Hur pressar jag ut drivaxeln ur navet på Honda Civic VII?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Peter-Robin
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 augusti 2015, 23:45
Bil: Honda Civic VII 2002
Namn: Peter-Robin Lundmark
Ort: Viken
Has thanked: 5 times

Hej!

Jag går rakt på sak.
Behöver alla tips för att få ut drivaxeln ur navet på min Honda Civic VII.
Den sitter så ini h*lvete och rubbar sig inte en millimeter. :evil:
Ska byta både drivaxel och spindelled så gör inget om dom gamla går åt skogen.
Men måste ju ha ut den gamla drivaxeln ur navet för att kunna fixa bytena på dom.

Har testat en hel del lösningar.. Sprutade in rostskydd. Började med hamra med dorn. Lilla handsläggan. Stora släggan.
Köpte en 3-armad avdragare som skulle vara av lite bättre kvalité á 599 kr. Den gick tyvärr sönder rätt fort :(

Vad är nästa tips man kan testa? Finns det andra bra pressverktyg någon testat och som kan rekommenderas?
Finns det superverktyg att hyra någonstans?
Kan man dra ut hela (kompletta) drivaxeln från växellådan utan att skada packningar eller att växellådsoljan rinner ut?
Tänkte om man fick ut allt så man slipper stå vid bilen och härja.
Andra lösningar hur man kan få ut nav och drivknut ihop, så man kan fortsätta försöka dela dom i verkstan.

Har haft av navet på andra sidan förut vid ett annat spindelledsbyte. Då gled drivknuten ut ur navet hur lätt som.
Ingen aning varför nu andra sidan sitter som berget, eller vad nästa drag nu är.

Självklart är man (som vanligt) ute i sista sekund. Körförbud i morgon 1/1-19.
Bokad besiktning på onsdag. Men som det ser ut nu, så får ja nog avboka den då det inte går min väg.

Alla tips är välkomna då jag verkligen behöver min bil och inte riktigt var beredd på denna motgång.

Gott Nytt År på er :D

// Peter
Användarvisningsbild
Asse
Inlägg: 2184
Blev medlem: 25 juli 2004, 18:48
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Ort: Karlstad
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Du måste värma utav bara helvete, gärna med gassvets. Eller om du har tillgång till induktion.
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Har bråkat med ett flertal sånna där som sitter fast som berget.

-Låt muttern sitta kvar på drivaxeln, men givetvis inte åtdragen utan se till att den iafhar 5-8mm frigång mot navet. (Spruta in 5-56 eller liknande så det rinner in i splinsen är en bra ide.)
-sätt på hylsan på muttern, ibland för man ha en plankbit eller pallbock som stöd så hylsan sitter rätt o tight.
-använd storslägg, min är på 5kg.
-utöva golfsvingar, ta i från tårna för kung o fosterland, ibland rör sig knappt drivaxeln de första 20-30 svingarna. Uppemot 50-60 fullträffande golfsvingar kan behövas.


Sen när du väl fått loss drivaxlen och ska dra ur den ur vxlådan är det bara att ha bilen upphissan på den widan så slipper du att olja rinner ut från vxlådan. Dock brukar jag göra rak motsatsen, jag tömmer hela lådan på olja för att när allt är klart hälla i ny o fin Honda orginal MTF3 eller Torco MTL. 2L kostar inte så mycke. Typ 90-140kr/L.
Laddknarkare
Inlägg: 15
Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
Namn: Lasse Persson
Ort: Chikanen

Att slå med en tung slägga på det sättet gör man inte utan att skada nått.. Nått kommer bli snett. Det är ju innerringen på hjullagret som får ta första smällen. Spindeln spindellleder och styrsnäcka och styrled får ju smaka med. Jag hade tagit av spindeln med drivaxeln och satt upp i en press.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Tvärtom, det är snarare åt andra hållet, om den sitter så hårt så kommer du behöva säkert iaf en 200ton press. Och i 9 av 10 försök så blir nånting krokigt innan axeln lossnar. Oftast spindeln som blir sne.

Anledningen till att man slår är för att det ger vibrationer som ej har sönder något annat.
(Problem som kan uppstå när man slår är att mutter och gängorna på axeln blir deformerade. Men det löser man med ny mutter o gängsnitt).
Laddknarkare
Inlägg: 15
Blev medlem: 4 oktober 2018, 10:47
Namn: Lasse Persson
Ort: Chikanen

Jag håller inte med och det är inte alls bra att svinga på ett gummiupphängt lager med en tung slägga på inner ringen 50-60ggr så arbetar ingen seriös verkstad. Du slår väll inte i hjullager med slägga på plats hoppas jag. Om det ens går..Men med press går det det lovar jag.
Malkolm
Inlägg: 5303
Blev medlem: 28 juli 2004, 15:49
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Ort: Västerås
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Medlen helgar syftet.

Lager är billigt att byta, nav o spindel däremot är både dyrt o kan vara svårt/tidskrävande att få tag på.

Är sällan det sitter så hårt, men det händer.
Peter-Robin
Inlägg: 40
Blev medlem: 16 augusti 2015, 23:45
Bil: Honda Civic VII 2002
Namn: Peter-Robin Lundmark
Ort: Viken
Has thanked: 5 times

Hallå!

Lite uppdatering på mitt sega projekt.

Jag bjöd ut min bror för att hjälpa mig att svinga storsläggan för att få ut drivknuten.
Förberedde med att dränka och spruta in mycket rostlösare kvällen innan och även på förmiddagen dagen därpå.

Riggade upp allt för att praktisera lite golfsvingar med släggan.
Både jag och lillebror slog oss rejält svettiga utan att drivknuten flyttade sig en mm.
Den har satt sig riktigt jävla illa. :(

Beslutet togs att skita i att försöka mer och vi tog av spindel och drivknut från drivaxeln i stället, för leta upp en ny spindel på skroten.
Åkte med halva verkstadens verktyg till vår lokala pick´n pay för att förhoppningsvis få av spindeln från en Civic dom hade där.
Ha, trodde vi... Den jäveln på skroten satt lika illa fast :cry:
Bara till att beställa en bättre begagnad (redan demonterad) från någon annan skrot.

Idag kom spindeln jag beställde. Pressade i ny spindelled. Lite fett på splinsen på nya drivknuten och sen dit med allt på bilen igen.
Allt frid och fröjd för denna gång. Äntligen klar :D

Så är det någon som behöver eller vill ha en spindel med drivknut fast i. Kanske vill ge det ett försök att banka ut skiten?
Troligtvis vill ingen hålla på, men vad vet jag :wink:
Kan få den gratis mot fraktkostnaden att skicka. Annars åker den på tippen nästa sväng jag åker dit.

Tack för alla tips och goda råd i alla fall. Även fast det inte löste sig på det viset jag hade tänkt :D
Skriv svar