Hjälp! Main bearings + ARP! Vad blir FEL?
Hej
när jag drar tillbaka mina main bearings med OEM bultar och oem-Nm, så kan man vrida runt vevaxeln
Har mätt upp spelet med ARP-bultar och 108Nm, (som står i arp-manualen), med "plastigauge" och har fått alla spel inom toleransen ca 0,025mm - 0,03mm
Däremot när jag drar fast med ARP-bultar, så kan man inte vrida runt vevaxeln.
Inte ens när jag bara smörjer med tunnaste olja, typ 5-56, och använder hävarm mellan svänghjulsbultarna.
När jag lossar lite och drar fast med endast ca 75-80Nm, så kan man vrida på vevaxeln.
Har provat gå upp 2 snäpp på färgskalan på ena lagret, på 5:ans, men det kärvar fast när jag drar 108Nm.
Vad fan är fel??
Deformeras någonting när man drar med ARP och 108Nm?
Skall jag köpa ACL/King's over size bearings?
när jag drar tillbaka mina main bearings med OEM bultar och oem-Nm, så kan man vrida runt vevaxeln
Har mätt upp spelet med ARP-bultar och 108Nm, (som står i arp-manualen), med "plastigauge" och har fått alla spel inom toleransen ca 0,025mm - 0,03mm
Däremot när jag drar fast med ARP-bultar, så kan man inte vrida runt vevaxeln.
Inte ens när jag bara smörjer med tunnaste olja, typ 5-56, och använder hävarm mellan svänghjulsbultarna.
När jag lossar lite och drar fast med endast ca 75-80Nm, så kan man vrida på vevaxeln.
Har provat gå upp 2 snäpp på färgskalan på ena lagret, på 5:ans, men det kärvar fast när jag drar 108Nm.
Vad fan är fel??
Deformeras någonting när man drar med ARP och 108Nm?
Skall jag köpa ACL/King's over size bearings?
Mvh Benci_Hovanyi
- SuperSupra
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
- Bil: Civic B20EG-T
- Namn: Daniel Lindegren
- Ort: Örkelljunga
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Det stämmer. Det går inte att använda ARP bultar utan att "linehona" om bryggorna. Bryggorna vrider/deformeras. Fick exakt samma resultat för några år sedan och forskade en hel del om det.
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Tack, har Googlat på problemet och det verkar att få kommer undan "linehoning" vid byte till ARP.SuperSupra skrev:Det stämmer. Det går inte att använda ARP bultar utan att "linehona" om bryggorna. Bryggorna vrider/deformeras. Fick exakt samma resultat för några år sedan och forskade en hel del om det.
Så frågan nu är vad är näst bäst, köra med OEM bultar eller ARP draget med OEM-Nm = 76 Nm??
- klarar OEM-bultar att återdras utan att försämras?
- klarar OEM-bultar av ca 300 - 350 hk, som är återdragna ?
- får man samma åtdragning med ARP eller mer, som dras med OEM-Nm ?
- kan ARP lossna om man bara drar dem med OEM-Nm och inte hela 108Nm
Mvh Benci_Hovanyi
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det är ej att rekommendera att dra åt bultar för löst. Dvs under angivet moment.
Om vi går in djupare så är det egentligen inte moment som avgör när en bult är åtdragen, utan det är dträvkningen, dvs hur mycket längre bulten blir. Tyvärr är det både svårt, tidsödande och dyrt att mäta sträckning. (Stakbultar är enklast att mäta sträckning på eftersom man kommer åt att mäta på både huvud och tå).
Min rekommendation:
1, kör originalbultar
2, linehorna med arp
Om vi går in djupare så är det egentligen inte moment som avgör när en bult är åtdragen, utan det är dträvkningen, dvs hur mycket längre bulten blir. Tyvärr är det både svårt, tidsödande och dyrt att mäta sträckning. (Stakbultar är enklast att mäta sträckning på eftersom man kommer åt att mäta på både huvud och tå).
Min rekommendation:
1, kör originalbultar
2, linehorna med arp
- SuperSupra
- Inlägg: 484
- Blev medlem: 8 mars 2008, 19:45
- Bil: Civic B20EG-T
- Namn: Daniel Lindegren
- Ort: Örkelljunga
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Kör på OEM bultar. Klarar 350hk utan problem.
Civic EG GE-B20vtec Turbo 460hk
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Integra DC2 JDM Phoenix Yellow K20 250hk
Accord CW2+CL9 Type-S
youtube@Supersupra
Citat:
Hey there, hope you are doing well.
The aluminum rod and HD Arias piston has been a solid part of our engine program for many years now. This is our choice when building 1200+HP engines. Believe it or not, we still use the stock GSR girdle and STOCK main bolts as well. We have found that the stock parts work very well and we have not ever had a failure using these parts.
Our engines rev to over 11,500 RPM as well.
Let me know what else I can help you with. Thanks for the email.
James Kempf - GM
Hey there, hope you are doing well.
The aluminum rod and HD Arias piston has been a solid part of our engine program for many years now. This is our choice when building 1200+HP engines. Believe it or not, we still use the stock GSR girdle and STOCK main bolts as well. We have found that the stock parts work very well and we have not ever had a failure using these parts.
Our engines rev to over 11,500 RPM as well.
Let me know what else I can help you with. Thanks for the email.
James Kempf - GM
Hudiksvall
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Vädigt många team som kör Oem bultar på dom effektnivåerna, så ska man inte dit med en 5-punkt gördel som kräver andra bultlängder (arp då) är det absolut inte värt besväret med linehoning alt. borrning!
Hudiksvall
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si
Medlem #1008
950 whp
792 wnm @ SAE, Civic Si