Sida 1 av 1

I huvudet på en K20C1

Postat: 23 maj 2018, 09:56
av fonzeka
Stötte på denna artikel som ganska ingående går igenom toppen på nya CTR och även jämför lite mot tidigare K-serie.
Kanske finns nån mer här som inte sett den än :)
http://blog.jepistons.com/comparing-hon ... 0a-series-

Bild

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 23 maj 2018, 11:26
av Malkolm
Intressant!

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 23 maj 2018, 14:19
av M Scotte
Jag kanske är en av få som sett den i verkligheten och bytt ventiler på den. Den är rätt usel jämfört med en sug-k20. Ballare ventilmaterial, men annars inget.

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 23 maj 2018, 14:49
av fonzeka
Ja insugskanalerna flödar tydligen endast 158cfm på denna jämför med 300cfm på en äldre K20A.
Men värsta av allt (inget nytt egentligen) är att den inte ens har nån riktig VTEC :?

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 23 maj 2018, 16:40
av M Scotte
Med övertryck behöver inget vara optimerat egentligen för fabrikseffekt.

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 23 maj 2018, 19:27
av bop
har den såntdär hemskt inbyggt avgasgrenrör som nyare j-serie?

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 23 maj 2018, 20:38
av anno
Mycket intressant... Dock inte i huvudet mer magen...

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 24 maj 2018, 15:21
av pasen
bop skrev:har den såntdär hemskt inbyggt avgasgrenrör som nyare j-serie?
Ja, även som de "nyare" R-motorerna.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 24 maj 2018, 17:29
av bop
ang cylindrarna off-center från vevaxelcentrum så borde det ge en liten minskning av friktionen mellan kolvkjol och cylindervägg.
typiskt honda att komma på ngt liknande!
den gode sochiro honda hade ju kraftigare vevlager på mitten av veven i rc 174 och stegvis mindre ut mot sidorna dr krafterna är mindre...

Re: I huvudet på en K20C1

Postat: 24 maj 2018, 21:13
av M Scotte
Fast nu är detta med offset på cylindrarna inget nytt, introducerades 2005 på första generation 2.2 diesel från Honda, av samma anledning.