Skrapar i lådan vid snabba växlingar 1-2'an

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

3 juni 2018, 22:15

När jag växlar snabbt så skrapar det lite i lådan mellan 1an å 2an. är det synkringarna som är dåliga då? Bilen är en EP3
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
NitraM
Styrelsen Gold
Styrelsen Gold
Inlägg: 2297
Blev medlem: 6 november 2005, 19:59
Bil: Civic vti ek4 phoenix
Namn: Martin Augustsson
Ort: Norrköping
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

3 juni 2018, 22:27

Yes det stämmer
Martin Augustsson *Sekreterare HPC*
Privat: 0735-325213
Jobb: 011-4954005
Säljare på Karstorps Bildemontering
Norrköping
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

4 juni 2018, 14:09

Ok. Kanske är bra å byta dom då. Funderar på att montera en riktig diff med så bra å göra båda på en gång.
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

5 juni 2018, 18:47

Det är alltså 2:ans synkring som är kass. Vanligt fel på ep3, oftast behövs även ena drevet samt sleeven bytas i samma veva.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Krolleg
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 juli 2004, 21:11
Bil: Civic type R -05
Namn: Kristoffer Gustafsson
Ort: Grästorp
Been thanked: 1 time
Kontakt:

6 juni 2018, 13:36

Ok. antar att om drevet å sleeven är dålig är sånt man bara ser när väl lådan är isär?
Kristoffer Gustafsson
HPC member #1262
Civic Type R -05
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

6 juni 2018, 14:58

Ja, dock brukar det vara ett tränat lga som krävs för att se det.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Användarvisningsbild
Peppar
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 5 augusti 2014, 11:07
Bil: S2000
Namn: Patrik Pfeffer
Ort: Vallentuna

8 juni 2018, 11:19

Vad är "normal"-kostnad om man lämnar in en lös låda för att byta synkringar?

Ringarna (mässing, koppar, kolfiber?) är väl den låga kostnaden och därmed byter man alla?
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5152
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 19 times
Been thanked: 2 times

8 juni 2018, 13:11

Jag inspekterar alla ringarna, sleeve, hubbar mm när jag renoverar lådor. Jag anser att i normalfallet byter man endast de som är slitna.

Alla 1-6 synringar från ett eftermarknadsföretag brukar kosta ca 4-4500kr. Då är det carbon-beläggning på dem. Men betänk att passform och finish på tänder har ojämn kvalitet och är inte alls lika snyggt tillverkade som Honda-oem.

Mm Honda oem 1-6 synkringar kommer kosta 12’-17’. Så det är oekonomiskt.

Jag vill alltid ha information från ägaren om vilka växlar som är problematiska, så är det dem man fokuserar på.

Mitt företag tar i startkostnad 2000kr för att öppna en låda och byta synkringar med normal åtsatt tid, är det strul/merjobb/problem så kommer det att kosta lite mera.

Oftast är det 2:an eller 3:an som skrapar på k-serien, och i 9 fall av 10 är det då även sleeven som är sliten. Eventellt stålringarna och hubben.


Så det är bättre att lägga pengarna där det behövs på sleeve, hub och eventuellt ett nytt drev.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Skriv svar