Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Kamkedje problem K24Z3 (Accord 2.4 -09)
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Halloj! har en fantastisk bil som tyvärr börjar testa mitt tålamod lite, bilen är en Accord 2.4 automat -09 tourer som rullat 13300mil, fullservad med bla 10 oljebyten fördelat på 13100mil och med 1 års intervall. Motorkod K24Z3
Dåså till nuvarande bekymmer
Vid en kallstart nyligen så triggades motorlampan och senare kunde felkod P0341 läsas av som Powertrain Chamshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance.
Ringde då Honda verkstad som tyckte det var osannolikt att kedjan skulle vara boven och att det till 99% var knacksensorn som började bli dålig. Bokade tid för byte i tors 29/03 och allt gick bra tills dagen därpå då koden kom tillbaka, suck den sista 1% verkar alltså vara jag.
Det blev att läsa på och öppna ventilkåpan för inspektion på lördagen (tack youtube) och då kunde jag konstatera det som fel koden redan berättat, att kamkedjan var slapp.
Hur är det möjligt att kedjan redan är slut?? vad kan ett byte på verkstad gå loss på eller kan man fixa det själv ?
Tacksam för era svar Mvh Thomas
Dåså till nuvarande bekymmer
Vid en kallstart nyligen så triggades motorlampan och senare kunde felkod P0341 läsas av som Powertrain Chamshaft Position Sensor "A" Circuit Range/Performance.
Ringde då Honda verkstad som tyckte det var osannolikt att kedjan skulle vara boven och att det till 99% var knacksensorn som började bli dålig. Bokade tid för byte i tors 29/03 och allt gick bra tills dagen därpå då koden kom tillbaka, suck den sista 1% verkar alltså vara jag.
Det blev att läsa på och öppna ventilkåpan för inspektion på lördagen (tack youtube) och då kunde jag konstatera det som fel koden redan berättat, att kamkedjan var slapp.
Hur är det möjligt att kedjan redan är slut?? vad kan ett byte på verkstad gå loss på eller kan man fixa det själv ?
Tacksam för era svar Mvh Thomas
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Tråkigt läge, är den fullserverad hos auktoriserad verkstad så tycker man att Honda kanske kan stå för kedjebyte.
Kanske inte så troligt men värt att fråga åtminstone.
Men vad är det för inkompetent verkstad som påstår att det till 99% beror på en knacksensor som börjar bli dålig?
Kanske inte så troligt men värt att fråga åtminstone.
Men vad är det för inkompetent verkstad som påstår att det till 99% beror på en knacksensor som börjar bli dålig?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Jo tack lite halvdrygt läge, ska prova och ringa runt lite på tis nästa v, och se om honda ställer upp på nått vis. Har så klart en service vid 6000mil som är gjord på Mekonomen annars är det bara Honda i boken. Sen jag köpte bilen 2014 (8900mil) så har den servats/reparerats uteslutande av Honda i Rättvik.fonzeka skrev:Tråkigt läge, är den fullserverad hos auktoriserad verkstad så tycker man att Honda kanske kan stå för kedjebyte.
Kanske inte så troligt men värt att fråga åtminstone.
Men vad är det för inkompetent verkstad som påstår att det till 99% beror på en knacksensor som börjar bli dålig?
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Okej tack, 5500 för arbete och sen delar då. lyckades googla mig till runt 431euro enl https://www.parts-honda.uk/ men man får nog ta dom priserna med en nypa salt med tanke på alla skatter i sverige.Malkolm skrev:Det kan kosta 5500kr inkl mtrl att byta kedja o sträckare på verkstad.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Man gör ju ingenting med kedjan vid någon service så det borde ju inte spela någon större roll om Mekonomen bytte olja en gång.
Förstår dock inte hur knacksensorn är relevant...
Konstigt att verkstan inte ens lyfte på ventilkåpan för att titta, det tar väl inte många minuter.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Förstår dock inte hur knacksensorn är relevant...
Konstigt att verkstan inte ens lyfte på ventilkåpan för att titta, det tar väl inte många minuter.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
pasen skrev:Man gör ju ingenting med kedjan vid någon service så det borde ju inte spela någon större roll om Mekonomen bytte olja en gång.
Förstår dock inte hur knacksensorn är relevant...
Konstigt att verkstan inte ens lyfte på ventilkåpan för att titta, det tar väl inte många minuter.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Ja nä det borde inte spela nån roll, huvudsaken att servicen är gjord när den ska tycker jag, och så vitt jag vet använder honda verkstaden inte nån speciell honda olja utan kör nått annat märke (Champion 5w40) med spec enl instruktionsbok.
Ang att dom byte sensorn var för att det var ett vanligt fel på generationen före och på crv har jag för mig att han sa, och att kedjan skulle vara glapp var nästan uteslutet med tanke på miltal och så.
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Jag har begad kedja och chain guides i nyskick du kan få köpa.
Edit. Om det är samma som till k24a2 dvs
Edit. Om det är samma som till k24a2 dvs
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- fonzeka
- Inlägg: 3475
- Blev medlem: 25 juli 2004, 04:17
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Ort: Avesta
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 55 times
Knacksensorn har absolut ingenting att göra med den felkoden du har/hade.
Se till att kräva tillbaka pengarna för den låtsasreparationen, eller åtminstone att de drar av det på eventuell kommande räkning.
Se till att kräva tillbaka pengarna för den låtsasreparationen, eller åtminstone att de drar av det på eventuell kommande räkning.
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Testa och byt plats på kamaxelgivarna och se om du får samma kod? Jag har även beg. Kamaxelgivare till salu...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
- Inlägg: 5303
- Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Ort: Västerås
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Asse: k24z har annat artnr iaf, det heter nått med -r40- i mitten. Din k24a heter kedjan -raa- eller -rbb-. Jag har en ny -r40- kedja liggandes.
(Man skymrar väl oxå r40 på hans kamdrev på insugskammen...)
(Man skymrar väl oxå r40 på hans kamdrev på insugskammen...)
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Tack för tipset, men att kedjan måste bytas är det ingen tvekan om iaf. glappet är 1mm i sidled och den går utan motstånd att lyfta 3-4mm på insugskammen.Asse skrev:Testa och byt plats på kamaxelgivarna och se om du får samma kod? Jag har även beg. Kamaxelgivare till salu...
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Ok, ja vi får se vad dom säger imorgon. Jag återkommer med uppföljningfonzeka skrev:Knacksensorn har absolut ingenting att göra med den felkoden du har/hade.
Se till att kräva tillbaka pengarna för den låtsasreparationen, eller åtminstone att de drar av det på eventuell kommande räkning.
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 10 augusti 2004, 04:28
- Bil: Honda Civic Type-R FK2
- Namn: Daniel Ollikkala
- Ort: Söderköping
- Been thanked: 1 time
Tänk på att du måste dra motorn lite medsols innan du känner på kedjan, beroende på hur allt stannar efter man stängt av kan man känna lite glapp utan att det är nått fel.Ironberg skrev:Tack för tipset, men att kedjan måste bytas är det ingen tvekan om iaf. glappet är 1mm i sidled och den går utan motstånd att lyfta 3-4mm på insugskammen.Asse skrev:Testa och byt plats på kamaxelgivarna och se om du får samma kod? Jag har även beg. Kamaxelgivare till salu...
Daniel Ollikkala - Civic Type-R FK2
Time Attack
Time Attack
- Asse
- Inlägg: 2184
- Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Ort: Karlstad
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Låter mer som att kedjespännaren har gett upp. Kedjan blir inte 3-4mm längre över en nattIronberg skrev:Tack för tipset, men att kedjan måste bytas är det ingen tvekan om iaf. glappet är 1mm i sidled och den går utan motstånd att lyfta 3-4mm på insugskammen.Asse skrev:Testa och byt plats på kamaxelgivarna och se om du får samma kod? Jag har även beg. Kamaxelgivare till salu...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Okej, ja det gjorde jag så klart inte, utan såg kedjan hänga där mellan dom övre dreven som en slak ... när jag fick av locket.NIzmO skrev:Tänk på att du måste dra motorn lite medsols innan du känner på kedjan, beroende på hur allt stannar efter man stängt av kan man känna lite glapp utan att det är nått fel.Ironberg skrev:Tack för tipset, men att kedjan måste bytas är det ingen tvekan om iaf. glappet är 1mm i sidled och den går utan motstånd att lyfta 3-4mm på insugskammen.Asse skrev:Testa och byt plats på kamaxelgivarna och se om du får samma kod? Jag har även beg. Kamaxelgivare till salu...
så här såg det ut iaf
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Hejsan igen! Pratade med verkstaden imorse, och förklarade läget. Vi diskuterade igenom vad det kunde vara och dom funderade på om det var spännaren som kunde vart dålig, att kedjan skulle vara kass var tydligen mycket ovanligt vid dom här miltalen och med tanke på täta oljebyten.
Fick iaf lite tips på hur man kunde komma åt kedjespännaren via hjulhuset för kontroll av den. Som bilderna visar så verkar kolven på spännaren vara ute en bit, dock vet jag inte hur många mm som är normalt för K24Z3
Frågade också verkstaden om Honda möjligtvis kunde gå in och stötta upp på någevis med tanke på miltal/service men det verkade vara en byråkratisk process och dom menade att att billen var så gammal att det skulle bli svårt att få igenom det. Dom skulle iaf prova om det var så kedjan var slut men jag behöver ju bilen dagligen så att vänta är nästan inte ett alternativ.
Fick iaf lite tips på hur man kunde komma åt kedjespännaren via hjulhuset för kontroll av den. Som bilderna visar så verkar kolven på spännaren vara ute en bit, dock vet jag inte hur många mm som är normalt för K24Z3
Frågade också verkstaden om Honda möjligtvis kunde gå in och stötta upp på någevis med tanke på miltal/service men det verkade vara en byråkratisk process och dom menade att att billen var så gammal att det skulle bli svårt att få igenom det. Dom skulle iaf prova om det var så kedjan var slut men jag behöver ju bilen dagligen så att vänta är nästan inte ett alternativ.
- pasen
- Inlägg: 5384
- Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
- Bil: Accord -09
- Namn: Richard Lindström
- Ort: Märsta
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 151 times
Honda har specade mått för exakt det där i sin dokumentation. Tror det lagts upp här på forumet förr för K20-spännaren. Är kanske samma på dessa, vågar inte svära på det dock. Men jag vet att det finns specade mått på kedjespännaren
EDIT: Kunde inte hitta något, har för mig att jag har sett detta någonstans tidigare.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
EDIT: Kunde inte hitta något, har för mig att jag har sett detta någonstans tidigare.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 1 april 2018, 12:26
- Bil: Accord 2.4 -09
- Namn: Thomas Jernberg
- Ort: Borlänge
Tack för att du kikade iaf, fick iaf ur kedjan nyss och jämförde mot den nya. Det var verkligen i grevens tid (låter bilden tala).pasen skrev:Honda har specade mått för exakt det där i sin dokumentation. Tror det lagts upp här på forumet förr för K20-spännaren. Är kanske samma på dessa, vågar inte svära på det dock. Men jag vet att det finns specade mått på kedjespännaren
EDIT: Kunde inte hitta något, har för mig att jag har sett detta någonstans tidigare.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Stort tack till Christer/Rosenholtz för hjälp med delar, toppen service.
- Daugaard
- Inlägg: 3730
- Blev medlem: 8 september 2010, 11:57
- Bil: Prelude BA4 4ws "Si"
- Namn: Emil Daugaard
- Ort: Tyresö (Sthlm)
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 277 times
+1pasen skrev:Oj...
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Den va sträckt!
Emil Daugaard, Stockholm 070-53 41 431
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2
Trackstar/7-sitsbrukis
BA4/RW2