Honda cr-v 2006, vinande bakaxel och tickande

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
simpan500
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda CR-V 2006
Namn: Andrew Rubin

7 januari 2019, 14:22

Hej!
Jag har köpt en Honda CR-V 2.0 v-tec 2006 automat.
Har aldrig tidigare ägt en v-tec och undrar om dom ska ticka mer från ventilerna än andra motorer?? Tycker min tickar högre än andra bilar.... Den är servad enligt bok på på verkstad och har gått 16000 mil. Är det normalt eller finns det något jag kan göra??
Sen viner det från bakaxeln när man kör och jag har läst mig till att man ska skölja bakaxeldiffen 2ggr. Är det någon som vet vilken olja men kan använda? Är det bara "Honda" olja som gäller eller går det med annan olja då honda säkert inte tillverkar egen olja utan köper från nåt märke.
Sen tycker jag den drar mycket bensin....den drar kring 1 L/mil vid landsvägskörning och 1.5 vid stadskörning....är det normalt vintertid? (enligt boken ska den dra mycket mindre) Tycker också att den vid kallstart går på hög tomgång (1500rpm) längre än andra bilar jag haft. Är det normalt. Och kupe´ belysningen tänds inte när jag öppnar förardörren....är det vanligt fel på dessa?

Hoppas ni som har erfarenhet av dessa bilar kan klargöra dessa funderingar för mig! :)

Tacksam för hjälp!

Andy
Användarvisningsbild
pasen
Styrelsen
Styrelsen
Bil: S2000 -05
Namn: Richard Lindström
Has thanked: 17 times
Been thanked: 33 times

7 januari 2019, 14:59

Alla motorer låter, om det är normalt eller inte är nog svårt att avgöra utan att höra. 2006 har väl K-serie så kanske kamkedjespännare som rasslar, eller dåligt ventilspel. Men skulle lika gärna kunna vara fullt normalt och inget fel alls. Ventiler och framför allt spridare kan ju låta lite på en fullt frisk motor också. Kan också vara något remhjul som för oväsen.

Kan tänka mig att bensin, SUV, automat är lite törstig. Runt 0.8-1l/milen blandat kan du nog räkna med. Körstil spelar roll.
Richard Lindström, Stockholm
Accord, EK4, S2000
Användarvisningsbild
Mordiiax
1337!
1337!
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

7 januari 2019, 15:11

Jag köpte Hondas original bakaxelolja och sköljde ur rejält och det blev riktigt tyst och fint :) Fast det var på en 2002a 1st gen CR-V.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Accord Tourer -11 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Peter-Robin
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic VII 2002
Namn: Peter-Robin Lundmark

10 januari 2019, 20:45

Har själv en CR-V II 2006 manuell, med 12k på mätaren som jag ägt i 3 år.
Tycker inte att det tickar värre än någon annan (frisk) bil jag haft. Min spinner rätt fint.
Men svårt att sätta sig in i hur du menar, när man inte själv lyssnat på det.

Däremot så började min bakaxel med låta lite efter jag haft den ett halvår.
Blev livrädd då jag trodde att den höll på att ge upp = Plånboken skulle skrika.
Men läste på flera forum att det rekommenderas att testa byta oljan i diffen.
Gjorde det. Nu låter det ingenting.
Oljan som ska användas är Hondas egna DPS-F Dual Pump Olja 08293-99902HE. Finns bara hos Hondaåterförsäljare. Betalade 179 kr för en liter.
Har testat att hitta oljan på andra håll, men utan någon större framgång. Vet inte varför den är så svårt att hitta på annat håll.
För mig räckte det att tappa ut den gamla och i med ny. Men i vissa fall har jag fått höra att man fått göra flera byten innan oljudet försvinner.

Bränsleekonomin på min CR-V är väl lite överdriven i mitt tycke. Med tanke på effekten och slagvolymen.
Men så hög förbrukning som du har ligger inte min på. Min ligger på ca 0,8-8,5 l/mil på landsväg. Ca 0,9 stadskörning.
Det är med sommarsulorna på. Snudden mer med vinterhjulen.
Kan ju vara för att din är en automat som din ligger på lite högre förbrukning.

Vid kallstart ligger tomgången på min med på ca 1500 varv. Inget jag reflekterat så mycket över faktiskt.
Men det går ner ganska fort, efter ca 20 sekunder kanske? Hur länge håller din varvtalet så högt?

Kupébelysningen har jag inte hört kan strula på dessa. Kollat om alla kablar är hela från brytaren i dörren?
Tänds belysningen när du öppnar dom andra dörrarna? Samt när du låser upp bilen?

Hoppas du fick svar på några av dina frågor :D

// Peter
Senast redigerad av 1 Peter-Robin, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
fonzeka
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

10 januari 2019, 22:48

08293-99902HE är art nr på oljan nuförtiden, kanske lättare att hitta om man söker på det.
Peter-Robin
Wannabe
Wannabe
Bil: Honda Civic VII 2002
Namn: Peter-Robin Lundmark

11 januari 2019, 05:30

fonzeka skrev:
10 januari 2019, 22:48
08293-99902HE är art nr på oljan nuförtiden, kanske lättare att hitta om man söker på det.
Stämmer. Såg nu när du upplyste mig att jag hade båda numren nedskrivna.
Men 08293-99902HE står på kvittot.
Tack för påpekandet. :D
Skriv svar