v16 höga avgasvärden

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

5 december 2018, 19:39

Har en civic coupe crx 94 som inte klarar avgasvärdena på besiktningen.
Vad kan man göra för att få rätt på detta /Jerry

CO 2500VARV 1,1 (0,3)
CO 1,2 (0,5)
HC 291 (200)
LAMBDA 0,98 (0,97-1,03)
Senast redigerad av 1 Jerrymalmö, redigerad totalt 5 gånger.
mikeH22
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: championship white FN2
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad

5 december 2018, 19:48

Tja! vilka värden gäller det? HC. CO2 , Lambda?
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

5 december 2018, 19:52

det gäller alla värdena tyvärr
mikeH22
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: championship white FN2
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad

5 december 2018, 20:04

ok, hmm ja de väl bara o byta lambdan till o börja med isf, har den ballat ur så ballar alla värden ur tyvärr
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

5 december 2018, 20:06

Skrev in alla värdena nu i min tråd
mikeH22
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: championship white FN2
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad

5 december 2018, 20:17

lambdan var u iaf precis inom värdena dock lågt, så den kan ju gå för fett därav dom andra höga värdena, men katten kan ju va slut, hur långt har den gått? frisk i motorn i övrigt? servad osv?
en hel del som kan spela in i det hela , prövat med de gamla e85 tricket då?
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

5 december 2018, 20:23

Den har gått 223294 olja är bytt och inga andra problem med motorn.
Har inte testat e85 tricket men på besiktningen sa dom något om tändstiften då den gick ojämt samt luftfiltret
mikeH22
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 7 augusti 2018, 07:24
Bil: championship white FN2
Namn: Mikael Memvik
Ort: Halmstad

5 december 2018, 20:27

ja pröva a o byt alla tändelar samt luftfilter osv till o börja med, att den går ojämnt kan ju också bero på massa olika saker, allt från stift till nån vakum slang läcker osv,
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5105
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

6 december 2018, 17:12

Jerrymalmö skrev:Den har gått 223294 olja är bytt och inga andra problem med motorn.
Har inte testat e85 tricket men på besiktningen sa dom något om tändstiften då den gick ojämt samt luftfiltret
Gick ojämnt? Pendlande tomgång?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

6 december 2018, 17:44

Ja lite upp och ner så dom på besiktningen
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Inlägg: 3926
Blev medlem: 5 augusti 2005, 11:28
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Ort: Sundsvall
Been thanked: 1 time
Kontakt:

6 december 2018, 18:07

Välkommen hit, hoppas du får ordning på problemet :)
/Han på sms :)
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5105
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

7 december 2018, 09:22

Jerrymalmö skrev:Ja lite upp och ner så dom på besiktningen

”Sa dem på besiktningen” va du inte där? Har du inte märkt det själv?
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

7 december 2018, 10:23

Är min sons bil så jag undanber mig "spydiga" kommentarer tack
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Inlägg: 4975
Blev medlem: 12 mars 2008, 20:37
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Ort: Märsta
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

7 december 2018, 10:35

Kan det vara katalysator kanske? Kanske värt att ta ner och titta om det finns något kvar i den eller är helt igensatt. Tänkte eftersom alla värden utom lambda är utanför gränsvärdet.

Och tändstift kanske är värt att kolla så det inte sitter fel sort där, eller kanske kassa stift.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Lärfors
Administrator Gold
Administrator Gold
Inlägg: 569
Blev medlem: 14 juli 2015, 21:03
Bil: 89 Civic Shuttle (EE2)
Namn: Andreas Lärfors
Ort: Göteborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

7 december 2018, 10:54

Inte för att detta ska spåra ur, men här på forumet snackar vi (för det mesta) som att vi är polare allihop, så du får inte ta illa upp med Malkolms kommentar.

Alla i denna tråd försöker bara fastställa exakt vad problemet är så vi bättre kan hjälpa dig.
____

Välkommen till forumet, hoppas du kommer trivas!
Andreas Lärfors
IT ansvarig

1989 Civic Shuttle GL (EE2)
1992 Civic Sedan LSI (EG8)
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

7 december 2018, 11:31

Ok beror om ursäkt i så fall
Jerrymalmö
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 8
Blev medlem: 5 december 2018, 19:30
Bil: civic coupe crx 94
Namn: Jerry Lövlien
Ort: Malmö

20 december 2018, 19:40

Hej Har haft bilen inne för "undersökning". Gjorde först en rening som heter haydrive som skulle ge renare avgaser.Gjorde sen rent stiften byta katalysator mot en annan begagnad plockat av och gjort rent rotorn samt alla kontaktytor och kablar men fortfarande för höga värden på utsläppet. Det är bättre men den går inte igenom besiktningen ännu. Någon som har fler råd? Tack på förhand
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5105
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

21 december 2018, 11:22

Jo, vi har massor med tips o trix. Vi kan dessa motorer ut till fingerspetsarna. Dock behövs mera info/symptomer så vi kan komma närmare till kärnan av problemet.

Om jag vänder på det lite, en Honda som har fin tomgång, alltså lågt varvtal(ca 750rpm), går mjukt o fint, inga tendenser till att dö, ingen lysande motorlampa, inget pendlande.
En sånn Honda mår bra!

Så jag brukar säga generellt att så länge du har bra tomgång, inga felkoder samt att Vtec funkar som den ska så funkar din motor bra.


Din motor verkar inte fungera bra, vi kan börja med den pendlande tomgången, börja här! För så länge du har pendlande så kommer den inte gå igenom besiktningen oavsett hur många katalysatorer du monterar. Vad kan då ge upphov till pendlingen? Jo tyvärr vad som helst, en gång höll jag på med en l B16A2 med stabil tomgång fast dem var för hög. Det var 5 helt olika fel som behövde åtgärdas innan den vi fick ordning på den... så ja, man kan bli gråhårig för mindre..

Vakumläckage på insugsidan, kass tomgångsmotor, trasig (lös skruv) kallstartsventil, glapp i axeln till spjällhuset, trasig backventil till nedre vevhusventilation, inte uppe i tillräcklig värme pga kass termostat, tempsensor som är dålig (sitter 3st på din motor), trasig topplockspackning, luft i kylsystemet, trasig lambdasond/avgasläckage(oftast om det är spricka i grenröret så sugs ny luft in där o ger lambdan konstiga värden). Felställd tändning/fördelare, mm mm.

När tomgången är låg o stabil så blir alla avgasvärden som de ska, så länge det inte finns flera fel. Exempelvis dåliga tändddelar men allra främst kassa kolvringar/oljeringar. Detta med kassa oljeringar syns ej vid komptest men det syns om man fårbättre/godkända avgasvärden när man byter till TJOCKOLJA i motorn. (Det gäller att vara försiktig här, men motorer som gått hårt i 20.000mil+ går att få igenom bes med rak 50-olja).
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Laddknarkare
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
Namn: Lasse Persson
Ort: Chikanen

23 december 2018, 14:12

Vanligast felet vad jag erfarit är lambda sonden. Är den paj går motorn fett och det är vanligare att det inte ger felkod än att det gör det. Kör man länge med fet blandning så går katten sönder. Om allt annat är ok så byt lambdasond.
Användarvisningsbild
Malkolm
HPC Guld Medlem
HPC Guld Medlem
Inlägg: 5105
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 17 times
Been thanked: 2 times

23 december 2018, 15:19

Fast hans lambdavärde är 0.98 vilket indikerar att sonden är godkänd. (Om nu inte grenrör/cat/avgas läcker som ett soll mao).

Det är sällan sonden är kass utan att MiL indikerar det.
Malkolm Roth, Västerås #600, 070-770 49 66 www.JDMracing.se
Laddknarkare
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
Namn: Lasse Persson
Ort: Chikanen

28 december 2018, 16:22

Det har jag sett på många obd1 och obd-0 att det visat sig att det varit lambda och katt utan att man fått motorlampa i alla fall.
Skriv svar