeka skrev:Misständning kan vara lite lurigt att hitta orsaken till, med tanke på deras tidigare insatts så blir man lite lätt misstänksam när de verkar trycka på så pass mycket för att köpa en ny spridare.
Vet du om tändstiften blivit bytta vid tidigare service? Brukar normalt göras vid 12000mil.
Begagnade spridare kan du hitta för några hundra bara länk
Alternativt så lämnar du in dina befintliga spridare på rengöring och flödestest, brukar kosta runt en tusing för fyra, sök på spridarservice så hittar du säkert nåt.
Inte speciellt vanligt att en spridare går sönder så kan vara värt att serva istället.
Såg faktiskt att de hade skrivit på en gammal faktura att det kunde vara "tändspole eller spridare" som orsakade misständningen och motorlampan som lyste då, så de har faktiskt nämnt spridaren innan... Det verkar ju finnas ganska billiga begagnade spridare, ska kolla på spridarservice också, tack för tipsen!
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Spridare är ihopparade 4 o 4. Jag brukar lämna in ett 20-tal K20 spridare på rengörning varje år. Första gången hade jag lagt alla huller om buller i samma påse och firman som rengör o testar mina vart vansinnig :mrgreen: han fick para ihop dem rätt. De paras ihop redan på fabriken, sen slitage och ålder gör att de ändras både i flöde och sprutbild med tiden.

Om du köper bara 1 spridare så kommer din bil att funka och motorlampan kommer att slockna. Men det är inte optimalt. Den cylindern kommer ga lite snålare eller lite fetare än de andra cylindrarna...

Bättre är att du skaffar 4 som kommer från samma bil.
Skriv svar